آزاد سازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی


نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی در سال 1402

برای تحصیل در خارج از کشور و اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به آماده سازی و ارائه مدارک مختلفی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها، مدرک دانشگاه محل تحصیل که شامل ریز نمرات و گواهینامه فارغ التحصیلی است. همانطور که می دانید، دانشجویانی که در دانشگاه دولتی و به صورت روزانه مشغول به تحصیل بوده‌اند، به دلیل تحصیل رایگان به ازای سال‌های تحصیلی و مطابق با منطقه‌ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته‌اند، به دولت تعهد خدمت داشته و مدارک آن‎‌ها در گرو دانشگاه تا پس از اتمام این تعهد باقی می ماند و نیاز به آزاد سازی مدارک و ریزنمرات تحصیلی خود دارند. مدت زمان تعهد دانشجویان برای تحصیل رایگان بسته به منطقه ای که در هنگام کنکور کارشناسی داشته اند،متفاوت است.

دانشجویانی که در زمان کنکور منطقه یک بودند، به اندازه مدت زمان تحصیل خود نسبت به انجام تعهد وظیفه دارند و دانشجویان منطقه دو و سه به اندازه دو برابر مدت زمان تحصیل خود وظیفه دارند. یعنی دانشجویی که در منقطه یک در کنکور کارشناسی شرکت کرده است و 4 سال رایگان در کارشناسی تحصیل کرده است، 4 سال تعهد خدمت دارد و دانشجویی که منطقه دو یا سه بوده در زمان کنکور کارشناسی، و 4 سال تحصیل رایگان داشته است، 8 سال تعهد خدمت را داراست. در مورد کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز چون منطقه بندی وجود ندارد، به همین سبب کلیه دانشجویان به میزان مدت زمانی که تحصیل رایگان داشته اند، تعهد خدمت دارند.

البته گفتنی است که دانشجویان مناطق 2 و 3 که دارای رتبه کشوری بهتری از آخرین فرد قبولی منطقه 1 در رشته و دانشگاه خود می باشند، می توانند با مراجعه به سازمان سنجش و دریافت تاییدیه، مدت خدمت را مانند دانشجویان منطقه 1 به میزان تحصیل خود، کاهش دهند.

بنابراین اگر شما هم جزء دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بوده‌اید و برای اپلای نیاز به اصل مدرک خود دارید و می خواهید بدانید طریق آزاد سازی مدارک تحصیلی دانشگاه چگونه است، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

جهت اطلاع از نحوه آزاد کردن مدارک تحصیلی و دریافت ریزنمرات از دانشگاه می توانید از طریق این لینک سوالات خود را به صورت تلفنی از کارشناسان ما بپرسید.

آموزش ویدیویی آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت علوم

در پاسخ به سوالات و ابهامات زیاد شما دوستان عزیز، در کانال یوتیوب بورسیه پلاس، کارشناسان ما در قالب یک ویدیو کوتاه اطلاعات کاملی در مورد نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت علوم به صورت رایگان ارایه کرده اند؛ می توانید با مراجعه به این لینک، این آموزش را مشاهده نمایید.

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات وزارت علوم

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت علوم مبلغ مشخص و تعیین شده ای ندارد. چرا که این مبلغ براساس معیارهای مختلفی متفاوت می باشد. این مبلغ براساس سال ورودی شما به دانشگاه، رشته تحصیلی، تعداد ترم های تحصیلی شما و همچنین دانشگاه تحصیلی شما متغییر می باشد. به عنوان مثال هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های مهندسی نسب به رشته های علوم انسانی مبلغ بیشتری می باشد و همچنین هرچه با در نظر گرفتن تورم هر چه سال تحصیلی شما دورتر باشد، هزینه کمتری خواهید پرداخت. به عنوان مثال دانشجویی که ورودی سال 84 در دانشگاه بوده هزینه بسیار کمتری برای آزادسازی مدارک تحصیلی خود نسبت به دانشجویی که ورودی سال 94 به دانشگاه بوده، خواهد پرداخت. همچنین از دانشگاه به دانشگاه دیگر این هزینه ها متفاوت می باشد.

دانشجویانی که به دلایل مختلف (مانند تغییر نوع تحصیل روزانه به شبانه یا مهمانی و انتقالی) در برخی ترم‌های تحصیلی خود هزینه ای پرداخت کرده اند، آن هزینه های پرداخت شده، از هزینه کل آزادسازی مدرک تحصیلی در انتها کم می‌شود.

چگونه می توان از مبلغ آزادسازی مدرک تحصیلی خود آگاه شد؟

بهترین کار جهت تعیین مبلغ دقیق مورد نیاز جهت آزاد سازی مدارک تحصیلی خود، تماس با آموزش دانشکده دانشگاه محل تحصیل خود می باشد. پس از تماس با مسئول آموزش دانشکده خود می توانید از آنان درخواست کنید تا مبلغ حدودی مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی شما را تعیین نمایندو عموما این مبلغ معادل کل هزینه ای است که یک دانشجو شبانه در شرایط تحصیلی مشابه شما پرداخت خواهد نمود.

آزاد سازی مدارک تحصیلی

روش های آزاد سازی مدارک تحصیلی

برای کسانی که علاقه مندند مدرکشان را آزاد کنند به طور کلی 3 حالت وجود دارد:

  • پرداخت نقدی هزینه
  • نامه عدم کاریابی
  • سابقه بیمه
    (راه های دیگری مثل دانشجویان بورسیه، متعهد به آموزش و پرورش و … وجود دارد که به دلیل استثنائی بودن، از پرداختن به آنها در این مطلب اجتناب شده است.)

قبل از ورود به بحث شیوه های مختلف آزادسازی مدرک، باید متذکر شویم که قبل از انجام هرکاری بایستی تسویه حساب کامل رو با دانشگاه خود انجام داده باشید و سپس در وب سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم (این لینک) ثبت نام کنید. در این وب سایت پس از بارگذاری اطلاعات و مدارک گوناگون و مختلف، به قسمت لغو تعهد و آزادسازی مدرک ارجاع داده خواهید شد که نمونه اون در عکس زیر قابل مشاهده است:

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

آزادسازی مدارک

دقیقا از همین مرحله است که کار شما بر اساس شیوه ای که در مورد آزادسازی مدرکتون انتخاب کردید، آغاز می گردد! شیوه هایی که در ادامه مقاله به تفصیل به توضیح آنها پرداختیم.

آزاد سازی مدارک دانشگاه با استفاده از نامه کاریابی

دریافت اصل مدرک تحصیلی از طریق درخواست کاریابی به این شکل هست که شما در یک موسسه کاریابی ثبت نام می کنید و پس از گذشت مدت زمان معین و عدم یافتن شغل مناسب، نامه ای به شما اعطا می شود که در آن ذکر شده فرد مورد نظر در این مدت معین قادر نبوده شغل مناسب خودش را پیدا کند. مدت زمانی که (از زمان ثبت نام در موسسه کاریابی) باید طی شود تا نامه عدم کاریابی شما صادر شود، بر اساس جدیدترین بخش نامه های وزارت علوم، باید شش ماه باشد!

جهت مراجعه به کاریابی ها می توانید با مراجعه سایت وزارت کار به این لینک لیست کامل ادارات کاریابی را مشاهده نمایید و اداره نزدیک به خود را پیدا نمایید.

نکات مهم:

  • با استفاده از نامه کاریابی می توانید مدرک تمام مقاطع تحصیلی خود را آزاد کنید؛ به عنوان مثال اگر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد هستید، به طور مشترک قادر خواهید بود تا مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی را از این طریق با یکدیگر آزاد کنید.
  • نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشید. یعنی شما نمی‌توانید در حین تحصیل در دوره‌ کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی‌ خود را از طریق عدم کاریابی آزاد کنید.
  • دانشجویان حداکثر 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی و یا در صورت مذکر بودن متقاضی، حداکثر 6 ماه از زمان صدور کارت پایین خدمت یا معافیت دائم  فرصت دارند تا برای آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق عدم کاریابی اقدام نمایند.
  •  در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی نباید برای شما بیمه رد شده باشد و متقاضی در این مدت به هیچ فرصت شغلی‌ای معرفی نشود.
  • جهت آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی قانون جدید باید مقاطع تحصیلی شما از پایین به بالا مرحله به مرحله آزاد شود و این امکان وجود ندارد، بدون آزاد سازی مقظع مثلا کارشناسی بتوانید کارشناسی ارشد خود را آزاد کنید. بدین ترتیب یا باید همزمان مدارک تحصیلی خود را با یکدیگر آزاد کنید یا ابتدا مدرک تحصیلی قبلی را آزاد کرده و سپس مقطع بعدی را. به عنوان مثال شما نمی توانید ابتدا کارشناسی ارشد یا دکتری خود را آزاد نمایید در حالی که مدرک کارشناسی شما همچنان آزاد نشده است.
  • این شرایط تنها مخصوص وزارت علوم است و وزارت بهداشت شرایط مخصوص به خود را دارد که در این لینک می توانید مطالعه کنید.

در تصویر زیر، آخرین بخش نامه وزارت علوم در مورد لغو تعهد از طریق کاریابی قابل مشاهده است:

بخش نامه لغو تعهد از طریق کاریابی

الف) مدارک مورد نیاز متقاضی برای ثبت نام در موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی و در مورد شهرستانهای فاقد کاریابی، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستانها

1-  اصل و کپی گواهی موقت فارغ التحصیلی عکس دار از دانشگاه مربوطه

2- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

3- اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)

ب) شرایط لغو تعهد دارا بودن چهار شرط زیر بصورت همزمان لازم و ضروری خواهد بود.

1- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ فارغ التحصیلی (مندرج در گواهی موقت) متقاضی

2- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیر پزشکی)

3- سپری شدن حداقل 6 ماه تمام از تاریخ ثبت نام متقاضی در موسسه کاریابی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان(شهرستانهای فاقد

کاریابی) مربوطه (ثبت نام الزاماً باید بعد از تاریخ فارغ التحصیلی و مشروط به داشتن پایان خدمت صورت پذیرفته باشد)

4- عدم وجود فرصت شغلی متناسب با تخصص فارغ التحصیل و معرفی نشدن به فرصتهای شغلی در طی مدت 6 ماه پس از تاریخ ثبت نام .

ج) مراحل لغو تعهد:

1- ارائه درخواست متقاضی به موسسه کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کننده متقاضی به همراه مدارک فوق. ( در مدت زمان حداکثر 6 ماه از فارغ التحصیلی یا صدور کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت)

2- اعلام نتیجه کاریابی متقاضی با لحاظ شرایط فوق توسط موسسه کاریابی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر.( پیدا نشدن کار مناسب برای متقاضی ظرف مدت 6 ماه)

3- بررسی و کنترل مدارک و شرایط توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر و اعلام نتیجه به اداره کل مرکز استان.

4-  انجام مکاتبه نهایی لغو تعهد توسط اداره کل استان به دانشگاه محل تحصیل متقاضی.

نکات مهم:

1- ارائه مدارک فوق توسط متقاضی در کلیه مراحل الزامی است.

2- حضور شخص متقاضی در کلیه مراحل الزامی است.

3- فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی (به غیر از دامپزشکی) مشمول مفاد این آئین نامه نمی باشند.

4- موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی مجاز به دریافت هیچ گونه وجهی از کارجویان بابت صدور مکاتبات لغو تعهد خدمت فارغ التحصیلان، نمی باشند.

رای دیوان عدالت اداری در مورد ابطال محدودیت زمانی جهت مراجعه به کاریابی

با این وجود باید توجه داشت که براساس رای دیوان عدالت اداری در تاریخ 28؍8؍1398 ، محدودیت زمانی 6 ماهه از زمان فارغ التحصلیی یا صدور کارت پایان خدمت جهت مراجعه به ادارات کاریابی ابطال گردیده است. هرچند که هنوز اثر چندانی از اجرایی شدن این رای که لازم الاجرا است، در موسسات متبوع دیده نمی شود!

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

قابل توجه است که در سال 1400 نیز رای جدیدی از دیوان عدالت اداری در این رابطه منتشر شده است:

ابطال محدودیت زمانی شش ماه از تاریخ دانش‌آموختگی جهت ثبت نام در دفاتر کاریابی با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری. تبصره ۱ ماده ۵۰، اصلاحیه بند ۳-۲ ماده ۳ و بخش ج-۳ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مورخ ۱۳۹۹/۵/۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیوان عدالت اداری ابطال شد.

در این مقرره آمده بود: دانش آموختگان باید ظرف مدت شش ماه از تاریخ دانش آموختگی در دفاتر کاریابی با ارائه اصل مدرک تحصیلی (گواهی موقت پایان تحصیلات عکس دار) ثبت نام نمایند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری قبلا هم در سال ۹۸ در دو رای جداگانه مقرره‌های مشابهی را ابطال کرده بود اما در سال ۹۹ یک بار دیگر این محدودیت ۶ ماهه تعیین شد.

جزئیات کامل رای دیوان عدالت اداری را می توانید در این لینک مطالعه کنید.

آزاد سازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت علوم با پرداخت هزینه ریالی

آزادسازی مدرک به این شیوه بسیار ساده بوده و تنها کافی است با واریز مبلغ از قبل تعیین شده به حساب سیبای وزارت علوم منتظر بمانید تا مدرک شما آماده شود. این فرآیند معمولا از 5 تا 20 روز طول می کشد.

نکته: عوامل مختلفی بر میزان هزینه ای که متقاضیان برای آزادسازی مدرک باید بپردازند تاثیرگذار است که عبارت اند از:

  • سال شروع و پایان مقطع تحصیلی مورد نظر
  • میزان سابقه کار (هرچه بیشتر، هزینه کمتر)
  • مقطع تحصیلی ای که خواهان دریافت مدرک آن هستید (کارشناسی، ارشد یا دکتری)
  • گروه تحصیلی (پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و …)
  • سهمیه منطقه ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته اید (منطقه 1،2،3)

– توجه داشته باشید که مبلغ دقیقی که متقاضیان به ازای آزادسازی مدرک خود باید بپردازند، همه ساله تغییر کرده و به طور مرتب در وب سایت امور دانشجویان وزارت علوم درج می شود. همچنین می توانید از طریق تماس با آموزش دانشکده خود از این هزینه با خبر شوید.

اطلاعیه: براساس اطلاعیه جدید وزارت علوم در تاریخ 1401/9/7 مبالغ آزادسازیز مقاطع تحصیلی براساس قیمت اعلامی توسط سازمان امور دانشجویان محاسبه می گردد و تمامی دانشجویان و متقضیان آزادسازی مدارک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه باید هزینه آزادسازی مدارک خود را براساس تعرفه جدید بپردازند.

آزادسازی مدارک دانشگاه از طریق سابقه بیمه

در صورتی که می خواهید با استفاده از بیمه مدرک خود را آزاد کنید، حتما باید دارای سابقه کاری در بعد از دوران تحصیلی خودتون باشید؛ به عبارت دیگه، بیمه ای که در حین تحصیل رد شده است قابل قبول نیست و به هیچ وجه از طرف دانشگاه و وزارت علوم مورد تائید نخواهد بود.

اینکه میزان تعهد به کار برای فارغ التحصیلان به چه مقدار است، به دو عامل بستگی دارد:
۱) مقطعی که فرد از آن دانش آموخته شده
۲) منطقه و سهمیه ای که فرد در زمان کنکور داشته است.

به طور مثال، فارغ التحصیلان کارشناسی از منطقه یک و سهمیه ایثارگری، هم اندازه طول مدت تحصیل تعهد به خدمت دارند (چهار سال). در حالی که میزان تعهد به خدمت فارغ التصیلان کارشناسی برای دانشجویانی که از منطقه دو بوده اند، دو برابر مدت تحصیل است (هشت سال). لیست کامل میزان تعهد به خدمت در وب سایت وزارت علوم موجود است. دانشجویانی نیز که تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده اند (مانند دانشجویان رشته پزشکی) آئین نامه های خاص خود را دارند که در وب سایت وزارت بهداشت قابل مشاهده است.

مورد دیگر اینکه به ازای سال هایی که بیمه رد شده است، از تعهد به خدمت فرد کم می‌شود. توجه کنید که تعداد سال‌های خدمت متقاضی در گواهی موقت وی آمده است.

نکته: سربازی جز این سال‌ها محسوب می‌شود و در صورتی که سربازی رفته باشید، دو سال از این مقدار کم خواهد شد.

نکته: اگر سابقه بیمه دارید باید ابتدا بایستی سابقه بیمه‌ خودتون مدرک مقطع کارشناسی‌ را آزاد کنید و مابقی سابقه بیمه هرچه اضافه آمد، مدرک مقطع کارشناسی ارشد را آزاد کنید.

در پایان برای اطلاع بیشتر مخاطبین بورسیه پلاس از جدیدترین آئین نامه ها و قوانین آزادسازی مدرک، می توانید فایل زیر را دانلود نمایید تا آموزش تصویری انجام مراحل آزادسازی مدارک وزارت علوم را در پورتال سازمان امور دانشجویان به صورت کامل مشاهده نمایید.

دانلود فایل آموزش تصویری لغو تعهد آموزش رایگان وزارت علوم

اینفوگرافی شرایط کلی آزادسازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلیآزاد سازی مدارک تحصیلی

سوالات متداول در مورد آزادسازی مدارک تحصیلی

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات وزارت علوم چه مقدار می باشد؟

براساس اطلاعیه جدید وزارت علوم در تاریخ 1401/9/7 مبالغ آزادسازیز مقاطع تحصیلی براساس قیمت اعلامی توسط سازمان امور دانشجویان محاسبه می گردد و تمامی دانشجویان و متقضیان آزادسازی مدارک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه باید هزینه آزادسازی مدارک خود را براساس تعرفه جدید بپردازند. تصویر این اطلاعیه در همین مقاله قرار گرفته است.

چگونه می توان از مبلغ آزادسازی مدرک تحصیلی خود آگاه شد؟

بهترین کار جهت تعیین مبلغ دقیق مورد نیاز جهت آزاد سازی مدارک تحصیلی خود، تماس با آموزش دانشکده دانشگاه محل تحصیل خود می باشد. پس از تماس با مسئول آموزش دانشکده خود می توانید از آنان درخواست کنید تا مبلغ حدودی مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی شما را تعیین نمایندو عموما این مبلغ معادل کل هزینه ای است که یک دانشجو شبانه در شرایط تحصیلی مشابه شما پرداخت خواهد نمود.

روش های آزاد سازی مدارک تحصیلی چند مورد است؟

به طور کلی 3 حالت وجود دارد:
پرداخت نقدی هزینه
نامه عدم کاریابی
سابقه بیمه

4/5 - (177 امتیاز)

1,024 پرسش و پاسخ

  • سلام وقت بخیر
    خیلی ممنون میشم سوالم رو جواب بدید
    من کارشناسی رو سال 82 فارغ التحصیل شدم. ارشد رو سال 84. این مدت هم فقط 3 نیمسال حق التدریس دانشگاه بودم که هیچ بیمه ای هم برام رد نشده. برای آزاد سازی مدرک کارشتاسی که اقدام کردن کارشناس دانشگاه گفته باید نامه قطع همکاری بیاری. با توجه به اینکه من اصلا سوابق بیمه ای ندارم آیا حرف کارشناس درسته و می تونه مانع آزاد شدن مدرکم بشه؟

  • با سلام. من کارت معافیت دائم خدمت سربازی رو سال 1396 گرفتم و شهریور 1402 دوره کارشناسی ارشد رو تموم کردم و تاریخ فراغت از تحصیلم در گواهی موقت مدرک ارشد شهریور 1402 هست. هنوز مهلت 6 ماهه از تاریخ فراعت از تحصیل من به پایان نرسیده ولی نزدیک 6 سال هست که کارت معافیت از خدمت رو دارم. یعنی مدرک معافیت سربازی من قبل از دریافت مدرک گواهی موقت تحصیلیم هست. آیا طبق قانون عدم کاریابی میتونم مدرک ارشد رو ببرم کاریابی و بعد از دریافت نامه عدم کاریابی با مدرک کارشناسی ارشد، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو با نامه عدم کاریابی به صورت رایگان آزاد کنم؟

  • نکته ضروری در مورد آزاد سازی مدرک از طریق کاریابی: اون دستورالعمل معروف سال 96 (که در این مطلب هم بهش استناد شده) محدودیت زمانی شش ماهه ای برای آزاد سازی مدرک تحصیلی ایجاد کرده بوده. خواستم یادآور بشم که این هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1400/06/23 این محدودیت رو مغایر قانون دونست و بخشنامه مربوطه رو ملغی اعلام کرد. (شماره دادنامه: 1551-1556). متن حکم از طریق سایت رسمی دیوان عدالت اداری کشور قابل دسترسیه.

    • بله در متن مقاله هم اگر مشاهده بفرمایید کاملا توضیح داده شده

  • با سلام
    آیا می توان جهت آزاد سازی مدارک دانشگاهی، در کاریابی یک شهر دیگر ( غیر از شهر محل سکونت خودم) ثبت نام کنم؟

      • سلام اگه تحصیلم تموم شده باشه ولی هنوز درخواست فارغ التحصیلی نزده باشم و تو این تایم چند ماه بیمه رد شده باشه امکانش هست که از طریق عدم کاریابی ثبت نام کنم و بعد از اون بیمه رد نشه مدرکمو ازاد کنم؟ یا چون قبلش بیمه رد شده نمیشه؟

      • سلام
        من تو دوره دانشجویی چند ماه سابقه بیمه غیر مرتبط با رشته ام دارم ( تابستون ها کار کردم بیمه ام رد شده ) الان میتونم مدرکمو بزارم کاریابی آزاد شه؟

  • با سلام و احترام
    من بلافاصله بعد از کارشناسی، ارشد قبول شدم و پس از آن با گواهی موقت کارشناسی درکاریابی ثبت نام کردم ولی اقدام به آزاد سازی مدرک کارشناسی نکردم، سوال من این است با توجه به اینکه الان سابقه بیمه دارم می توانم از طریق نامه عدم کاریابی اقدام به آزاد سازی مدرک کارشناسی کنم و مدرک ارشد را از طریق سابقه بیمه آزاد کنم؟

    ممنون میشم پاسخ بدین
    با تشکر فراوان

    • سلام وقت بخیر.پروسه اخذ دانشنامه کارشناسی دانشگاه علم و فرهنگ از زمان اقدام تا دریافت دانشنامه چه مدت طول میکشه؟ممنون میشم جواب بدید

  • سلام وقتتون بخیر؛ من 1 سال قبل از فارغ التحصیلی مشغول به کار شدم و سابقه بیمه برام رد شده. میخواستم بدونم اگر بخوام مدرکم رو از طریق اداره کاریابی آزاد کنم مشکلی برام بوجود میاد؟؟ آیا باید بیمه م رو قطع کنم؟

  • سلام. من با سهمیه منطقه 3 قبول شدم. ولی رتبم از بچه های منطقه 1 بهتر بود. الان هم ، هم تو سایت request و هم تو سایت darkhast سازمان سنجش وارد شدم. هیچ عنوانی وجود نداره برای لغو سهمیه منطقه 3، من فقط تو قسمت توضیحات گفتم که چی میخوام. خواهشا راهنمایی کنید.

      • سلام و وقت بخیر
        من لیسانس مهندسی دارم. اما تا الان هرجا کار کردم عنوان سابقه بیمه ام کارگر ساده خورده، این سابقه بیمه برای آزادسازی مدرک قابل قبوله؟
        بیمه زنان خانه دار چطور؟

          • سلام خسته نباشید ، ببخشید من در زمان تحصیل بیمه درمانی مادرم بودم یعنی چون خودشو بیمه تعمین اجتماعی کرده بود به ماهم تا پایان تحصیل دفترچه بیمه درمانی داده بودند ، ولی مبلغی جدا برای من که مجزا بیمه بشم رد نشده تا حالا فقط خودش بازنشسته بیمه ای شده . ایا این برای ازاد سازی مدرک مشکل ایجاد نمیکند؟

      • با سلام . من بعد از اتمام کارشناسیم سابقه بیمه برام رد شده و بعد کاریابی ثبتنام کردم بعد از کاریابی نزدیک۸۰ روز باز بیمه برام رد شد با نامه کاریابی میتونم مدرک کارشناسیم رو رد کنم؟؟؟

  • سلام وقت بخیر. ببخشید من مدرک کارشناسیم آزاده بعد کارشناسیم رفتم سربازی الان دارم ارشد میخونم در حین ارشدم بیمه هم هستم اما قبل فارغ الحصیلی ارشدم بیمه ام رو می‌خوام قطع کنم و بعدش مدرک ارشدم رو می‌خوام آزاد کنم آیا بیمه ای که در حین تحصیل ارشد داشتم برام مشکل ساز میشه حین آزاد سازی مدرکم یا نه؟

  • سلام. من دانشجوی دوره روزانه دکتری هستم. قبل از قبولی دکتری برای عدم کاریابی اقدام کردم و نامه عدم کاریابی از اداره کاریابی و وزارت خانه هم گرفتم اما برای آزادسازی مدرک اقدام نکردم. آیا اکنون که دانشجوی دوره روزانه دکتری شده ام، می توانم از آن نامه برای آزادسازی مدرک ارشدم استفاده کنم؟متشکرم

  • سلام خسته نباشید منی که ترم آخر کارشناسی ارشد غیر انتفاعی هستم اگه در کنکور تجربی شرکت کنم و برای ۱۴۰۳ قبول شم مدرک کارشناسی ارشد من دیگه اعتبار نداره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام
    ببخشید من بیشتر از ۶ ماه بعد فارغ التحصیلی لیسانس جایی مشغول به کار نبودم بعد گذشت حدودا ۹ ماه
    ارشد قبول شدم و مشغول به تحصیل شدم
    بنظرتون امکان آزاد سازی مدرک از طریق عدم کاریابی امکان پذیر هست؟

    • سلام وقت بخیر
      من شهریور ۹۹ از دانشگاه دولتی در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شدم ولی از اصلا به فکر آزاد سازی مدرک نبودم و از آن موقع هم نه سابقه بیمه دارم و نه جایی مشغول به کار شدم برای آزاد سازی مدرک نمیتوانم از طریق موسسات کاریابی اقدام کنم؟و حتما باید هزینه آزادسازی را بپردازم؟ و اینکه من با رتبه بالایی با سهمیه منطقه ۲ وارد دانشگاه شدم چگونه میتوانم سالهای تعهد را کاهش دهم

  • سلام، مقالۀ مفیدی بود ولی من جواب سوالم رو داخلش پیدا نکردم. اگه در دورۀ کارشناسی از دانشگاه اخراج شده باشیم، برای آزادسازی مدرک دیپلم چه راهی وجود داره؟ باید حتما هزینه پرداخت کنیم؟

  • سلام
    من قبلا مدرک کارشناسیم رو آزاد کردم و قصد تحصیل در مقطع ارشد رو دارم. هنگام ثبت نام ارشد آیا باید مدرک اصلی کارشناسیم رو تحویل دانشگاه بدم؟ و در این صورت آیا بعدش بازهم نیاز خواهد بود یک بار دیگه مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم؟

  • سلام. ممنون از مطالب مفید سایتتون
    من مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رو بی وقفه و هر دو را از در دانشگاه دولتی گذراندم. به تازگی از مقطع ارشد فارغ التحصیل شدم. حین تحصیل هیچ سابقه ی بیمه ای نداشتم. با توجه به اینکه از زمان اتمام کارشناسی بنده حدود 3 سال میگذرد آیا امکان آزادسازی مدرک کارشناسی و ارشد را از طرق عدم کاریابی دارم؟

    • سلام
      من سال دوم کارشناسی ام یه سال هست که بیمه برام رد شده اگر قطع کنمش آیا میتونم از طریق اداره کاریابی برای آزاد سازی مدرکم اقدام کنم ؟

  • سلام من در حال حاضر مقطع ارشد روزانه هستم ایا می توانم مدرک کارشناسیم رو با پرداخت هزینه ازاد کنم ؟ و اینکه مدرکم ر به خودم میدن یا دانشگاهی که ارشد می خونم ؟

  • سلام وقتتون بخیر
    برای پردیس های خودگردان هم هزینه آزاد سازی مدرک وجود داره؟

      • سلام وقت بخير من سه ساله كه از كارشناسي فارغ التحصيل شدم
        و دوسالم كار كردم اما سابقه بيمه ندارم
        امسال هم كارشناسي ارشد ميخونم
        در كاريابي هم ثبت نام كردم
        چطور ميتونم مدرك كارشناسيمو ازاد كنم؟بهترين راه چيه؟

  • سلام
    من که تعهد دوبرابر تحصیل دارم به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بودم چجوری باید مدرکم رو آزاد کنم؟
    خود آموزش پرورش تا پایان تعهد ۸ ساله نه دانشنامه صادر میکنه نه ریزنمرات میده، مگر این که کسی کارت پایان خدمت داشته باشه و تعهدش رو بخره

  • سلام من ورودی سال ۸۶ هستم و ارشد ۹۱ سابقه بیمه ۵ سال دارم ۸ سال تعهد برای کارشناسی و ۲ سال برای ارشد هزینه آزادسازی مدرک کارشناسیم رقم کمی میشه و من میخام از سابقه بیمه ام برای دوره ارشد استفاده کنم که هزینه زیادی داره این کار شدنیه؟ یعنی ۲ سال از بیمه ام رو برای آزاد سازی دوره ارشد نگه دارم؟؟؟

    • یلام. اگر کارشناسی سراسری خونده باشم ارشدم پردیس باشه، در حین خوندن اون پردیسه نمیتونم مدرک سراسریم رو بذارم اداره کار؟

      • با سلام . بلخشید من کاردانیم را سال ۹۳ شروع کردم و سال ۹۵ تموم کردم و بعد از سربازی رفتم برا کاریابی ثبت نام کرد البته یکسال از سربازیم گذشته بود تمامی مراحل را انجام دادم تا این که نامه اداره کار را هم گرفتم تو سامانه سجاد که ثبت نام کردم و درخولست زدم متوجه شد تاریخ فارغالتحصیلی بنده در مقطع کاردانی پیوسته را دانشگاه اشتباه چاپ کرده و اپلودش کردم به جای این که بنویسه ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ نوشته ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ که اشتباه هست من دو ساله کاردانی را تموم کرد در ۴ ترم روزانه .تو سامانه سجاد درخواست به پشتبیان زدم که تاریخ را اشتباه زده . آیا باید حضوری برم دانشگاه پیگیری کنم وآیا امکانش هست که گواهی موقت برام ویرایش کنن و تاریخ صدور اونو بزنن تاریخ قبل که برام مشکلی پیش نیاد . این مشکلی را دانشگاه درست کرده و اگه بخواد تاریخ را بروز بزنه من تمام کارام خراب میشه چون تاریخ رفتن به کاریابیم میشه قبل صدور گواهی موقتم پس در این صورت مشکل ساز میشه برام یعنی با تاریخ قبل برام میزنن. با تشکر خواهشمندم کمکم کنید

    • سلام، بله شدنیه .. شما اول برای آزاد سازی کارشناسی درخواست میدید و از سابقه بیمه تون فقط 3 سالش رو ارایه میدید، بعدش برای کارشناسی ارشد جداگانه درخواست میدید (در سامانه سجاد) و دو سال دیگه سابقه بیمه رو اونجا ارایه میدید.

