ویزای دانشجویی کانادا

کانادا


اخذ ویزای تحصیلی کانادا در سال 2024 +شرایط،هزینه،مراحل و شانس ویزا

برای تحصیل در کانادا ،در اولین قدم باید یک پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها یا کالج های کانادایی را اخذ کرده و سپس برای مرحله ویزای تحصیلی اقدام نمایید.. فرایند اخذ ویزا تحصیلی یا همان دانشجویی کانادا دارای پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی است که نیازمند کسب اطلاعات کاملی می باشد تا شانس اخذ ویزا خود را افزایش دهید، چراکه با اشتباهات کوچیکی به راحتی ممکن است ویزا تحصیلی شما ریجکت شده، هزینه و فرصت زیادی را از دست دهید. با توجه به انکات در این مقاله سعی کرده ایم تا به صورت کامل فرایند اقدام و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را از صفر تا صد برای شما شرح دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

مراحل اخذ ویزا تحصیلی کانادا در سال 2024

در این بخش به ترتیب کلیه اقداماتی که جهت اقدام برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا ضرورت دارد را برای شما معرفی می نماییم.

مرحله اول: دارا بودن پذیرش تحصیلی مورد تایید سفارت کانادا

همانطور که در ابتدا این مقاله بیان شد، اولین گام برای اخذ ویزا تحصیلی کانادا، دارا بودن یک پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها یا کالج های کانادایی می باشد، اما نکته مهم در رابطه با این بخش آن است که نامه پذیرش شما از دانشگاهی باشد که مورد تایید سفارت کانادا بوده. برای بررسی مورد تایید بودن دانشگاه شما از نظر سفارت کانادا می توانید لیست designated learning institution [DLI] را در سایت سفارت کانادا چک نمایید.

ویزا تحصیلی کانادا

مرحله دوم: ساخت حساب کاربری در سایت canada.ca

پس از اطمینان از آنکه پذیرش تحصیلی شما از دانشگاه مورد تایید سفارت کانادا می باشد در مرحله دوم باید به سایت  CANAD.CA مراجعه نموده و حساب کاربری در این سایت بسازید. توجه داشته باشید پس ساخت حساب کاربری در این سایت، ابتدا باید به یکسری از سوالات مهمی پاسخ دهید که براساس پاسخ های شما، فرم های مربوطه برای ویزا تحصیلی توسط سایت برایتان جهت تکمیل اطلاعات نمایش داده می شود. در این مرحله بسیار مهم است که پاسخ سوالات را دقیق و درست براساس شرایط خود وارد نمایید تا فرم های درست را دریافت نمایید.

فهرست فرم های ارایه شده در سایت canada.ca به شرح زیر می باشد:

فرم 1294 یا STUDYPERMIT: 

در این فرم اطلاعات کلی از شما اخذ می گردد. این اطلاعات شامل کشوری که از آن اقدام می نمایید. دانشگاه و رشته ای که در آن قصد تحصیل دارید. شهریه سالیانه تحصیل شما در آن دانشگاه. سوابق شغلی و تحصیلی شما و … خواهد بود.

ویزا تحصیلی کانادا

فرم 5645 یا family information

در این فرم اطلاعات خانوادگی شما به صورت کامل دریافت می گردد.

ویزا تحصیلی کانادا

فرم 5257 یا temporary resident visa

در این فرم، شما باید اطلاعات شخصی خود را از قبیل نام و نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، محل سکونت، وضعیت تاهل و غیره را تکمیل نمائید.
 
