پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا 

تحصیل در رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی همواره چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا طرفداران بسیاری دارد. کشور کانادا با توجه به وسعت زیاد و دارا بودن رفاه اجتماعی و دیگر امتیازات مثبتی که نسبت به سایر کشورها دارد، متقاضیان بسیاری را در سراسر دنیا جهت تحصیل در کانادا داراست. به طوری که هر ساله داوطلبان بسیاری جهت تحصیل در رشته های پزشکی، کشور کانادا را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند. بنابراین چنانچه خواستار تحصیل در رشته  پزشکی در کشور کانادا هستید توجه داشته باشید که تحصیل در رشته پزشکی در این کشور بسیار متفاوت با شرایط تحصیل پزشکی در ایران می باشد که در این مقاله قرار است در مورد شرایط و نحوه تحصیل در رشته پزشکی در کانادا با شما صحبت کنیم.

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در کانادا

در کشور کانادا حدود 17 دانشگاه مخصوص رشته های پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد اما به دلیل تقاضای بسیار داوطلبان جهت تحصیل در این رشته ها، دریافت پذیرش را برای داوطلبان را دشوار کرده است. بنابراین توجه داشته باشید که با توجه به ظرفیت کم پذیرش، آنچه که شانس پذیرش شما  را جهت تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی افزایش می دهد، دارا بودن معدل بالا، رزومه تحصیلی پربار و قبولی در یکسری آزمون ها است . در کشور کانادا طول دوره تحصیل در رشته پزشکی 6 سال  و در رشته دندانپزشکی 5 سال می باشد.

  • چهار سال تحصیلات کارشناسی در رشته های علوم پایه (یا هر رشته دیگر به شرط گذراندن پیش نیاز دروس علوم پایه)
  • چهار سال تحصیلات پزشکی (MD)
  • سپس 3 تا 7 سال دوره ی رزیدنتی (با توجه به تخصصی انتخاب شده)
  • برخی از پزشکان ممکن است تحصیلات اضافی در یک فلوشیپ (Fellowship) را دنبال کنند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا

برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا محدودیت سنی برای دانشجویان متقاضی وجود دارد و این موضوع یکی از شرایط مهم برای اخذ پذیرش در رشته های پزشکی و دندان پزشکی می باشد. برای ورود به رشته های پزشکی در کانادا اولویت با افرادی است که رنج سنی آنها کمتر از ۲۵ سال باشد و با افزایش سن شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی برای رشته پزشکی در کانادا کاهش می یابد.

شرایط پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

از شرایط تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور کانادا دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، معدل بالا 15 و دارا بودن مدرک آیلتس می باشد. البته داوطلبان در صورت عدم دارا بودن مدرک آیلتس این امکان را خواهند داشت تا در کالج های زبان کانادا اقدام به دریافت مدرک زبان نمایند. از دیگر شرایط تحصیل داوطلبان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا، این است که متقاضیان می بایست در دوره 2 تا 4 ساله در دانشگاه های کانادا در یکی از رشته های مرتبط با پزشکی ( علوم تجربی ، زیست شناسی ، روانشناسی و .. ) اقدام به شرکت نمایند و مدرک کارشناسی در یکی از این رشته ها را دریافت کنند. اما شرط ورود به دانشکده پزشکی در کانادا قبولی در آزمون MCAT ( آزمون سراسری پزشکی ) می باشد که متقاضیان در صورت کسب رتبه قبولی در این آزمون امکان تحصیل در یکی از رشته های پزشکی و یا دندانپزشکی را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:  دریافت ریزنمرات تحصیلی جهت اپلای و مهاجرت تحصیلی

آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

MCAT یک آزمون استاندارد و چند گزینه ای است که برای ارزیابی مسئله ، مهارت های تفکر انتقادی و نوشتن علاوه بر دانش امتحان کننده از مفاهیم و اصول پیش نیاز مطالعه پزشکی ، طراحی شده است.

برای تحصیل پزشکی در کانادا در اکثریت دانشگاه های این کشور و همچنین آمریکا، شرکت در تست MCAT و کسب نمره قبولی از الزامات بوده و برگزاری این آزمون عهده سازمان (AAMC) یا همان انجمن کالج های پزشکی آمریکا می‌ باشد. برخی دانشکده های پزشکی، مدت اعتبار این آزمون 3 ساله می باشد. آزمون MCAT که امروزه برگزار می‌گردد شامل 4 بخش اصلی است که عبارتند از اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده، اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی، اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال. افرادی که تمایل به تحصیل پزشکی در کانادا دارند، در ابتدا بایستی دروس پیش نیاز پزشکی را پشت سر بگذارند.

این دروس عبارتند از:

  • بیولوژی + آزمایشگاه
  • شیمی عمومی + آزمایشگاه
  • شیمی آلی + آزمایشگاه
  • فیزیک + آزمایشگاه
  • انگلیسی

هزینه تحصل و زندگی در رشته پزشکی کشور کانادا

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا با توجه به دانشگاه و شهر متفاوت است اما تقریبا 12 هزار دلار در سال می باشد. هزینه زندگی در کشور کانادا برای متقاضیانی که به قصد تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند حدود 1200 تا 2500 دلار در ماه می باشد. اما هزینه خوابگاه ها با توجه به امکانات متفاوت می باشد و مبلغی حدود 300 تا 700 دلار در ماه می باشد. در مجموع هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی (انگلستان، استرالیا و آمریکا)  کمتر می باشد. ضمن اینکه همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم دانشجویان در این کشور در مقاطع تحصیلی مختلف اجازه 20 ساعت کار دانشجویی در هفته را خواهند داشت که از این طریق می توانند به تامین هزینه های زندگی بپردازند