  • سلام..بنده مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مهندسی عمران رو در دانشگاه آزد خوندم و از مقاله خوب شما متوجه شدم برای آزاد سازی مدارک نیازی به پرداخت هزینه ندارم…خواستم بپرسم با این اوضاع تحصیل در مقطع ارشد شبانه هزینه کمتری نسبت به تحصیل آزاد خواهد داشت؟

    • سلام میخواستم بدونم امکانش هست با وثیقه مدرکمو آزاد کنم دانشگاه ازاد پرستاری هستم برای مهاجرت لازمش دارم

    • سلام. هزینه آزادسازی مدرک فقط برای دوره روزانه هست. اگر غیرانتفاعی، آزاد، شبانه و… بودین و هزینه پرداخت کردین، برای آزاد کردن مدرکتون نیازی به پرداخت هزینه مجدد نیست

  • با سلام
    من سال 96 مقطع کارشناسی را فارغ التحصیل شدم و بعد از دو سال یعنی سال 98 ارشد قبول شدم تا 1401. سال 1401 از طریق کاریابی اقدام کردم و الان اداره کار نامه مبنی بر عدم کاریابی برای هر دو مقطع تحصیلی را به من دادند. با توجه به گپ دو ساله کارشناسی و ارشدم، امکان آزادسازی مدرک از طریق نامه عدم کاریابی اداره کار برای کارشناسی هم هست؟ اداره کار گفتن الان میتونم هر دو را آزاد کنم اما شک دارم.
    ممنون

  • سلام اگه بیشتر از 6 ماه از تاریخ صدور مدرک موقت گذشته باشه دیگه نمیشه از طریق عدم کاریابی اقدام کرد؟

  • سلام وقت بخیر .
    من مقطع ارشد رو سال 97 از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم بعد از چند سال مدرکم رو میتونم بگیرم؟

  • سلام
    من در تاريخ ٢٩ مرداد از دكتري دفاع ميكنم و تقريبا با انجام كارهاي فارغ التحصيلي دانشگاه ،در پاييز ميخوام پروسه كاريابي رو شروع كنم. با توجه به اينكه تاريخ فارغ التحصيليم ٢٩ مرداد ماه در گواهي موقت ثبت ميشه، دو تا سوال دارم
    ١- آيا در شهريور كه از تاريخ دفاعم گذشته ميتونم براي سفر يك هفته اي از كشور خارج بشم و يا مشكلي بعدا در پروسه كاريابي برام پيش مياد؟ و
    ٢- زماني كه در پروسه كاريابي براي آزاد سازي مدارك هستيد چطور؟ يعني زماني كه پروسه آغاز شده؟

  • با سلام بنده تابستان 401 از کارشناسی فارغ التحصیل شدم و الان بعد از دو ترم از ارشد انصراف دادم . با وجود اینکه یک سال از تاریخ فارق التحصیلی کارشناسی گذشته آیا میتونم برای آزادسازی از طریق کاریابی اقدام کنم ؟

  • سلام وقت بخیر. اگر بخوایم مدرک کارشناسی رو آزاد کنیم و همزمان برای ارشد بخونیم مشکلی پیش میاد؟

  • سلام و وقت بخیر
    من ارشد میخوندم و 6 ماه مدرک کارشناسیم رو توی کاریابی گذاشتم (اطلاعی نداشتم که نمیشه). الان نامه عدم کاریابیم اومده. مدرک موقت ارشدم توی یک ماه آینده آماده میشه. میتونم وقتی آماده شد از طریق همین نامه، مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم؟ یا باید دوباره 6 ماه دیگه مدرکم رو توی کاریابی بذارم؟ با تشکر فراوان از شما

  • سلام
    من دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بودم الان ۳ ساله سر کار هستم.
    ما تعهد ۸ ساله به آموزس و پرورش دادیم که ۵ سالش مونده
    الان مدرک دیپلم و پیش رو میخواستم که دانشگاه بهم تحویل نمیده میگه تعهد داری.
    خواستم ببینم میتونن مدرک رو بهم ندن !

  • با سلام
    یه سوال داشتم من از سال 90 تا 95 حدود 10 ترم کارشناسی که 9 ترمش رو دانشگاه شهر خودمون مهمان بودم و اون زمان هم قیمت شبانه شهریه میدادم و فقط یک ترم دانشگاه اصلی بودم. آیا این ترمهایی که شهریه شبانه اون موقع رو پرداخت میکردم به دانشگاه مقصد الان باید با قیمت روز با وزارت علوم تسویه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
    سوال دیگه اینکه برای ارشد هم یادمه تحت عنوانی بیش از 4 ترم با اینکه روزانه بودم از من شهریه ثابت میگرفتن به خاطر تمدید پایان نامه آیا این هم محاسبه میشه؟

    • سلام دوره ها و ترم هایی که شهریه پرداخت شده دیگه نیازی به پرداخت نیست

  • با سلام
    یه سوال داشتم من از سال 90 تا 95 حدود 10 ترم کارشناسی که 9 ترمش رو دانشگاه شهر خودمون مهمان بودم و اون زمان هم قیمت شبانه شهریه میدادم و فقط یک ترم دانشگاه اصلی بودم. آیا این ترمهایی که شهریه شبانه اون موقع رو پرداخت میکردم به دانشگاه مقصد الان باید با قیمت روز با وزارت علوم تسویه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
    سوال دیگه اینکه برای ارشد هم یادمه تحت عنوانی بیش از 4 ترم با اینکه روزانه بودم از من شهریه ثابت میگرفتن به خاطر تمدید پایان نامه آیا این هم محاسبه میشه؟

  • سلام. ما هایی که هنوز سربازی نرفتیم و مدرک لیسانس رو نمیتونیم بگیریم، مدرک و ریزنمرات غیر رسمی رو چطور می تونیم دریافت کنیم؟

    • سلام مدارک غیر رسمی نیازی به آزادسازی ندارن می تونید از دانشگاه دریافت کنید

      • سلام وقتتون بخیر
        ای کاش یه مقاله هم در مورد آزاد سازی مدرک از دانشگاه فرهنگیان می گفتید
        من الان ۳ ساله سر کار هستم و مدرک دیپلم و پیش رو لازم دارم اما میگن تا ۵ سال دیگه شدنی نیست

  • اگه من ارشد ازاد بخونم در حالی که داره برام بیمه رد میشه، این جزو سوابقم به حساب میاد؟

  • سلام وقت بخیر
    دانشگاه پیام نور هم در پایان تحصیل آزادسازی مدرک دارد ؟؟؟

  • ۱_سابقه بیمه بیکاری جزو سوابق وزارت کار حساب میشه؟؟ من یه سال سابقه کار و یه سال سابقه بیمه بیکاری دارم
    2- ایا ترمی که فقط پایان نامه کارشناسی دارم، از سابقه بیمه کسر میشه؟
    3-ایا دریافت پروانه کسب برای شغل ازاد به سوابقی که تا الان دارم اضافه میشه؟

    • بله سابقه بیمه از تعهدات تون کسر میکنه
      اگر پرونده مالیاتی داشته باشید ممکنه قبول کنند

      • خب باید با کجا تماس بگیرم که از این موضوع مطمین شم؟(در خصوص داشتن جواز کسب)

        یه مورد دیگه، من چند ماه قبل فارغ التحصیلیم فارغ التحصیل شدم، ولی ترم اخر فقط پروژه ام مونده بود، ایا سابقه من بعد تاریخ فارغ التحصیلیم میخوره؟ چون من یه جا خوندم، اون ترم حساب نمیشه

        بعد یه مورد دیگه، من موقع کنکور کارشناسی منطقه ۲ بودم، ولی تعهد خدمتم رو ۴ سال و ۶ ماه زده تو مدرکم، مگه منطقه ۲، ۸ سال نیس؟

        • منظورم اینه چند ماه بعد سرکار رفتنم فارغ التحصیل شدم

  • درود وقت بخیر
    من بعد اتمام کارشناسی به خدمت سربازی رفتم. برای آزاد سازی مدرک کارشناسی مشکلی ندارم اما الان که ارشدم رو به اتمام هست ایا امکان استفاده از دو سال خدمت سربازی برای آزاد سازی مدرک ارشد رو دارم یا خیر؟

      • سلام
        من ورودی سال ۸۶ هستم و ارشد ۹۱
        سابقه بیمه ۵ سال دارم
        ۸ سال تعهد برای کارشناسی و ۲ سال برای ارشد
        هزینه آزادسازی مدرک کارشناسیم رقم کمی میشه و من میخام از سابقه بیمه ام برای دوره ارشد استفاده کنم که هزینه زیادی داره
        این کار شدنیه؟ یعنی ۲ سال از بیمه ام رو برای آزاد سازی دوره ارشد نگه دارم؟؟؟

  • من در حال تحصیل دکترا دانشگاه آزاد هستم و مقطع ارشد و لیسانس هم همونجا خوندم و باالطبع اصلا اصل مدرک مقاطع قبلم به دستم نرسیده. حالا میخوام اصل مدرک ارشد رو از بایگانی دانشگاه که توی پرونده ام هست تحویل بگیرم و اپلای کنم باهاش و تا قبل از اتمام دکترا برم. سوال من اینه آیا با گذاشتن سفته یا هرراه دیگه ای من چطور میتونم اصل مدرک ارشد رو از دانشگاه بگیرم؟ آیا به من میدن؟

    • سلام وقتتون بخیر برای دانشگاه ازاد نیازی به ازادسازی نداره و باید اصولا مدرک رو بدن مگر اینکه به خاطر در حال تحصیل بودن تون بهتون ندن

  • سلام و وقت بخیر.
    برای آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی، آیا لازمه که هنگام مراجعه به اداره کاریابی این نکته رو بگیم که اصلا دنبال کار نیستیم و برای آزاد کردن مدرک مراجعه کردیم تا دنبال کار برای ما نباشند؟
    و سوال بعدی اینکه من تازه از مقطع کارشناسیم فارغ التحصیل شدم ولی قصد ادامه تحصیل در ارشد را برای سال آینده هم دارم. با این شرایط بهتره که وقتی از ارشد فارغ التحصیل شدم برای دوتا مدرکم اقدام کنم یا همین الان برای مدرک کارشناسیم درخواست بدم؟

  • سلام. من هنوز سربازی نرفتم و روزانه درس خوندم. میتونم وقتی برگ سبزم رو گرفتم مدرکمو آزاد کنم؟

      • ببخشید منظورتون از با پرداخت هزینه چیه؟ باید هزینه آزاد سازی مدرک رو بپردازیم؟؟ یعنی کسی که سربازی نرفته نمیتونه با برگه سبز مدرک موقت رو از دانشگاه بگیره و بزاره کاریابی و آزادش کنه؟؟؟

        • سلام توصیه میکنم وقت مشاوره با کارشناسان مون رزرو بفرمایید تا به صورت تخصصی راهنمایی تون کنند

  • سلام. من کارشناسی شبانه دولتی خوندم. بعدش هم بلافاصله برای ارشد روزانه دولتی قبول شدم و الان ترم 4 هستم. آیا میتونم بدون هیچ دردسری مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم بدون اینکه لازم باشه لغو تعهد آموزش رایگان برای ارشدم انجام بدم؟

    • سلام وقتتون بخیر باید از طریق آموزش دانشگاه کارشناسی تون پیگیری کنید

      • با سلام
        بنده هم شرایط ایشون (رضا) رو دارم. اقدام کردم ولی امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه من به من گفت که باید پایان خدمت یا معافیت داعم بیارم در حالی که این درست نیست و با گواهی اشتغال به تحصیلی که الان برای ارشد دارم میتونم بگیرم. آیا کار دانشگاه من غیر قانونی است؟

        • سلام بله کارشون درست نیست اما با گواهی اشتغال به تحصیل نمیدن و با برگه سبز نهایتا باید بدن

  • سلام. من کارشناسی شبانه دولتی خوندم. بعدش هم بلافاصله برای ارشد روزانه دولتی قبول شدم و الان ترم 4 هستم. آیا میتونم بدون هیچ دردسری مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم بدون اینکه لازم باشه لغو تعهد آموزش رایگان برای ارشدم انجام بدم؟

  • سلام
    بابت مطالب مفید سایت متشکرم.
    پرسش من برای آزاد سازی مدارک این هست؛ من برای آزاد سازی مدرک کارشناسی اقدام نکردم و بلافاصله بعد از اتمام لیسانس، در دانشگاه دولتی دیگر ارشد شروع کردم، و همچنان دانشجوی ارشد به حساب میام و ترم 4 هستم، با این حساب اگر من بعد از دریافت گواهی ارشد برای اداره کار اقدام کنم؛ هر دومدرک را باهم میتوانم آزاد کنم و نباید برای هر کدام جداگانه اقدام کنم؟ با در نظر گرفتن این نکته که زمان درخواست من برای آزاد سازی مدرک لیسانس (6 ماه گفته شده) گذشته.

  • سلام و وقت بخیر
    ممنون از توضیحاتتون.
    یک سوال داشتم، اگر شخصی درحال تحصیل در مقطع ارشد پردیس ( و نه روزانه) باشه، آیا میتونه از طریق کاریابی اقدام به آزادسازی مدرک کارشناسی کنه؟

      • سلام
        وقت تون بخیر
        من مدرک کاردانی، کارشناسی و ارشد از دانشگاههای روزانه و دولتی دارم….الان حدود ۸سال از ارشدم میگذره…هیچ جا استخدام نشدم و بیمه هم ندارم…..الان برای آزاد سازی باید چکار کنم

        • سلام وقتتون بخیر
          توصیه میکنم وقت مشاوره آزاد سازی مدارک با کارشناسان مون رزرو بفرمایید تا به صورت تخصصی با توجه به شرایط تون راهنمایی تون کنند.

        • سلام،وقت بخیر،من هم همین شرایط رو دارم،،و متاسفانه اداره کار هم رفتم از اون وقت شش ماهش گذشته بود،لطفا اگه متوجه شدین چیکار کنید به من هم بگید،،،خیلی گرفتار شدم،،،،بیکار هم هستم مدرک هم نمیدن،09370978208

  • سلام
    رتبه کشوری کنکور من 2000 بود و منطقه 3 کنکور دادم. فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستم. آیا با مراجعه به سازمان سنجش و گرفتن معرفی نامه کمتر بودن رتبه از آخرین نفر قبولی منطقه 1می تونم تعهد کار به آموزش و پرورش را مثل دانشگاه های دولتی دیگه از 8 سال به 4 سال کاهش بدم؟

  • سلام. براي آزادسازي مدرك از طريق پرداخت هزينه آيا اين امكان هست كه فقط هزينه مربوط به پايين ترين مقطع كه براي بنده كارداني هست را پرداخت كرده و فقط هم بر حسب نياز دانشنامه كارداني را دريافت كنم؟ چون بنده فارغ التحصيل ارشد هستم و در مقطع ارشد هم تعهد خدمت دارم.

  • سلام
    برام ابهام راجع به سال های تعهد منطقه دو پیش اومده.
    من کارشناسی شبانه بودم. کارشناسی ارشدم روزانه و منطقه دو بودم و 5 ترمه تمام کردم. و بعدش رفتم دو سال سربازی. الان واسه ازادسازی مدرک کارشناسی ارشد به اندازه چند ترم باید پول بدم؟؟؟

  • سلام بنده یک ابهامی برام وجود دارد؛ درحال حاضر دانشجوی دکتری هستم و قصد دارم مدارک لیسانس و ارشدم رو ازاد کنم و برای پی اچ دی مجدد در کشور دیگری اقدام کنم. آیا حین تحصیل با آپشن پرداخت هزینه میتونم کارشناسی و ارشدمو آزاد کنم ؟ یا اول باید پول ترم های گذرانده در مقطع دکتری رو پرداخت کنم و سپس به آزادسازی مدارک کارشناسی و ارشدم اقدام کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      طبق شرایط جدید در وضعیت شما، دانشگاه ها از شما میخوان که هزینه ترم های گذارنده شده را نیز بپردازید

  • سلام، آیا با سابقه بیمه سربازی که قبل از مقطع ارشد پرداخت شده امکان آزاد سازی مدرک ارشد وجود دارد؟ با تشکر.

  • سلام من سال 88 فارغالتحصیل شدم از دانشگاه روزانه من قبولی منطقه 3 هستم الان برای گرفتن مدرک اصلی باید چه کار کنم؟بازم ما باید هزینه پرداخت کنیم؟

    • سلام بله
      توصیه میکنم وقت مشاوره رزرو بفرمایید تا کاملا با توجه به شرایط تون توضیحات ارایه بشه

      • سلام اگر مدرک را آزاد کنیم اما موفق به دریافت بورسیه و مهاجرت نشویم فقط ضرر میکنیم؟
        نمیشه اول از دریافت بورسیه مطمئن شد بعد مدرک رو آزاد کرد؟

  • من ۶ ماه سابقه‌ی کار با بیمه دارم ولی هر ماه فقط برای ۶ روز بیمه صادر شده،
    در این حالت من ۶ ماه از تعهد خدمتم کسر می‌‌شه یا (۶*۶) ۳۶ روز؟

  • باسلام
    سپاس از مطالب خوبتون.
    من شرایط خاصی دارم که شرح میدم اگر شما میدونید باید چه کاری کنم سپاس گزار میشوم منو راهنمایی کنید.
    من مدت 12 سال هست که در حین تحصیل و پس از اون مشغول به تدریس به صورت حق التدریس بودم اما هیچ سابقه بیمه ای ندارم. در سال 1391 برای آزادسازی مدرک ارشدم از روش کاریابی اقدام کردم و نامه اداره کار رو هم گرفتم اما مسئول آموزش دانشگاه گفتند چون از دانشگاه علمی کاربردی نامه روی پرونده ات هست که حق التدریس اونجا بودی پس شاغلی و مدرکو آزاد نکردند.
    از طرفی چون سابقه بیمه ندارم هم این حق التدریس رو اشتغال حساب نمی کنند که مدرکمو آزاد کنند.
    بعدش چون من دکترا قبول شدم دیگه پیگیری نکردم. الان بیش از یک سال و نیم از فارغ التحصیلی دکترای من میگذره و چون بورسیه وزارت بودم پس از درسم اونجا مشغول شدم اما در این مدت هم نه بیمه ای برای من رد شده نه حقوق دریافت کردم. میخواستم ببینم با توجه به این شرایط من الان چطوری میتونم مدرکمو آزاد کنم؟ به خاطر اینکه بورسیه بودم کاریابی رو ثبت نام نکردم و جای دیگه ای هم نتونستم مشغول به کار بشم. تعهد تحصیل رایگانمم برای دکترای 2.5 سال هست ولی چون بیمه ای هم نداشتم از طریق سابقه بیمه هم نمیتونم مدرکمو آزاد کنم. هزینه اشم که خیلی ناگهانی بالا بردند.
    ببخشید طولانی شد. اگر راهی میدونید ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • سلام. وقت بخیر..
    بنده در مقطع دکتری در حال تحصیل هستم و همزمان برایم بیمه رد میشود و مدارک مقاطع پایین تر آزاد نشده است.
    سوالم اینه که؟
    1) بعد از فارغ التحصیلی میتونم همه مدارک رو درصورت قطع بیمه از طریق کاریابی آزاد کنم یا این بیمه در حین تحصیل برایم مشکل ساز میشود؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقتتون بخیر طبق چیزی که گفتن برای روش عدم کاریابی کلا نباید براتون بیمه ای رد شده باشد

    • سلام وقتتون بخیر
      من برای آزاد سازی مدرک کاردانیم اقدام کردم و فقط یک ماه سابقه بیمه اون هم توسط شرکت تازه تاسیس برادرم برام رد شده و دیگه ادامه اش رو نذاشتم رد کنند و توی کاریابی هم ثبت نام کردم سال ۹۸ و گفتن که اون قبول نیست و دوباره باید ثبت نام کنم و الان ۳ ماهه که دوباره ثبت نام کردم خودشون گفتن بابت اون یک ماه که شرکت خصوصی بوده و ارگان دولتی نیست مشکلی نیست حالا میخواستم از شما بپرسم واقعا بابت اون یک ماه برای من مشکلی پیش میاد ؟یا باید کاری بکنم ؟

  • سلام

    می‌خواستم بدونم با داشتن سابقه بیمه قبل قبولی در دانشگاه و حین تحصیل میشه با نامه عدم کاریابی مدرک رو آزاد کرد؟ در صورتی که تا قبل فارغ‌التحصیلی بیمه قطع بشه.

    من مدرک کارشناسیم رو با نامه عدم کاریابی آزاد کردم و میخوام دوباره تو مقطع کارشناسی تحصیل کنم. در واقع برام سواله که اگه الان خودم رو بیمه کنم ولی قبل فارغ‌التحصیلی قطعش کنم، بازم می‌تونم مدرکم رو با نامه عدم کاریابی آزاد کنم یا نه.

    ممنون میشم اگه جواب بدید.

  • سلام
    آیا میتوان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را با پرداخت هزینه آزاد کرد و از سابقه بیمه برای آزادسازی مدرک دکتری استفاده کرد؟
    (سابقه بیمه مربوط به پس از اتمام دوران تحصیل دکتری است)

  • سلام
    من در دوره تحصیلی دکتری سابقه بیمه دارم. آیا میتوانم از این بیمه برای آزادسازی مدرک مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنم؟

  • با عرض سلام و وقت به خیر و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم، بنده سال 1391 در مقطع کارشناسی از دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شدم و بعد تا سال 1392 مشغول خدمت بودم و بعد تا سال 1398 مشغول به کار بودم و بعد در سال 1399 وارد دانشگاه دولتی شده و در سال 1401 فارغ التحصیل شدم، با توجه به این شرایط آیا میتوانم با سابقه بیمه خدمتم مدرک ارشدم را آزاد کنم؟ خیلی ممنون میشوم بنده را راهنمایی بفرمائید، با تشکر.

  • سلام
    خیلی ممنون از پاسخ تون.
    ممکن بفرمائید که علیرغم تحویل استعلام فاقد سابقه بیمه به مرکز کاریابی، چرا اداره کار میخواد از نظام مهندسی کشاورزی استعلام بگیره؟ آیا قبلا هم این استعلام انجام میشده یا ممکن اصلا مسئول مربوطه تو اداره کار شهرستان اطلاعات کافی نداشته باشه؟ لطفا در صورت امکان بفرمائید اگه صرفا به خاطر فعال بودن پروانه اشتغال (کارشناس غیر رسمی) همکاری نکنن باید از کجا پیگیر شد که به نتیجه برسه.
    پیشاپیش از لطف تون سپاسگزارم

  • با سلام
    لطفا راهنمایی کنین متاسفانه کاریابی یا اداره کار هیچ نوع راهنمایی نمیکنن.
    حدود 3 سال قبل تو کاریابی ثبت نام کردم ولی بخاطر مشکلات شخصی پیگیری نکردم. نامه کاریابی رو بدون هیچ مشکلی میتونم بگیرم چراکه ضوابط مربوطه رعایت شده (با فاصله کمتر از 6 ماه از فارغ التحصیلی تو کاریابی ثبت شده). از حدود 2 سال قبل پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی کشاورزی (کارشناس غیر رسمی) رو فعال کردم. اگرچه هیچ نوع بیمه ای هم نداره (کل درآمد سالانه اش شاید به 10 میلیون رسیده باشه) ولی ذهنم مشغول شده که با این تغییرات جدید که اعمال شده میتونه دردسر ساز بشه؟ آخ شنیدم که اداره کار از سازمان های مربوطه استعلام میگیره. لطفا راهنمایی کنین، ممنون.

  • سلام من به اندازه ی ۲ سال و ۶ ماه تعهد اموزش رایگان دارم ولی ۲۵ ماه سابقه بیمه دارم و ۱۸ ماه سابقه بیمه بیکاری دارم. ایا سابقه بیمه بیکاری هم از تعهد اموزش رایگان کسر می شود یا خیر؟

  • سلام وقتتون بخیر
    برای کسی که به سهمیه 5 درصد ایثارگران در دوره کارشناسی پذیرفته شده هزینه آزادسازی و سالهای تعهد خدمت مثل منطقه 2 حساب میشه یا منطقه 1؟
    ممنون

  • سلام من مدرک کارشناسی دارم از علوم پزشکی روزانه.اگر مقطع بالاتر یک دانشگاه علوم پزشکی دیگر در کشور امسال قبول بشم مشکلی که برای ثبت نامم نیست درسته؟چون الان هیچ مدرکی از دیپلم و کارشناسیم ندارم برای ارائه به دانشگاه جدید

  • سلام من دانشجو مقطع دکترا هستم. میخوام با نامه اشتغال به تحصیل مدرک ارشدمو با پول دادن ازاد کنم. خواستم بدونم دانشنامه رو به من میدن یا به دانشگاهی که دارم توش درس میخونم؟

  • با عرض سلام و خسته نباشید، در بین نظرات فرموده بودین با سابقه بیمه سربازی قبل از مقطع ارشد امکان آزادسازی مدرک وجود دارد، در صورتی که بنده در تاریخ 15اسفند 1401به اداره آموزش دانشگاه مراجعه کرده و گفتند که همچین امکانی وجود ندارد و باید بعد از تاریخ دفاع باشد!

    • با سلام مجدد، امکانش هست لطف بفرمائید به سوال بنده هم پاسخ بدهید؟ خیلی ممنون.

      • سلام با سابقه بیمه قبل از ارشد برای مقطع کارشناسی میشه استفاده کرد

        • سلام،خیلی ممنون،اگر کارشناسی پیام نور بوده باشیم امکان استفاده برای مقطع ارشد وجود دارد؟با تشکر.

  • سلام من دانشجوی ارشدم و بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی مشغول کار شدم که بیمه برام رد شده. سوالم اینه که با توجه به اینکه زمان بیمه من در حین تحصیل ارشد هستش میتونم مدرک کارشناسی رو با این سابقه بیمه ازاد کنم یا هزینشو کم کنم؟ و اینکه سابقه کاری باید مرتبط با رشته تحصیلی باشه حتما؟

    • سلام وقتتون بخیر
      بیمه حین تحصیل مورد قبول نیست
      نیازی نیست مرتبط باشه

  • سلام
    اگر در دوره بعد از سربازی تا پایان یک سال بعد از تاریخ صدور کارت پایان خدمت سفر خارجی داشته باشیم،
    در نامه عدم کاریابی مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    یا باید در طول این دوره ایران بمونیم؟

  • سلام ببخشید یه سوال داشتم بنده دو سال تعهد برای مدرک کاردانی خودم دارم که روزانه خوندم ولی کارشناسی خودمو همون دانشگاه شبانه حالا سوالم اینکه خدمت سربازیم تازه تموم شده میتونم با خرید سابقه بیمه اش که دو سال بود رایگان مدرکم و آزاد کنم .

  • سلام وقتتون بخیر
    برای مقطع ارشداگر اداره کاریابی ثبت نام کنیم و۶ماه گذشته باشه وبیمه ردنشده باشه ونامه عدم کاریابی بگیریم ولی هنوز یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی نگذشته باشه وچندماه دیگه مونده باشه تو این مدت که تاریخ فارغ التحصیلی هم بگذره تو این حد فاصل با وجود این که نامه عدم کاریابی رو گرفتیم میشه سرکار رفت وبیمه رد بشه؟ تا زمانی که تاریخ فارغ التحصیلی هم تموم بشه؟

    • سلام وقت بخیر برای آزاد سازی مدرک دانشگاهی برای گرفتن سابقه بیمه باید کجا مراجعه کنم ؟

    • سلام من کارت بیکاریمو ۷سال پیش گرفتم ولی الان فهمیدم تاریخ لیسانسم و چن ماه زودتر اشتباه وارد کرده الان اداره کار قبول نمیکنه میتونم برم از اون جایی که کارت بیکاریمو صادر کرده شکایت کنم یااینکه اون میتونه برام تاریخش عوض کنه ؟

  • سلام.
    من مدرک لیسانسم دانشگاه آزاد هستش. ارشد و دکتری سراسری
    در حین تحصیل در مقطع دکتری و بعد از فارغ التحصیلی از این مقطع چند ماه بیمه برام رد شده.
    میخواستم از این بیمه برای آزاد سازی مدرک دکتری استفاده کنم. چند تا سوال داشتم
    ا. می توانم مدرک ارشد رو با پرداخت آزاد کنم و بیمه را برای دکتری استفاده کنم؟
    2. سابقه بیمه ای که در مقطع دکتری در حین تحصیل برایم رد شده قابل استفاده برای ازاد سازی خود مدرک دکتری هستش؟
    سپاسگزارم.

    • سلام وقتتون بخیر
      از سابقه بیمه حین تحصیل برای ازادسازی مدارک نمیشه استفاده کرد.

  • سلام.من کارشناسی ازاد بودم برای ارشد روزانه.الان مدرک کارشناسیم رو برای اپلای احتیاج دارم.چطوری میتونم مدرک کارشناسیم رو از دانشگاه بگیرم؟ حتما مدرک ارشد هم باید ازاد کنم؟

  • با سلام و احترام. من 8 ترم کارشناسی و 5 ترم ارشد خوندم. بعد ارشد به مدت 15 ماه سربازی رفتم (سربازی در وزارت نیرو بود). دو سوال از شما داشتم
    1- می توانم با 15 ماه سربازی ابتدا مدرک ارشد رو آزاد کنم یا حتما باید اول کارشناسی آزاد بشه؟
    2- من از 5 ترم ارشد، فقط 2 ترم درس داشتم و 3 ترم بعد فقط پایان نامه داشتم. الان برای آزاد کردن مدرک ارشد چند سال باید سابقه داشته باشم؟ یعنی 3 ترم که پایان نامه داشتم هم جز تعهد خدمت حساب میشه؟ در مدرک موقت ارشد که نوشته دو سال و نیم تعهد خدمت دارم.
    با تشکر از شما

    • سلام بله می تونید برای ارشد استفاده کنید
      همونیکع در مدرک تون نوشته درسته

  • سلام وقتتون بخیر
    من مقطع کارشناسی و ارشد بصورت پیوسته طی کردم، و پنج ماه از زمان فارغ التحصیلیم گذشته و می‌خوام در کاریابی ثبت‌نام کنم.
    با توجه به اینکه در آزمون نظام مهندسی قبول شدم و باید گواهی اشتغال به کار مهندسی دریافت کنم،
    آیا برای گرفتن نامه عدم کاریابی مشکل ساز میشه برام؟

    • عرض سلام و خسته نباشید بنده کارشناسی شبانه خوندم اما برای ارشد روزانه بودم (۹۵_۹۷) سوالم اینه که برای آزادسازی مدرک، مدتی که پروژه کسری خدمت داشتم تاثیری در محاسبه هزینه آزادسازی مدرک ارشدم داره یا نه؟ و اگر تاثیر داره تاثیرش به چه شکل هست
      ممنونم

  • سلام ببخشید من از دانشگاه ازاد لیسانس گرفتم بعد ارشد روزانه قبول شدم ولی ترم دوم انصراف دادم و حذف ترم بدون سنوات کردم و فقط ترم اولم حساب شده الان مدرک لیسانس رو میخوام دریافت کنم روشی هست که بدون هزینه مدرک لیسانس رو ازاد کنم یا فقط با پرداخت هزینه این امکان وجود دارد

  • سلام وقت بخیر
    بنده بدون فاصله از فارغ التحصیلی کارشناسی، ارشد قبول شدم و همچنان هم دانشجوی ارشد هستم.
    از اواسط ارشد هم بیمه برام رد شده. با توجه به اینکه بیمه در حین تحصیل هست بعد از فارغ التحصیلی ارشدم امکان ازادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی برام وجود داره یا مدرک کارشناسی م به مشکل میخوره و باید کلا با هزینه مدرک هام رو ازاد کنم؟
    متشکرم

    • سلام وقتتون بخیر به صورت دقیق گفته نشده اما چون به صورت مطلق گفتن سابقه بیمه ای نباید داشته باشید متاسفانه احتمال زیاد از طریق عدم کاریابی نمیشه

  • سلام
    من شهریور 1400 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و از آبان رفتم سرکار و از همان تاریخ تا الان بیمه هم برام رد شده است و امسال(مهر 1401) هم در مقطع ارشد به صورت مجازی در حال تحصیل هستم
    سوالم این است که با سابقه بیمه ای که دارم (در حالی که در مقطع ارشد هم در حال تحصیل هستم ) میتونم مدرک مقطع کارشناسی را آزاد کنم؟

    • سلام با سابقه ای که در حین تحصیل نبوده می تونید تعهدتونو مقداری شو آزاد کنید

  • سلام وقتتون بخیر

    1. در جواب سوال کنندگان اینجا، فرمودین:
    سلام فرقی نداره باید به اندازه تعهدات تون از بیمه کسر کنید و سپس مابقی رو ازاد کنید. اینکه میفرمایین از بیمه کسر کنین، یعنی سابقه بیمه مون کم میشه؟ مثلا اگر من 3 سال سابقه کار داشته باشم با کسرش مثلا میشه 1 سال؟!

