بورسیه انگلستان

مهم ترین بورسیه های تحصیلی کشور انگلستان در سال 2023

موضوع بورسیه های تحصیلی و شرایط پذیرش آن ها همواره یکی از موضوعات جذاب برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. در این میان کشور انگلستان به دلیل کیفیت بالای خدمات آموزشی و خدماتی که در این خصوص ارائه می دهد مورد محبوبیت و علاقه زیاد متقاضیان واقع شده است. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با بورسیه های تحصیلی کشور انگلستان و شرایط و جزئیات آن آشنا نماییم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

منظور از بورسیه تحصیلی (فاند) چیست؟

بورسیه های تحصیلی (فاند) و کمک هزینه های تحصیلی انگلستان برنامه های مالی هستند که از طرف موسسات و سازمان ها برای پشتیبانی و حمایت مالی از دانشجویان باتوجه به مطالعاتشان پرداخت می شود.

سازمان های اهدا کننده بورسیه برای ارائه آن اهداف و انگیزه های متفاوتی دارند و دانشجویان نیز به طرق مختلف می توانند این بورسیه ها را دریافت نمایند. به طور کلی اگر شما متقاضی دریافت بورسیه های تحصیلی انگستان هستید لازم است که ابتدا شرایط و جزئیات آن ها را بررسی نمایید.

بورسیه های تحصیلی انگلستان به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  • بورسیه های دولتی
  • بورسیه های دانشگاهی

بورسیه های تحصیلی دولتی انگلستان

منظور از بورسیه های تحصیلی دولتی بورسیه هایی است که به دانشجویان در مقاطع بالاتر از کارشناسی به مدت یک سال ارائه می شود. این نوع بورسیه از طرف دولت انگلستان به دانشجویان با شرایط خاص اعطا می شود و در تمامی دانشگاه های انگلستان دارای اعتبار است. این نوع بورسیه ها اکثرا هزینه های دانشجویان را کامل پوشش می دهند و تمامی هزینه ها از جمله هزینه های تحصیل و دانشگاه، هزینه مسکن، هزینه خوراک و حمل و نقل، هزینه بیمه، هزینه های شخصی و حتی بلیط هواپیما را در بر می گیرد.

بورسیه های تحصیلی دولتی معتبر انگلستان عبارتند از:

بورسیه های تحصیلی دانشگاهی انگلستان

در این نوع بورسیه ها همان طور که قابل پیش بینی است هر دانشگاه بورسیه های تحصیلی مختص به خود را دارد و براساس شرایط مدنظر خود به دانشجویان ارائه می دهد. بسیاری از دانشجویان تمایل به دریافت این بورسیه را دارند و قصد دارند از طریق آن هزینه های تحصیل و زندگی خود را پرداخت نمایند.

از بورسیه های تحصیلی دانشگاهی معروف در انگلستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه ناتینگهام
  • بورسیه تحصیلی کالج سلطنتی لندن
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه بریستول
  • بورسیه تحصیلی RHODES آکسفورد

انواع مختلف بورسیه های تحصیلی انگلستان

بورسیه های تحصیلی ممکن است بر اساس نوع شایستگی و استعداد فرد، اهداف سازمان اعطا کننده بورس و شرایط ویژه ای که فرد دارد، انواع مختلفی داشته باشد. در زیر انواع مختلف آن را معرفی می نمائیم.

موفقیت ورزشی

این نوع بورسیه به افرادی تعلق می گیرد که دستاورد های بزرگ ورزشی در سطح جهانی دارند. و افراد با دریافت این نوع بورسیه می توانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل نمایند.

بورسیه های صنعتی

این نوع بورسیه توسط شرکت ها و به منظور جذب و تربیت نیروهای متخصص و خوش فکر به دانشجویان اعطا می شود.

اهداف خیرخواهانه

این نوع بورسیه همان طور که از نام آن پیداست به قصد خیرخواهی توسط نهادها و موسسات فعال در این مسیر اعطا می شود.

کمک هزینه مالی ( فاند)

این نوع از بورسیه به افرادی که توانایی مالی و قدرت تامین هزینه های تحصیلی خود را ندارند اعطا می شود و با کمک آن می توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

شرایط شخصی

این نوع بورسیه براساس شرایط شخصی فرد مثل وضعیت زندگی ، محل زندگی ، وضعیت پدر و مادر او و شغل آنان و مواردی از این قبیل به متقاضیان اعطا می شود.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

بورسیه های موسیقی

این نوع از بورسیه  برای افرادی مناسب است که استعداد موسیقی دارند و می خواهند در طول تحصیل خود در امور موسیقی مربوط به دانشگاه مثل گروه کر شرکت کنند.

بورسیه های تحصیلی عالی دانشگاهی

این نوع بورسیه به دانشجویانی ارائه می شود که معدل هایی در بازه مورد نظر نهاد ارائه دهنده بورسیه دارند و طبیعتا معدل های بالایی نیاز است.