کدام دانشگاه های کانادا مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

متقاضیان ورود به رشته پزشکی در کانادا می بایست همواره به این نکته توجه داشته باشند که جهت انتخاب محل تحصیل و قبل از هر گونه اقدامی، لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را مورد بررسی قرار دهند. زیرا در غیر این صورت مدرک تحصیلی ایشان در ایران معادل سازی نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا:

  • ارائه مدرک لیسانس علوم پایه
  • مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۶٫۵ یا تافل
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه

بورسیه های موجود برای تحصیل در کانادا

امکان دریافت بورسیه برای تحصیل پزشکى در کانادا برای دانشجویان خارجی در این کشور وجود خواهد داشت  اما دانشجویان ضمن دارا بودن شرایطی امکان دریافت بورسیه را دارند. به عنوان مثال در صورتی که دانش آموز نتواند از عهده پرداخت شهریه و هزینه تحصیل خود بر آید، در این شرایط دانشگاه صرف نظر از آنکه آیا دانش آموز صلاحیت علمی دارد یا خیر، امکان دریافت بورسیه GRANTS و BURSARIES را برای دانشجو متقاضی تحصیل پزشکى در کانادا فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه کمبریج انگلستان، بورسیه های تحصیلی و نحوه اپلای دانشگاه کمبریج

اما در نظر داشته باشید که دریافت بورسیه یا SCHOLARSHIPS در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط تحصیلی دانشجو مورد بررسی قرار بگیرد. به عبارت دیگر دانشجویان در صورت داشتن معدل بالا، همچنین داشتن مدرک زبان با نمره بالا و سایر موارد که توسط اساتید مورد بررسی قرار می گیرد، امکان دریافت این بورسیه را خواهند داشت.

بورسیه تحصیلات تکمیلی وانیر کانادا

این بورسیه تحصیلی با هدف جذب دانشجویان برجسته از کانادا یا جاهای دیگر ، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری (PHD) در یکی از موسسات دانشگاهی خود است.  معیارهای پذیرش این بورسیه ، به سه عامل تعیین کننده اصلی در ارتباط است: رشد دانشگاهی، ظرفیت تحقیق و شایستگی های ارتباطی و رهبری.

بورسیه تحصیلی کالج هامبر

کالج هامبر بورسیه های کامل و جزئی را به دانشجویان جدید خارجی ارائه می دهد. این بورسیه تحصیلی به دانشجویانی ارائه می شود که از سپتامبر و ژانویه هر سال شروع به تحصیل می کنند.

کمک هزینه تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه مانیتوبا

UMGF جوایز مبتنی بر شایستگی را ارائه می دهد. این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان تمام وقت (کارشناسی ارشد / دکترا) در دانشگاه مانیتوبا ارایه می گردد. به علاوه، این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکتری 18 هزار دلار و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 14 هزار دلار برای مدت 12 ماه است.

مدارک پزشکی در کانادا

لیست دانشگاه هایی که دانشجوهای بین المللی پذیرش می کنند

  • Dalhousie University
  • McGill University
  • McMaster University
  • Memorial University
  • Queen’s University
  • University Laval
  • University of Montreal
  • Sherbrooke University
  • University of Toronto

نکته:جدا از شرایط کلی که در بالا ذکر شد،هریک از این دانشگاه ها نمرات موردنیاز و شرایط مخصوص به خود را برای پذیرش دانشجویان بین المللی دارند که برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت هر کدام مراجعه کنید.

قوانین وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

  • طول دوره تحصیلی در مقطع دکترای پزشکی عمومی حداقل شش سال است که 2 سال مربوط به دوره علوم پایه و 4 سال مربوط به دوره بالینی می باشد.
  • شرکت در آزمون پیش کارورزی برای متقاضیانی که مدرک آنان توسط کارشناسان اداره کل دانش آموختگان تایید شده است الزامی می باشد.
  • جهت شرکت در امتحان کارورزی درصورتی که طول دوره تحصیلی (علوم پایه و بالینی) متقاضیان از 6 سال کمتر باشد،متقاضیان ملزم به طی کردن این دوره خواهند بود.
  •  برخی از دانش آموختگان رشته پزشکی در خارج از کشور از گذراندن دوره کارورزی به مدت 18 ماه معاف می باشند البته به صورت مشروط .همچنین دانش آموختگان ملزم به گذراندن 3 ماه دوره کارورزی در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی ایران درصورت آشنایی با نظام آموزشی بهداشتی درمانی کشور ایران هستند.
  • با توجه به اینکه کمیسیون ارزشیابی پزشکی بخش های آموزشی دوره تحصیلی را تعیین می کند،بنابراین دانش آموختگان  رشته پزشکی عمومی در صورت قبولی در یکی از امتحانات زیر از شرکت در امتحان پیش کارورزی معاف می باشند. ضمن اینکه این امتحانات تعیین کننده  مدت زمان لازم جهت حضور در دوره طرح می باشد.مدت زمان لازم در دوره کارورزی در مقطع پزشکی عمومی حداقل 18 ماه می باشد. 
  • قبولی در امتحانات ECFMG  یا USMLE  آمریکا و کانادا    
  • قبولی در PLAB رشته پزشکی انگلستان  
  •  قبولی در کنکور انترنی فرانسه
  • قبولی در امتحانات نهایی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت
4.3/5 - (6 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.