    2. من بیمه رو یکی دو سال اختیاری (خویش فرما) رد کردم، و در فرم پورتال saorg ندیدم که برای بیمه اختیاری جایی داشته باشه؟ و یه گواهی هم از جایی که کار کردم باید آپلود بشه، اما از اونجایی که من اختیاری رد کردم، چیکار باید بکنم؟

    3. جایی هست که محاسبه کنه با چقدر بیمه، چقدر کسر میشه؟

    4. این تصویری که گذاشتین، ترم واحد ماه روز داره، دقیقا با کدومش باید محاسبه کنیم؟ و اینکه فنی کاردانی کامپیوتر امکان صفر شدنش هست؟

    5. بعد هر مرحله که فرم کامل میشه یا تائید میشه، نیاز هست که باز برم دانشگاه؟ یا با پست ارسال میکنن خودشون؟

    پیشاپیش ممنونم

    • خیر
      به اندازه بیمه تون از تعهدات تون کسر میشه
      در مورد اختیاری ها اطلاعی نداریم از وزارت علوم سوال کنید بهتر پاسخ بتونن بدن
      اطلاع نداریم
      براساس ترم
      با پست ارسال میشه

  • سلام، خسته نباشید
    من ۶ ماه از زمان ثبت نام در کاریابی و یک سال از زمان فارغ التحصیلیم گذشته. کاریابی میگه نامه عدم کاریابیت آماده س ولی طبق بخشنامه موقت جدید باید یک سال از زمان “صدور” گواهی موقت گذشته باشه. آیا این درسته؟ و اگر تا اون‌موقع صبر کنم باز هم میتونم اقدام کنم؟ گرفتن این نامه عدم کاریابی بازه زمانی خاصی نداره؟
    ممنون

    • سلام من ۸ سال سابق کار دارم مدرک کارشناسیم رو آزاد کردم الانم ارشد میخونم میخواستم بپرسم سابقه کاری که قبل از دوره ارشد باشه میشه برای آزاد سازی استفاده بشه؟

  • سلام ببخشید دانشجویان شبانه هم باید مبِلغ آزادسازی بپردازند ؟

  • با سلام و احترام
    وقتی تو گواهی موقت فارغ التحصیلی مقطع ارشد مدت تعهد خدمت رو۲ سال قید شده باشه یعنی با ارائه سابقه دوسال بیمه بعد از فارغ‌التحصیلی میتونیم مدرکمونو بدون هزینه آزاد کنیم؟؟

  • سلام سه سال سابقه بیمه همراه یک سال بیمه بیکاری هم مورد قبول برای آزادسازی کارشناسی است؟

      • سلام وقت بخیر. هزینه ی ازادسازی کارشناسی برای منطقه ۳ رشته علوم پایه چطور حساب میشه؟ مثلا من منطقه ۳ زیست شناسی بودم هرترمی حدودا ۶ میلیون یعنی این هزینه رو در ۸ ترم ضرب کنم که میشه حدودا ۵۰ میلیون و اینو در ۳ ضرب کنم که میشه ۱۵۰ میلیون کلا، اینطوری حساب میشه؟ اگر نه ممنون میشم راهنمایی کنید. سوال دیگه ای دارم، من میخوام یه ارشد دیگه بخونم، برای اپلای ارشد اول رو دیگه نمیخواد ازاد کنم؟ ممنون از راهنمایی تون.

  • سلام
    من 6 سال سابقه کار دارم بین تاریخ فارغ التحصیلی کارشناسی و ارشدم
    فقط میتونم کارشناسی رو با سابقه بیمه آزاد کنم؟ ارشد نمیشه درسته؟

    • سلام فرقی نداره باید به اندازه تعهدات تون از بیمه کسر کنید و سپس مابقی رو ازاد کنید

    • سلام

      من برای عدم کاریابی ثبت نام کردم هفته پیش
      ولی هنوز از پایان نامه‌ ارشد دوم‌م(دارم دوبار ارشد میخونم. یبار فارغ التحصیل شدم این دفعه بار دومم هست) دفاع نکردم. احتمالا تا آخر بهار دفاع کنم
      آیا بازم مشکلی پیش میاد برای روند آزادسازی مدرکم؟

        • سلام، وقت بخیر، من میخام با گواهی عدم کاریابی مدرکمو آزاد کنم، بعد قسمت وارد کردن واحد ها ی گذرانده، من چهار واحد افتاده دارم که پاسشون کردم اونارو چجوری باید وارد کنم، تو قسمت جبرانی، باید وارد کنم؟؟

    • سلام وقت بخیر
      من ۱۶ اذر ۱۴۰۱ فارغ‌التحصیل شدم در واقع دفاع کردم، اما چون سایت صندوق رفاه مشکل داشت نشد که تسویه کنم الانم فک نکنم تا ۱۶ خرداد که بشه ۶ ماه، مدرکم اماده بشه
      الان من میتونم بعد مثلا ۷ ماه تو کاریابی ثیت نام کنم؟
      یا میشه با کارنامم ثبت نام کنم تا مدرکم اماده میشه؟
      کلا با این شرایط چطور میتونم از کاریابی استفاده کنم؟

  • سلام
    روزتون بخیر
    من در مقطع کارشناسی هنر از دانشگاه سراسری سال ٩٥ فارق التحصیل شدم, و دفاع کردم ولی مدرکم و ازاد نکردم و با دانشگاه هم تصویه نکردم ,برای کاریابی هم اقدام نکردم و بیمه هم رد نکردم.
    امکانش هست بتونم مدرک دانشگاهی و ریز نمراتم با همون هزینه سال تحصیلی خودم و بدون این قانون جدید چند برابر شدن هزینه ازاد سازی مدارک بگیرم.
    استاد راهنمام گفته چون من سال زیادیه فارق التحصیل شدم ,حتی لازم به پرداخت اون هزینه اولیه هم نیست.
    کاری میتونم بکنم , از طریق شرکتای کاریابی?
    یا شما پیشنهادی دارید?
    خیلی ممنونم❤

    • سلام وقتون بخیر
      نه متاسفانه باید برید دانشگاه و باهاشون با نرخ جدید تسویه کنید
      استاد راهنماتون در این زمینه تخصصی ندارن و اشتابه راهنمایی کردن

  • سلام. وقت شما بخیر. من دانشجوی روزانه کارشناسی 94 بودم و بعد از اون شبانه ارشد 98 رفتم و الان تموم شده. کارت معافیت هم دارم. از اول کارشناسی هم سابقه بیمه دارم.
    سوال اول: سابقه بیمه ای که برای ازادسازی استفاده میشه بعد از کارشناسیه فقط؟
    سوال دوم: با عدم کاریابی نمیتونم مدرکو ازاد کنم؟
    سوال سوم: بیش از شش ماه از کارشناسی گذشته ولی ارشد 6 ماه نشده میتونم برای ازادسازی اقدام کنم؟
    سوال چهارم: دوره تعهد خدمت من 8 ساله. نمیشه به 4 سال تبدیلش کرد؟ یجا قبلا خونده بودم میشه اگر رتبت خوب باشه.
    چون یکی ازاشناها با سهمیه منطقه 2 دوره تعهدش 4 ساله ولی من 8 سال

    • سلام بهتره وقت مشاوره ازادسازی مدارک رزرو بفرمایید تا به صورت کامل راهنمایی تون کنند

  • سلام خسته نباشید. من مدرک کارشناسیمو بردم کاریابی و ثبت نام کردم، چند ماه بعدش ارشد قبول شدم. بعد از فارغ التحصیلی ارشد، فقط مدرک ارشد رو بردم کاریابی و ثبتنام کردم و فک کردم چون قبلا کارشناسیمو گذاشتم دیگه نیاز نیس مجدد بذارم. الان نامه عدم کاریابی ارشدمو دارم.
    می‌خوام بپرسم آیا می‌تونم مدرک کارشناسیمو با پول آزاد کنم و مدرک ارشدم رو با نامه ی کاریابی و به صورت رایگان؟؟

    • سلام وقتتون بخیر
      نه متاسفانه باید همگی با هم پیش ببرید

      • و اینکه من مدارکمو برای مهاجرت نمی‌خوام، فقط می‌خوام کارشناسی مجدد بخونم، و به مدرک دیپلم و پیش دانشگاهیم که دست دانشگاهه نیاز دارم. بازم باید آزادسازی مدارکمو حتما انجام بدم؟

        • آزاد سازی مدرک دیپلم و پیش نیازی به هزینه کردن نداره فقط باید فارغ شده باشی ازاون مقطع و اگه پسری کارت پایان یا معافیت از خدمت

  • سلام من ۸ ترم دوره کارشناسی داشتم قبولی بصورت صرفا سوابق تحصیلی و ۶ ترم ارشد با کنکور در رشته کشاورزی.سربازی هم دو سال رفتم .هزینه آزادسازی مدارک ام چقدر میشه

    • سلام خدمت شما
      ببخشید من سال ۹۹ارشد روزانه قبول شدم ولی ترم دوم انصراف دادم و ترم دوم رو حذف ترم کردم و ۱۰ واحد گذراندم
      مدرک لیسانس رو الان میخوام آزاد کنم با گزینه عدم کاریابی میتونم بدون پرداخت هزینه مدرک لیسانس رو ازاد کنم

        • سلام و خسته نباشید
          میخواستم بدونم بعد از گذراندن پرستاری در دانشگاه دولتی و گذراندن دوسال طرح اجباری میشه بدون اینکه مدارکو آزاد کنیم آزمون استخدامی وزارت بهداشت شرکت کرد و استخدام رسمی دولت شد؟ ( چون توی دفترچه که سازمان سنجش برای آزمون وزارت بهداشت گذاشته برای شرایط عمومی ثبت نام نوشته عدم هرگونه تعهد به دستگاهای ذی‌ربط)

  • سلام چرا بند ۲ و ۷ همخوانی ندارد .در گزینه دو میگه حداقل یکسال از کارت پایان خدمت بگذره،در بند ۷ میگه حداکثر ۶ ماه بعد گرفتن کارت پایان خدمت باید مراجعه کنید،لطفا توضیح بیشتر بدید

    • 6 ماه فرصت دارید برید کاریابی
      حداقل 1 سال باید بگذره تا ازاد کنند

    • با سلام و وقت بخیر،
      اگه در کمتر از ۶ ماه بعد از فراغت از تحصیل به کاریابی مراجعه کنیم ولی نامه عدم کاریابی رو حدود دوسال بعد بگیریم مشکلی پیش میاد؟
      ممنونم

  • سلام و وقت بخیر
    10 ماه از فارغ التحصیلی من گذشته. دیگه نمیتونم برای آزادسازی از طریق عدم کاریابی اقدام کنم؟ :(((

    • سلام می تونید و باید به دیوان عدالت شکایت کنید تا رای شونو اجرا کنند

  • سلام من تمامی مقاطع را پشت سر هم خوندم و الان فارغ التحیصل دکتری هستم و تازه امکان کار کردن برام فراهم شده و دردانشگاه استخدام شدم چون سالهای قبل به علت اشتغال به تحصیل امکان کار کردن نداشتم حالا برای ازاد سازی مدرکم بدون پرداخن هزینه چطور میتونم اقدتم کنم

      • سلام ممنون از مطلب خوبتون
        اینکه گفته شده سابقه بیمه نباید در دوره تحصیل باشه یعنی اگه مثلا لیسانس روزانه بوده باشیم و در دوره ارشد غیرانتفاعی درس خونده باشیم و سابقه بیمه توی دوره غیر انتفاعی بوده باشه هم محاسبه نمیشه جزو سوابق؟ قاعدتا باید بشه چون توی دوره تحصیل رایگان نیوده.

        • سلام خواهش میکنم در این مورد چیزی نگفتن و متاسفانه اطلاع نداریم

  • سلام.
    من ترم دو دکتری انصراف دادم و سپس رفتم خدمت. در حال حاضر امکان استفاده از بیمه خدمتم برای لغو تعهد اون دو ترم انصرافی برای من وجود دارد؟

  • سلام. من در حال حاضر دانشجوی دکتری هستم. آیا در حین تحصیل میتونم مدارک قبلی رو آزاد کنم؟

  • سلام
    من توی یک موسسه کاریابی ثبت نام کردم که بتونم مدرک لیسانس و ارشدم را ازاد کنم . شما گفتین که اگر توی 6 ماه نتونن کار پیدا کنن مدرکمون ازاد میشه. حالا اگر توی این 6 ماه که توی موسسه کاریابی ثبت نام کردیم برامون کار پیدا کنن چی؟ مجبوریم سر اون کار بریم ؟ یا میتونیم نریم؟ اصلا امکانش هست برامون کار پیدا بشه ؟ من مدرک لیسانسم عمرانه و مدرکم ارشد معماری (گرایش بازسازی پس از سانحه ) است . با کدوم رشته برام کار پیدا میکنن؟

  • سلام وقت بخیر. من کاردانی رو سال 89 تموم کردم . بعدش کارشناسی و ارشد رو غیرانتفاعی خوندم. تااین لحظه 3/5 سال بیمه شغل دولتی دارم. ایا می توم مدارک کاردانیم رو بدون هزینه آزاد کنم؟ و ایا غیرانتفاعی ها که هزینه می دادیم هم باید آزادسازی بشه؟ ممنون از پاسختون

  • سلام وقت بخیر
    من سال ۹۸ارشدمو دفاع کردم ولی مدرکم حدود دو سال پیش صادر شده. میخواستم بدونم میتونم الان بذارم کاریابی برای آزادسازی و رایگان آزادسازی بشه؟

    • سلام وقتتون بخیر
      بله اما اینکه رای دیوان عدالت مبنی بر حداکثر گذشت 6 ماه برای مراجعه به کاریابی اجرایی بشه یا نه مشخص نیست و اگر وزارت علوم قبول نکرد باید شکایت کنید به دیوان عدالت اداری

    • سلام
      من مجموعا ۶ سال برای کاردانی کارشناسی ام‌ تعهد دارم. اگر سابقه بیمه ۶ ساله (بعد از فارغ التحصیلی) ارائه کنم مدرکمو رایگان بهم میدن؟ یا بازم باید پول بدم؟ خارج نمیخوام برم. فقط مدرکمو میخوام.

  • سلام. وقت بخیر.
    آیا ازاد سازی مدرک ارشد بر اساس سابقه بیمه هم به منطقه مربوطه؟ چقدر سابقه بیمه ای نیاز داره؟

  • سلام. وقت بخیر.
    آیا ازاد سازی مدرک ارشد بر اساس سابقه بیمه هم به منطقه مربوطه؟ چقدر سابقه بیمه ای نیاز داره؟

      • سلام خسته نباشید
        من سال ۹۶ فارغ التحصیل ارشد شبانه شدم برای ازاد سازی مدرکم باید هزینه بدم؟ علوم انسانی بودم و اینک هزینه اش تقریبا چقدر میشه؟ ممنونم ازتون

  • سلام خسته نباشید
    من لیسانسم وزارت علوم بوده و ارشدم وزارت بهداشت. هزینه آموزش رایگان هردو رو پرداخت کردم اما برای آزادسازی بدون پایان خدمت گفتند باید وثیقه بذارم. آیا وثیقه ای که میذارم برای هردو مدرک هست یا هرکدام از مدارکم وثیقه جدا لازم داره؟ مبلغ این وثیقه چقدر هست؟

    • سلام وقت بخیر ایا دانشگاه پیام نور و ازاد هم باید هزینه ازاد سازی مدرک رو پرداخت کنن؟؟و اگر کارشناسی پیام نور و ارشد دولتی باشه من باید هزینه دولتی رو فقط پرداخت کنم؟؟

  • درود
    با توجه به تغییراتی که اخیرا در قوانین مربوط به هزینه آزادسازی مدرک ایجاد کردن، آیا همچنان هزینه آزاد سازی مدرک، معادل هزینه تحصیل دانشجوی شبانه در همان سال های تحصیل میباشد یا بایستی به مبلغ جدیدی که اخیرا تعیین کردن حساب کنیم؟ (با در نظر گرفتن اینکه چندسال قبل فارغ التحصیل شدم)

      • سلام من سال 1384 از دانشگاه روزانه دولتی فارغ التحصیل شدم و توی زمان مقرر هم به اداره کاریابی مراجعه کردم و فرم پر کردم، اما کاری پیدا نکردم و دیگه به اداره کاریابی هم مراجعه نکردم . با توجه به اینکه اون زمان همه فرم ها بصورت فیزیکی تکمیل می شد و بصورت کامپیوتری نبود، الان اطلاعات اون زمان موجود هست تا من برم و پیگیری کنم؟

  • سلام. من به تازگی از ارشد پردیس خودگردان فارغ‌التحصیل شدم، اما کارشناسیم روزانه دولتی بوده. می‌تونم مدرک کارشناسیم رو از طریق عدم کاریابی آزاد کنم؟
    آخه نوشته صرفا تا ۶ ماه از تاریخ مندرج گواهی موقت می‌تونین اقدام کنین در حالی که من اون موقع ارشد می‌خوندم و دانشجوی در حال تحصیل نمی‌تونه برای گواهی عدم کاریابی اقدام کنه.

    • سلام 6 ماه پس از فارغ تحصیلی از اخرین مقطع تحصیلی منظور است

  • با سلام و احترام
    هنگام ثبت‌نام در اداره کاریابی حتما باید گواهی فارق‌تحصیلی همون مقطعی‌ که می‌خوایم آزاد کنیم رو ارائه بدیم؟
    به عبارتی، برای گرفتن نامه عدم کاریابی برای هر مقطع باید جداگونه اقدام کنیم؟
    مثلا من اگه با گواهی فارق تحصیلی مقطع کارشناسی نامه عدم کاریابی‌رو بگیرم و مدرک کارشناسی‌مو آزاد کنم، تکلیف مدرک ارشدم چی می‌شه؟ آیا باید برای اونم مجددا به کاریابی مراجعه کنم؟
    ممنون از پاسخگویی‌تون

  • با سلام و احترام
    هنگام ثبت‌نام در اداره کاریابی حتما باید گواهی فارق‌تحصیلی همون مقطعی‌ که می‌خوایم آزاد کنیم رو ارائه بدیم؟
    به عبارتی، برای گرفتن نامه عدم کاریابی برای هر مقطع باید جداگونه اقدام کنیم؟
    مثلا من اگه با گواهی فارق تحصیلی مقطع کارشناسی نامه عدم کاریابی‌رو بگیرم و مدرک کارشناسی‌مو آزاد کنم، تکلیف مدرک ارشدم چی می‌شه؟ آیا باید برای اونم مجددا به کاریابی مراجعه کنم؟

    • سلام اگر الان هر دو مدرک رو دارید هر دو رو همزمان بذارید اداره کاریابی

  • سلام من کارشناسیم روزانه بوده، ارشدم شبانه در حین تحصیل ارشدم کار میکردم و سابقه بیمه دارم، میخوام بدونم با توجه به اینکه ارشد شبانه بودم مدرک کارشناسی رو میتونم با بیمه ای که حین تحصیل ارشد برام رد شده آزاد کنم؟

    • سلام طبق آیین نامه با بیمه حین تحصیل امکان پذیر نیست
      بازم از آموزش دانشگاه تون سوال کنید

  • سلام من كارشناسي نا پيوسته بودم و ليسانسمو خرداد ٩٩ گرفتم و يك سالو هفت ماه خودم خودمو بيمه كرده بودم سال ٩٩ قط كردم از طرف جايي نبوده .. خدمتم ٣-٤ ماهه تموم شده ميتونم براي عدم كاريابي اقدام كنم؟

  • سلام من كارشناسي ناپيوسته بودم رشته مهندسي مكانيك خودرو يني فوق ديپلمم و ليسانسم جدا هستن براي ازادسازي مدرك اقدام كردم كه ١سالو ٧ ماه بيمه داشتم ميخاستم براي فوق ديپلمم استفاده كنم و سربازيو بزارم براي كارشناسي ..براي فوق ديپلم به من گفتن كه ٨٠٠ تومن بايد واريز كنم كه كردم منتظر جواب بىدم تو سايت كه در همين حين اشتباه كردن كارشناسيمم بارگزاري كردم كه بيمم يكم با كارشناسيم تداخل داره در حين بودده الان سيستم هي ميگه بيمه قبول نيس ..الان بايد چيكار كنم من پول كاردانيمم دادم سيستم اشتباهي داره روي ليسانسم بيممو داره رد ميكنه كه ميگه نميشه قيمتها هم كه تغيير كرده موندم چي كنم

    • سلام با خود سازمان امور دانشجویان در ارتباط باشید متاسفانه ما کمکی ازمون ساحته نیست

  • سلام
    ببخشید من در مورد آزادسازی مدرک و لغو تعهد میخواستم بپرسم؛ داشتن سابقه کار ولی بدون بدون بیمه برای کم کردن هزینه آزادسازی لحاظ میشود یا خیر؟

      • متشکر؛
        اگر سابقه تدریس بدون بیمه داشته باشیم، چطور؟ به عنوان سابقه‌ای برای مدت تعهد در نظر گرفته میشه؟

        • خواهش میکنم
          تو آیین نامه گفته فقط بیمه
          بازم می تونید از دانشگاه تون بپرسید

      • سلام وقتتون بخیر ممنون از توصیحاتتون من یه سوالی داشتم من میخواستم مدرک دکتری خودم رو ازاد کنم منتها در مدت دکتری فرصت مطالعاتی اقدام کرده بودم انگار قوانین عوص شده من الان میتونم با نامه ی کاریابی دکتری ام رو ازاد کنم؟

    • سلام، تاریخی که برای ازادسازی مدرک باید لحاظ کنیم دقیقا چه تاریخی میشه که یک سال حداقل باید از اون تاریخ گذشته شده باشه؟ من خودم شهریور ۱۴۰۱ دفاع کردم و درگواهی موقت هم زده ولی تاریخ صدور گواهی را دی ماه زده

  • سلام.
    من قبل کارشناسی سربازی رفتم و تموم کردم. کارشناسی روزانه بودم و توی مدرک موقتی که بهم دادن نوشته 4.5 سال تعهد خدمت دارم. ولی خودم منطقه 3 هستم و یادم نیست با سهمیه رفتم یا آزاد بوده. بعد کارشناسی 9 ماه سابقه بیمه دارم و الان هم دانشجو ارشد شبانه هستم.
    سوال اول اینکه : اون مدت سربازی واسه آزاد سازی کارشناسی قابل قبوله ؟
    سوال دوم اینکه : الان که دانشجوی ارشدم اگه یه شرکتی کار کنم و سابقه بیمه رد بشه واسم چون پایان خدمت دارم واسه آزاد سازی کارشناسی قابل قبوله ؟
    و سوال سوم اینکه : تعهد خدمت کارشناسیم همون 4.5 سال هس که توی مدرک موقت نوشته شده دیگه ؟

    • سلام بله از بیمه سربازی برای ازاد سازی میشه استفاده کرد
      در حین تحصیل بیمه مورد قبول نیست
      بله

  • سلام وقت بخیر
    من دی ماه 95 ارشدم تموم شدو دفاع کردم و اردیبهشت 96 کاریابی ثبت نام کردم، الان یعنی 20 آذر 1401نامه عدم کاریابی گرفتم میتونم مدرکم ازاد کنم؟سوال دوم اینکه یک ماه ازمایشی از طرف شرکتی خرداد ماه سال 1401 بیمه رد شده برام فقط یک ماه و بقیه سال ها از 95 تا همین الان بیمه رد نشده، این مشکلی ایجاد میکنه؟

    • سلام طبق رای دیوان عدالت باید بتونید اما از طریق دانشگاه بپرسید ببینید قبول میکنن یا خیر
      بله متاسفانه امکان آزادسازی از طریق عدم کاریابی ندارید

      • سلام و خسته نباشید
        طبق چهار موردی که در قسمت «شرایط لغو تعهد» توی سایت قرار دادین، ایشون می‌تونن با نامه عدم‌کاریابی‌ای که گرفته‌ان، اقدام به آزادسازی کنن. یا من اشتباه فهمیدم؟
        شرایط لغو تعهد: دارا بودن چهار شرط زیر بصورت همزمان لازم و ضروری خواهد بود.
        1- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ فارغ التحصیلی (مندرج در گواهی موقت) متقاضی
        2- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیر پزشکی)
        3- سپری شدن حداقل 6 ماه تمام از تاریخ ثبت نام متقاضی در موسسه کاریابی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان(شهرستانهای فاقد
        کاریابی) مربوطه (ثبت نام الزاماً باید بعد از تاریخ فارغ التحصیلی و مشروط به داشتن پایان خدمت صورت پذیرفته باشد)
        4- عدم وجود فرصت شغلی متناسب با تخصص فارغ التحصیل و معرفی نشدن به فرصتهای شغلی در طی مدت 6 ماه پس از تاریخ ثبت نام .

  • سلام
    من خاطرم هست که جایی خوندم سابقه بیمه حین تحصیل فقط برای همون مقطع که در حال تحصیل هستیم نمیشه استفاده کرد و برای مقطع قبلی میشه. مثلا کسی که در حین ارشد سابقه بیمه براش رد شده اون سابقه را برای آزادسازی مدرک ارشد نمیتونه استفاده کنه ولی برای کارشناسی میتونه.
    آیا این درست هست؟

    • سلام بعید میدونیم اینطور باشد، برای اطمینان از آموزش دانشگاه تون بپرسید

  • با سلام
    بنده مدت 6 سال هست که مشغول به کار هستم و بیمه برایم پرداخت شده است و همگی مربوط به بعد از تحصیل می باشد. ولی سربازی بنده همزمان با دکترا بوده و در بنیاد نخبگان گذرانده ام. که جمعا با سابقه سربازی که 21 ماه بوده، سابقه بیمه بنده در سایت تامین اجتماعی 7 سال و 9 ماه است.
    آیا سابقه سربازی که همراه با تحصیل بوده است هم محاسبه می شود یا خیر؟

    • سلام باید از خود دانشگاه و وزارت علوم بپرسید در این مورد اطلاع نداریم متاسفانه

  • با سلام
    سابقه بیمه شرکت خصوصی باشد مورد قبول است یا فقط باید شرکت دولتی باشد؟

  • با سلام
    بنده سال ۸۷ تا ۹۲ کارشناسی رو دانشگاه آزاد خوندم .
    ۹۳ تا ۹۵ خدمت سربازی رفتم
    از ۹۵ تا الانم تقریبا ۳۶ ماه سابقه بیمه دارم
    ضمنا همون سال ۹۵، پروانه اشتغال بکار نظام مهندسی رو گرفتم !
    سال ۹۶ هم ارشد دولتی قبول شدم که تا ۹۹ طول کشید و در گواهینامه موقتم ذکر شده که دو و سالو نیم تعهد خدمت به ایران ….
    با توجه به توضیحات ؛ اینکه کارشناسی آزاد بودم … بعدش هم بیمه دارم هم پروانه نظام مهندسی دارم هم سربازی رفتم … میتونم ارشد رو آزاد کنم ؟؟

    آخه تو pdf سامانه سجاد میخونم همه اینا باید بعد از فراغت به تحصیل مقطع باشه

      • یعنی اینکه خدمتم قبل از مقطع ارشد ( فراغت از تحصیل ) بوده مشکلی نداره ؟!؟
        آخه تو pdf سامانه سجاد میخونم همه اینا باید بعد از فراغت به تحصیل مقطع باشه

  • سلام وقتتون بخیر
    من پس از پایان یافتن سنوات مجاز تحصیلی در مقطع دکتری برام نامه اومده که دوره تحصیلم در دانشگاه پایان یافته است یا به عبارتی اخراج. میخواستم بدونم الان با این اوصاف میتونم با پرداخت هزینه مدرک دوره کارشناسیمو آزاد کنم؟

  • سلام روزبخیر
    من در حین تحصیل دکتری حدود دو سال برایم بیمه رد شده است. با توجه به اینکه این بیمه در حین تحصیل بوده، آیا می توانم از شیوة «عدم کاریابی» برای آزادسازی مدرکم استفاده کنم؟ اگر خیر از این بیمه می توانم برای آزادسازی مدرک ارشدم استفاده کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      طبق گفته ایین نامه برای استفاده از کاریابی نباید بیمه براتون رد شده باشد و بیمه حین تحصیل هم براتون جهت رفع تعهد مورد قبول نیست اما بازم می تونید با خود دانشگاه یا سازمان امور دانشجویان ارتباط بگیرید و بپرسید

  • سلام میخواستم بدونم اگر بیمه رو بصورت آزاد(خویش فرمایی) واریز کرده باشیم برای آزادسازی مدارک از طریق کاریابی وضعیت چطور میشه؟ آیا این بیمه واریز کردن به طور شخصی هم اجازه آزاد سازی از طریق کاریابی رو نمیده و جلوشو میگیره؟

  • سلام وقتتون بخیر
    اینکه میگن قانون شش ماه دیگه نیست یعنی من که نزدیک ۱۰ ماه از فارغ التحصیلیم گذشته هم میتونم اقدام کنم برای آزاد سازی مدرکم از طریق کار یابی ؟

  • سلام
    وقتتون بخیر
    برای آزاد کردن مدرک از طریق پرداخت تو مقطع کارشناسی باید کارت پایان خدمت هم داشته باشیم یا نه ؟

    • سلام وقتتون بخیر
      برای آزاد کردنش خیر اما برای دریافتش از دانشگاه بله

    • برای دریافت مدارک تحصیلی یکی از مفاد ۹ گانه نظام وظیفه الزامیست لذا شما یا باید کارت پایان خدمت داشته باشید یا برگ سبز خدمت آماده اعزام که البته با گرفتن پذیرش و معرفی وازات علوم به نظام وظیفه برای تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر عملا برگ اعزام شما خوبخود باطل میشود و مدرکتان را هم دریافت کرده اید

  • با سلام و احترام
    ضمن تشکر، یک سوال دارم.
    بنده ورودی سال 88 هستم و سال 92 فارغ التحصیل شدم، الان برای هر ترم بنده باید حدود چقدر پرداخت کنم؟ آیا همین به ازای هر ترم 7 تومن هست؟ یا کمتر؟
    ممنون

  • سلام. من خدمت سربازیم رو قبل از ارشد گذروندم. آیا میتونم از سابقه بیمه سربازی برای آزادسازی مدرک ارشد استفاده کنم چون شنیدم سابقه بیمه باید بعد از مقطع تحصیلی باشه؟

    • سلام بله می تونید از سربازی استفاده کنید برای دوسال تعهدتون

      • فارغ التحصیل هم بشی معلوم نیست مدرکتون رو بدن بس که مملکت گل و بلبلی داریم

  • سلام
    من ورودی ۹۷ کارشناسی ام ، فنی مهندسی ،

    تو اون جدوله هر ترم کارشناسی ۷ میلیون بود ، یه ستون دیگه ترمی ۱ میلیون بود ،

    واسه من کدومه ؟

  • سلام وقت بخیر
    من سال ۹۸ کارشناسی فارغ التحصیل شدم سال ۹۹ هزینه رو پرداخت کردم و نامه لغو تعهد رایگان رو از سامانه سجاد دریافت کردم اما برای صدور دانشنامه به دانشگاهم مراجعه نکردم چون فکر میکردم باید حتما پایان خدمت داشته باشم الان هم دانشجوی ترم اخر ارشد هستم الان بخوام برم دریافت کنم دانشنامه رو بهم میدن؟؟!! و اینکه هزینه رو که نباید دوباره به روز پرداخت کنم که، درسته ؟؟؟!!!!
    ممنون

  • سلام
    من بعد از کارشناسی (در دانشگاه ازاد) سربازی رفتم به مدت 2 سال تمام و بعدش ارشد (در دوره روزانه دولتی) خوندم، حالا میخوام بدونم با سابقه سربازیم که قبل از ارشد بوده میشه مدرک دوره کارشناسی ارشدمو ازاد کرد؟

      • سلام وقت بخیر
        من ورودی سال ۸۸ علوم انسانی هستم و ورودی ۹۳ ارشد
        هر دو روزانه ، ۵ سال سابقه کار دارم و الان مشغولم ولی کارم با مدرک ارشدمه نه لیسانس ، میتونم مدرک لیسانس رو کاریابی بزارم و اگر کار پیدا نشد نامه بگیرم و مدرکم رو آزاد کنم ؟ یا چون بیمه رد میشه برام دیگه نمیتونم از طریق کاریابی اقدام کنم ؟

  • سلام مجدد، من ۳سال پیش درخواست کاریابی دادم ولی ۳ماه بعد در مقطع ارشد قبول شدم. و دیگر پیگیری نکردم
    ایا امکان داره الان که فارغ التحصیل ارشد هستم از همون درخواستم استفاده کنم ،مبنی بر این که ۳ سال از لیسانسم گذشته و کارپیدانکردم ، یا مجدد باید با مدرک ارشدم درخواست بدم

  • سلام و وقت بخیر ممنون از مطالبتون
    یکی از دوستام که الان مهاجرت کرده میگفت در حین تحصیل در مقطع ارشد
    مدرک لیسانس را با کاریابی گرفته
    ایا امکان داره؟
    فرض کنید شخصی ارشد میگیره و بعد درخواست کاریابی میده و لغو تعهد میشه ،بعد از یکسال میره و دکتری میخونه
    خب این شخص الان فقط دکتراش ازاد نیست
    چطور وقتی جواب دادید متوجه بشم
    به ایمیل پیام میاد؟

  • سلام وقت بخیر
    بنده در حال تحصیل دوره‌ی کارشناسی ارشد هستم (شبانه)
    دوره کارشناسی بنده روزانه بوده و سال ۹۸ تمام شده‌است
    آیا در حال حاضر می‌توانم مدرک کارشناسی خود را آزاد کنم(دانشجوی ارشد هستم)
    و اینکه بنده سال ۱۴۰۰ هنگامی که دانشجوی ارشد بودم به مدت ۴ ماه بیمه‌ برایم رد شده‌است آیا برای ازادسازی مدرک کارشناسی به کارم میاد؟

  • سلام
    من مدارکم رو برای عدم کاریابی سه سال پیش دادم به یه شرکتی.
    الان باید حتما به همون شرکت کاریابی مراجعه کنم؟
    اگه اون شرکت جمع کرده باشه رفته باشه چه کار باید بکنم؟