بورسیه انگلستان

برای دریافت بورسیه تحصیلی از انگلستان چه شرایطی لازم است؟

  • نمره مدرک زبان

از شرایط دیگری که توسط ارائه دهندگان بورسیه بررسی می شود نمره مدرک زبان شماست اگر شما مدرک زبان خود را با نمره بالایی دریافت کرده باشید شانس زیادی برای دریافت بورسیه دارید.

  • فرم انگیزه نام و درخواست پذیرش دانشگاه

شما باید در زمان درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان فرم انگیزه نامه و درخواست پذیرش را تکمیل نمائید

  • معدل بالا

یکی از شرایطی که توسط ارائه دهندگان بورسیه بررسی می شود توجه به نمرات متقاضی و معدل اوست برای دریافت بورسیه لازم است که شما معدل بالا و نمرات ممتازی داشته باشید.

  • داشتن سابقه پژوهشی و مقالات بین المللی

یکی از نکاتی که توسط ارائه دهندگان بورسیه بررسی می شود سابقه پژوهشی و داشتن مقالات در رزومه می باشد. چنان چه شما سابقه نگارش مقالات بین المللی داشته باشید و گواهی پذیرش آنان را دریافت کرده باشید به عنوان نقطه قوت و شانس شما برای پذیرش تلقی خواهد شد.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی از انگلستان

یکی از سوالاتی که معمولا متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی تکرار می کنند این است که برای اخذ بورسیه انگلستان چه مراحلی را می بایست طی کنیم ؟ که در ادامه مراحل مذکور را خدمت شما مخاطبان عزیز معرفی می نماییم.

  1. انتخاب شهر برای اخذ بورسیه تحصیلی
  2. یکی از مهمترین مراحل در روند مهاجرت تحصیلی و دریافت بورسیه انتخاب شهر محل تحصیل است این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اگر شما شهری را انتخاب نمائید که متقاضی کمتری داشته است شانس قبولی و پذیرش در آن محل برای شما بیشتر از سایرین خواهد بود.
  3. انتخاب دانشگاه مورد نظر
  4. شما به عنوان متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان باید در ابتدائی ترین حالت شرایط بورسیه را در سایت دانشگاه مدنظرتان بررسی نمائید و با درنظر گرفتن آن شرایط اقدام به طی مراحل نمایید.
  5. ارسال مدارک لازم

اصلی ترین مدارکی که برای دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان مورد نیاز است عبارتند از :

  • ریزنمرات و مدارک تحصلی دوره های قبلی
  • مدرک آیلتس با نمره بالا
  • مدارک هویتی و پاسپورت معتبر
  • داشتن توصیه نامه
  • ارائه مقاله و طرح های تحقیقاتی
  • سایر موارد مفید جهت رزومه

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دبیرستان

بورسیه تحصیلی مقطع دبیرستان در انگلستان یکی از بورسیه های رایج و قابل توجه آن است. این بورسیه به کسانی تعلق می گیرد که به عنوان دانش آموز نمرات ممتاز و عالی در مقاطع قبلی کسب نموده باشند. کسانی که از این طریق بورسیه تحصیلی دریافت نموده و سابقه نمرات بالا و درخشانی در کارنامه خود دارند برای ورود به دانشگاه نیاز به آزمون ندارند و معمولا بدون آزمون و بنابر بر سابقه خود پذیرش می شوند. این بورسیه ها معمولا برای افرادی است که در کشور انگلستان در حال زندگی می باشند و افراد از سایر کشورها نمی توانند برای این بورسیه ها درخواست دهند.

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی

بورسیه های تحصیلی ارائه شده در انگلستان برای مقطع کارشناسی بسیار کم بوده و بنابراین دانشجویان بین المللی برای دریافت چنین بورسیه ای باید بیشتر تلاش کنند و نمره بالایی در آزمون آیلتس نیز کسب نموده باشند. از طرفی از آن جایی که ممکن است سیستم آموزشی ایران و انگلستان با یکدیگر نزدیکی نداشته و ارزیابی مدارک و رزومه دانشجویان ایرانی در این خصوص برای دانشگاه های انگلیس دشوار باشد لذا توصیه می شود متقاضیان تحصیل و اخذ بورسیه انگلستان برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تلاش نموده.

بیشتر بخوانید:  بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان 2024 چیست؟ + شرایط و مدارک

برخی از دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی بورسیه ارائه می دهند عبارتند از :

  • University of West London International Ambassador
  • Denys Holland at University College London
  • Clarendon at University of Oxford

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد

جالب است بدانید شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بیشتر است چرا که بسیاری از بورسیه های انگلیس اختصاص به این مقطع دارند. برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد شما باید شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان را بدانید ، شرایطی از قبیل نمرات بسیار بالا در مقطع کارشناسی و دیپلم، سوابق تحصیلی ممتاز ، مدرک زبان انگلیسی با نمره بالاتر از ۷، نگارش مقاله های علمی معتبر، رزومه قوی و داشتن توصیه نامه از اساتید برتر دوره تحصیلی مورد نیاز است.

دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه ارائه می دهند عبارتند از :

  • University of Sussex Chancellor’s International
  • Bristol University

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دکتری

برای دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دکتری افراد با سطح زبان انگلیسی عالی، سن مناسب، معدل با نمرات ممتاز و انتشار مقاله های علمی بین المللی در اولویت قرار دارند. بورسیه این مقطع با نام بورسیه استادان معروف است. ب اتوجه به اینکه تحصیل در مقطع دکتری با انجام پروژه های تحقیقاتی همراه است، استادان مسئول برای انجام تحقیق و پژوهش از دانشگاه و یا سازمان های دولتی و خصوصی هزینه دریافت کرده و با این هزینه به افراد تیم تحقیقاتی خود که همان دانشجویان مقطع دکتری هستند، حقوق پرداخت می کنند.

مهم ترین دانشگاه هایی که در مقطع دکتری بورسیه ارائه می دهند عبارتند از :

  • University of Sussex Chancellor
  • University of Bradford
  • Sheffield Hallam University

بورسیه انگلستان

بورسیه های تحصیلی معتبر انگلستان کدام اند؟

بورسیه Chevening

این بورسیه دولتی به دانشجویان متقاضی بورسیه کارشناسی ارشد با نمرات و سوابق ممتاز و درخشان اعطا می شود. افرادی که شرایط دریافت این بورسیه را داشته باشند مستقیما توسط سفارت های انگلستان در کشورهای مختلف برگزیده می شوند. این بورسیه هزینه های مربوط به شهریه، دانشگاه، بلیط یک نفره هواپیما و هزینه های ضروری زندگی مثل اجاره مسکن را پوشش می دهد.

بورسیه کشورهای مشترک المنافع

این بورسیه به دانشجویان بین المللی کشورهای متحد المنافع با انگلستان اعطا می شود. این بورسیه دولتی بوده و تمامی هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی دانشجو را تامین می کند. این بورسیه برای ایرانیان در درسترس نمی باشد.

EURAXESS UK

این بورسیه با هدف کمک و پشتیبانی از محققان ارائه می شود. این بورسیه تحصیلی پژوهشی بوده و با حمایت شورای بریتانیا برای انجام تحقیقات سطح بالا در جهت پیشرفت علم  برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی انگلستان ارائه می شود.

کمک های مالی انجمن سلطنتی

پوشش این بورسیه از طرف آکادمی علمی انگلستان و کشورهای مشترک المنافع به دانشجویان  ممتاز بین المللی اعطا می شود. انجمن سلطنتی یکی از قدیمی ترین انجمن های انگلستان است که دانشمندان بزرگی از سرتاسر جهان عضویت آن را دارا هستند.

Gates Cambridge Scholarships

یکی از مناسب ترین و بهترین بورسیه های انگلستان است که اکثر هزینه های دانشجو برای تحصیل در انگلستان را تامین می کند و به دانشجویان بین المللی با استعداد و نخبه از سراسر جهان ارائه می شود. بورسیه گیتس کمبریج مختص متقاضیان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه کمبریج است.

Bristol University International Office Scholarships

این بورسیه به دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از طرف دانشگاه بریستول اعطا می شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه دارند می توانند با کمک این بورسیه که مبلغی حدود ۹۰۰۰ پوند است بخشی از هزینه شهریه را تامین کنند.

University of Westminster International Scholarships

دانشگاه وست مینستر بورسیه های تحصیلی را جهت کمک به تامین هزینه های دانشجویانی که از کشورهای در حال توسعه به انگلستان وارد می شوند ارائه می دهد. این بورسیه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو مانند شهریه دانشگاه، هزینه های جاری زندگی و بلیط هواپیما را تامین می کند.

همچنین در این لینک می توانید تمامی بورسیه های تحصیلی کشور انگلستان را که در سایت بورسیه پلاس قرار داده می شود را به صورت روزانه مورد مطالعه قرار دهید.

4.7/5 - (27 امتیاز)

9 پرسش و پاسخ

  • سلام. در صورت گرفتن فول فاند، آیا باز هم نیاز به تمکن مالی است؟ اگر بله، چقدر؟

  • سلام خسته نباشید
    من لیسانسم از دانشگاه پیام نور بوده با معدل ۱۵
    ولی ارشدم رتبه برتر شدم و با معدل ۱۹/۵ از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شدم
    یک مقاله ISI هم به چاپ رسوندم
    میتونم برای دکتری فول فاند بگیرم یا رزومه لیسانسم مشکل به وجود میاره ؟

  • سلام وقت بخیر.
    من سال 94 در رشته کارشناسی اتاق عمل فارغ التحصیل شدم، میخوام برای ارشد اقدام کنم. با توجه به اینکه‌ گپ زیادی افتاده میتونم با انتشار مقاله شانسمو بالا ببرم؟ میخوام بدونم انتشار مقاله ضروریه که روش وقت بذارم؟
    درکل برای پوشش دادن این گپ چه راهی رو پیشنهاد میفرمائین؟
    ممنون

  • سلام ممنون بابت مطلب خوب و عالیتون

    آیا برای این مقاطع در رشته پزشکی آزمون خاصی اخذ میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.