ویزا تحصیلی کانادا
 
فرم 5713 یا FAMILY MEMBER REPRESENTATIVE
 
 این فرم مخصوص افراد متاهل بوده و نفر اصلی متقاضی ویزا تحصیلی کانادا باید این فرم را تکمیل نماید و بدین صورت خودش را نماینده همسر خود در پروسه اخذ ویزا معرفی می نماید
 
ویزا تحصیلی کانادا

تکمیل هر یک از این فرم ها، کار پییچیده، تخصصی و زمانبر است که نیازمند تخصص و تجربه بالایی جهت تکمیل صحیح و دقیق فرم ها می باشد، به همین دلیل توصیه میکنیم به شما که حتما جهت انجام این مراحل از یک متخصص و فردی با تجربه در این حوزه استفاده نمایید. جهت استفاده از خدمات اخذ ویزا تحصیلی کانادا بورسیه پلاس، می توانید به این لینک مراجعه کرده و از خدمات ما استفاده نمایید. کارشناسان بورسیه پلاس با تجربه سالها فعالیت در حوزه آماده سازی، مشاوره و اخذ ویزا تحصیلی کاناد، می توانند به بهترین شکل ممکن شما را در این مسیر دشوار همراهی نمایند.

مرحله سوم: آماده سازی مدارک مطابق چک لیست سفارت کانادا

مدارک مورد نیاز برای ویزا تحصیلی جهت ارایه به سفارت کانادا در دو دسته مدارک مالی و مدارک کلی تقسیم می شوند.
 

مدارک کلی 

  1. نامه پذیرش
  2. نامه فاند یا بورسیه ( در صورت وجود)
  3. پاسپورت
  4. شناسنامه و کارت ملی
  5. دانشنامه وریزنمرات تمامی مقاطع تحصیلی
  6. نمره و مدرک زبان
  7. CV یا همان رزومه تحصیلی شما
  8. گواهی عدم سوئ پیشینه
  9. استادی پلن
  10. Purpose of travel یا نامه هدف از سفر

مدارک مالی

  1. موجودی حساب یا گواهی تمکن مالی
  2. گردش حساب ( حداقل به مدت 4 ماه)
  3. تعهد محضری حامیان مالی
  4. مدارک شغلی ( جاب آفر)

در صورتی که شما متاهل باشید و قصد دارید برای ویزا همسر خود نیز اقدام نمایید، نیازمند آن است که این مدارک را نیز تکمیل نمایید:

  1. عقدنامه
  2. پاسپورت همسر
  3. شناسنامه و کارت ملی همسر
  4. رزومه یا CV همسر
  5. گواهی عدم سوء پیشینه همسر
  6. موجودی و گردش حساب همسر
بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

مرحله چهارم: پرداخت هزینه های سفارت کانادا

این هزینه ها شامل 150 دلار برای درخواست ویزا تحصیلی (study permit) و برای ویزا همراه 155 دلار (OPEN WORK PERMIT) و هزینه بایومتریک برای هر نفر 85 دلار می باشد. ضمنا توجه داشته باشید تا زمانی که هزینه های سفارت پرداخت نشود، ثبت نام شما تکمیل نشده و 60 روز نهایتا فرصت دارید تا ثبت نام خود را در سایت canada.ca نهایی نموده. بنابراین به شما توصیه می شود هنگامی درخواست ویزا خود را در سایت ثبت نمایید که از دارا بودن تمامی مدارک و پرداخت هزینه ها اطمینان دارید.

مرحله پنجم: پروسه بایومتریک در سفارت کانادا

پس از پرداخت هزینه ویزا و ثبت درخواست خود برای ویزا تحصیلی کانادا،نامه بایومتریک خود را پس از گذشت یک الی دو روز در حساب کاربری خود در سایت canada.ca می توانید دریافت نمایید. بنابراین می توانید برای انجام انگشت نگاری به سفارت کانادا در کشورهای همسایه مراجعه کنید. کشور هایی همچون ترکیه، عراق و ارمنستان معمولا مقصد ایرانیان هستند. ضمنا انجام فرایند بایومتریک دارای اعتبار 10 ساله بوده، یعنی چنانچه در طی ده سال گذشته بایومتریک را انجام داده ای، نیاز به تکرار این فرایند نیست. انجام بایومتریک برای افراد زیر 14 و بالای 79 سال به صورت رایگان است.