    • سلام باید همون شرکتی برید که درخواست دادید
      دوباره از نو باید اقدام کرد

  • سلام
    یه سوالی که هیچ کس نپرسیده…
    الان اینجا نوشته مثلا برای رشته های علوم پایه در مقطع کارشناسی هر ترم تقریبا ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومن و برای هر واحد ۵۳۰ هزار تومن .
    الان باید براساس واحد های گرفته (هم اون هایی که پاس کردیم و افتادیم و حذف کردیم) پول بدیم یا ترم های گذرانده؟
    مثلا من ۱۰ ترم درس خوندم میشه ۶۳ میلیون تومن ولی بر اساس واحد (۱۳۷ واحد پاس کردم و ۳۰ واحد این افتادم و حذف کردم که مجموعا میشه ۱۶۷) میشه ۸۸ میلیون تومن
    چچجوری باید حساب کنیم؟

    • سلام محاسبه دقیق شو خود اموزش دانشگاه تون انجام میدن اما براساس ترم باید در نظر بگیرید و اگر واحد بیشتری پاس کردید یا افتادید و دوباره برداشتید باید مبالغ واحد و اینا رو اضافه کنید

  • سلام
    من کارشناسی رو دولتی وزارت علوم خوندم و ارشد شبانه‌ی وزارت بهداشت هستم. می‌خواستم بدونم سابقه‌ی کاری ک دوره‌ی ارشد در حین تحصیل زیر نظر وزارت بهداشت دارم رو وزارت علوم برای ازاد سازی مدرک کارشناسیم قبول میکنه؟

    • سلام وقتتون بخیر
      گفتن که سابقه بیمه باید بعد از فارغ تحصیلی باشد

  • با سلام
    من سه سال سابقه کار بیمه ای دارم (از اسفند 98 تا حال حاضر)
    آیا امکان این هست که ابتدا مدرک کارشناسی رو بدون بیمه و طبق تعرفه آزاد کنم و سپس با سابقه بیمه ارشد رو رایگان آزاد کنم؟
    آیا پیشنهاد بهتری دارین؟

    • سلام شما سابقه تونو در سامانه سجاد میذارید و اونا خودکار حساب میکنن و نمیشه یکی رو فعلا ازاد کردی و بعدی رو نگه داشت

  • سلام
    من سال 98 از مقطع ارشد فارغ التحصیل شدم.
    از سال 98 تا 1400 سرباز بودم و همزمان کار میکردم و بیمه هم برام رد میشد.
    یعنی از 98 تا حال حاضر برام بیمه تامین اجتماعی از شرکتم رد شده.
    با توجه به اینکه دوره سربازیم با کارم همزمان بوده، آیا میتونم باز هم از دو سال سربازی برای آزاد سازی مدرک استفاده کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      دوبار نمیشه از این دوسال استفاده کرد یا بیمه سربازی یا بیمه شرکت رو باید استفاده کنید

  • اعلام کنید مطابق قانون اساسی عطف به ما سبق غیرقانونی هست نمیشه برای همه سنوات یک قانون رو اعلام کنه

  • سلام وقتتون بخیر من کارشناسی و کارشناسی ارشد روزانه خوندم یکسال هم سابقه بیمه نامرتبط با رشته تحصیلی دارم ایا میتونم از طریق نامه عدم کاریابی اقدام کنم برای ازادسازی مدارک؟ کارمند بیمه بهم گفت که ما بعد از شش ماه بهت نامه میدیم اما بقیش بستکی به دانشگاهتون داره که قبول کنن یا نه

    • سلام وقتتون بخیر
      اگر سابقه بیمه دارید از طریق عدم کاریابی نمیشه

  • سلام وقتتون بخیر
    من حدود یک سال سابقه بیمه با کار نامرتبط با رشته تحصیلی دارم آیا میتونم از طریق کاریابی برای آزادسازی مدارکم اقدام کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر
    یعنی حتی اگر10ماه از زمان فارغ التحصیلی گذشته باشه میشه برای نامه عدم کاریابی اقدام کرد ؟از طرف وزارت علوم قابل قبوله برای آزاد سازی ؟

  • سلام ، من سال ۹۵ مدرک کارشناسیم رو گرفتم ، بعدش رفتم سربازی و سال ۹۸ سربازیم تموم شد. بعدش سال ۱۴۰۰ کنکور ارشد دادم و سال بعد ارشدم تموم میشه. آیا بعد از ارشد میتونم از طریق نامه عدم کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟ هر دو مدرک با هم آزاد میشه؟ اون گپ ۵ ساله بین کارشناسی و ارشد مشکل ساز نیست؟

    • سلام
      در اصل نباید محدودیت زمانی برای آزاد سازی از طریق عدم کاریابی وجود داشته باشد اما باید بررسی کنید ببینید وزارت علوم در این مورد رای دیوان عدالت را رعایت می کند یا خیر
      اگر رای دیوان را قبول می کند، مشکلی برای روش عدم کاریابی ندارید

      • سلام. مرسی از سایت خوبتون. از کجا دقیقا باید پیگیر شد که اون مهلت 6 ماهه لغو شده و توسط وزارت علوم اجرا میشه؟

        • سلام خواهش میکنم از خود وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان

        • سلام، خسته نباشید
          میخواستم بدونم کل فرآیند گرفتن معافیت تحصیلی و گذاشتن وثیقه برای سربازی و پس از اون آزادسازی مدرک تحصیلی حدودا چقدر طول می کشه؟

          با سپاس

          • سلام بستگی به نوع ازادسازی تون داره اما با هزینه شخصی بخواید اقدام کنید نهایتا یک ماه

      • سلام وقتتون بخیر
        یعنی حتی اگر10ماه از زمان فارغ التحصیلی گذشته باشه میشه برای نامه عدم کاریابی اقدام کرد ؟از طرف وزارت علوم قابل قبوله برای آزاد سازی ؟

        • سلام دیوان گفته باید قبول کرد اما روال کار وزارت علوم متاسفانه مشخص نیست

          • سلام بله میتوانید به شرطی که گواهینامه موقت شما قبل از مراجعه به مراکز کاریابی صادر شده باشه
            سلام مش

  • سلام.
    من از سال 88 پروانه نظام مهندسي دارم. سال 1400 مدرك دكتري گرفتم. آيا مي توانم از طريق نامه اداره كار مدرك خود را آزاد كنم؟ شايان ذكر است از اسفند 1400 مدرك دكتري حتي در سامانه نظام مهندسي مورد پذيرش قرار نمي گيرد و هيچ تاثيري ندارد.

    • سلام شرط عدم کاریابی رد نشدن بیمه است
      اگر بیمه رد نشده می تونید اقدام کنید

    • سلام اگر کار کرده باشید و بیمه بوده باشید امکلن استفاده از عدم کاریابی را ندارید

  • سلام.وقتتون بخیر.
    من به تازگی از پایان نامه ارشد دفاع کردم و هنوز مدارکمو آزاد نکردم. در ضمن مشمول خدمت نیز هستم. آیا راهی وجود داره که بتونم مدارک موقت رو از دانشگاه بگیرم؟ برای اپلای نیاز دارم و زیاد فرصت نیست.

    • سلام وقتتون بخیر
      بله می تونید گواهی موفت تونو از دانشگاه تون بگیرید

      • خب میگن به دانشجوی پسر مشمول خدمت سربازی تا وقتی خدمت سربازیش تعیین تکلیف نشده باشه گواهی موقت هم نمیدن. میخواستم ببینم چه راهی وجود داره که بتونم این مدرک رو برای اپلای کردن بگیرم؟

        • فعلا می تونید با دانشگاه مقصد مکاتبه کنید و بهشون بگید مدارک تونو به صورت غیر رسمی براشون ارسال میکنید و پس از اخذ پذیرش مدارک رسمی تونو می تونید آماده ارسال کنید
          عموما دانشگاه ها قبول میکنن

  • سلام.
    آیا اگر بین مقطع ارشد و دکتری سابقه بیمه رد شده باشه ولی در حین تحصیل دکتری و بعد از اون بیمه رد نشده باشه میشه از قانون کاریابی برای آزادسازی مقطع دکتری استفاده کرد؟

    امکان آزادسازی مدرک لیسانس و ارشد با پرداخت هزینه یا بیمه و بعدش اقدام از کاریابی برای آزادسازی مدرک دکتری هست؟

    • سلام وقتتون بخیر
      نه متاسفانه نباید برای شما بیمه رد شده باشد
      همه مدارک رو باید با یک روش اقدام کنید اگر تا حالا هیج کدوم رو آزاد نکردید و نمیشه هر مورد رو جدا به روشی ازاد کرد

  • سلام
    پروانه نظام مهندسی برای مقطع دکتری سابقه کار محسوب میشه؟

  • سلام
    ببخشید اگه 3 روز از حداکثر زمان 6 ماه بعد پایان خدمت گذشته باشه و درخواست عدم کاریابی بذاریم قبول میکنن برا آزاد کردن مدرک؟

  • سلام.من شهریور 1400 کارشناسیمو گرفتم.میتونم الان برای ازاد سازی مدارک از طریق کاریابی اقدام کنم؟

  • سلام من کارشناسیمو شهریور 1400 گرفتم .بصورت روزانه مشغول تحصیل بودم.تو این یک سال مشغول به کاری که بیمه داشته باشه نبودم.میتونم از طریق کاریابی مدرکمو آزاد کنم؟ یا مهلتش گذشته؟
    البته تو این سالها از سمت شرکت پدرم ما ام بیمه بودیم.اون حساب نیست؟
    بعد اینکه تو گواهی موقت من 8 سال تعهد خدمت زده.از کجا باید بدونم رتبه من کمتر از آخرین رتبه قبولی منطقه 1 بوده که تعهد خدمت بشه 4 سال؟

    • سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون باید ظرف 6 ماه نهایتا به کاریابی مراجعه کنید
      اگر بیمه براتون رد شده باشه از طریق بیمه می تونید اقدام کنید
      باید از سازمان سنجش پیگیر باشید

  • سلام وقتتون بخیر.
    من دیپلمم دست دانشگاهه و وقتی ازشون خواستم چند روز دیپلمم بدن که ببرم برای ترجمه گفتن که اگه دیپلمم میخوام باید از طریق سامانه سجاد ازادسازی مدارک انجام بدم. میخواستم بدونم راه دیگه ای برای گرفتن دیپلمم هست؟

  • سلام روزتون بخیر. من سه تا سوال داشتم.
    1. من فارغ التحصیل کارشناسی هستم و 19 بهمن 1400 دفاع کردم که میشه تاریخ فارغ التحصیلیم اما گواهی موقتم 24 فروردین 1401 صادر شده.
    این آخرین بخش نامه وزارت علوم در مورد لغو تعهد از طریق کاریابی که عکسش رو گذاشتین نوشته : سپری شدن حداقل یک سال از تاریخ صدور گواهی موقت فارغ التحصیلی متقاضی
    اما
    در اینفوگرافی شرایط کلی آزادسازی مدارک تحصیلی نوشته شده: سپری شدن یک سال شمسی تمام از تاریخ فارغ التحصیلی

    الان کدومش درسته؟ باید یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی یا همون دفاع بگذره؟ یا یک سال از تاریخ صدور گواهی موقت؟

    2. من الان 6 ماه میشه که مدرکم در کاریابی مونده و کاری پیدا نشده الان سر موعد 6 ماهه ام باید مراجعه کنم به اداره کار؟ یا باید صبر کنم 1 سال از تاریخ صدور گواهی موقتم یا فارغ التحصیلیم بگذره؟

    3. اگر من الان مراجعه کنم کارهای اداریم انجام میشه اما آزاد سازی مدرک و ثبت نام در سامانه ی سجاد میمونه برای وقتی که یک سالم گذشت؟ کلا به چه نحویه؟

    ممنون میشم اگه اطلاعی دارین راهنمایی کنین.

    • سلام بله ظرف 6 ماه پس از پیدا نشدن کار باید به اداره کار برای عدم کاریابی مراجعه کنید
      خیر کلا اون یکسال یعنی یکسال فرصت دارید اینکارو بکنید

      • سلام منم سوالم مثل سوال ایشونه. تو متن صراحتا ذکر شده حداقل یک سال از صدور کارت پایان خدمت گذشته باشه حداقل یک سال از فارغ التحصیلی گذشته باشه و شش ماه گذشته باشه از کاریابی. الان یعنی بعد شش ماه من باید صبر کنم یک سال از صدور کارت پایان خدمتمم بگذره تا مدرکم رو بدن یا بعد اون شش ماه من درخواستمو تو سجاد بدم نامه اداره کار رو اپلود کنم کارای اداریش همون موقع میشه و مدرکم رو میدن؟
        من شهریور ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم، شهریور ۱۴۰۱ خدمتم تموم شد مهر ۱۴۰۱ درخواست کاریابی دادم. اردیبهشت ۱۴۰۲ میتونم مدرکم رو بگیرم یا تا مهر ۱۴۰۲ مدرکم رو نمیدن؟

        • سلام خیر
          6 ماه میذارید کاریابی و ضمن گذشت اون 6 ماه باید یکسال هم از مدت زمان فارغ التحصیلی شما سپری شده باشد

          • اما من در حین تحصیل میخواستم مدرکمو با هزینه پرداخت کنم گفتند نمیشه

          • اشتباه گفتند. حین تحصیل می توانید مقاطع پایین تر را با هزینه ازاد کنید

      • سلام من تاریخ فارغ التحصیلی کارشناسیم شهریور ۹۹ و ووردی ارشد ۱۴۰۰ هستم (یکسال بین کارشناسی و ارشدم وقفه بوده) برای آزاد سازی مدرک با کاریابی اول کودوم مقطع آزاد میشه و اگه‌پروسه اش طولانی شه و بخوام دکتری هم شرکت کنم، مشکلی خواهم داشت یا نه؟

  • سلام و احترام
    آیا امکان این وجود دارد که به منظور انجام شدن سریعتر فرآیند آزاد سازی. در زمانی که درخواست کاریابی داده ایم، مدارک لیسانس و ارشد را پولی آزاد کنیم و فقط مدرک دکتری با کاریابی؟

  • سلام وقت بخیر
    آیا در حین تحصیل مقطع کارشناسی ارشد میتوان مدرک دوره کارشناسی را آزاد کرد؟

  • سلام
    میخواستم بدونم آیا میشه از سابقه بیمه کار حین دوره ارشد برای آزادسازی مدرک دوره کارشناسی استفاده کرد؟

  • سلام
    میخواستم بدونم آیا هزینه آزاد سازی مدرک هر سال تغییر میکنه؟ مثلا من مدرک ارشد رو سال 99 گرفتم الان بخوام مدرک رو بخرم ارزونتر ممکنه باشه نسبت به سال بعد؟
    و اینکه ایا سهمیه 5 درصد ایثارگری روی مدرک اصلی نوشته میشه و ممکنه مشکلی ایجاد بشه در اپلای کردن ازین نظر؟
    چون در مدرک موقت نوشته شده این سهمیه.

  • با سلام
    من کارشناسی ورودی ۸۹ روزانه بودم و ۹ سال تعهد خدمت دارم(سهمیه منطقه ۳). ۴ سال هم سابقه بیمه دارم.برای ازادسازی مدرک مبلغ ۱۲ میلیون محاسبه شده با احتساب سابقه بیمه. آیا این مبلغ معقول هست با ۴ سال سابقه بیمه؟ یا اشتباهی رخ داده و سابقه بیمه من اعمال نشده؟

  • سلام وقت بخیر، ببخشید من یک سوال داشتم، من تو فرجه یکساله هستم و تا شهریور سال دیگه وقت دارم برای سربازی، میخواستم بدونم با این شرایط میشه الان برای ازاد سازی مدرک کارشناسی با پرداخت هزینه اقدام کرد؟ یا نیاز به تعیین تکلیف شرایط سربازی دارم؟

      • اخه همه جا میگن باید یا دانشجوی ارشد باشی یا کارت پایان خدمت و معافی داشته باشی؛ اینطور نیست؟

  • سلام وقت بخیر من چند تا دانشگاه قبول شدم میخواستم بدونم دانشگاه ازاد و پیام نور بدون هزینه مدرک آزادسازی میشه برای مهاجرت؟یافرقی نداره مثل دولتی باید هزینه بدیم؟

  • با سلام
    بنده لیسانس ((روزانه دولتی)) رو سال 1400 به اتمام رساندم و الان در مقطع ارشد ((شبانه دولتی))هستم.
    سوالی که دارم خدمتتون اینه که اگر خدمت سربازی رو به اتمام برسونم و کارت پایان خدمت بگیرم ، مدرک لیسانس بنده آزاد میشود یا باید هزینه پرداخت کنم ؟ با تشکر از شما و سایت عالیتون

    • سلام هیچ وقت خود به خود ازاد نمیشه
      باید از یکی از روش های بالا کع در مقاله بیان شده مدرک تونو ازاد بفرمایید

      • سلام
        من فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته هستم. کاریابی ثبت نام کردم و بیش از شش ماه هم گذشته
        اما برای مهر ۱۴۰۱ کارشناسی ارشد قبول شدم و گواهی موقتم رو تسلیم دانشگاه جدید کردم
        آیا میتونم ادامه روند آزاد سازی رو طی کنم و مدرک کارشناسی رو آزاد کنم؟

  • سلام
    من فارغ التحصیل ارشدم.
    میتونم اول کارشناسی رو آزاد کنم بعد تحویل گرفتن اصل مدارک کارشناسی از دانشگاه،مدرک ارشدم رو آزاد کنم؟
    ممنون

  • سلام وقتتون بخیر
    در گواهینامه موقت من تاریخ پایان تحصیلم 1401/12/21 ذکر شده ولی تاریخ صدور گواهینامه زده 1401/06/15 میخوام بدونم برای آزاد سازی مدرکم از کدوم تاریخ حساب میشه؟
    من اداره کاریابی ثبت نام کردم کد ملی رو که وارد کردن اسم فامیلم اشتباه بالا اومد و با همون اسم اشتباه برام ثبت نام کردند ایا این قضیه مشکلی ایجاد میکنه؟
    اداره کاریابی که ثبت نام کردم هیچ مدرکی ندارم برای ثبت نامم. من چطور بفهمم که این روند داره طی میشه؟

    • سلام از تاریخ دفاع تون باید باشه
      باید اسم و فامیل خودتون باشه که گواهی رو بعدا درست صادر کنند

  • سلام و خسته نباشید
    آیا دانشجوی ارشد می تواند با پرداخت هزینه و گواهی اشتغال به تحصیل،مدرک کارشناسی(مقطع قبلی)را آزاد کند و از دانشگاه دریافت کند؟یا برای دریافت مدرک حتما نیاز به کارت پایان خدمت می باشد؟

    • سلام وقتتون بخیر
      باید وضعیت سربازی تون مشخص شده باشه
      لزوما کارت پایان خدمت نیست

  • سلام
    من لیسانس روزانه بودم.
    فوق هم روزانه قبول شدم
    بعد فارغ التحصیلی فوق میتونم فقط لیسانس رو آزاد کنم یا هردو اجباریه؟

      • سلام
        درمورد آزادسازی به روش عدم کاریابی
        تو عکسی که قرار داده شده نوشته:
        سپری شدن حداقل یکسال از زمان صدور مدرک موقت
        این یعنی اگر من اداره کاریابی ثبت نام کنم و بعد شیش ماه نامه پیدا نکردن کار رو بگیرم، بازم باید صبر کنم تا ۱ سال از روی تاریخ صدور مدرک موقت بگذره؟

        • سلام خیر
          باید فوری به اداره کار مراجعه کنید جهت آزادسازی
          فقط یکسال بعد از فارغ تحصیلی امکان ازادسازی دارید

          • سلام، خسته نباشید. چجوری میتونم بفهمم که رتبه ی کشوری من که منطقه ۲ هستم از آخرین قبولی منطقه ۱ بهتره که بتونم هزینه ای که برای آزادسازی مدرک میپردازم مثل منطقه ی ۱ باشه؟ ممکنه یکم بیشتر توضیح بدین؟ این پروسه اسم خاصی داره که از سنجش بشه تاییدیه ای که گفتین رو گرفت؟ یکم ابهام داشت این بخش. ممنون میشم راهنماییم کنین

          • سلام بله باید از سازمان سنجش تایید شو بگیرید
            چیز خاصی جایی گفته نشده که توضیح بدیم و همینقدر فقط در آیین نامه بهش پرداخته شده است.

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده کارشناسی را در یک دانشگاه دولتی گذراندم و بعد از فارغ التحصیلی،نامه ی فارغ التحصیلی برای نظام وظیفه گرفتم و الان دانشگاه غیرانتفاعی برای ارشد ثبت نام کردم.بنده متوجه شدم که در نامه،محل صدور شناسنامه را اشتباهی به جای شمیرانات،زده تهران.حالا من بعدا بخوام مدارکم را آزاد کنم،به مشکل بر می خورم؟(اطلاعات ثبت نامیم در دو مقطع متفاوت است در قسمت محل صدور شناسنامه)

    • سلام در این مورد ما اطلاع نداریم متاسفانه با دانشگاه تون ارتباط بگیرید

  • سلام وقتتون بخیر من دانشگاه فرهنگیان بودم و تعهد هشت ساله دارم که چهارسالش گذشت و بیمه رد شده میخاستم بپرسم برای ازاد سازی مدرک باید هزینه ی چهارسال باقیمانده رو بپردازم؟ و اینکه از اموزش پرورش باید پیگیری کنم برای ازادسازی مدرک؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من برای ارشد میخوام اپلای کنم تازه فارغ التحصبل شدم
    بهم مدرک موقت دادن ریز نمرات رسمی رو با اصل مدرک میدن
    که خیلی زمان بره میگن پورسه شش ماهه داره میخواستم بدونم راهی هست که من سریع تر بتونم این پورسه رو طی کنم حداقل تا سه ماه دیگه؟

    • سلام وقت تون بخیر
      نمیشه دیگه وقتی دانشگاه گفته زمان تحویلش اون موقع است کاری نمیشه کرد

  • سلام
    من در دوره ی کرونا ارشد روزانه قبول شدم برای همین هیچ مدرکی رو به صورت فیزیکی به دانشگاه ندادم. بعد از یک ترم هم ارشد رو انصراف دادم. در مدتی که ترم یک ارشد رو خوندم مدارکم در اداره کاریابی بود و تونستم نامه ی عدم کاریابی رو بگیرم. الان با توجه به اینکه چند ماه آخر دوره عدم کاریابی با تحصیل ارشد روزانه تداخل داشته مشکلی برای آزاد سازی مدرک کارشناسیم پیش میاد؟

  • سلام دورد من الان مشمول خدمت هستم برای اینکه بتونم مدرککارشناسی ازاد کنم باید چیکار کنم ترم اخر هستم

  • سلام من سال ۹۹ از لیسانس فارغ التحصیل شدم و رفتم کاریابی و اعلام بیکاری کردم و برام کارت بیکاری صادر کردند اما مدرکم رو آزاد نکردم. سال ۱۴۰۱ کنکور ارشد دادم و قبول شدم حالا میتونم بعداز ارشدم هردوتا مدرک یعنی هم لیسانس و هم فوق لیسانس رو آزاد کنم با بیکاری؟؟

  • سلام وقتتون بخیر، برای آزادسازی مدرک ارشد منطقه یک با استفاده از خدمت سربازی به چه مدارکی نیاز است؟ آیا آپلود کارت پایان خدمت کفایت میکند؟ و آیا سابقه خدمت برای همه افراد ۲۴ ماه محسوب میشود یا اگر از کسری استفاده کرده باشیم بتناسب کمتر از این مقدار در نظر میگیرند؟ ببخشید طولانی شد، بسیار ممنون میشم اگر کمی توضیح بفرمایید

    • سلام وقتتون بخیر
      داخل سامانه برید و کارت پایان خدمت رو بذارید خودشون محاسبه میکنند
      در مورد نحوه محاسبه ما اطلاعی نداریم و باید خود سامانه بررسی کند

  • سلام بنده اکنون در دانشگاه آزاد دوره دکتری را می گذرانم . اگر بخواهم مدرک موقت ارشد را که در گرو دانشگاه آزاد است را بگیرم باید از دانشگاه آزاد انصراف دهم؟ یا بدون انصراف نیز می توانم آن را بگیرم؟ مدرک موقت ارشد من در اختیار دانشگاه آزاد است ( در زمان ثبت نام از من گرفتند ) و من می خواهم آن را آزاد کنم.

    • سلام وقتتون بخیر
      باید از طریق سایت وزارت علوم اقدام به ازاد سازی کنید
      سامانه سجاد

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    برای آزادسازی مدرک از طریق پرداخت هزینه،شخص حتما باید یک سال از خدمتش گذشته باشد؟یا مهم نیست و هر تایمی میتواند آزاد کند؟
    ممنون

  • سلام
    من دانشجو ارشد هستم و هنوز فارغ‌التحصیل نشدم و میخواستم کارشناسی رو آزاد کنم از طریق پرداخت هزینه.
    برای پرداخت هزینه ارشد تا ترمی که گذروندم، بخشی هست برای آپلود مدارک لغو تعهد مقطع قبلی. برای این بخش وقتی آزادسازی برای کارشناسی انجام ندادم چی میشه آپلود کرد؟

  • سلام
    من در حال تحصیل در مقطع ارشد هستم و میخواستم کارشناسی رو آزاد کنم. در مرحله ی اول که باید هزینه ترم هایی که تا الان در مقطع ارشد گذراندم را پرداخت کنم، بخشی داره به اسم آپلود فایل لغو تعهد مقطع قبل، وقتی مقطع قبل رو آزاد نکردم به جای این چی میشه آپلود کرد؟
    ممنون

    • سلام این دستورالعمل تازه صادر شده که باید هزینه ترم های جاری تونو بپردازید.
      در مورد فرایندش اطلاع رسانی نکردند با خود وزارت علوم و پشتیبانی سامانه سجاد در ارتباط باشید

  • سلام من 3 سال و 8 ماه سابقه بیمه دارم و 4 سال تعهد خدمت
    این 4 ماه رو باید چیکار کنم؟

  • اگر در حال حاضر در مقطع بالاتر در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل باشیم، میتونیم مدرک مقطع پایینتر را آزاد کنیم.

  • سلام من دانشجوی فوق لیسانس هستم . در حال حاضر میتوانم مدرک لیسانس خود را به صورت نقدی ازاد کنم؟

  • سلام من فارغ التحصیل سال۹۸ و ورودی سال ۹۴ رشته های علوم پایه در منطقه ۲ هستم و سال ۹۸ هم بلافاصله ارشد وزارت علوم روزانه پذیرش شدم ولی ۱۴۰۰ بعد سه ترم انصراف دادم و الان چون قصد مهاجرت دارم میخواستم بدونم میتونم فقط برای آزاد سازی مدرک کارشناسی اقدام کنم و هزینه همون رو پرداخت کنم ؟واینکه اگه نشه باید جریمه انصراف هم بدم و هزینه ۳ ترم ارشد رو هم پرداخت کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      باید هم کارشناسی رو آزاد کنید
      هم هزینه تحصیل تا سه ترم تونو بپردازید

  • من چندین سال پیش مدرک کارشماسی ارشدم را برای آزادسازی دادم آژانس کاریابی ولی هیچ وقت نرفتم پیگیری کنم و نامه آزاد شدن بگیرم.

    به نظرتون چطور میشه نامه را گرفت؟ راهی هست؟

  • سلام وقت بخیر
    من الان دانشجوی مقطع کارشناسی هستم خواستم بدونم چطور میشه اصل مدرک دیپلم رو از دانشگاه گرفت؟ باید انصراف بدم؟

  • سلام وقت تون بخیررر
    در حال حاضر دانشجوی ترم 4 ارشد هستم و می خواستم فعلا مدرک کارشناسی رو آزاد کنم. در سامانه سجاد درخواست لغو تعهد دادم و با توجه به اینکه ورودی 88بودم مبلغ یک میلیون و هشتصد تومان از طرف دانشگاه هزینه آزادسازی شد که پرداخت کردم. حالا از طرف سازمان امور دانشجوبان عدم تایید زدند و دانشگاه در سامانه پیام گذاشته که ابتدا لغو تعهد مقطع نیمه تمام دوره ارشد را تمام کنید. لطفا راهنمایی بفرمایید چه کار کنم خیلی به مدرک نیاز دارم.

    • سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه قانون جدید اومده دانشجویان در حال تحصیل اگر قصد ازادسازی مدارک شونو دارند، باید مدتی که در حال حاضر در مقطع بالاتر تجصیل کردند رو هم ازاد کنید و باید هزینه شو بپردازید

  • سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی کارشناسی ام و میخوام تا چند وقت دیگه انصراف از تحصیل بدم و مهاجرت کاری کنم.
    میخواستم ببینم امکان آزاد کردن مدارک دیپلم و …. و ترجمه رسمی اونها هست؟
    برای آزاد کردن مدرک دیپلم و مدارک قبل از اون چع کارهایی باید انجام بدم؟

  • من فارق التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه روزانه هستم و استخدام اموزش و پرورش میخواستم بدونم برای ازاد سازی مدرک برای من به چه مدارکی نیاز است

    • سلام باید از طریق اداره آموزش و پرورش پیگر باشید چون تعهداتی نسبت به دولت دارید ابتدا باید تکیلف اونا رو روشن کنید

  • سلام وقتتون بخیر… من مدرک موقت کاردانیمو فروردین ماه تحویل گرفتم و بهم گفته بودن بمدت 6ماه فرصت دارم تا از طریق عدم کاریابی اقدام کنم.و گویا باید در حین ادامه تحصیل نباشیم .الان سوال من اینه که من اگه بخوام مهر یا بهمن ادامه تحصیل بدم در مقطع کارشناسی جز اون 6 ماه قرار میگیره و آیا این موردی داره یا خیر یعنی تا ۶ ماه بعد نباید در حال تحصیل باشم؟ به موسسه کاریابی هم مراجعه کردم گفتن میتونم بعد کارشناسی با هم ازاد کنم هردو رو… ولی نمیخوام از طریق پرداخت هزینه باشه .. حالا من بعد از کارشناسی میتونم باز از طریق عدم کاریابی اقدام کنم واسه هردو؟ یا الان میتونم برا خود کاردانی اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید منو

    • سلام بعد از اخذ مدرک کارشناسی می تونید از طریق عدم کاریابی اقدام کنید

  • سلام
    وقت بخیر
    من الان دانشجوی دکتری دانشگاه روزانه در ترم 4 هستم که واحدهای تئوری و آزمون زبان و آزمون جامع رو پاس کردم ولی برای نظام مهندسی نیاز به اصل مدرک مقطع ارشد دارم که درخواستی را از طریق سامانه سجاد به دانشگاه ارشد ارسال کردم و در پاسخ اعلام کردن که علاوه بر هزینه ارشد باید هزینه دکتری تا این ترم رو هم پرداخت کنم درحالی که من از دکتری انصراف نداده ام و در حال تحصیل هستم …
    میخواستم بدونم آیا راهی وجود داره که من برای دریافت مدرک ارشد فقط هزینه ارشد رو پرداخت کنم ؟
    با تشکر

    • سلام وقتتون بخیر بله متاسفانه قانون جدیدی گذاشتند مثل اینکه و باید هزینه مقطع دکتری تونو بپردازید راهی رو ما اطلاع نداریم با خود وزارت علوم یا دانشگاه دکتری تون ارتباط بگیرید و بهشون بگید که برای نظام مهندسی تون میخواید نه برای خروج از کشور

      • باسلام و وقت بخیر
        من مقطع کارشناسی ارشد خود را شبانه دانشگاه تهران بودم و کارشناسی خود را روزانه دانشگاه شهید بهشتی بودم.
        حال من میخواهم مدرک خود را در سامانه سجاد وزارت علوم آزاد کنم.
        طبیعتاً مدرک مقطع ارشد من به خاطر شبانه بودن آزاد خواهد شد ولی آیا مدرک کارشناسی من به دنبال همین مقطع ارشد آزاد خواهد شد یا نه؟
        آیا برای مقطع کارشناسی باید جدا آزاد کرد؟
        باتشکر

        • سلام ابتدا باید از مدرک کارشناسی به بالا آزاد کنید یعنی اول مدرک کارشناسی رو آزاد کنید و سپس مدرک ارشد

  • سلام. اصلا توضیح ندادید که سابقه بیمه و سربازی رو چجوری در سایت سجاد آپلود کنیم؟ یا اینکه باید سابقه بیمه و سربازی رو از تأمین اجتماعی بگیریم ببریم دانشگاه؟ نمیدونم این قسمتو چیکار کنم

    • سلام به سایت شون سر بزنید ساده است متوجه خواهید شد چطوری اپلود کنید

  • سلام. من نامه عدم کاریابی کارشناسیم رو گرفتم و در سامانه سجاد اپلود کردم. ولی ارشد من وزارت بهداشت هست. که از طریق سامانه سجاد ازاد نمیشه. الان سامانه سجاد به من گفته تاریخ نامه کاریابی باید بعد مقطع ارشد باشه. من ارشدم رو میخوام با سابقه کار ازاد کنم. الان نمیدونم باید چکار کنم.

  • با سلام
    بنده سال 99 فارغ التحصیل شدم و خرداد ماه سال گذشته تاریخ اتمام سربازیم زده شده و صدور کارتم شهریور ماه هستش
    در اوایل دی ماه کاریابی ثبت نام کردم. الان شش ماه شده. آیا الان میتونم اقدام به ازادسازی کنم یا تا شهریور باید صبر کنم؟

  • سلام
    خسته نباشید در مورد رد نکردن بیمه میخواستم بدونم ملاک شش ماه کاریابی هست یا ۱ سال بعد از صدور پایان خدمت. من شش ماه از ثبت نام در کاریابی میگذره و تو مدت بیمه رد نشده اما از صدور پایان خدمتم هنوز ۱ سال تموم نشده. اگه تو این مدتی که تا ۱ سال از صدور پایان خدمتم بگذره بیمه برام رد بشه تو موقع آزادسازی مشکلی پیش نیاد. ممنون

    • سلام تا وقتی که مدرک تونو آزاد نکردید نباید بیمه براتون رد بشه وگرنه از طریق کاریابی امکان نخواهد داشت

      • سلام تو گزارش گفته شده که خدمت سربازی هم جزو سابقه تعهد حساب میشه من بعد از کارشناسی دانشگاه آزاد رفتم خدمت و بعد از پایان خدمت کارشناسی ارشد روزانه قبول شدم و الان برای آزادسازی مدرک ارشد خدمت سربازی رو جزو تعهد حساب میکنن ؟ چون خدمت سربازی قبل از ارشد بوده برام سوال هست که حساب میشه یا نه

  • سلام. من در حال حاضر دانشجوی دکتری هستم. برای اپلای اقدام کردم و پذیرش گرفتم. سوالم اینه که چطوری میتونم مدرک ارشدم رو برای ترجمه رسمی بگیرم؟ لیسانسم رو آزاد کردم. ارشدم گرو دانشگاس.
    باید انصراف بدم تا بتونم؟ در حین تحصیل میتونم برای آزادسازی مدرک دکتری اقدام کنم؟
    وثیقه بذارم؟

    • سلام وقتتون بخیر چون در حال تحصیل هستید، مدرک تونو بهتون نمیدن اما میشه آزاد کنید با پرداخت هزینه تعهد تون اما بازم چون در حال تحصیل در مقطع دکتری هستید، معمولا دانشگاه ها نمیدن و باید با مدارک غیررسمی تون پذیرش بگیرید و سپس انصراف داده و جهت ذریافت مدرک اقدام نمایید یا همین الان انصراف بدید و درخواست مدارک کنید

  • سلام من بعد از ارشدم تو کاریابی ثبت نام کردم و تا 2 سال بیکار بودم ولی نامه عدم کاریابی رو دریافت نکردم و الان 7 سال از فارغ التحصیلی ام میگذره تواین مدت هم 2 سال سابقه بیمه دارم.
    ایا من میتونم برا ازاد سازی مدرکم از طریق عدم کاریابی اقدام کنم .
    چرا که 2 سال اول بعد از فارغ التحصیلی ام رو بیکار بودم.

  • سلام
    اگر سربازی نرفته باشیم، با داشتن برگه سبز می‌توان از سابقه بیمه برای آزادسازی مدارک استفاده کرد؟

  • سلام
    من برای ازادسازی مدرک ارشدم میخوام نام عدم کاریابی بگیرم….تاریخ صدور مدرک موقتم 25اردیبهشت1401 هست و در گواهی درج شده که من تاریخ 21شهریور1400 فارغ التحصیل شدم….آیا میتونم اقدام کنم برای ازادسازی مدرک ارشدم؟
    من کاردانی شبانه بودم و کارشناسی غیرانتفاعی ولی ارشدم روزانه بودم.

      • نه هنوز نگرفتم نامه رو …پس یعنی میتونم برم دفاتر کاریابی و اقدام کنم که شش ماه بعد بهم نامه عدم کاریابی رو
        بدن درسته؟
        البته بین کارشناسی و ارشدم من 5سال گپ داشتم

        • تا اونجایی که من میدونم شما اگر هنوز اقدام نکردید یکم دیر شده یعنی شما حداکثر 6 ماه بعد از تاریخ فارغ التحصیلی فرصت داشتید که برای کاریابی اقدام میکردید. حالا شاید کارشناسان سایت بتوانند بهتر راهنمایی کنند چون مثل اینکه این قانون رو برداشتن.

          • آیین نامه برداشته شده اما متاسفانه اجرا نیمشه بازم به ادرات کاریابی مراجعه کنید شاید تغییری کرده بود

  • سلام. وقت بخیر‌. اگر در حین تحصیل در مقطع دکتری شبانه باشیم برای آزاد کردن مدارک قبل به صورت ازاد مشکلی هست؟

    • سلام خیر مشکلی ندارد اما مدرک شما در دانشگاه دکتری شما گرو می ماند تا پایان تحصیل

  • سلام من سال 95 از کارشناسی و سال 98 از ارشد فارغ التحصیل شدم. و بعد سربازی رفتم (فاصله بین فارغ التحصیلی و سربازیم تقریبا یک سال بود، ولی غیبت نداشتم و به طور قانونی بود). بعد از پایان خدمت هم قبل از مهلت 6 ماه، جهت آزادسازی مدرک اقدام کردم و اول خرداد 6 ماه تموم میشه. ولی هنوز 2 ماه دیگه مونده که از صدور کارت پایان خدمتم بگذره.
    الان نامه کاریابی رو به من میدن یا باید دو ماه دیگه صبر کنم؟؟

  • با سلام آزاد سازي مدرك از طريق نامه عدم كاريابي برام ابهام داره نوشته شده بود حداكثر 6 ماه از تاريخ فارغ التحصيلي فرصت هست براي اقدام و در جاي ديگه تو نامه نوشته بايد حداقل يكسال از تاريخ فارغ التحصيلي گذشته باشد لطفا توضيح دهيد با تشكر.

    • سلام شما 6 ماه مهلت دارید مراجعه کنید برای این روش
      و یکسال بعد از فارغ التحصیلی براتون آزاد میکنند

  • سلام.
    من لیسانس رو شبانه خوندم. ولی سال 95 فوق لیسانس رو روزانه قبول شدم. سال 98 تموم کردم. الان چهار ماهه که سربازیم هم تموم شده. میخواستم بدونم که برای ازادسازی مدرک فوق لیسانس حجدودا چقدر باید بپردازم؟ آیا سربازی تاثیری تو کم کشدن هزینه آزادسازی داره یا نه؟

  • من بعد از فارغ التحصیلی لیسانس دانشگاه دولتی سربازی رفتم و چند سال مشغول به کارشدم امسال دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد هستم میخواستم ببینم میتونم فقط مدرک کارشناسی رو آزاد کنم؟

  • سلام موقع شرکت در کنکور کارشناسی از سهمیه منطقه دو استفاده کردم اما سهمیه رزمندگان رو الان گرفتم و برای ثبت نام ارشد تونستم استفاده کنم آیا با سهمیه رزمندگان میتونم مدت زمان تعهدم رو برای مقطع کارشناسی کاهش بدم؟

  • سلام وقت بخیر
    بنده ورودی ۸۲و فارغ التحصیل ۸۶ هستم طی این پانزده سال بیکار بودم و نتونستم کار پیدا کنم الان برای گرفتن اصل مدرک تحصیلی باید هزینه پرداخت کنم چون اصل مدرک و برلی ترجمه میخواهم لطفا میشه راهنمایی ام کنید

  • با سلام .
    ببخشید میخواستم بدونم میشه در حین خدمت سربازی با پرداخت هزینه مدرک کرشناسی را آزاد کرد و بعد از اتمام خدمت با دو سال سابقه خدمت، مدرک کارشناسی ارشد را آزاد کرد.
    ممنون از شما

  • با سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی و ارشدمم هر دو دانشگاه ملی بودم و میخوام آزادشون کنم. از همون شروع تحصیل در مقطع ارشد سرکار کرفتم و واسم بیمه رد شده . با اون سابقه کاری ک طی زمان تحصیل در ارشد دارم میتونم بخشی از پول آزاد سازی مدرک کارشناسیم رو کم کنم؟؟؟؟

    • در صورتی که می خواهید با استفاده از بیمه مدرک خود را آزاد کنید، حتما باید دارای سابقه کاری در بعد از دوران تحصیلی خودتون باشید؛ به عبارت دیگه، بیمه ای که در حین تحصیل رد شده است قابل قبول نیست و به هیچ وجه از طرف دانشگاه و وزارت علوم مورد تائید نخواهد بود.

    • الان به چی میگی دانشگاه ملی؟ دانشگاه شهید بهشتی سابق؟ مثلا دانشگاه های دولتی یا چی؟

  • سلام
    من مدرک کارشناسیم برای وزارت علوم هست و مدرک ارشدم برای وزارت بهداشت. من اسفند 97 در دانشگاه کارشناسیم فارغ التحصیل شدم و مهر 98 در مقطع ارشد قبول شدم. سوالی که برایم پیش آمده است این است که قانون ثبت نام کاریابی، که فقط 1 سال بعد از فارغ التحصیلی هست با توجه به اینکه من ارشدم را در وزارتخانه ی دیگر گذراندم به چه صورت میشه؟ چون وقتی میخوام مدرک کارشناسیم را آزاد کنم در گواهی موقتم زمان فارغ التحصیلی اسفند 97 درج شده و تا الان از 1 سال قانون کاریابی گذشته.

    • سلام متاسفانه در این مورد در قانون چیزی گفته نشده بهتره به وزارت علوم تماس بگیرید و اینو بپرسید شاید بهتر اطلاع داشته باشند

      • سلام. شما در متن اشاره کردید کسی که منطقه ۲ یا ۳ تحصیل کرده باشه میزان تعهد خدمتش در ۲یا ۳ ضرب می‌شود. سوال بنده اینه من منطقه ۱ تحصیل نکردم ولی برای مدت کارشناسی در مدرکم که مهر و امضای دانشگاه خورده قید شده که بابت دوره کارشناسی که ۴ سال بوده به مدت ۴ سال تعهد خدمت دارم. الآن کدوم درسته حرف شما یا متنی که در مدرکم قید شده است؟ ممنون میشم پاسخ بدید‌.

        • سلام مهم نیست در منطقه یک تحصیل کرده باشید یا منطقه دیگری
          مهم اینکه هنگام ثبت نام در کنکور با چه منطقه ای شرکت کردید و اینکه همون میزانی که در برگه شما خورده مهم و ملاک است

  • اصلاح پیام قبلیم.
    سلام و عرض ادب.من کارشناسی ناپیوستم سراسری هست.کاردانیم و ارشدم غیرانتفاعی هست.الان دانشجو ارشدم و سهمیه فرزند ایثارگر دارم.کاریابی اقدام نکردم ولی یکسال پیش بنیاد جانبازان ثبت بیکاری کردم.من نامه از بنیاد بگیرم واسه بیکاری میتونم دوسال کارشناسیم آزاد کنم و یا آموزشگاهی که تدریس میکنم نامه بگیرم مدرکم آزاد کنم؟بیمه ندارم و دانشجو ارشد ترم آخر.

  • سلام و عرض ادب.من کارشناسی ناپیوستم سراسری نیست.کاردانیم و ارشدم غیرانتفاعی هست.الان دانشجو ارشدم و سهمیه فرزند ایثارگر دارم.کاریابی اقدام نکردم ولی یکسال پیش بنیاد جانبازان ثبت بیکاری کردم.من نامه از بنیاد بگیرم واسه بیکاری میتونم دوسال کارشناسیم آزاد کنم و یا آموزشگاهی که تدریس میکنم نامه بگیرم مدرکم آزاد کنم؟بیمه ندارم و دانشجو ارشد ترم آخر.

  • سلام.برای آزاد سازی مدرک کارشناسی شیمی دانشگاه سراسری روزانه چقدر هزینه تقریبا گرفته میشه؟ورودی۹۶
    یه بازه تقریبی لطفا بگید حتما

    • سلام
      متناسب با منطقه کنکور کارشناسی تون متفاوته
      حدودا 10 میلیون برای منطقه یک و بقیه مناطق ضرب در 2 و 3

  • با سلام
    میشه بگید در کدام قانون شرط زیر امده است؟ لینکی به قانون مربوطه دارید؟ البته می دانک که سرط زیر کاملا قانون هست. صرفا به رویت متن قانون مربوطه نیاز دارم.
    “انجام کار در ایران به شرطی مورد تایید است که هم‌زمان با دوره‎ی دانشجویی نباشد”

    ممنون

  • سلام و عرض ادب
    در صورتیکه بیمه مشاغل ازاد و خویش فرما پرداخت کرده باشیم میشه با استفاده از نامه عدم کاریابی میتونم مدرک ارشدم رو ازاد کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر ناپیوسته درس خوندم سال95مدرک گرفتم 2سال تعهد دارم و2سالم بعد درسم بیمه دارم. وسال گذشته ناپیوسته ارشدم رو گرفتم روزانه وکاریابیم ثبت نام کردم الان میتونم کارشناسی رو با سابقه بیمه ازاد کنم بعدش ارشدم رو با نامه عدم کاریابی ازاد کنم چون من بعد ارشد نه جایی کار کردم نه بیمه دارم سه ساله بیکارم کلا تمام قوانین عدم کاریابیم رعایت کردم هم به موقع ثبت نام کردم همون 6ماه بعد اخذ مدرک وهم یکساله گذشته از ثبت نامم ومدرک موقتم. درکل باگپ تحصیلی میتونیم یه مقطع رو با سابقه بیمه وارشد رو با نامه عدم کاریابی ازاد کنیم.مشکلی بوجود نمیاد لطفا دقیق راهنمایی بفرمایید متشکرم

    • سلام فقط از یک روش میشه استفاده کرد و نه دو روش به صورت ترکیبی

  • سلام وقت بخیر من دانشجو دکتری دانشگاه روزانه هستم. برای رفتن به فرصت مطالعاتی میخام مدرک ارشدم آزاد کنمبا سابقه کاری میتونم. در سامانه سجاد درخواست دادم ولی جواب دادند که باید مقطع بالاتر یعنی دکتری مشخص کنم اول. یعنی تا وقتی دانشجو دکتری هستم نمیتونم مدرک ارشدمو آزاد کنم؟

    • سلام ممنون خیر فقط با پرداخت هزینه در هنگام دانشجو بودن امکان پذیر است

      • اما من در حین تحصیل میخواستم مدرکمو با هزینه پرداخت کنم گفتند نمیشه

  • سلام ببخشید من نامه ی عدم کاریابیم را در زمان تحصیل ارشد گرفتم و الان مدرک کارشناسی رو آزاد نمی کنند چون در زمان ارشد گرفته شده حالا برای آزاد کردن کارشناسی و کارشناسی ارشد دوباره باید نامه عدم کار برای جفتش بگیرم ؟ باید چی کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      نامه عدم کاریابی صرفا بعد از فارغ تحصیلی مورد تایید است

  • سلام وقتتون بخیر خواستم یه راهنمای به بچه هابدم من 20روز پیش برای مدرک کارشناسیم اقدام کردم از سایت سجاد وهیچ بیمه ایی هم نداشتم بچه ها اگر بتونید یه نامه سابقه کار از یک دفتری جایی مرتبط با رشتتون بگیرید که مثلا شما در اونجا کار کردین ومتن نامه راجب سابقه کار باید باشه که نامبرده مثلا 2سال 3سال هر چی تو این شرکت کار کرده وجمعا به مدت فلان سال در این شرکت یا دفتر سابقه دارد حتما ذکر شود میزان سال وجمعا چند سال درنامه وبعد مهر وامضای اون شرکت که در اون کار کردین یا نکردین به هرحال بعد نامه رو دانشگاه ببرید وبا مدرک موقت همون مقطییکه میخوایید ازاد سازی کنید در سایت سجاد بارگذاری کنید بعد 10روز جواب نامه لغو تعهدتون میاد تو سایت سجاد نحوه ازاد سازی مدرکتونم که میدونید دیگه گزینه سابقه کار(انجام کار با وبدون هزینه بزنید) حتما نتیجه میگیرید این پیام بدرد کسانی میخوره که مث بنده فاصله بین کارشناسی وارشدشون گپ یا فاصله داره اول مدرک کارشناسی رو با بیمه یا این روشی که گفتم ازاد کنید برای ارشدتونم از طریق عدم کاریابی منتهی باید قوانین عدم کاریابی وفرصتیکه دادن رو رعایت کنید همون ثبت نام در کاریابی و…که اینجا خیلی بچه ها ومدیریت سایت زحمت کشیدن توضیح دادن راجب اون موضوع از اون طریق ازاد کنند نیاز به هیچ هزینه ای هم نیست یادم رفتم بگم تو سایت سجاد اول ثبت نام کنید واسکن کارت پایان خدمت وشناسنامه واصل یا موقت دانش نامه مقطع پایین تر رو بزارید وبه روز رسانی کنید. حواستون باشه بچه هاییکه در حین تحصیل هستین نمیشه مدرکتون رو ازاد کنید منظورم مدرک پایین تره چون هنو در حین تحصیلید بعد اینکه فارغ التحیصل شدید برای مقطع پایین تر اقدام کنید مگه اینکه بخوایید مدرک رو بخرید. در پروفایل سایت سجادتونم ذکر کنید فارغ التحصیل شدید نزنید در حین تحصیل که مدارک ناقص به حساب میاد و.. .درود برشما موفق باشید.

    • سلام دوست عزیز میشه لطف کنید ایمیلتونو برام بزارید ک چندتا سوال ازتون بپرسم،چون سوالم طولانیه میخواستم فایل صوتی بفرستم،خیلی لطف میکنید

  • سلام. یه سوالی داشتم . اگه بیمه ی ما از یه ارگان خصوصی رد شده باشه چی؟ اون قابل قبوله برای رفع قسمتی از تعهد به خدمت یا فقط باید ارگان دولتی بیمه رو رد کرده باشه که رفع تعهد به خدمت حساب شه؟بعدش اگه من واسه لیسانسم چهار سال تعهد به خدمت داشته باشم ولی فقط یک سال و نیم برام بیمه رد شده باشه موقع آزاد کردن مدرک اون یک و سال و نیم از تعهد به خدمتم و پول کمتری برای آزادسازی مدرک ازم میگیرن یا اگه بخوان با پول آزادش کنن فرقی نداره که یک سال و نیم بیمه برام رد شده؟

  • سلام
    ببخشید برای کسی که در داخل کشور دنبال استخدامی هستش، ازاد سازی مدرک ارشد روزانه الزامیه؟ میخوام بدونم مدرک موقت تا کی اعتبار داره؟

      • ممنونم. با گذر زمان مدرک اصلی آزاد نمیشه؟ یعنی اون تعهد زمانش سپری بشه.

        • خواهش میکنم باید تعهدات تونو براساس سابقه بیمه انجام بدید بعد برید درخواست ازادسازی کنید. خودکار ازاد نمیشه

        • سلام من دانشجوی تعهدی بومی پرستاری هستم یعنی من به مدت ۱۲ سال باید منطقه ی مشخص شده کار کنم
          آیا منم میتونم تعهدم رو بردارم ؟

  • سلام من کارشناسی ناپیوسته خوندم کاردانی روزانه بودم و کارشناسی و ارشد رو شبانه قبول شدم . برای اپلای نیاز به پرداخت هزینه برای آزاد کردن کاردانی هستش؟(سابقه بیمه حین تحصیل کارشناسی و ارشد رو دارم آیا میتونم ارایه بدم؟)

  • با سلام
    من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی روزانه سال ۹۴ و ارشد سال ۹۶ هستم الان برای ازاد کردن مدارک تحصیلی با سابقه بیمه اول باید کارشناسی که ۸ سال تعهد خدمت دارم رو ازاد کنم بعدش ارشد؟؟
    تا الان حدود ۳ سال سابقه بیمه دارم

  • سلام وقتتون بخیر من کارشناسیم سال89 تا91 بوده وارشدم 98تا99 هر دو مقطع روزانه درس خوندم از طریق کاریابی برای ارشدم اقدام کردم تا بتونم مدارکم رو بوسیله عدم کاریابی ازاد کنم مطابق قانون یکم دی ماه1400 یکسال از فار غ التحصیلی وهم چنین 1سال از ثبت نام کاریابیم گذشت ورجوع کردم به اداره کار گفتن که ما فقط یک نامه بهتون میدیم برای ازادسازی ارشدتون برای کارشناسی چون گپ تحصیلی داشتین نمیشه برید از دانشگاه کارشناسی بپرسید با یک نامه میشه کارشناسیم ازاد کرد یا نه و نکته اینکه نوع دانشگاه ومکان دانشگاه من در دوره کارشناسی وارشد فرق داشت کارشناسی روزانه بودم تو اموزشکده فنی شهرم کرمانشاه وارشد رو روزانه دانشگاه رازی عمران خوندم البته رشته کارشناسیم مهندسی تکنولوژی ساختمان وارشدم عمران زلزله که هر دو زیر گروه عمران هستن حال دانشگاه اطلاع درستی بهم ندادن وگفتن نمیشه باید مدرک رو با سابقه بیمه یا هزینه ازاد کنی منم سابقه بیمه ندارم وخواستم بدونم با بارگذاری یه سابقه که مربوط به دفتری می باشد که دران کار کردم ولی برایم بیمه رد نشده امکان دارد مدرک من با گزینه انجام کار در سایت سجاد قبول بشه ومدرک کارشناسیم ازاد بشه وبه تبع اون از طریق کاریابی ارشدمم ازاد کنم یا خیر در غیر اینصورت هزینه خرید مدرکم برا کارشناسی ورودی 89 تا 91 چقدره منطقمم نمیدونم تو مدرک موقت زده دوسال تعهد دارم.

    • سلام نمیشه با روش کاریابی و همچنین انجام تعهدات همزمان مدارک تونو آزاد کنید
      فقط یکی از این روش ها امکان پذیر است

      • منظورم این بود میشه با نامه ایی که از شرکتی که دراون کار کردم ولی بیمه برایم رد نشده مدرکم رو ازاد کنم؟درضمن اداره کار بهم گفتن مدرک کارشناسیتو برو به هرطریقی ازاد کن(سابقه ایی یا هزینه یا عدم کاریابی) وچون برای ارشدم کاریابی ثبت نام کردم گفت نامه برا اون بهت میدیم ومنعی نداره ملاک اینه مدارک تحصیلی از پایین به بالا ازاد بشن حال شرایط هر کدام رو داشتی اول اون رو ازاد کن که بعدش بتونی با نامه عدم کاریابی ومدرک کارشناسیت و رویت اون توسط دانشگاه مقطع ارشدت رو ازاد کنی و با بارگذاری این مدارک ( اسکن نامه کاریابی-اسکن مدرک اصل کارشناسی) درسایت سجام مدرک ارشدت رو هم ازاد کنی اینو امروز کاریابی بهم گفتن.موفق وپیروز باشید.

      • سلام، وقتتون بخیر
        “البته گفتنی است که دانشجویان مناطق 2 و 3 که دارای رتبه کشوری بهتری از آخرین فرد قبولی منطقه 1 در رشته و دانشگاه خود می باشند، می توانند با مراجعه به سازمان سنجش و دریافت تاییدیه، مدت خدمت را مانند دانشجویان منطقه 1 به میزان تحصیل خود، کاهش دهند.”
        ببخشید لطف میکنید درمورد این بند بیشتر توضیح بدید؟ در سایت سنجش از کدام بخش باید اقدام کرد و در کل مراحل کار به چه صورت هست و چه مقدار طول میکشه؟
        ممنون میشم

        • سلام از طریق سایت سنجش جویا باشید بهتون گواهی خواهند داد

  • سلام وقتتون بخیر
    برای لغو تعهد به روش پرداخت، ترم هایی که تمدید سنوات خوردیم و شهریه پرداخت کردیم هم جزو اون هزینه هستن یا اون ها حذف میشن؟

      • سلام وقت بخیر
        اگر دانشجوی دکترا باشیم و بخوایم مدارک قبلی رو آزاد کنیم ایا باید برای ترم هایی که دکترا گذروندیم هم هزینشو بدیم؟ و اینکه اگه آزمون جامع داده باشیم هزینه اضافه تری باید پرداخت کنیم؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من ورودی 92 بودم و 96 فارغ‌التحصیل شدم.
    مدتی بعد از فارغ التحصیلی به کاریابی درخواست دادم برای آزاد سازی ولی پیگیری نکردم دیگه.
    از پارسال مشغول به کار شدم و الان تعهد ده ساله به آموزش و پرورش دارم. اگر بخوام مدرکم رو آزاد کنم میتونم از طریق همون کاریابی که درخواست دادم انجامش بدم؟ اگر نه از طریق تعهدم به آموزش و پرورش می‌تونم کاری بکنم؟

    • سلام چون تعهد به آموزش و پرورش دارید روال ازادسازی مدارک شما به شکل دیگری است از طریق اموزش و پرورش سوال بفرمایید

  • سلام
    من دوبار ارشد روزانه گذروندم و مدرک ارشد اول و کارشناسی رو با نامه لغو تعهد از طریق سامانه سجاد سال ۹۷ آزاد کردم.
    برای ارشد دوم هم نامه لغو تعهد رو از سامانه سجاد گرفتم.
    حالا برای آپلود کردن این نامه توی سایت دانشگاه تهران یک مرحله برام سوال هست:
    اینکه سایت میخواد که سوابق تحصیلی رو وارد و امضا کنیم.
    حالا به نظر شما این باعث میشه که برای آزادسازی مشکلی پیش بیاد؟

  • سلام، من کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق از دانشگاه های دولتی دارم. آیا امکان پذیر هست که فقط مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را آزاد کنم(به هر طریق) ولی مدرک دکترا را چون برای اپلای احتیاج ندارم، آزاد نکنم؟؟

  • سلام
    من کارشناسی شبانه خوندم و الان در حال تحصیل در ارشد روزانه هستم. میخواستم دانشنامه کارشناسی رو بگیرم اما میگن باید اصل مدرک موقت رو بهشون بدم در حالیکه در دست خود دانشگاهه برای همین ارشدم. چیکار باید بکنم؟

    • سلام از دانشگاه ارشدتان درخواست کنید مدرک موقت را بدن بهتون و به جاش اصل مدرک جدید را باید به دانشگاه بدید در این فاصله ممکنه بهتون اجازه بدن که مدارک تان را کپی بگیرید

      • ممنون از پاسخگوییتون
        امروز باهاشون تماس گرفتم گفتن باید اول باید مقطع در حال تحصیل رو لغو تعهد کنم تا بتونم مدرک کارشناسی رو بگیرم. منظورشون اینه که باید انصراف بدم؟

        • خواهش میکنم خیر یعنی مقطع جاری تونو باید با پرداخت هزینه ازاد کنید

  • سلام
    وقتتون بخیر
    کل زمانی که مدرکو میشه آزاد کرد و گرفتن مدرک واسه ترجمه چقدر هست؟
    اگر راهنمایی بفرمایین ممنونتون میشم

  • سلام وقت بخیر یه سوال داشتم.باتوجه به اینکه من دانشجوی روزانه ارشد هستم مدرک کارشناسی روزانه ام را به من میدهند و نمیگویند که شما چون درحال حاضر مشغول به تحصیل روزانه هستید و تعهد خدمت دارید پس ما به شما مدرکتان را نمیدهیم؟از این نظر مشکلی نیست؟

  • با سلام .یک سوال دارم.
    آیا من مشغول به تحصیل در مقطع ارشد روزانه هستم.
    آیا میتوانم بدون ارایه مدرک موقت مدرک دوره کارشناسی خودرا که روزانه هست لغو تعهد کنم و دریافت کنم؟زیرا مدرک موقت من در دست دانشگاهی که درحال حاضر تحصیل میکنم هست که البته روزانه هم هستم.آیا مشکلی پیش نمیاید؟

  • با سلام .یک سوال دارم.
    آیا من مشغول به تحصیل در مقطع ارشد روزانه هستم.
    آیا میتوانم بدون ارایه مدرک موقت مدرک دوره کارشناسی خودرا که روزانه هست لغو تعهد کنم و دریافت کنم؟زیرا مدرک موقت من در دست دانشگاهی که درحال حاضر تحصیل میکنم هست که البته روزانه هم هستم.آیا مشکلی پیش نمیاید؟

      • متشکرم از پاسخ شما دوست عزیز.فقط سوال دیگری که دارم این است که باتوجه به اینکه من روزانه ارشد هستم مدرک کارشناسی روزانه ام را به من میدهند و نمیگویند که شما چون درحال حاضر مشغول به تحصیل روزانه هستید و تعهد خدمت دارید پس ما به شما مدرکتان را نمیدهیم؟از این نظر مشکلی نیست؟

  • سلام ، ببخشيد من قبولي روزانه بودم اما ٧ ترم رو مهمان بودم دانشگاه ديگه و شهريه دادم ، الان توي پروسه لغو تعهد در سجاد گزينه اي كه پرسيده آيا هزينه پرداخت كرديد شامل اين موضوع ميشه ؟
    اگه بزنم بله ، مشخصات بانك و شعبه و فيش واريزي و .. ميپرسه كه من از ١٠ سال گذشته واقعا نميدونم چطور پرداخت كردم ..
    روي گواهي موقتم هم مشخصه كه يك سال تعهد خدمت دارم فقط ، چون شهريه دادم در گذشته
    اون سوال رو چي بايد بزنم ؟ ممنونم

    • سلام اینو متاسفانه ما اطلاع نداریم از دانشگاه تون یا از خود پشتیبانی سامانه بپرسید

      • سلام اگه از دانشگاه ارشد اخراج بشیم، برای ازادسازی مدرک کارشناسی نیاز هست پول دوره ارشد رو بپردازیم؟

          • این اخراج در پروسه اپلای و پذیرش گرفتن از یه کشور اروپایی توی سابقه مون متوجه میشن؟ رزومه بدی نشه

  • سلام
    من سال 95 ارشد روزانه قبول شدم. آبان 98 هم از پایان نامه ام دفاع کردم. در گلستان درخواست فارغ التحصیلی هم دادم ولی به خاطر کرونا کارهای فارغ التحصیلی طول کشید. الان تاریخ مجوز در سایت گلستان، مهر 1400 اعلام شده. تاریخ فارغ التحصیلی من از تاریخ دفاعه یا تاریخ مجوز؟
    آیا بیمه اختیاری تامین اجتماعی بدون سرکار رفتن، لغو تعهد ایجاد می کنه؟
    ممنون

    • سلام
      تاریخ فارغ تجصیلی از دانشگاه ملاک است
      در مورد این بیمه اطلاعی نداریم

  • سلام ممنون از مطالب خوبتون من کارشناسیم دانشگاه ازاده و تابستونه امسال فارغ التحصییل میشم میخاستم بپرسم با توجه به این که مدرک دانشگاه ازاد نیاز به ازاد سازی نداره میتونم با ثبت نام در یک داشنگاه مقطع ارشد مدرک کارشناسیم رو طحویل بگیرم(میشه با ثبت نام در مقطع ارشد مدرک اصلیه کارشناسی رو تحویل گرفت؟) اگه میشه چقدر طول میکشه که مدرک اصلی رو تحویل بگیرم؟

    • سلام نیازی به ثبت نام در مقطع بالاتر ندارید. می تونید پس از فارغ تحصیلی به دانشگاه مراجعه کرده و مدرک را دریافت نمایید، البته معافیت یا پایان خدمت نیاز دارید

    • سلام و سپاس از مطالب خوبتون
      من سال ۹۴ در دوره‌ی کارشناسی فارغ التحصیل شدم، و سال ۹۷ هم در دوره‌ی کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شدم. الان ۳ سال از آخرین دوره‌ی تحصیلیم می‌گذره، برای آزادسازی اصل مدارکم از طریق کدوم گزینه می‌تونم اقدام کنم؟

        • سلام
          من چند ماهی هست فارغ التحصیل شدم(کارشناسی)
          آیا حتما الان باید مدرک کارشناسی رو با مراجعه به اداره کار آزاد کنم یا بعد گرفتن مدرک ارشد، میشه فقط مدرک ارشد رو آزاد کرد و به واسطه مدرک ارشد مدرک کارشناسی هم آزاد بشه؟

        • سلام آیا میشه هر دو مدرک کارشناسی و ارشد و با هم آزاد کرد با هزینه ی شخصی در ضمن چند روز طول میکشه راهی عست سریعتر انجام بشه

          • سلام
            بله هر دو باهم ممکن هست
            درمورد تعداد روز اطلاعی نداریم

  • سلام
    مدت زمان تاییدیه مدرک تحصیلی در سامانه سجاد چقدر طول می کشه؟

  • با سلام
    من دانشجو سال اول ارشدم و کارشناسی و ارشدم دانشگاه دولتی هستش میخواستم ببینم میتونم در حین تحصیل در ارشد مدرک کارشناسی رو آزاد کنم ؟
    ممنون

  • با سلام و خسته نباشید و تشکر از مطالب بسیار مفیدتان
    من سال گذشته با ارايه‌ی مدرک تحصیلی مدتی در یک اداره مشغول به کارشدم، به طوری که پیش از اشتغال از دانشگاه در خصوص مدرک من استعلام گرفتند، اما با توجه به رسمی نبودن شغل، هیچ بیمه ای برای من رد نشد و سابقه بیمه ندارم.
    سوال من این است که آیا اکنون می توانم از روش عدم کاریابی مدرکم را آزاد کنم؟ آیا استعلام موجود در پرونده‌ی تحصیلی کار من را خراب نمیکند؟
    سپاس فراوان

  • سلام.
    من تا چندماه دیگه در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل میشم و تقریبا اواخر خرداد ماه نوبت سفارت خواهم داشت. سوالم اینه که تقریبا چقدر وقت طول میکشه تا بعد از دفاع، آزادسازی (از طریق پرداخت هزینه) و صدور اصل مدرک انجام بشه؟ با فرض اینکه من فروردین دفاع کنم، اصل مدرکم برای ارائه به سفارت تا خرداد آماده میشه؟

    • سلام ممنون با پرداخت هزینه ، آزادسازی زیاد زمان نخوهد برد و سریع می باشد.