مرحله ششم: صبوری و انتظار

چنانچه تمام مراحل قبلی را به درستی و با دقت انجام داده باشید، باید منتظر بمانید تا با درخواست ویزای تحصیلی شما موافقت شود. جهت اطلاع از مدت زمان طبیعی اعلام نتایج ویزا برای ایرانیان می توانید به سایت سفارت کانادا ( این لینک) مراجعه نمایید. لازم به ذکر است در زمان های مختلف براساس شرایط و پرونده ها و حجم ترافیک کاری سفارت این مدت زمان تغییر می نماید.

شانس اخذ ویزا تحصیلی کانادا چقدر می باشد؟

شانس اخذ ویزا تحصیلی کانادا بنا بر فاکتورهای مختلفی می تواند متفاوت باشد و یک جواب ساده و مشخصی برای این سوال قطعا وجود ندارد. به صورت کلی پاسخ این سوال بسیار به وضعیت پرونده شما دارد.

از جمله موارد بسیار مهم و تاثیرگذار جهت افزایش شانس ویزا تحصیلی کانادا، فایل استادی پلن شما می باشد. شما باید در استادی پلن خود، آفیسر را قانع کنید که قصد برگشت به کشور خود را پس از اتمام تحصیل دارید.

دانشگاه و نوع پذیرشی که از دانشگاه گرفته اید، نیز از جمله مهم ترین فاکتورهای اخذ ویزا تحصیلی کانادا می باشد. بدین معنی که رتبه و سطح علمی دانشگاه شما نیز در تعیین شانس شما جهت اخذ ویزا تاثیرگذار می باشد. هرچه سطح علمی و رتبه دانشگاهی که از آن پذیرش را اخذ نموده اید، بیشتر باشد، طبیعتا شانس بیشتری جهت ویزا شدن را دارید. همچنین پذیرش شما در صورتی که به صورت پذیرش مشروط یا پذیرش از کالجی در کانادا باشد، طبیعتا شانس شما را جهت اخذ ویزا بسیار کاهش می دهد.

سابمیت و چیدمان مدارک لازم جهت اخذ ویزا تحصیلی کانادا از دیگر عواملی است که در شانس شما جهت اخذ ویزا بسیار تاثیرگذار می باشد. به عنوان مثال، در بخش client information باید یکسری از مدارک را آپلود نمایید که چیدمان این مدارک از اهمیت بسیاری برای افزایش شانس ویزا شدن شما داشته باشد.

ریجکت ویزا تحصیلی کانادا: دلایل و راه حل های آنان

طبیعی است که یکی از بدترین اتفاقاتی که برای هر متقاضی ویزا تحصیلی کانادا ممکن است رخ دهد، ریجکت شدن ویزا می باشد. این اتفاق تلخ ممکن است شما را بسیار ناامید و ناراحت نماید اما لازم است ابتدا دلایل ریجکت شدن ویزا ها را بررسی نموده و با پیدا کردن راه حل مناسب، نسبت به رفع ریجکتی ویزا تحصیلی خود اقدام نمایید. در این بخش به معرفی مهم ترین دلایل ریجکتی ویزاهای تحصیلی کانادا خواهیم پرداخت:

  1. عدم اطمینان آفیسر از بازگشت شما به کشور خودتان پس از تحصیل
  2. ارائه تای (وابستگی) ناکافی
  3. وضعیت مالی نامناسب و تمکن مالی ضعیف
  4. نامعلوم و مبهم بودن هدف سفر شما (Purpose of travel)

در ادامه به شما خواهیم گفت چنانچه ویزای شما ریجکت گردد، از نظر قانونی چه کارهایی می توانید انجام دهید:

  1. درخواست مجدد ویزا (این کار نیازمند تقویت مدارک خود و پرداخت مجدد هزینه ویزای تحصیلی کانادا، می باشد) 
  2. درخواست ریکانسیدریشن (در صورتی که نسبت به اپلیکیشن خودتان مطمئن هستید درخواست بررسی مجدد می دهید)
  3. اعتراض در کورت (توسط وکیل معتبر مستقر در کانادا نسبت به تصمیم آفیسر ویزا اعتراض می کنید)