  • سلام
    اگر بنده چه پرداخت کنم و یا سابقه داشته باشم آیا می تونم مدرک کارشناسی و هم مدرک کاردانی رو یکجا فرمش رو بفرستم یا اول یاید کاردانی رو آزاد کنم بعد کارشناسی؟

  • سلام. من از دانشگاه رو ول کردم و مدرکم دیپلم محسوب میشه. آیا میشه بدون سربازی مدرک دیپلمم رو بگیرم از مدرسه یا آموزش پرورش. و اگه میشه به کدوم روش؟

  • با سلام
    من کارشناسی رو آزاد بودم و ارشد رو در دولتی. الانم هم دانشجوی دکتری در دانشگاه دولتی هستم.
    سوالم اینه که: (1) آیا مدرک کارشناسیم که دانشگاه آزاد بوده رو میتون آزاد کنم؟ (2) با توجه به اینکه الان دانشجوی دکتری دولتی هستم ارشد رو هم میتونم؟
    توضیح اینکه بعد از فارغ التحصیلی از ارشد دو سال (برابر تحصیل ارشد) استخدام دولت بودم.

    • سلام مدرک دانشگاه آزاد نیازی به ازادسازی ندارد.
      خیر در حین تحصیل نمی تونید از روش کاریابی آزاد کنید مگر با پرداخت هزینه ازاد کنید.

  • سلام
    من تازه فارغ التحصیلیم تایید شده یعنی مدرک موقتمو نگرفتم هنوز , آیا میضه مستقیم درخواست مدرک اصل رو بدم ؟
    آیا باید هزینه رو قبل درخواست بپردازم یا میتونم موقع تحویل مدرک پرداخت کنم ؟

  • بنده ارشد از وزارت بهداشت دارم ولی کارشناسیم وزارت علوم بوده. این رو هم بگم که رشته ارشدم طرح اجباری نداره.
    لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه باید هر دو مدرکم را آزاد کنم؟
    سپاس

  • سلام ازاد سازی مدرک فقط برای اپلای هست یا نه برای کار کردن تو کشور خودمونم لازمه من الان حقوقی هستم بهم گفتن واسه وکالت لازمه

    • سلام خیر فقط برای مهاجرت لازمه و کسی گفته برای غیر این لازمه دروغ گفته

  • سلام .
    آیا سابقه بیمه خویش فرما بعد تحصیل هم قابل استفاده برای آزادسازی مدرک هست؟

  • سلام وقت بخیر
    من لیسانسم شهریور پارسال تموم شد
    ولی مدرکشُ مهر امسال گرفتم..
    پرس وجو کردم گفتن دیگه از طریق کاریابی آزاد نمیشه
    ولی یه مسئله ایم هست، من پارسال دانشگاه اصفهان قبول شدم ارشد و دوترم انتخاب واحدم داشتم ولی دیگه از مهر امسال نخواستم برم و انصراف میدم
    این باعث نمیشه بتونم از طریق کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟؟

    • سلام وقتتون بخیر
      برای انصراف شما به دولت باید خسارت بدید و مشکلی برای آزادسازی مدرک کارشناسی تون بوجود نمیاره

      • سلام، من دوسال سابقه بیمه دارم، میخوام مدرک لیسانس رو بخرم (آزادسازی با پرداخ هزینه) و مدرک ارشد رو با سابقه بیمه آزاد کنم، میشه اینجوری؟ یا باید اون دوسال بیمه رو حتما برای لیسانس استفاده کنم اول، چون توی همین متنی که نوشتید خودتون، در قالب نکتە گفتید که ابتدا بایستی برای لیسانس بعد ارشد از سابقه بیمه استفاده بشه…

  • سلام. من سال 95برای کارشناسی دانشگاه آزاد ثبت نام کردم تو همون سال هم معافیت گرفتم تو شهریور 1400 فارغ التحصیل شدم الان میرم ارشد روزانه وقتی ارشد تموم شدم میتونم از طریق کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟

  • سلام
    من از سایت وزارت علوم نمیتونم ثبت‌نامم رو تکمیل کنم تا درخواست لغو تعهد بدم. از چه طریق دیگه‌ای میتونم این درخواست رو بدم؟

    • سلام فقط از طریق وزارت علوم ممکن است. اگر مشکلی دارید با وزارت علوم تماس بگیرید و مشکل تونو برای ثبت نام بگید بهشون

  • سلام
    اداره کاریابی حتما باید دولتی باشه یا خصوصی هم اوکیه؟
    یه سوال دیگه این که تو سایت وزارت علوم برای انجام مراحل لغو تعهد یه جا گفته اگه بورسیه وزارت علوم هستین (روزانه) باید نامه از وزارت علوم برای لغو تعهد داشته باشین . میشه این نامه رو توضیح بدین

    • سلام نوع اداره فرقی تدارد
      اگر بورسیه شده باشید برای دانشگاه های خارجی توسط وزارت علوم به اون نامه نیاز دارید

  • اگر دانشجوی ارشد باشیم. برای آزاد کردن مدرک کارشناسی از طریق پرداخت هزینه میتونم اقدام کنم.

      • من به صورت ناپیوسته درس خوندم یعنی اول کاردانی بعد کارشناسی ناپیوسته رو خوندم الان هم ارشد میخونم و دو ترم دیگه ارشد تموم میشه و هر سه تا مقطع هم روزانه بودم .سوالم اینه الان برا آزادسازی مدرکم باید سه بار در اداره کاریابی ثبت نام کنم؟ینی اول کاردانی رو بزارم در اداره کاریابی بعد شش ماه کارشناسی بعد شش ماه دیه ارشد؟ یا فقط ارشد رو بزارم مدارک دیگه هم خودکار آزاد میشن؟

        • سلام . خیر فقط یکبار مدارک رو می برید و پس از 6 ماه هر سه تا رو ازاد خواهید کرد

          • سلام من دانشجوی دکتری هستم و مدرک ارشدمو در سال اول دکتر آزاد کردم
            الان میخوام دکتری آزاد کنم چه مشکلی ممکنه برام پیش بیاد چون در حین تحصیل ارشدمو آزاد کردم

  • سلام وقت بخیر
    اگر بعد از لیسانس امریه شرکت دانش بنیان بگیریم و بعد از امریه ارشد روزانه بریم ، بعد از اتمام ارشد از نامه عدم کاریابی میشه استفاده کرد؟!!
    ۲- چه مدت زمان بعد از ارشد باید برای عدم کاریابی اقدام کنیم؟

    • سلام بله می توان
      طبق رای جدید محدودیت ندارید اما طبق آیین نامه سابق 6 ماه

  • سلام
    من دانشجو ارشد وزارت علوم هستم
    به نظرتون میتونم الان مدرک کارشناسی وزارت بهداشتم رو با پرداخت هزینه آزاد کنم؟

  • سلام این قانون مشمول تمامی رشته ها هست؟ رشته من طراحی پوشاک (روزانه) هست و فرمی مبنی بر خدمت در ازای آموزش رایگان باید امضا کنم
    احساس میکنم چون این فرم وجود داره پس امکان آزادسازی مدرک بدون خدمت یا پرداخت هزینه امکان پذیر نیست، حتی اگر رشته ای داشته باشم که کار در حوزه دولتی نداشته باشد، منطقیه که شبانه درس بخونم تا بعدا از نظر زمان به مشکل بر نخورم؟(برای مهاجرت)

  • با سلام خدمت شما
    بنده ارشد شبانه هستم و کارشناسی روزانه. هنوز برای آزاد سازی مدرک کارشناسی خود اقدام نکرده ام. آیا می توانم برای دریافت مدرک اصلی ارشد خود اقدام کنم در صورتی که برای ازاد سازی مدرک کارشناسی اقدامی نکرده ام؟ یا بایستی صبر کنم ابتدا کارشناسی را آزاد کنم وسپس مدرک اصلی ارشد را حتی با وجود شبانه بودن دریافت کنم؟

    • سلام خیر باید ابتدا کارشناسی را آزاد کرده و سپس برای ارشد اقدام نمایید.

  • با سلام
    اگر مدرک کارشناسی روزانه رو با پرداخت هزینه آزاد کنیم، میتونیم یه رشته دیگه روزانه و رایگان درس بخونیم؟؟؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی سال 6 دکتری هستم و در حین مقطع دکتری 4 سال بیمه دارم. آیا با این 4 سال بیمه که در زمان دکتری بوده، پس از اتمام دکتری می توانم مدرک مقطع لیسانس خود را آزاد کنم؟

  • سلام
    من کارشناسی روزانه بودم و ارشد شبانه و ارشد چند روز دیگر فارغ التحصیل می شوم. سوال من این است که که من الان می توانم قبل از فارغ التحصیلی در ارشد، برای ازاد سازی مدرک کارشناسی خود بر اساس کاریابی اقدام کنم؟ یا بایستی منتظر بمانم که ارشد فارغ التحصیل بشوم؟

  • سلام وقتتون بخیر، من مدرک کارشناسیم رو سال ۹۴ گرفتم، توی گواهی فارغ التحصیلیم ۸سال تعهد به کار نوشته، من الان ۶سال از فارغ التحصیلیم میگذره و جایی هنوز بیم م رد نشده.میتونم از روش عدم کاریابی استفاده کنم اصلا؟!

  • عرض سلام و وقت بخیر.
    اگر مدت زمان تعهد خدمت (مثلا ۸ سال) از زمان دریافت مدرک گذشته باشد ولی بدون سابقه بیمه، باید برای آزاد سازی هزینه پرداخت شود؟
    اگر برای دو سال از این ۸ سال سابقه بیمه وجود داشته باشد چه طور؟ متشکرم

    • سلام باید یا هزینه بپردازید یا کار کرده باشید که بیمه رد شده باشد و هر مقداری که از تعهد رو انجام داده باشید از مقدار هزینه قابل پرداخت شما کسر خواهد شد.

  • سلام بنده بین کارشناسی و ارشد سربازی رفتم، میشه این با این سربازی مدرک ارسد رو آزاد کرد؟ مدرک کارشناسی رو لازم ندارم. آخرین مدرک کفایت میکنه.

    • سلام بله امکان پذیر است اما باید برای ازادسازی مدرک کارشناسی ارشد، حتما کارشناسی رو هم ازاد کنید. به صورت انتخابی و دلخواه نیست

  • سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی ارشد هستم اما میخوام برای سال آینده برای مقطع ارشد اپلای کنم و تا دو ماه بیشتر فرصت ندارم که مدرک کارشناسیمو بفرستم اما به دلیل اینکه دارم ارشد میخونم طبق قوانین مدرکم آزاد نمیشه. میخواستم ببینم راهی وجود داره که من پیش از اتمام مهلت اپلای (دو ماه) بتونم مدرک کارشناسیمو آزاد کنم؟ اگر هیچ راهی وجود نداره با انصراف از دوره ارشد ممکنه به نتیجه برسم؟

    • سلان وقتتون بخیر می تونید با گواهی موقت برای دانشگاه مقصد اپلای کنید و بعد از اخذ پذیرش نسبت به ارسال اصل مدرک به دانشگاه مقصد اقدام کنید.

  • با سلام، اطلاع دارید چه مدت نیازه تا بگذره، تا مدرک بدون طی کردن مراحل فوق آزاد بشه؟ من شنیدم اگر این کار‌ها رو هم نکنیم بعد از دو سال آزاد میشه.

  • سلام وقت بخیر
    من قبل از ارشدم سربازی رفتم آیا محاسبه میشه و اینکه از زمان دانشجو شدنم بیمه اختیاری دارم تا الان آیا بیمه اختیاری حساب میشه؟ تشکر

    • سلام بله دوران خدمت جز دوران قابل محاسبه می باشد. در مورد بیمه اختیاری اطلاع نداریم متاسفانه

  • سلام. وقت بخیر.
    ۱. برای محاسبه مدت خدمت سربازی و کم کردنش از تعهد خدمت، حتما باید هزینه بیمه از طریق تامین اجتماعی پرداخت بشه؟
    ۲. میزان تعهد خدمت داخل گواهی موقت ۹ سال ذکر شده، اما خلاصه محاسبات سامانه سجاد زده ده سال، کدومیک ملاک عمله؟
    ممنون.

  • با سلام و خسته نباشید سوالی داشتم ممنون میشوم مرا راهنمایی بفرمایید.
    من بعد از پایان دوره کارشناسی چند سالی کار کردم. بعد استعفا دادم و دوره کارشناسی ارشد رو شروع کردم و تازه فارغ التحصیل شدم. میخواستم بدونم میشه از سابقه کاری که قبل از ارشد دارم برای آزاد کردن مدرک ارشد استفاده کنم؟ و برا مدرک کارشناسی هم فقط هزینه شو بدم؟

  • سلام و وقت بخیر،
    آقایانی که در مقطع ارشد روزانه در حال تحصیل هستند و خدمت هم نرفته‌اند، آیا می‌توانند در حین تحصیل، مدرک کارشناسی را از طریق پرداخت هزینه نقدی آزاد کنند؟

  • سلام
    من مدارک کارشناسی و ارشدم رو قبلا آزاد کرده بودم، و الان دکتری شبانه قبول شدم و دانشگاه جهت ثبت نام، مدارک تحصیلی رو مجدد از من گرفته است، آیا برای پس گرفتن مدارک آزاد شده کارشناسی و ارشد، دانشگاه به بهانه حین تحصیل بودن می تواند ممانعت ایجاد کند و مدارک را به من ندهد؟

  • سلام من چند روز دیگه فارغ التحصیل میشم در مقطع کارشناسی و نوع بیمه خدمات درمانی داشتم خواستم بدونم با عدم کاریابی میشه مدرک رو ازاد کرد ؟

  • سلام و وقت بخیر
    آیا اگر دانشجو روزانه دکترا باشیم و بخوایم مدارک ارشد و کارشناسی را با پرداخت هزینه آزاد کنیم باید وام ها و بدهی های دوره دکترا خودمون رو هم کامل تسویه کنیم؟

  • سلام
    من در حین تحصیل دوره ارشد برام بیمه رد شده با مدرک کارشناسی، الان میتونم مدرک ارشدم رو آزاد کنم؟

  • باسلام … حتی اگر مقطع ارشد رو در دانشگاه آزاد بخونیم بازم نمیشه از سابقه کاری حین تحصیل ارشد استفاده کرد؟
    ممنون

  • سلام وقت بخیر
    من دوره کارشناسی ارشد شبانه و دوره کارشناسی روزانه بودم. ایا باید مدرک کارشناسی را هم آزاد کنم؟
    اگر بله چکار باید انجام بدم؟

    • سلام مبلغ درخواستی رو به گونه ای بزنید که پیدا نشه و معمولا بعید که پیدا بشه و از طرفی با اداره کاریابی هماهنگ کنید که پیدا نکنند.

  • با سلام
    من دانشجوی غیر ایرانی هستم که با کنکور روزانه قبول شدم ، ولی شهریه پرداخت میکنم . این روند آزاد سازی مدرک برای من هم هست؟

  • سلام
    آزاد سازی مدارک صرفا برای دانشگاهای دولتی روزانه هست؟ برای مدرک لیسانس دانشگاه پیام نور نیازی نیست؟ خودشون اصل مدرک رو میدن؟

  • با سلام و تشکر،
    من در سال 85 از دوره روزانه کارشناسی شیمی فارغ التحصیل شدم و از سال 89 مقطع ارشد رو شروع کرده و در سال 91 این دوره رو به پایان رساندم و تا اکنون مقطع دکتری روزانه رو هم سپری کردم و در دوره پست دکتری مشغول هستم. قصد داشتم که مجددا برای دوره دکتری اقدام و اپلای کنم، ممنون میشم که برام توضیح بدین بهترین راه آزادسازی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای این منظور چی هست؟

  • درود خسته نباشید.
    من اصل مدرک لیسانس و ارشد را دارم. در سال 96 طی مدت چهار سال و نیم مقطع دکتری را تمام کردم. دبیر رسمی آموزش و پرورش هستم و حدود 19 سال سابقه کار دارم.
    حال برای گرفتن اصل مدرک دکتری چه کار باید کنم. ایا باید هزینه ای پرداخت کنم .طی حدود 4 سال از دفاع دکتری منمیگذرد. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    سپاس

      • سلام
        بنده در حین ثبت نام برای آزاد کردن مدرکم در سامانه سجاد، زمانی که فایل پرینت سابقه کار از می خواست بنده در اون لحظه به پرینتر دسترسی نداشتم و به جاش فایل pdf دانلودی از سایت سازمان تامین اجتماعی رو بارگذاری کردم، ایا این مشکلی در پروسه بررسی ایجاد نمی کند؟
        در ضمن بنده دو سال کاردانی و دو سال کارشناسی ناپیوسته مجموعا چهار سال روزانه خوندم بابت این چهار سال چند سال باید تعهد کار داشته باشم؟

        • سلام در مورد سوال اول اطلاع نداریم لطفا با خود پشتیبانی سایت شون در ارتباط باشید.
          بستگی به منطقه تون داره

  • سلام من ارشدمو مجازی فردوسی خوندم موقع فارغ التحصیلی اصل مدرک و ریز نمراتم رو دادن بهم،همینا کفایت می کنه یا باید برم مدارکمو ازاد کنم؟

  • من بعد کارشناسی مدرکمو کاریابی گذاشتم و کار پبدا نشد. ولی نرفتم همون موقع دنبال ازادسازی مدرکم، از یک سال و نیم بعد اون ماجرا بیمه رد شده برام، الان دیگه نمیتونم از طریق عدم کاریابی اقدام کنم؟

    و ضمنا من یک سال سابقه کار بدون بیمه دارم. اگر از کارفرما نامه ببرم محاسبه میشه برام؟

    • سلام، نه متاسفانه چون زمانش گذشته امکان پذیر نیست.
      باید سابقه کار با بیمه باشد.

  • سلام خدمت مشاوران گرامی
    من قبل از رفتن به سربازی برای لغو تعهد رایگان کارشناسی از سامانه سجاد اقدام کردم که باید 9 میلیون و دویست هزار تومان پرداخت می کردم ولی انصراف دادم از پرداخت و رفتم سربازی و به تازگی سربازیم تموم شده، آیا این 2 سال سربازی باعث میشه که برای این هزینه به من تخفیف بدن؟؟؟
    چون من سهمیه منطقه 1 داشتم و 2 سال از 4 سال تعهدم رو سربازی رفتم آیا سربازی رفتن کمکی در محاسبه هزینه جدید برای پرداخت می کنه ؟

    • سلام بله با مدت زمان خدمتتون می تونید مقداری از تعهد خود را آزاد کنید و برای دو سال دیگرش هزینه شو باید پرداخت کنید.

  • سلام ، خسته نباشید .. ببخشید من قبولی دانشگاه سراسری روزانه بودم ، اما به صورت مهمان دائم اومدم یه شهر دیگه و تا آخر تحصیلمم تو شهر جدید بودم و به ازای هر ترم شهریه دادم .. فقط ترم اول رو تو شهر قبولی اصلیم بودم ..
    پرداخت هزینه آزادسازی برای من متفاوت هست ؟ با توجه به اینکه شهریه دادم .. می خواستم بدونم به چه صورتی هست ، ممنون

  • با سلام و احترام
    بنده هم اکنون دانشجوی دکتری دوره شبانه می باشم. دو مقطع قبلی را روزانه خوانده ام. آیا الان می توانم در حین تحصیل نسبت به آزاد سازی دو مقطع قبلی بصورت پولی اقدام نمایم؟

  • با سلام و عرض خسته نباشید و ممنون بابت اطلاعات بسیار عالی و کاربردی تون.
    من کارشناسی رو نوبت دوم خوندم و ارشد رو روزانه به مدت سه سال. بعد از ارشد رفتم خدمت، سوال بنده اینه که:
    ۱. طول دوران خدمت جزو بیمه حساب میشه؟
    ۲. یک سال سابقه بیمه در تولیدی )خصوصی( دارم اون هم حساب میشه؟
    ۳. یک سال هم سابقه بیمه استخدامی دولتی دارم، اون هم قابل قبول هست؟
    یعنی با مجموع بیست ماه خدمت، شانزده ماه بیمه ی خصوصی، و دوازده ماه بیمه ی دولتی میشه مدرک ارشد رو آزاد کرد؟ کارشناسیم هم که نوبت دوم یا شبانه بوده

    • سلام بله خدمت جز بیمه محسوب می شود.
      با خدمت می تونید مدرک کارشناسی ارشد خودتونو آزاد کنید.

  • سلام وقتتون بخیر. من سال 81 تا 84 کارشناسی رو گذروندم و مهر 91 تا اسفند 93 کارشناسی ارشد. اسفند 93 دفاع کردم ولی به دنبال دانشنامه موقت نرفتم. خرداد 94 به بعد 27 ماه سابقه بیمه دارم. برای گواهینامه موقت درخواست دادم که بتونم مدارکم رو آزاد کنم. آیا سابقه بیمه من مورد قبول هست در صورتی که تاریخ دفاعم قبل از شروع به کارم بوده ولی دانشنامه موقت تازه قرار هست صادر بشه. سابقه بیمه رو با تاریخ فراغت از تحصیل محاسبه میکنند؟ و اینکه میتونم ارشد رو با سابقه بیمه آزاد کنم و کارشناسی رو هزینه ش رو بپردازم؟
    ممنونم

    • سلام بله با سابقه بیمه می تونید مدرک تونو ازاد کنید.
      بله میشه یک مقطع را با بیمه و مقطع دیگر را با پرداخت هزینه آزاد کنید.

  • سلام
    من کارشناسی ورودی 94دانشگاه دولتی روزانه ام، بهمن 97 فارغ التحصیل شدم (7ترم)؛ و ارشد نوبت دوم ورودی 98ام و اینکه شهریور امسال دفاع می‌کنم ،با توجه به اینکه مدرک ارشدم ازاد محسوب میشه و میتونم زود بگیرم و ببرم اداره کار، سوال من اینه که اون هفت ماه که بین کارشناسی و ارشدم فاصله بود مشکلی برای ازاد کردن مدرک کارشناسی ایجاد نمی‌کنه ؟؟

    • سلام وقتتون بخیر طبق رای دیوان نباید مشکلی باشه اما اینکه اجرا میشه یا خیر رو بهتره از وزارت علوم و ادارات کاریابی سوال بفرمایید.

  • سلام وقت بخیر ، میخواستم بپرسم که اگر بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی در آزمون استخدامی شرکت های خصوصی شرکت کنیم و یا حتی قبول هم بشویم اثری توی پروسه ی خدمت به دولت خواهد داشتدر واقع تاثیری توی ازادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی خواهد داشت؟
    سوال دیگه ام اینه که اگر 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی بگذره چه محدودیت ها و تبصره هایی به وجود میاد؟
    ممنون

    • سلام صرفا رد شدن بیمه تاثیر گذار است.
      در صورت گذشت 6 ماه راهی برا آزادسازی از طریق کاریابی نخواهید داشت.

  • با سلام. با توجه به اینکه یکی از راه ای ذکر شده برای ازاد سازی مدرک گواهی تدریس در دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی به مدت ۱۰ ساعت در هفته می باشد. ایا گواهی تدریس در حین تحصیل در مقطع دکتری برای ازاد سازی مدرک ارشد قابل قبول است؟

  • سلام وقت شما بخیر
    بنده مدرک کارشناسیمو سال 88 گرفتم، از سال 91 هم سابقه کار با بیمه دارم منتها 5 سالش همراه تحصیل در مقطع دکتری بوده.
    احیانا این سابقه من برای کارشناسی قابل اعمال هست؟
    و اینکه مثلا کارشناسی 8 سال، ارشد 2 سال و دکتری 3 سال هست برای من، مجموع این تعهد خدمتو باید انجام بدم که مدارک 3 مقطع ام آزاد بشه؟ یعنی باید 13 سال بعد از دکتری خدکت کنم؟
    ممنون از شما

    • سلام ممنون سابقه بیمه حین تحصیل در متن گفته شده مورد قبول نیست. با دقت مطالعه بفرمایید.
      بسته به منطقه پذیرفته شده تون در مقطع کارشناسی تعهدتون متفاوت خواهد بود.

  • با سلام و عرض ادب. برای دریافت اصل دانشنامه باید کارت پایان خدمت یا معافیت دایم داشت؟

  • با سلام. ایا بیمه ای که در حین تحصیل در مقاطع بالاتر (مثلا ارشد) در یک شرکت خصوصی برای ما رد شده قابل استفاده برای ازاد سازی مقاطع تحصیلی پایین تر(مثلا کارشناسی) نمی باشد؟

  • با سلام و عرض ادب. بنده دانشجوی دکتری می باشم. سوالم اینجاست که برای ازاد سازی مدرک ارشدم ایا می توانم از سابقه بیمه ای که بعد از دوره ارشدم دارم استفاده کنم یا اینکه چون در مقطع دکتری تحصیل می کنم سابقه بیمه ام قبول نمی شود؟

  • پس من تو این یک سالی که کار کردم و دانشجوی دکترا هم بودم محسوب نمیشه

    • بیمه حین تحصیل، جز سوابق بیمه برای ازادسازی محسوب نمی شود.

  • آها پس در حین تحصیل در مقطع جدید میشه مقطع قبلی رو آزاد کرد؟ چون تو توضیحات نوشته بودین نمیشه

  • سلام
    من در حال حاضر دانشجوی دکترا هستم و میخواستم مدرک ارشدم رو آزاد کنم. آیا راهی وجود داره؟

  • سلام و وقت بخیر . من تیر همین امسال کارشناسی ام در دانشگاه تهران تموم شد. و ددلاین دانشگاهم برای اپلای فروردین و اردیبهشت سال دیگه یعنی 1401 هست. ایا میرسم مدرک کارشناسیمو تا اون موقع با پرداخت نقدی ازاد کنم؟
    اگرخیر ، راهی هست که بشه زودتر ازادش کرد ؟ مثلا اگر ارشد بخونم؟

    • با سلام با پرداخت نقدی در مدت زمان خیلی کوتاه ازاد میشه و فقط یک پروسه اداری چند روزه شاید داشته باشید

  • سلام
    من 2 دی ماه 98 دفاع کردم و کارهای فارغ التحصیلی رو به خاطر شرایط کرونا مرداد ماه 99 انجام دادم و 16 شهریور 99 گواهی موقت فارغ‌التحصیلی صادر شد و ثبت نام کاریابی رو همزمان شهریور ماه 99 انجام دادم. میخواستم بدونم آیا اون محدودیت زمانی 6 ماه پس از فارغ التحصیلی همچنان پابرجاست؟ آیا از همون دی ماه برای من لحاظ میشه یا شهریور ماه؟ چون اگر دی ماه باشه من بعد ۶ ماه ثبت نام کردم و طرح شامل من نمیشه.
    ولی تو این بخش نامه ای که تو تصویر گذاشتید تاریخ صدور گوهی فارغ التحصیلی ذکر شده نه زمان دفاع، سوالم اینه که بعد 16 شهریور امسال من میتونم از طریق عدم کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟

    • سلام در متن به محدودیت و حکم دیوان عدالت اشاره شده باید از ادارات کاریابی یا وزارت علوم سوال بفرمایید. مهم زمان فارغ تحصیلی شماست.

  • بیمه خویش فرما هم مشکل ساز میشه؟ من یه مدت، خودم رو به صورت ازاد بیمه کردم.

    • بله در متن اطلاعیه نوع بیمه رو مشخص نکرده بازم می تونید از وزارت علوم سوال کنید

  • سلام وقت بخیر
    من خارج از ایران هستم، به چه شکل میتونم مدرکم رو آزاد کنم؟ غیر حضوری ممکنه؟ اگر نه، آیا مجموعه هایی برای انجام اینکار هستند تا در ازای دریافت هزینه این کار را انجام بدهند و معمولا چه مدت زمان طول میکشد؟

    • سلام در مورد فرایند آزادسازی در این پست توضیحات دادیم اما در مورد اینکه به صورت غیرحضوری ممکن باشد و یا مجموعه ای چنین خدماتی ارایه کند، اطلاعاتی نداریم.

  • سلام.
    من میخوام مدرک کارشناسیم رو با عدم کاریابی آزاد کنم. در حین تحصیلم 9 ماه سابقه ی بیمه داشتم. به خاطر این سابقه بیمه به مشکل میخورم؟ مثلا میتونم فقط بگم سابقه ی بیمه نداشتم؟

  • سلام .
    ببخشید در متن اشاره شده که از زمان فارغ التحصیلی نباید بیش از 6 ماه گذشته باشه و بعد اشاره شده که طبق قانون لغو شده اما اجرایی نشده.
    در حال حاضر من سه سال از زمان فارغ التحصیلیم میگذره… آیا میتونم از طریق نامه عدم کاریابی برای آزادسازی مدرک اقدام کنم؟

    • سلام باید به ادارات کاریابی مراجعه کنید و ببینید ایا دستور دیوان عدالت را رعایت می کنند یا خیر.

  • سلام
    برای آزاد سازی با کاریابی ، اگر سابقه بیمه داشته باشم به مشکل میخورم؟

  • درود بر شما، ورودی سال ۹۲ بودم و سال ۹۸ فارغ التحصیل شدم از دانشگاه سراسری روزانه، از زمان فارغ تحصیلی و قبل از اون مشغول کار بودم و بیمه رد شده برام و قبل از تحصیل سربازی رو گذروندم، سربازی بعد از تحصیل محاسبه میشه و آیا این ۲ سال سابقه کار و بیمه محاسبه میشه؟

  • سلام
    من بعد از ارشدم در کاریابی ثبت نام کردم و بعد از طی مراحل لازم گواهی عدم کاریابی رو از اداره کار استان برای هر دو مقطع ارشد و کارشناسی گرفتم.
    اما الان دانشگاه میگه نمیتونم مدرک کارشناسیمو با یان نامه آزاد کنم چون بین ارشد و کارشناسیم یک سال وقفه داشتم. برای درخواست لغو تعهد ارشد هم مدارک آزاد شدن مدرک کارشناسی لازمه
    سوالم اینه که الان من حتما باید اول با پرداخت هزینه کارشناسیمو آزاد کنم تا بتونم برا ارشدم درخواست بدم یا راه دیگ ای وجود داره که فعلا ارشدمو آزادکنم تا بعداهزینه کارشناسیو پرداخت کنم.
    اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست میتونم بعدا از این گواهی عدم کاریابیم استفاده کنم یا محدودیت زمانی داره
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام خسته نباشید در این مورد در آیین نامه چیزی گفته نشده بهتره از دانشگاه یا اداره کاریابی سوال نمایید.

  • فکر کنم برای این روش هایی که گفتین اول باید سربازی رو بگذرونیم بعد اقدام کنیم درسته ؟؟ یا بدون سربازیم میشه ؟

  • سلام
    من دانشجوی دکترا هستم و میخوام برای یک دوره 1 ساله با هزینه خودم فرصت مطالعاتی برم. اما مدارک کارشناسی و ارشد من آزاد نیست و فقط مدرک موقت دارم. همه مقاطع تحصلی روزانه خوندم. میخواستم بدونم آیا راهی هست که با گذاشتن وثیقه مدارک ترجمه شده کارشناسی و ارشدم رو از سازمان امور دانشجویان دریافت کنم؟
    امکان گذاشتن وثیقه و گرفتن مدرک برای دانشجویانی که مشمول دریافت فاند فرصت مطالعاتی باشند امکان پذیره اما من چون با هزینه شخصی میخوام برم نمیدونم امکان پذیر هست یا خیر؟

    • سلام تنها راه های آزادسازی مدارک تحصیلی همین موارد می باشد که در پست اشاره شده.

  • سلام وقت بخیر،من در حال تحصیل دکتری هستم و نامه معافیت تحصیلی دارم،میخوام برای آزادسازی مداذک لیسانس و ارشد اقدام کنم، توی سایت ستزمان سنجش هم اکانت دارم،باید چکار کنم برای شروع؟ مراحل رو بهم میگین لطفا؟

    • سلام مراحل و روش ها در همین پست بیان شده است با دقت مطالعه بفرمایید

  • سلام. من چند ماه سابقه بیمه بعد از پایان تحصیلم دارم. لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه دولتی بودم. برای ازادسازی مدرک، آیا میتونم که مدرک لیسانسم را کامل هزینشو پرداخت کنم، بعد سابقه بیمه مو برای دوره فوق لیسانسم ارائه کنم؟ ممنون

  • سلام، من ۶ماه پیش در یک اداره کاریابی ثبت نام کردم برای آزاد کردن مدرک کارشناسی و چند روز دیگه باید برم نامه بگیرم، و بعدش در سامانه سجاد ثبت‌نام کنم، میدونین تقریبا چقدر زمان میبره تا آزاد بشه؟؟

    • سلام معمولا زمان خاصی نباید ببره و همون نرمال فرایند اداری رو باید پیش بگیرید.

  • سلام وقت بخیر مرسی از سایت خوبتون

    من سال 98 از دانشگاه بهشتی فارغ شدم. منطقه 2 بودم. ولی رتبه کشوری من از رتبه کشوری اخرین نفر منطقه 1 بهتر بوده( من 2800 اخرین نفر منطقه 1 نزدیک 3000). تو گواهی موقت هم تعهد خدمت 8 سال ذکر شده. اما قبلا شنیده بودم وقتی رتبه کشوری منطقه 2 از اخرین رتبه کشوری منطقه یک همون رشته گرایش بهتر باشه، قیمت هم معادل بچه های منطقه1 میشه. این درسته؟

  • سلام
    وقتتون بخیر.
    2 تا سوال داشتم.
    1- آیا می توان همزمان لیسانس و ارشد را با هم ازاد کرد یا باید بعد از آن که لیسانس آزاد شد برای ارشد اقدام نمود؟
    2- من 2 سال سابقه بیمه دارم. آیا می توان مدرک لیسانس را از طریق پرداخت هزینه و مدرک ارشد را که گران تر است از طریق سابقه ی بیمه ازاد نمود؟

  • سلام
    اگر کسی بعد از دانشگاه در سازمانی نظامی استخدام شود و دوره سربازه هم در همان مکان حساب شود بعد چطور میتواند پس فارغ التحصیلی مدرک خود را آزاد نماید؟
    با تشکر

  • سلام
    بنده قصد مهاجرت غیر تحصیلی بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی دارم و مشمول خدمت نیز هستم .راهی برای آزاد سازی مدرک دانشگاهی کارشناسی وجود دارد؟

  • سلام. من اقدام به آزادسازی مدرک لیسانسم کردم. توی فیلدهایی که باید پر بشه باید تاریخ پایان کارم رو بزنم. من هنوز شاغل هستم و از کارم بیرون نیومدم. چه تاریخی باید بزنم؟!

  • سلام وقت بخیر
    طبق متن هرچه میزان خدمت و بیمه بیشتر، هزینه ازادسازی کمتر، آیا این مورد فقط شامل بیمه بعد از فارق التحصیلی میشود یا قبل و حین تحصیل نیز میشود؟ و ایا فقط بیمه مشاغل دولتی باید باشد یا مشاغل ازاد هم نیز شامل میشود؟

      • سلام، من ۳ سال سابقه بعد از کارشناسی دارم و الان سربازم، آیا میتونم مدرکم رو آزاد کنم با سابقه بیمه؟ تو سامانه سجاد قسمت نظام وظیفه کدوم گزینه رو باید انتخاب کنم و چه مدارکی باید آپلود کنم؟ ممنون از لطفتون

  • باسلام.آیا صرف داشتن شغل و حقوق و مزایا بدون “رد شدن بیمه “از طرف ارگان مربوطه میتواند باعث آزادسازی مدرک روزانه از طریق نامه عدم کاریابی و شرایط لازم شود؟

  • باسلام من مدرک کارشناسی روزانه دارم و شرایط نامه عدم کاریابی را دارم.اگر شغلی که دارم صرفا فیش حقوقی و مزایا داشته باشد اما بیمه برایم رد نشود .بعدازیکسال از گذشتن تاریخ معافیت از خدمت میتوانم مدرکم را آزاد کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر من نزدیک ۱۰ ماه بیمه از طرف یک شرکت خصوصی برام رد شده قبل از مقطع ارشدم!آیا میتونم از طریق اداره کاریابی مدرکم رو آزاد کنم یا خیر؟؟ممنون

  • گواهی موقت پایان تحصیلاتی که از دانشگاه گرفتم رو هنوز به اداره ی کار یابی نبردم و تاریخ اعتبارش تا یک ماه دیگه اس !!
    برام مشکل پیش میاد آیا ؟؟

    و اینکه اداره ی کاریابی خاصی مدنظرتون هست که پیشنهاد بدین ؟؟؟

    • سلام،من بهمن ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم و تا اردیبهشت ۱۴۰۱ شاغل بودم و بعدش بیمه امو رو ادامه دادم.میتونم از طریق عدم کاریابی مدرکم رو ازاد کنم؟

  • با سلام خدمت بزرگواران
    من سال 92 لیسانس روزانه شروع کردم و در سال 96 فارغ التحصیل شدم
    سال 97 ارشد شبانه کردم که حذودا 3 ماه دیگه احتمالا دفاع کنم
    سوالم از شما اینه که
    ایا واسه ازاد کردن مدرک لیسانسم راهی به جز پرداخت هزینه هست؟
    دوما چون نیاز به مدرکم دارم برای اپلای، ایا الان در حین تحصیل در ارشد شبانه میشه از طریق پرداخت مبلغ لیسانسم رو ازاد کنم یا حتما باید ارشد هم تموم شده باشه؟
    بی نهایت متشکر و ممنون

    • سلام خسته نباشید
      خیر مدرک کارشناسی رو نمیشه اما حین تحصیل ارشد میشه کارشناسی رو آزاد کرد.

      • میبخشید متوجه نشدم که من الان میتونم اقدام کنم از طریق پرداخت مبلغ واسه ازاد کردن لیسانسم یا خیر.. بازم ممنون

      • با سلام من بعد از مقطع کارشناسی ارشد به کاریابی مراجعه کردم و کاری برام توی یک سال پیدا نشد. اما من دیگه پیگیری نکردم برای نامه عدم کاریابی وآزاد کردن ارشدم بعد از یکسال دکتری قبول شدم و بمدت ۱ سال بعد از فارغ التحصیلی از دکتری برام بیمه رد شده. هنوز میتونم مراجعه کنم به کاریابی و از این طریق مدرک ارشدم آزاد کنم یا چون فاصله زیادی گذشته و بعد از دکترا برام بیمه رد شده نمیتونم ارشدم با نامه عدم کاریابی آزاد کنم؟با تشکر

  • سلام وقت شما بخیر
    من برای ازادسازی مدارک دوره کارشناسی به حساب وزارت علوم پول واریز کرده ام ولی الان از تصمیم خودم پشیمون شدم ایا امکان باز پسگیری پول واریزی وجود داره ….

  • سلام وقت بخیر
    من سال ۹۸ فارغ التحصیل شدم و یک سال بعد سرکار رفتم تو شرکت خصوصی و اینکه مرتبط با رشته ام نیس ولی بیمه برام رد میشه سوالم اینکه میتونم از طریق بیمه برای آزاد سازی مدرکم اقدام کنم!؟

      • سلام من در حال حاظر دانشجو دوره کارشناسی نا پیوسته هستم. و دوره کاردانیم سال ۹۷ تموم شده روزانه. الان در حین تحصیل میتونم مدرک کاردانیمو بخرم و ازاد کنم؟ یا حتما باید درسمو ترک کنم؟ و سوال دیگه اینه که من خدمت نرفتم. با توجه به اینکه خدمت نرفتم ایا بعد از خرید و ازاد سازی مدارک اصل مدارکو به خودم میدن؟

      • سلام. وقت بخیر. بنده یک باز اقدام به آزادسازی مدرک با پرداخت هزینه کردم. ورودی ۸۸ بودم. مبلغ آزادسازی رو سامانه سجاد یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومن مشخص کرد برای بنده. اما پرداخت نکردم و دنبال آزادسازی از طریق نامه کاریابی رفتم که نشد. دوباره درخواست دادم برا آزادسازی با پرداخو پول برا همون کارشناسی ورودی ۸۸ دوباره که مبلغ رو حساب کردن زدن دو میلیون و پونصد.میخوام بدونم مگه میشه همچین تغییر مبلغی؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید

        • سلام ممنون احتمالا با توجه به تورم افزایش قیمت داده باشند بازم باید از طریق دانشگاه و وزارت علوم دقیق تر شو پیگیر باشید.

  • سلام اگر سابقه ی بیمه در دوران دانشجویی برای ما رد شده باشد و یک شغل کوتاه مدت داشته بشیم می شود از ااین طریق مدرک را ازاد کرد یا اینکه هیچ گونه سابقه ی بیمه ای نباید داشته باشیم ؟

  • سلام.بنده اسفند ۹۷ دفاع ارشد کردم. مدرک موقتم تاریخش آبان ۹۸ خورده. تو دستور العمل نوشته تا شش ماه بعد تاریخ صدور مدرک موقت فرصت دارم تو کاریابی ثبت نام کنم. منم قبل تموم شدن اون شش ماه از صدور ثبت نام کرد و نامه کاریابی گرفتم.
    بین لیسانس و ارشدم دو سال فاصله هست آیا باید دو مقطع پشت سر هم باشن برای آزاد سازی با نامه عدم کار؟

    • سلام برای ارشد می تونید اقدام کنید اما برای کارشناسی زمانش گذشته. اما بازم از اداره کاریابی سوال کنید

  • سلام وقت بخیر
    من 15 مهر 1396 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم. 16بهمن 1396 اداره کاریابی ثبت نام کردم.بعدش شهریور 1397 ارشد شبانه قبول شدم.
    میتونم الان مدرک کارشناسی رو ازاد کنم؟ چون قانون محدودیت 6 ماهه رو رعایت کردم و ارشد هم شبانه بودم.
    ممنون

  • ایا پسادکتری گذرانده شده در ایران جزو تعهد خدمت محسوب میشود و از طول تعهد رایگان کم میکند ؟ البته بیمه ای رد نشده. اگر بیمه سالهای پسا دکتری یک جا پرداخت شود چه؟

  • ایا پسادکتری گذرانده شده در ایران جزو تعهد خدمت محسوب میشود و از طول تعهد رایگان کم میکند ؟ البته بیمه ای رد نشده. اگر بیمه سالهای پسا دکتری یک جا پرداخت شود چه؟

  • ایا پسادکتری گذرانده شده در ایران جزو تعهد خدمت محسوب میشود و از طول تعهد رایگان کم میکند ؟ البته بیمه ای رد نشده. اگر بیمه سالهای پسا دکتری یک جا پرداخت شود چه؟

  • سلام من بعد از لیسانس در شرکت خصوصی برام یک ماه بیمه رد شد و بعد ارشد قبول شدم و حالا هم دکترام می خواستم بدونم اینکه یه مدت کوتاه بیمه دارم با مدرک لیسانس امکان لغو تعهد با عدم کار برای دکترا و ارشد می تونم داشته باشم ؟؟

  • سلام وقت بخیر
    من کارشناسی روزانه بودم و مهر1396 فارغ التحصیل شد و سپس شهریور 1397 شبانه ارشد ثبت نام کردم و در دی ماه 1399 فارغ التحصیل شدم. حال سوال من این است ایا با گذاشتن مدرک کارشناسی به مدت 6 ماه در اداره کاریابی می توانم مدرک کارشناسی را آزاد کنم؟
    (براساس آخرین مصوبه، سقف زمانی ۶ ماهه بعد از فراغت از تحصیل و یک ساله بعد از صدور کارت پایان خدمت، برای مراجعه به کاریابی ابطال شده‌است و دیگر در این زمینه محدودیت زمانی برای مراجعه به کاریابی وجود ندارد. )

    • سلام ممنون بله درسته لغو شده اما هنوز ادارات کاریابی بهش عمل نمیکنند به اداره کاریابی مراجعه کنید ببیند قبول میکنن یا خیر

  • با سلام و عرض ادب
    بنده ۳۰ بهمن ۹۸ از مقطع کارشناسی روزانه فارغ التحصیل شدم. از تیر ماه هم برای کاریابی اقدام کردم و امروز نیز مراجعه کردم به کاریابی و اداره کار و نامه عدم کاریابی را دریافت کردم.
    نکته ای که هست اینه که من از مهر امسال، در مقطع ارشد شبانه شروع به تحصیل کردم. امروز اما در اداره کار هیچ وقت این موضوع اشتغال به تحصیل در ارشد شبانه رو مطرح نکردم و با این وجود نامه عدم کاریابی رو دریافت کردم.
    خواستم از شما بپرسم که اشتغال به تحصیل در ارشد شبانه در مراحل بعدی آزاد سازی مدرک روزانه کارشناسی (آپلود مدارک در سامانه سجاد) مشکلی ایجاد نمیکند؟

  • سلام
    من کارشناسی و ارشد و دکتری را بدون فاصله خوندم و الان دانشجوی دکتری هستم. آیا الان میتونم از طریق عدم کاریابی مدرک کارشناسی و ارشد را آزاد کنم یا امکانش هست بعد از اتمام دکتری هر سه مدرک را آزاد کنم؟
    سوال بعدی اینکه با رد شدن بیمه اختیاری میشه با عدم کاریابی مدرک را آزاد کرد؟

    • سلام بعد از فراغت از دکتری می توانید اقدام کنید.
      در مورد سوال دوم از کاریابی ها بپرسید بهتره

  • با سلام
    من در بهمن 97 پایان نامه ارشد را برگزار کردم و از ان تاریخ فارغ التحصیل محسوب میشوم ولی هنوز مدرک موقت برایم صادر نشده است باتوجه به انکه 2 سال از فارغ التحصیلی من میگذرد ایا برای ازاد کردن مدرک نیازی به ارائه مدارک دارم . بصورت ازاد کار میکنم و بیمه ندارم

    • سلام متاسفانه چون 6 ماه از فارغ تحصیلی شما گذشته دیگر امکان ازاداسازی با عدم کاریابی را ندارید.

      • با تشکر از پاسخ شما لطفا توجه کنید که 2 سال تعهد کار برای کارشناس ارشد تعریف شده است و دوسال از فارغالتحصیلی من میگذرد یعنی زمان تعهد خودبخود سپری شده است

        • باید از طریق سابقه کاری و بیمه اقدام بفرمایید نه از طریق عدم کاریابی

          • با عرض سلام
            من مدرك ارشدم را به اداره كاريابي دادم تا برام ثبت كنن، اما بعد از شش ماه كه مراجعه كردم تا نامه عدم كاريابي را ازشون دريافت كنم، متوجه شدم اصلا مدرك من را ثبت نكرده اند!
            آيا راهي براي جبران اين خطاي آن ها وجود دارد؟
            با توجه به اينكه من يك ماه فرصت دارم تا اصل مدركم را به دانشگاهي كه اپلاي كردم بفرستم!

          • سلام نه متاسفانه باید نامه رو حتما از اداره کاریابی بگیرید

        • سلام، من شهریور ۹۶ کارشناسیمو تموم کردم مهر ۹۶ برای ارشد ثبت نام که که مهر ۹۹ فارغ التحصیل شدم، با توجه به اینکه ارشد شبانه بودم، میشه مدرک دوره کارشناسیمو ازاد کنم؟چون هنوز ۶ ماه از فارغ التحصلیم نگذشته، شبانه یا روزانه بودن مدرک ارشد تاثیری داره یا نه‌؟

  • با درود و وقت بخیر
    آزاد سازی مدرک با پرداخت هزینه، نیاز به کارت پایان خدمت داره؟؟

  • سلام و وقت بخیر. ببخشید بعد از اینکه 6 ماه مدارکمون توی اداره کاریابی بود باید توی سامانه سجاد ثبت نام کنیم و مدارک رو اسکن کنیم یا همون اول که گواهی موقت رو میبریم کاریابی باید توی سایت ثبت نام کرده باشیم؟

    • سلام فرقی نداره بعد گواهی عدم کاریابی باید اقدام به ازادسازی کنید.

  • سلام. تعهد خدمتی که برای من در گواهی موقت ثبت شده 4.5 سال است. و من 3 سال بیمه دارم. میشه برای آزادسازی 3 سال محاسبه شود و مابقی آن را پرداخت کنم… البته 1.5 هم بیمه بیکاری دارم. این بیمه قابل قبول؟

    • سلام بله میشه مابقی رو پرداخت کنید.
      در مورد بیمه بیکاری اطلاع نداریم بهتره از خود وزارت علوم جویا بشید

      • سلام من در حال تحصیل ارشد هستم و همزمان سرکار میرم و سابقه بیمه برام رد می شود بعد از اتمام درسم میتونم نامه عدم. کاریابی بگیرم؟

  • سلام
    وقت به خیر
    من هفت ماه از زمان فارغ التحصیلی ارشدم گذشته و کارت معافیت دارم
    الان چون بیشتر از شیش ماه شده دیگه نمیتونم اقدام کنم برای باطل کردن تعهد خدمت؟

    • سلام طبق رای وحدت رویه مشکلی نداره اما حتما از کاریابی ها سوال کنید که اجرا میشه یا خیر.

  • یعنی باید از شرکت بیمه نامه بگیرم؟ این نامه باید در سامانه سجاد بارگزاری بشه؟

  • سلام
    عذر میخوام من بلافاصله بعد از اینکه ارشدمو تموم کردم در یک شرکت خصوصی استخدام شدم و از اون موقع برام بیمه رد میکنن. میشه بپرسم چطور میتونم مدرک ارشدمو آزاد کنم؟ (کارشناسی شبانه بودم)

    • سلام با سوابق بیمه تون می تونید به سایت وزارت علوم برید و آزاد کنید.

  • ممنونم از اینکه جواب دادین
    فقط اینکه وقتی همزمان برای لیسانس و ارشد لغو تعهد رو انجام بدم وقتی من هنوز دانشنامه لیسانسم رو نگرفتم میشه؟ یعنی خود سامانه سجاد تصویر اصل دانشنامه لیسانس رو برای ارشد نمیخواد؟

    • نکته 5: جهت آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی قانون جدید باید مقاطع تحصیلی شما از پایین به بالا مرحله به مرحله آزاد شود و این امکان وجود ندارد بدون آزاد سازی مقظع مثلا کارشناسی بتوانید کارشناسی ارشد خود را آزاد کنید.
      ابتدا کارهای لیسانس رو میکنید ، اون ازاد میشه و سپس همونا رو برای ارشد میکنید تو سامانه و ازاد میشه.

  • با سلام و خسته نباشید اگه به سوالم جواب بدین ممنون میشم
    سه تا سوال دارم اول اینکه من سال ۹۲ تا ۹۶ مقطع لیسانس رو خوندم و از سال ۹۶ تا ۹۸ ارشد رو تمام کردم و بعد مدرکمو فورا بعد دریافت گواهی موقت کاریابی گذاشتم و میخوام الان هر دو مدرک لیسانس و ارشدمو با گواهی عدم کاریابی آزاد کنم سوالم اینه که برای آزاد کردن هر دو مدرک باید همزمان در سامانه سجاد برای لیسانس و ارشد ثبت نام کنم و بعد برای هر دو مقطع لغو تعهد رایگان رو انجام بدم یا با فاصله انجام بدم مثلا اول لیسانس رو انجام بدم و بعد یه مدتی مثلا یک ماه برای ارشد تو سایت سجاد ثبت نام کنم؟؟
    سوال دومم اینه که با همون یه نامه عدم کاریابی که بعد از اتمام ارشد و گذاشتن مدرک ارشد در کاریابی صادر شد میتونم هر دو مدرک لیسانس و ارشد رو با هم آزاد کنم؟؟
    سوال بعدیم هم اینه که من بیمه سلامت همگانی دارم این بیمه باعث میشه که نتونم گواهی عدم کاریابی رو بگیرم مشکل ساز میشه یعنی منظورمه مثل بیمه های دیگه سابقه حساب میشه یا نه؟
    سوالم طولانی شد شرمنده

  • سلام.
    من سال 93 فارغ التحصیل شدم از مقطع کارشناسی ارشد. و بلافاصله وارد بازار کار شدم و سه سال و نیم سابقه کار دارم. منتها هنوز تسویه حساب نکردم! 🙂 میخواستم بدونم مدت زمانی که باید سپری بشه از تاریخ فارغ التحصیلی هست یا تاریخ صدور گواهی موقت؟

  • سلام . بنده مقطع کاردانی رو در دانشگاه فنی روزانه خوندم و الان هم دانشجوی کارشناسی در همان دانشگاه هستم . الان میخواهم مدرک کاردانی خود را به پرداخت پول آزاد کنم آیا گرفتن مدرک اصل کاردانی من با پول نیازمند پایان خدمت است کاردانی رو د حدود 2 سال پیش به اتمام رسانده ام .

  • با سلام و تشکر از زحمات شما

    در یکی از سایت های معتبر خواندم، بند 6 و 7 بخشنامه لغو تعد که در بالا تصویر کردید لغو شد و محدودیت زمانی مراجعه ندارد. درست است ؟؟؟
    سال 97 فارغ التحصیل دانشگاه دولتی روزانه شدم در مقطع ارشد، به خدمت رفتم و در بهمن 98 خدمت وظیفه ام پایان یافت. 10 ماه است که بیکارم و پرداخت بیمه نداشتم، لطفا راهنمایی بفرمایید از چه طریقی جهت آزادسازی مدارک کارشناسی و ارشد اقدام کنم؟ سپاسگزارم

    • سلام این بخش رو در متن بخونید که نوشتیم:
      نکته ۳: تنها در صورتی که حداکثر 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی و یا در صورت مذکر بودن، حداکثر یک سال از زمان صدور کارت پایین خدمت یا معافیت دائم گذشته باشد می توان برای صدور نامه عدم کاریابی اقدام کرد.
      با این وجود باید توجه داشت که براساس رای دیوان عدالت اداری در تاریخ 28؍8؍1398 ، این محدودیت زمانی ابطال گردیده است. هرچند که هنوز اثر چندانی از اجرایی شدن این رای که لازم الاجرا است، در موسسات متبوع دیده نمی شود!

  • سلام وقت بخیر.
    من هنوز فارغ التحصیل نشدم ولی تصمیم دارم مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم. حدودا چند ماهی هم سابقه کار دارم تو یه شرکت خصوصی(البته دانش‌بنیان هم هست) که برام بیمه رد کردن.
    شنیدم اگه بیمه رد شده باشه، دیگه نمیشه از طریق نامه کاریابی مدرکم رو آزاد کنم. این درسته؟
    اگر درسته شما چه راهی به جز پرداخت هزینه پیشنهاد می‌کنید؟
    ممنون میشم پاسخ بدین.

    • سلام بله بیمه رد بشه دیگه نمیشه از طریق عدم کاریابی آزاد کرد.

  • سلام آیا با عضویت در نظام مهندسی و داشتن پروانه همچنان می توان از نامه کاریابی استفاده کرد؟؟ یا باید صبر کنم تا 6 ماه بگذره و سپس عضو شد؟

    • سلام اینو بهتره از یک موسسه کاریابی بپرسید تا مطمین شوید.

  • سلام
    سوال اول: کارت معافیت سربازی من در تاریخ 98/12/24 صادر شده، آیا الان(99/9/8) میتونم برای درخواست کار در موسسه کاریابی اقدام کنم؟
    سوال دوم: میشه در چند موسسه کاریابی ثبت نام کرد؟
    سوال سوم: آیا نحوه ثبت نام و دریافت نامه عدم پیدا کردن کار از موسسات کاریابی کاملا بطور آنلاین و اینترنتی انجام میشه؟

  • سلام من مدرک کارشناسی را با نامه کاریابی آزاد کردم بعد سر کار رفتم و الان سه سال سابقه کار دارم چطوری میتونم مدرک ارشدم رو آزاد کنم؟

      • سلام
        اگر قبل از تاریخ ثبت نام کاریابی درجایی مشغول به کار بوده باشیم و ازدانشگاه استعلام گرفته باشن،امکان استفاده از قانون عدم کاریابی وجود دارد؟ (البته بعداز تاریخ ثبت نام کاریابی به مدت 8ماه بیکاربوده و نامه عدم کاریابی رو دریافت کرده باشیم)

          • یعنی اگه بیمه ای رد نشده باشه، حتی با وجود استعلام شغلی قبلی باز هم میشه مدرک رو آزاد کرد؟؟

          • برای ازادسازی از طریق بیمه باید حتما سابقه بیمه داشته باشید.

  • با سلام و عرض ادب و احترام
    وقت بخیر
    عذر میخوام بنده مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو از طریق نامه ی عدم کاریابی در سال 93 آزاد کردم و الان دانشجوی دکتری روزانه در یک دانشگاه دولتی هستم. الان سه سوال برام مطرحه که خیلی ممنونم میشم اگر پاسخ بدین:

    1. اگر من بخوام مدرک دکتری رو پس از فارغ التحصیلی و از طریق همین نامه ی عدم کاریابی آزاد کنم، آیا امکان پذیره و یا چون مدارک قبلی از همین طریق آزاد شدن، دیگه امکان استفاده از این امتیاز رو ندارم؟

    2. آیا با توجه به اینکه من میخوام برای یک دکتری دیگه خارج از کشور اپلای کنم و نمیخوام مدت زمانی که برای آزادسازی مدرکم (یعنی گذشت یک سال از فارغ التحصیلی و 6 ماه در اداره ی کار)، لازمه، رو صرف کنم، آیا این کار معقول تره که هزینه ی انصراف از تحصیل رو همین الان پرداخت کنم و کارهای اپلای رو ادامه بدم یا اینکه صبر کنم و بعد از دفاع، مدرک دکتریم رو با پول آزاد کنم؟

    3. در نهایت اینکه بنده اسکن دانشنامه ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و اسکن اصل ریزنمرات هر دو مقطع رو دارم، آیا برای دارالترجمه و اقدام برای اپلای، اسکن ها کافیه و یا حتما نیاز به اصل مدارک هست؟ (این سوال رو ازین جهت میپرسم که اصل مدارکم فعلا نزد دانشگاه مقطع دکتریمه).

    معذرت می خوام ازینکه طولانی شد و سپاس و احترام فراوان بابت پاسخگویی.

    • سلام
      در مورد اول بله شدنی هست
      مورد دوم شخصی است و باید خودتون انتخاب کنید هر دو راه ممکنه
      مورد سوم نیز بله با همین مدارک میشه اپلای کنید

  • من در حال تحصیل در ارشد مجازی هستم . و همه ی مدارکم دست خودمه و به دانشگاه تحویل ندادم. به نظرتون برای آزاد کردن مدرک کارشناسیم از طریق عدم کاریابی به مشکل بر نمیخورم؟؟
    تو اداره کاریابی که ثبت نام کردم برام کارت صادر نشده و اس ام اس دریافت نکردم. مشکلی نداره؟؟؟

    • سلام خسته نباشید قانون اینکه اگر در حال تحصیل باشید اجازه آزاد کردن از این طریق رو ندارید

  • سلام ببخشید میشه درمورد دانشجویان متعهد به آموزش و پرورش توضیح بدید؟

  • سلام . شما در متن بالا که در مورد آزاد سازی مدرک از طریق عدم کاریابی هست نوشتین: نباید برای آزاد سازی از این طریق هم زمان مشغول تحصیل در مقطع بالاتر باشین .
    اما تو بخش نامه نوشته که نباید همزمان مشغول تحصیل در مقطع بالاتر ««در دانشگاه روزانه»» باشید …. یعنی بقیه نوع دانشگاه ها مشکلی نداره…
    حالا طبق گفته شما عمل میشه یا بخشنامه؟؟؟؟

    • سلام چون جهت تحصیل در مقطع بالاتر دانشگاه مدرک پایین تر رو ازتون میگیره نمیشه ازادش کنید

      • چون دانشگاهم مجتزی بوده ثبت نام ها هم مجازی بوده . از من نگرفتن مدرکمو فقط عکسشو فرستادم …دیروز هم کاریابی ثبت نام کردم ….
        با این وجود میتونن آزاد کنم؟؟

  • سلام،کسی که بهمن ماه ۹۹ کارشناسی رو تموم‌کرده باشه و بلافاصله در اداره کاریابی ثبت‌نام کنه،آیا اگر سال بعدش (مهر ماه۱۴۰۰)ارشد قبول بشه و بره دانشگاه،مدرک کارشناسیش آزاد نمیشه یعنی؟! 🙁
    طبق نکته دو آزادسازی باعدم کاریابی

  • سلام، وقتتون بخير.
    اگر كسي در طول دوران تحصيلش بيمه زنان خانه دار رد كرده باشه، شانس آزاد سازي مدرك از طريق عدم كاريابي رو از دست ميده؟

  • سلام. من در طول تحصیل مشغول به کار بودم و بیمه برام رد شده. ممکنه نذارن با نامه عدم کاریابی ، مدرکمو آزاد کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر..من سال ۸۴ دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم و بعد از فارغ التحصیلی رفتم اداره کار. سالها کاری پیدا نشد…به دنبال مدرک کارشناسی هم نرفتم..گواهی موقت داشتم. سال ۹۱ ارشد روزانه پذیرفته شدم و سال ۹۳ فارغ التحصیل شدم و رفتم سر کارو ۲۷ ماه سابقه بیمه دارم…من میتونم مدرک کارشناسی رو از طریق نامه اداره کار آزاد کنم و مدرک ارشد رو با سابقه بیمه ام؟… ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • ممنونم از راهنماییتون… فقط یک‌مورد دیگه…اون زمان سال ۸۴ از این‌قوانین نبود…چرا من باید مشمول قوانین جدید باشم؟

  • سلام
    خسته نباشید
    من دانشجوی دکتری هستم. خواستم برای اپلای کردن اقدان کنم. می خواستم بپرسم امکان آزاد کردن مدرک الان وجود داره یا باید انصراف بدم؟

  • سلام و خسته نباشی
    من از سال 85 تا 89 دوران کارشناسی و سال 90 تا 92 ارشد رو سپری کردم و الان دانشجوی دکتر ی ورودی 96 هستم. از سال 95 تا الان هم بیمه برام از طرف ی شرکت غیر مرتبط با رشته ام رد میشه. ایا امکان هست از کاریابی اقدام بکنم؟ با توجه به عدم مطابقت بیمه و رشته تحصیلیم؟

  • باسلام
    من تازه خدمت سربازیم تموم شده،الان میتونم برا آزاد سازی مدرک کارشناسیم از طریق کاریابی اقدام کنم؟چه مدت طول میکشه تا مدرک آزاد بشه؟؟6 ماه بعد از فارغ التحصیلی رفتم سربازی

  • سلام
    من ۲۹ دی ماه ۹۸ دفاع کردم و کارهای فارغ التحصیلی رو اوایل شهریور انجام دادم و ۲۲ شهریور گواهی موقت فارغ‌التحصیلی صادر شد کارت پایان خدمت هم مرداد ۹۷ صادر شده ثبت نام کاریابی رو هم اول مهر ماه انجام دادم
    اون محدودیت زمانی ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی همچنان پابرجاست؟ و اینکه آیا از همون دی ماه برای من لحاظ میشه یا شهریور
    چون اگر دی ماه باشه عملا من بعد ۶ ماهش ثبت نام کردم و طرح شامل نمیشه
    ولی تو این بخش نامه ای که تو تصویر گذاشتید ذکر شده که تاریخ صدور گوهی فارغ التحصیلی نه زمان دفاع

  • یه سوال دیگه. میشه یکبار برای مقطع کارشناسی (در فاصله ی یکسال پشت کنکور ارشد بودنم) اقدام به ازادسازی مدرک با نامه عدم کاریابی و یکبار هم برای ارشد بصورت جداگانه اقدام کرد؟؟یا فقط یکبار میتونیم با عدم کاریابی مدارک رو آزاد کنیم؟؟؟

  • سلام.
    خواهش میکنم به این سوال جواب بدین.
    من اسفند 98 فارغ التحصیل شدم ولی تا الان(مهر99) بخاطر شرایط کرونا برای دریافت مدرک موقتم اقدامی نکردم میخواستم بدونم این یکسال فرصتی که داریم تا به اداره کاریابی مراجعه کنیم، از تاریخی حساب میشه که درسمون تموم شده یا از تاریخی که کارای فارغ التحصیلی رو انجام دادیم و مدرک موقت رو گرفتیم ؟

  • سلام
    من سال 93 مدرک ارشدم گرفتم و الان میخوام مدرک ازاد کنم، با پرداخت هزینه باید 6 میلیون پول بدم، ایا راهی هست که من هزینه کمتری بدم