اما از آن جایی که مهر ریجکتی بر پرونده شما بر پذیرش های بعدی شما اثر منفی می گذارد، پس پیشگیری بهتر از درمان است، برای همین در ادامه به شما راه حل ها و مو اردی را می گوییم که از ریجکت شدن ویزای شما جلوگیری می کند:

چک کردن تمکن مالی 

یکی از مسائلی که باعث می شود آفیسر درخواست ویزای شما را ریجکت کند، این موضوع است که شما تمکن مالی ضعیف و یا مبهمی ارائه کرده اید و به نوعی نتوانستید با سند و مدرک خیال آفیسر را از نظر مدیریت مسائل مالی خودتان در خاک کانادا راحت کنید. در خصوص چگونگی محاسبه تمکن مالی نگران نباشید، شما باید در ابتدا مشخص کنید وضعیت فاندی که از دانشگاه اخذ می کنید به چه صورت است، اگر فول فاند هستید که مبلغ کمی باید به عنوان تمکن ارائه کنید اما اگر هزینه های تحصیل به صورت کامل بر عهده خودتان است باید هزینه یک سال زندگی در کانادا (با مراجعه به سایت دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید، می توانید هزینه سالیانه زنذدگی در آن ایالت را ببینید) را با هزینه سالیانه شهریه دانشگاه تان جمع بزنید و 20% بالاتر از این مبلغ را به عنوان تمکن ارائه کنید، توجه داشته باشید این میزان حداقل رقم برای ارائه تمکن مالی می باشد البته تمکن های خیلی بالا و غیر منطقی هم طبیعتا می تواند اثر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند هنر کره جنوبی +AMA در سال 2025 + شرایط، مدارک و نحوه تقاضا

استادی پلن و کاور لتر حرفه ای

توجه داشته باشید که استادی پلن و کاورلتر دو مدرک مجزا هستند و در نگارش هر کدام باید نکات خاص خودش را رعایت کنید. این دو مدرک تفاوت هایی با هم دارند که پیش از نگارش آن باید نسبت به این تفاوت ها آگاه باشید. کاور لتر شامل یک توضیح کلی در مورد مدارک شماست و بیشتر شامل توضیح مسائل مالی شماست و همچنین کارهایی که در گپ تحصیلی تان به آن مشغول بودید. اما استادی پلن به نوعی مهم ترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی کاناداست. در استادی پلن به طور کلی شما باید آفیسر را قانع کنید که قصد برگشت به کشور خودتان را دارید، توضیح دهید چرا کشور کانادا را با وجود هزینه بالاتر و دوری مسافت برای تحصیل انتخاب کرده اید، برنامه ها و پلن های شما در طی دوره تحصیل تان چیست و مهم تر از همه تای ها ویا وابستگی هایتان را نسبت به وطن تان ذکر کنید. تای ها در چهار دسته قرار می گیرند:

  • تای هدفی: به طور مثال پیشنهاد های شغلی که در کشور خودتان دارید را ذکر کنید.
  • تای اجتماعی: به طور مثال احساس مسئولیت و تعهدی که به کشورتان را دارید بیان کنید.
  • تای اقتصادی: به طور مثال سند خانه وماشین ویا دارایی هایی که در کشورتان دارید را مطرح کنید.
  • تای خانوادگی: وابستگی هایی که به خاطر شرایط خاص خانوادگی تان دارید را ذکر کنید، مسائلی همچون تک فرزند بودن، بیماری والدین و …

تکمیل درست بخش Client Information

داخل سایت سفارت کانادا بخشی به نام Client Information وجود دارد که شما باید دسته ای از مدارک تان را در همین قسمت آپلود کنید، مدارکی همچون استادی پلن، کاور لتر، مدارک تحصیلی، مدرک زبان، شناسنامه، گواهی عدم سوء پیشینه، هدف از سفر به کانادا و سوابق کاری شما در این قسمت جا میگیرد.

پذیرش دانشگاه

حتما در نظر داشته باشید که پذیرش های ساده از دانشگاه های سطح پایین که شرایط بسیار ساده ای دارند و بعضا نیاز به مدرک زبان ندارند قصد شما را به آفیسر لو می دهد که شما در تلاشید به هر شکل و با هر پذیرشی وارد خاک کانادا شوید و تحصیل برای شما وسیله ای هست برای فرار از کشور خودتان. بنابراین با اخذ پذیرش از دانشگاه هایی با سطح علمی مناسب ریسک ریجکت شدن ویزا خودتان را از بین ببرید. 

سوالات متداول فرایند اخذ ویزا تحصیلی کانادا در سال 2024

در این بخش به سوالات متداول شما عزیزان در رابطه با فرایند اخذ ویزا تحصیلی کانادا می پردازیم:

شانس اخذ ویزا تحصیلی کانادا چقدر می باشد؟

شانس اخذ ویزا تحصیلی کانادا بنا بر فاکتورهای مختلفی می تواند متفاوت باشد و یک جواب ساده و مشخصی برای این سوال قطعا وجود ندارد. به صورت کلی پاسخ این سوال بسیار به وضعیت پرونده شما دارد. در متن این مقاله به صورت کامل در این باره توضیح داده شده است.

نحوه محاسبه تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به چه صورت است؟

در صورتی که شما فاندی از دانشگاه دریافت نمی کنید باید هزینه یک سال زندگی تان را با هزینه سالیانه شهریه دالنشگاه تان جمع کنید، سپس 20% بالاتر از این عدد را به عنوان حداقل میزان تمکن مالی نشان دهید.

سند خانه و ماشین می تواند تمکن مالی محسوب شود؟

سند خانه و ماشین نمی توانند به عنوان اسناد تمکن مالی ارائه شوند مگر به شرطی که از آنها اجاره دریافت کنید.

ارائه حامیان مالی مناسب است یا خیر؟

توجه داشته باشید ارائه تمکن مالی شما همیشه باید حاوی منطق باشد. نشان دادن حامی مالی داشتن کاملا بستگی به شرایط شما دارد، مثلا اگر شما 22 سال دارید، بیکار هستید و تازه از مقطع لیسانس فارغ التحصیل شده اید ارائه 30هزار دلار تمکن مالی به تنهایی از جانب خودتان امری غیر منطقی است بنابراین در این شرایط توصیه می شود حامی و یا ساپورت مالی نشان دهید.

کاورلتر با استادی پلن چه تفاوتی دارد؟

کاور لتر دربرگیرنده مسائل مالی شماست اما استادی پلن حاوی جزئیات بیشتری است و اهمیت بیشتری دارد. در مقاله به صورت کامل این تفاوت شرح داده شده است.

تای شامل چه مواردی می شود؟

تای ها در چهار دسته قرار می گیرند:
تای هدفی
تای اجتماعی
تای اقتصادی
تای خانواده ای

اسک شدن به چه معناست؟

اسک شدن نوعی درخواست تکمیل مدارک است که ممکن است حدود دو هفته تا یک ماه بعد از سابمیت کردن درخواست تان در داخل سایت سفارت برای شما ارسال شود. برخی هم ممکن است کلا اسک نشوند.

چه زمانی و چطور ممکن است اسک شوینم؟

اسک شدن ممکن است به دلایلی چون چک امنیتی در بیرون از سفارت، آپلود اشتباهی مدرک و یا فراموش کردن آپلود مدرک باشد.

برای همسر و فرزندان چه مدل ویزایی بهتر است درخواست شود؟

برای همسر ویزای open work permit و برای فرزند ویزای ویزیتوری بلند مدت و اگر قصد تحصیل در آن کشور را دارند درخواست استادی پرمیت دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.