    • با سلام
      من ۹ ترم تو منطقه ۳ کارشناسی خوندم
      ۵ ترم هم منطقه ۱ ارشد
      سوال اول: منطقه ۱،۲یا ۳ بودن مربوط به جایی هست که کنکور دادی یا جایی که درس خوندی و مدرکتو ازش گرفتی؟
      الان ۲/۵ سابقه بیمه دارم
      سوال دوم: میخوام بدونم میشه من الان باقیمانده کارشناسیمو بخرم
      و تا دو سه سال اینده که برام بیمه رد میشه برای ازاد سازی مدرک ارشدم استفاده بشه؟

      • سلام برای کارشناسی فقط منطقه بندی داریم و ربطی به جای تحصیل نداره بلکه بستگی به سهمیه ای که در کنکور استفاده کردید داره
        سوال دوم بله میشه

        • جناب کارشناس گرامی با سلام. من در ُ۷۹ مدرک کارشناسی ارشد دولتی گرفتم و بعدا ۱۰ سال بعد یعنی ۸۹ یک کارشناسی ارشد دولتی دیگه گرفتم. در دفترچه اون سال زده بود که شما میتوانید روزانه قبول بشین اما پول شبانه بدهید. با وجود پیگیری ان موقع دانشگاه دوم با من مثل دانشجوی روزانه برخورد کرد و پولی دریافت نکرد. الان هم از ۹۶ کلا این قانون رو برداشتند. حالا اگه بخواهم برا دو تا مدرکم جداگانه پول رفع تعهد بدهم و تعهد را بخرم تا دانشنامه شون رو بگیرم مشکلی پیش نمی آید؟ ممنون

          • سلام متاسفانه در مورد این موضوع اطلاعی نداریم بهتره از طریق وزارت علوم بپرسید

  • سلام ، من دانشجوی پزشکی هستم ، می خواستم ببینم آیا می توانم بدون کارت پایان خدمت و با پرداخت هزینه تحصیل مدرکم رو دریافت کنم و برای تحصیل تخصص به خارج بروم ؟

  • سلام
    درمورد آزاد کردن مدرک از طریق گواهی از کار افتادگی یا عدم توانایی انجام تعهد سوال داشتم. دانش آموخته کارشناسی دانشگاه دولتی هستم و برای گرفتن مدرک به دلیل بیماری میخواستم از گواهی های ذکر شده استفاده کنم. اما نمیدونم چطور باید این گواهی رو بگیرم. میتونید در این مورد راهنمایی کنید؟. ممنون

    • سلام خسته نباشید فک کنم از اداره کار یا بیمه بتونید از کارافتادگی رو بگیرید

  • با سلام. من مدرك موقت دوره كارشناسيم رو هيچ وقت نگرفتم. الان براي آزاد كردم مدركم با پرداخت هزينه توي سامانه سجاد ميخوام ببينم آيا ضروريه كه مدرك موقت رو درخواست بدم و بگيرم يا بدون اونم ميشه؟ (چون تو همه فرم ها ميبينم نوشته اگر مدرك موقت گرفتين بعدش تحويل بدين ، خب يعني ممكنه هم نگرفته باشين ديگه نه؟ )

      • پس در اونصورت در صفحه اول سامانه سجاد اون قسمت كه عكس مدرك تحصيلي رو ميخواد و گفته آپلود كنيد چي كار كنم؟

  • سلام. من کارشناسی و ارشد رو هردو روزانه بودم. الان میخوام مدارکم رو با پرداخت هزینه آزاد کنم و یک سال هم سابقه بیمه دارم. میخواستم ببینم آیا میتونم کارشناسی رو فقط با پرداخت هزینه آزاد کنم و از این سابقه بیمه برای آزادسازی مدرک ارشدم استفاده کنم؟؟ یا حتما باید توی همون مرحله اول برای کارشناسی سابقه رو ارائه بدم؟؟
    تشکر

  • سلام ببخشید من نامه کاریابی برای مدرک لیسانسم گرفتم و امتحان ارشد هم دادم و جواب نهایی 10 روز دیگه میاد میخواستم ببینم شما اطلاعی دارین اگه الان برا ثبت تو سامانه سجاد اقدام کنم ممکنه تداخل ایجاد بشه و بعد بگن دانشجو ارشد هستی ومدرک لیسانست ازاد نمیکنم ؟؟خیلی ضروریه ممنون میشم سریع جوابمو بدید

    • سلام اگر ارشد ثبت نام كنيد ممكنه بگن دانشجو هستيد و مدرك رو برگدونيد و به مشكل بخوريد

      • اگر ترجمه کنیمش تو این فاصله چی؟
        اصل مدرک رو برای ثبت نام ارشد میدیم و ترجمش دستمون میمونه. میشه آیا؟؟؟

        • براي ثبت نام در دانشگاه خارجي هم اصلشو بايد بهشون تحويل بديد

  • سلام برای آزادسازی از طریق عدم کاریابی طول مدت تحصیل هم اثر گذاره؟برای مثال اگر دوره دکتری را به جای 4 سال در 6 سال تموم کنی نمیشه با کاریابی مدرک رو آزاد کرد ؟

  • ببخشید یه سوال داشتم. من سال 95 از وزارت علوم فارغ التحصیل شدم و سال 96 مدرک موقتم رو گرفتم و سال 96 در وزارت بهداشت برای ارشد مشغول به تحصیل شدم و امسال هم دفاع کردم. با کاریابی هیچکدوم از مدارکم رو نمیتونم آزاد کنم؟

  • سلام وقت بخیر. ببخشید من مدرک ارشدم مال وزارت بهداشته و مدرک کارشناسیم مال وزارت علومه. آیا برای آزاد کردن مدرک ارشد باید حتما مدرک کارشناسیم آزاد شده باشه؟

  • سلام ببخشید من در دوران تحصیلم یک سال کار کردم وبیمه برام رد شده، آیا این بیمه مانع از این میشه که بتونم از طریق نامه عدم کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟

      • من پرسیدم گفتن که مشکل پیش میاد. گفتم اینجا هم بنویسم برای بقیه مفید باشه.
        با تشکر

        • سلام برای آزاد کردن مدرک با هزینه باید سربازی رفته باشم حتما؟
          یا اگر بتونم پذیرش بگیرم خارج از کشور میتونم معافیت تحصیلی بگیرم با اون آزاد کنم؟

          • سلام خیر ربطی به سربازی نیست
            معافیت تحصیلی میشه گرفت اما با اون نمیشه ازاد کرد

  • سلام. من پارسال مدرک موقت دکترامو گرفتم و کلاً 8.5 سال سابقه کار و بیمه دارم. توی سایت نوشته می تونم برخی مدارک رو با بیمه و بقیه رو با هزینه آزاد کنم. از اونجایی که هزینه آزادسازی کارشناسی خیلی کمتره، آیا میشه دکترامو با سابقه کار و کارشناسیمو با پرداخت هزینه آزاد کنم؟

  • سلام خسته نباشید من حدود یک سال و نیم هست در یکی از دفاتر کاریابی مدرک کارشناسیمو گذاشتم و از اول مهر هم اگر ارشد قبول بشم میرم سرکلاس….
    سوالم اینه که تا زمانی که دانشجو ارشد نشدم میتونم مراحل آزادسازی کارشناسیمو انجام بدم یا ممکن تداخل پیدا کنن؟ یا اینکه کلا بزارم بعد از فارغ التحصیلی ارشدم جفتشو باهم آزاد کنم؟!
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام بله قبل از ارشد می تونید آزاد کنید اگر قصد دارید برید ارشد بهتره هر دو رو بعد ارشد ازاد کنید

  • سلام من در مراحل فارغ التحصیلی از مقطع لیسانس هستم و در طول لیسانسم بیمه زنان خانه دار پرداخت کردم.از مهر هم مشغول به تحصیل در ارشد خواهم شد و میخوام سال بعد اقدام کنم برای اپلای
    چه را هکاری پیشنهاد میدید برای ازادسازی مدرک لیسانس ام؟

  • سلام
    میشه سوال منم جواب بدید
    من الان میخوام ارشدمو روزانه بخونم خودم و 4 ساله که شاغلم .میخواستم بدونم بعد از تموم شدن ارشد میتونم برا آراد سازی از سوابق قبل ورود به دانشگاه استفاده کنم یا حتما باید سبقه بعد از فارغ التحصیلی باشه

  • سلام ببخشید من مدرک لیسانسمو بعد از فارغ التحصیلی با کارت معافیت دایم دریافت کردم .الان در مورد ثبت نام ارشد دانشگاه روزانه خوندم که مدرک لیسانس رو موقع ثبت نام ازم میگیرن اگه من بعدا حین تحصیل ارشد مدرک لیسانسمو برا اپلای نیاز داشته باشم میتونم از دانشگاه پس بگیرم؟-یا اینا کلا تا فارغ التحصیل ارشد نشم مدرک لیسانسمو بهم پس نمیدن؟

  • سلام
    آیا این امکان هست که مدرک کارشناسی رو به صورت پولی آزاد کرد و بعد با خدمت سربازی و سابقه بیمه مدرک ارشد رو آزاد کرد؟

  • سلام . با وجود مشکل سربازی و تحصیل در مقطع ارشد بازم میتوان مدرک کارشناسی رو آزاد کرد ؟ کارشناسی من در دانشگاه ازاد بوده

  • سلام
    من یکسال از زمان دفاعم گذشته و روزانه بودم و کاریابی ثبت نام نکردم.
    ایا راهی هست که بتونم بدون پرداخت هزینه مدرکم رو ازاد کنم؟

  • سلام ممنون از اطلاعاتتون
    من کارشناسی روزانه بودم و کارشناسی ارشد شبانه ام . بعد از فارغ التحصیلی ارشد میتونم با عدم کاریابی مدرک کارشناسی رو آزاد کنم ؟

  • سلام.
    من 21 ماه خدمت سربازی دارم، باید چه مدرکی رو از کجا بگیرم به کجا تحویل بدم که این 21 ماه از دوره تعهد خدمت کسر بشه و بقیه اش رو پرداخت کنم؟

    • سلام در سامانه وزارت علوم برای ازادسازی مدرک پایان خدمتتون رو ارایه می کنید.

  • سلام وقت بخیر. من در سال 97 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و همون سال ارشدم رو ادامه دادم و در 97 کارت معافیتم صادر شده. می خوام بدونم بعد دفاعم می تونم با توجه به اینکه دو سال از صدور پایان خدمت گذشته از طریق کاریابی مدارکم رو آزاد کنم؟ سابقه بیمه هم نداشتم تا حالا.

  • با سلام . من در سال 97 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و سپس بلافاصله در در سال 97 در مقطع ارشد ادامه دادم همون 97 مدرک پایان خدمت با معافیت پزشکی گرفتم . می خوام بدونم اگه من بعد دفاع برم کاریابی با توجه به اینکه پایان خدمتم 97 صادر شده می تونم مدرکم رو آزاد کنم؟ من آخرش متوجه نشدم شرط حداقل یکسال از پایان خدمته یا حداکثر؟ من تا حلا سابقه پرداخت بیمه هم نداشته ام. خواهشا جواب بدین چون سوال مشابه این تو نظرات نداشتیم. با تشکر

  • سلام.
    فارغ التحصیل دوره شبانه کارشناسی هستم. من اسفند 98 قبل از ورود به غیبت دفترچه پرکردم و اقدام کردم برای معافیت کفالت. ولی هنوز جوابش نیومده. و الآن مشمول هستم. باید تا تعیین تکلیف کفالتم صبر کنم یا با توجه به پر کردن دفترچه در مهلت مقرر میتونم از دانشگاه اصل مدرک رو بگیرم؟
    و اگر نمیتونم اقدام کنم برای دریافت ریز نمرات و کلا ارائه مدارکی که دانشگاه اونطرف ازم میخواد چه راهی برام هست؟

    • سلام خسته نباشید میتونید برید از دانشگاه بگیرید و همچنین با گواهی موقت می تونید اقدام به اپلای کنید.

  • سلام ، وقتتون بخیر
    من به تازگی فارغ التحصیل شدم از دانشگاه دولتی روزانه ، در حین تحصیل در یک شرکت کار میکردم و برام 1 سال و نیم بیمه رد شده اما الان سر کار نمیرم. این موضوع مشکلی برای آزاد کردن مدرک از طریق عدم کاریابی ایجاد میکنه ؟

  • سلام وقتتون بخیر، با این اوصاف، من که بهمن 99 ارشدم رو دفاع میکنم و فارغ التحصیل میشم، همون موقع برم کاریابی ثبتنام کنم، 6 ماه بعدش (یعنی مرداد، شهریور) میتونم برای آزادسازی مدرک از طریق کاریابی اقدام کنم؟ یا باید تا یک سال بعد از تاریخ فارغ التحصیلی صبر کنم؟ ممنون

  • سلام من سال 92 از مقطع ارشد روزانه فارغ التحصیل شدم. گواهی موقت دریافت کردم.ولی برای دریافت دانشنامه اقدام نکردم. کاریابی هم ثبت نام نکردم چون خانه دار هستم و اصلا نمیخواستم شاغل باشم. میخواستم بدونم آزاد کردن مدرک چه لزومی داره؟ یعنی اگه اصل مدرکمو نگیرم مشکلی پیش میاد؟ یعنی ممکنه کلا تحصیلاتم در این مطع بی اعتبار بشه؟ لطفا راهنماییم کنین. ممنونم

    • سلام خیر ازاد کردن مدرک فقط برای افرادی که قصد اپلای کردن دارن ضروری هست نه سایر افراد

  • سلام و خسته نباشید
    ببخشید من 9 ماه کسری ایثارگری داشتم و 12 ماهم کسری تحقیقاتی و سه ماه هم خدمت، با این شرایط میتونم برای ازاد سازی مدرکم از خدمت بهره بگیرم؟

  • با سلام و عرض ادب
    من شهریور ۹۸ ارشد را تمام کردم و تا پایان شهریور ۹۹ معافیت تحصیلی دارم برای ارشد، دوباره از شهریور معافیت تحصیلی برایم صادر خواهد شد
    آیا ممکن است با دریافت برگه سبز اعزام به خدمت، قبل از معافیت تحصیلی جدید مدرک لیسانس و ارشد خودم را با پرداخت هزینه آزاد کنم؟

  • سلام ، من مدارک خود را به موسسه کاریابی داده ام در سال 95، هیچ رسید یا کد پیگیری دریافت نکردم . الان چطور میتونم این روند را پیگیری کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر یه سوال خیلی مهم داشتم ممنون میشم واضح توضیح بدین بنده دانشجوی ارشد هستم تو رشته مهندسی شیمی و می‌خوام حین تحصیل کار کنم کارت پایان خدمت هم دارم سوالم اینه که اگه بخوام بعدا مدارکم رو آزاد کنم اگه الان برام بیمه رد بشه مشکل پیش میاد ممنون

  • سلام من 14 بهمن 98 دفاع کردم و مدرک موقتم تا انتهای هفته دیگه آماده می شه. تاریخی که برای مراجعه به دفاتر کاریابی پفته شده، از زمان صدور مدرک موقت هست یا از زمان تاریخ دفاع؟ یعنی من از 14 بهمن 98دانش آموخته حساب می شم یا از موقعی که مدرک موقتم بیاد؟

    • از زمانی که فارغ تحصیل شوید یعنی دانشگاه وضعیت شما را به فارغ تحصیلی تبدیل کند

  • سلام بنده ۲ ترم دانشگاه در دانشگاه سراسری روزانه خوندم میخواستم مدارک رو آزاد کنم برای سفارت اقدام کنم چجوری میتونم مدارک رو آزاد کنم؟

  • سلام و روز بخیر
    من میخوام مدرک کارشناسی روزانه ام رو آزاد کنم و 2 سال در یک کلینیک ترک اعتیاد کار کردم
    میخواستم بدونم که با نامه ی اشتغال به کار از این کلینیک میتونم برای آزاد کردن مدرکم اقدام کنم یا حتما سابقه بیمه باید وجود داشته باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام و روز بخیر
    من میخوام مدرک کارشناسی ارشد روانشناسیم رو که روزانه دانشگاه تهران بودو آزاد کنم. 2 سال در یک کلینیک ترک اعتیاد کار کردم اما بیمه ای برام رد نشده
    الان سوالم اینه که میتونم برای آزادسازی مدرکم از طریق نامه ای که از این کلینیک دارم اقدام کنم یا حتما باید سابقه بیمه وجود داشته باشه؟
    اگر بدون بیمه هم میشه چه مدارکی رو باید از کلینیکی که کار کردم داشته باشم برای آزاد کردن مدرکم؟
    پیشاپیش از کمکتون ممنونم

    • سلام خسته نباشید برای اقدام از طرف بیمه حتما باید سابقه بیمه برای شما رد شده باشد

  • سلام، ممنون از سایت خوبتون
    من در سال 95 از دانشگاه دولتی روزانه در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شدم و هم زمان مشغول به کار (با بیمه) و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجازی شدم . سپس در مقطع دکترا دانشگاه آزاد ثبت نام کردم و با توجه به مشمولیت، دارای معافیت تحصیلی مقطع دکترا می باشم.
    پرسش 1: امکان آزاد سازی دانشنامه و ریز نمرات رسمی کارشناسی (به واسطه رفع تعهد خدمت در سامانه سجاد) به کمک گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع دکترا میسر می باشد؟
    پرسش 2: در صورت امکان پذیر بودن رفع تعهد تحصیل رایگان، 2 سال سابقه بیمه حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در کاهش مبلغ آزاد سازی مدرک کارشناسی قابل استفاده بوده یا خیر ؟

  • با سلام
    برای ازادکردن مدرک دکتری ی دانشجویانی که به فرصت مطالععاتی رفته بودند ، باید مبلغ دریافت شده برای کمک هزینه ی فرصت را به نرخ دلار روز برگردانند . با این نوسان و قیمت بالای دلار , ایا راهی وجود دارد که مبلغ گرفته شده برای فرصت مطالعاتی ، کمتر محاسبه شود ، یا اصلن از فارغ التحصیلان بینوا ، گرفته نشود ؟ با تشکر…

    • سلام با توجه به اینکه تعهد به بازگشت وجه داده اید بعید میدونم بشه کاری کرد

  • سلام ببخشید برای آزاد کردن مدرک ارشد از طریق بیمه کار مرتبط بودن شغل با رشته ی تحصلی هم مهمه ، چون من رشتم زبان فرانسه است ولی بیمه ی خبرنگاری برام رد میشه .

  • سلام وووقت به خیر و سپاس از سایت مفیدتون .بنده سال 94از کارشناسی فارغ شدم و سال 95 تا 97-11-28 از ارشد فارغ شدم و از اسفند 96 تا تا تابستون 98 بیمه برایم واریز شده ایا با توجه به زمانی که سپری شده میتونم از طریق نامه کاریابی یا بیمه مدارکم رو ازاد کنم ؟ یا با توجه به این که قسمتی از یمه همزمان با تحصیل رد شده و مدرک ارشدم رو تقریبا بیشتر از 6 ماه شده که گرفتم هیچ راه ندارم برای ازاد سازی بدون هزینه مدرکم؟ ممنون میشم راهماییم کنید

  • سلام

    من دانشجوی روزانه دانشگاه تهرانم میخواستم با عدم کاریابی مدرکم آزاد کنم و تمام شرایط لازم رو دارم. فقط اینکه من از سال ۹۰ تا الان بیمه بودم . البته خودم خودمو بیمه کارگر ساختمانی کردم و حق بیمه رو واریز میکردم. شرکت دولتی و خصوصی بیمه واسم رد نکرده…. میخواستم بپرسم الان مشکلی واسه آزادسازی مرک من پیش میاد یا خیر ؟
    من سال ۹۱ کارشناسی رو شروع کردم و متولد ۷۲ ام

    ممنون

  • سلام وقتتون بخیر، من ورودی 92 کارشناسی روزانه بودم و در سال 96 فارقالتحصیل شدم، همان سال یعنی 96 کارشناسی ارشد روزانه قبول شدم و بهمن 98 دفاع کردم ولی به دلیل وضعیت کرونا نتونستم کارای فارقالتحصیلی و تسویه حساب انجام بدم. اما دانشگاه در تاریخ خرداد 99 فارق التحصیلم کرد. حالا با این اوصاف میتونم هردو مدرکم همزمان آزاد کنم؟ بنظرتون از زمان ثبت نامم در کاریابی نگذشته؟

    • سلام خسته نباشید بله چون هنوز یکسال از فارغ تحصیلی شما نگذشته می تونید اقدام کنید.

  • سلام، من ورودی 93کارشناسی روزانه هستم و سال 97 فارغ التحصیل شدم و مهر 97 دوباره کارشناسی ارشد روزانه قبول شدم و در حال حاضر فقط پایان نامه ندادم آیا من میتونم مدرک کارشناسی رو با پرداخت هزینه آزاد کنم؟ در ضمن من دارای معافیت تحصیلی هستم.
    با تشکر

  • سلام ممنون بابت اطلاعات کاملتون
    من کارشناسی (روزانه) رو خرداد 94 تموم کردم. بعدش شهریور 95 ارشد (شبانه) قبول شدم و شهریور 98 فارغ التحصیل شدم. حالا میتونم مدرک کارشناسی ام رو با کاریابی آزاد کنم؟ با توجه به اینکه انقدر از زمان فارغ التحصیلیم گذشته. خیلی ممنون میشم اگر جواب بدید

    • سلام به دلیل اینکه فاصله افتاده امکان ازادسازی از طریق کاریابی وجود نداره

  • سلام ببخشید تعداد اون سالهایی که تو مدرک قید شده برا تعهد باید بیمه رد شده باشه؟یا فقط گذشته باشه؟ینی چی ؟ وقتی کار نیس بیمه نیس عدم کاریابی هم که فرصتش محدوده چکار باید کرد

    • سلام.من فارغالتحصیل دوره روزانه مقطع کاردانی هستم.مدت تعهد در گواهی موقت ۳سال زدن.الان ۶ماه مانده به اتمام این مدت تعهد.ایا میتوانم الان در اداره کاریابی قدام کنم برای ازادسازی مدرکم؟باید در سایت ثبت بشه یا حضورا؟ممنون از پاسخگوییتان

      • سلام شما که 6ماه مونده صبر کنید تعهد تون تموم بشه چون کاریابی هم 6 ماه زمان می بره و ضمن اینکه از طریق سایت باید اقدام کنید

  • سلام
    من مدرک لیسانسم دانشگاه دولتی بوده و ارشد دانشگاه آزاد خوندم. حال برای گرفتن مدرک فوق لیسانسم دانشگاه آزاد میگه باید اصل مدرک تحصیلی لیسانس رو بیارم که طبق متن بالا برای این کار باید هزینه پرداخت کنم…
    آیا واقعا به اصل مدرک لیسانس نیاز هست؟؟؟

    • بله برای اپلای کردن در نهایت نیاز به ارایه اصل مدارک تحصیلی تون هستید

  • با سلام.ورودی سال 81 دانشگاه دولتی—و منطقه 2 و رشته مهندسی بودم.و تعهد خدمت 8 سال دارم.الان 7 سال سابقه بیمه دارم و یکسال من پولی حساب میشه…هزینه اش حدود 1 میلیون گفتند….فکر کنم کمتر باید بشه..قیمتش چقدر؟

  • سلام
    عذر میخوام من مقطع کارشناسی رو روزانه خوندم ولی چون از دانشگاه دیگه ای انتقال گرفته بودم، مثل دوره شبانه شهریه می دادم. الان باید مدرک کارشناسیمو آزاد کنم یا نیاز نیست؟ ضمن اینکه در مدرک موقتمم ننوشته نیاز به تعهدات خدمت دارد.

  • سلام وقت بخیر .
    آیا همچین قانونی هست که اگر دانشجو از مقطع 2رتبه کنکورش حدی از قبولی دانشجویان منطقه 1 رو در همون رشته آورده باشه، بجای هزینه آزاد سازی مدرک منطقه 2 ، هزینه منطقه1 رو بده؟

  • سلام
    آزاد سازی مدرک با استفاده از سوابق بیمه آسیبی به آن وارد نمیکند.>؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    به طور مثال شخصی 4 سال سابقه دارد بعد از ازاد سازی ممکن است سوابق بیمه به 2 سال کاهش پیدا کند
    یا خیر ربطی ندارد و به سابقه اسیبی وارد نمیکند؟؟؟

    • سلام
      تا اونجایی که ما اطلاع داریم، خیر، آسیبی به سوابق وارد نمیکند

  • با سلام خدمت شما
    ممنون میشم پاسخ بدین. میخواستم مدرک ارشد روزانه رو ازاد کنم
    اگر کسی دو سال سابقه بیمه براش رد بشه و از این سابقه بیمه برای آزاد سازی مدرک ارشد استفاده کنه آیا سابقه بیمه از بین میره؟
    منظورم اینه که بعدا امکان داره برای موارد دیگر بگن که تو از این سابقه جای دیگ استفاده کردی.؟

  • سلام. ببخشید من فارغ التحصیل شیمی دانشگاه روزانه هستم. شهریور 98 فارغ شدم و همون موقه مدرکمو گذاشتم کاریابی که آزاد بشه. حالا سوالم اینجاست که میتونم در کنکور سال99مقطع دکترا پیوسته دندان پزشکی دانشگاه آزاد (که همون کنکور سراسری ست) رو شرکت کنم و دندان پزشکی دانشگاه آزادو انتخاب کنم؟بدون اینکه تو آزاد شدن مدرک کارشناسیم اختلال ایجادبشه

  • سلام،
    شرایط من مقداری پیچیدس. من به علت تداخل دفاع کارشناسی با شروع کارشناسی ارشدم در خارج از کشور مجبور شدم با گذاشتن وثیقه سفری 15 میلیون سال 97 خارج بشم از کشور و بعدش دفاع کنم. الان همچنان در حال تحصیل در مقطع ارشد هستم و میخوام مدرکم رو آزاد کنم. سوالی که دارم اینه که اولا الان شرایط نظام وظیفه من چی محسوب میشه؟ و اینکه از چه راهی میتونم مدرکم رو آزاد کنم؟ نامه پذیرش از دانشگاه مقصد خارج از کشور و نامه در حال تحصیل بودن رو هم هنوز دارم. ممنونم

  • سلام. لطفا یکی کمک کنه
    من مشغول به تحصیل هسم و در سامانه سجاد واسه آزاد سازی مدارک یکی از گزینه های وضعیت سربازی اینکه معافیت تحصیلی و اشتغال به تحصیل رو انتخاب کنم. این یعنی من میتونم در دوران دانشجویی در مقطع بالا بدون سربازی مدرک مقطع پایین تر رو آزد کنم؟

  • سلام. من فقط به مدرک کارشناسی ارشدم نیاز دارم. کارشناسی ارشد شبانه خواندم و هیچ بدهی ندارم. کارشناسی را دولتی روزانه خواندم و حدود 7 سال سابقه بیمه دارم. آیا لزوماً بایستی مدرک کارشناسی را ابتدا آزاد کنم و بعد برم سراغ آزادسازی ارشد؟ یا اینکه مستقیما می تونم ارشدم را بدون توجه به کارشناسی بگیرم؟
    با تشکر

    • سلام
      بهتره ابتدا به دنبال آزادسازی مدرک کارشناسی باشید چون برای ازادسازی مدرک ارشد مشکلی ندارید.

  • سلام من بیمه تامین اجتماعی شغل آزاد برای خودم گرفتم و الان یک سال هست که از سابقه اش گذشته، در واقع من جایی کار نمیکنم و الان دانشجوی ارشد هستم و فقط برای این که بتونم در مواقع نیاز از بیمه خدمات درمانی استفاده کنم این کارو کردم. من الان اگر بعد از فارغ التحصیلی بخوام مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم نمی تونم از طریق عدم کاریابی اقدام کنم؟

  • سلام فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد هستم که سال 94 فارغ التحصیل شدم 2 سال سربازی و تقریبا سه سال هم سابقه کار و بیمه هم دارم. سوالم اینه که با توجه به این که هزینه آزاد کردن مدرک کارشناسی کمتر است میتونم خودم هزینه اونو پرداخت کنم بعد با سابقه بیمه و سربازی مدرک ارشدمو آزاد کنم؟

    • سلام وقت بخیر
      توضیحات تون اینجا متناقضه
      توی شرایط عدم کاریابی گفتین آقایان باید یکسال تمام از پایان خدمت بگذره ، بعد توی مراحل ش گفتین شش ماه باید بگذره
      آخرش تکلیف چیه؟؟
      اون تبصره هایی هم ک وضع کردن هم باز من متوجه نشدم چه زمانی رو کم کردن
      یکم توضیح بیشتر بدین در این مورد

      • سلام توصیه میکنم وقت مشاوره آزادسازی مدارک رزرو بفرمایید تا کارشناسان مون به صورت دقیق راهنمایی تون کنند

  • سلام در عکس ذکرشده 1 سال از فارغ التحصیلی گذشته باشه
    اما تو متن نوشته 6 ماه
    !!!!!!!!!!!!!!!!

  • سلام و عرض خسته نباشید.ایا میزان حضور در سربازی معمولا مهم است برای کاهش تعهد ؟مثلا من 14 ماه خدمت کردم ایا دو سال به عنوان تعهد خدمتی حساب میشه یا همون 14 ماه؟؟

  • سلام وقت بخیروخسته نباشید. بنده 94 ارشدم رو گرفتم ورفتم سربازی 97 که سربازی تموم شد بلافاصله رفتم کاریابی شرکت کردم بعدازیکسال درخواست آزادسازی مدرکم روکه دادم سامانه سجادگفت کع شمابامدرک غیرازکارنامه موقت رفتید واسه ثبت نام وبعدازسربازی گوای موقت ارشدتوتن روگرفتید ومدرکم رو آزاد نکردن. وگفتن تنها بابیمه میتونید آزادش کنید و19 ماه سربازیم روحساب کردند که 5 ماهش رو پرداختی خواستن. الان سوالم اینه که برای این 5 ماه باقی مانده چه نوع بیمه ای شامل آزاد سازی مدرکم میشه؟ ممنونم

  • سلام
    من سال 95 از کارشناسی دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم و بلافاصله مدرکم رو در اداره کاریابی گذاشتم, اداره کاریابی نامه را برای اداره کار داد و من بردم و امضا را گرفتم ولی برای مرحله آخر که باید به دانشگاه مراجعه میکردم نبردم چون در همان سال 95 تحصیلم را در مقطع کارشناسی ارشد شروع کردم؛ یعنی درحالیکه دانشجوی کارشناسی ارشد بودم نامه رو از کاریابی و اداره کار گرفتم. در نهایت هم بعد از 3 سال از کارشناسی ارشد انصراف دادم و مدرکم رو نگرفتم. الان در سال 99 میتونم همان نامه را که در سال 95 گرفتم ببرم دانشگاه کارشناسیم برای گرفتن امضای آخر و آزاد کردن مدرک؟ چون زمان گذشته نمیدونم چیکار باید بکنم، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    در ضمن در چه سامانه ای باید ثبت کنم؟
    ممنون

  • سلام
    من ورودی سال ۹۰ کارشناسی بودم و بهمن ۹۳ فارغ شدم و از اردیبهشت ۹۴ رفتم سربازی تا بهمن ۹۵ بعد از اون از مهر ۹۶ ارشد رو شروع کردم. الان هم ترم اخر ارشد هستم و پذیرش دکترای امریکا گرفتم. میخواستم بپرسم که ایا میتونم بعد از فارغ شدنم مدرکمو بذارم کاریابی و خودم برم امریکا و یک نفر رو به عنوان وکیل تعیین کنم که ایشون بعد از گذشت ۶ ماه نامه کاریابی رو برام بگیره و مدرکمو ازاد کنه و برام پست کنه امریکا؟ اینکه خودم امریکا مشغول تحصیل باشم آیا مشکلی ایجاد میکنه؟

  • سلام من فارق التحصیل لیسانس هستم میخوام مدرکم رو آزاد کنم ولی یه سوال مهم برام پیش اومده این که میگن با درخواست به وزارت علوم میشه از منطقه 2 بودن به منطقه 1 تغییر بدم و چهارسال از تعهد به خدمتم کم بشه چه شرایطی باعث میشه به منطقه 1تبدیل بشم؟
    اگر امکانش هست توضیح بدین ممنون میشم و چطور باید اقدام کنم

    • سلام.
      من قبل از مقطع ارشد خدمت سربازی و بیمه دارم. آیا با آن سابقه بیمه امکان آزاد کردن مدرک وجود دارد؟
      با تشکر

    • سلام
      به نظر نمیرسه که چنین چیزی امکان پذیر باشه. در هر حال بهتره که آخری قوانین رو از مراجع رسمی پیگیری کنید.

  • سلام وقتتون بخیر بنده ورودی سال 89 هستم کلا چهار سال هست که مجوز نمایندگی بیمه دارم به اسم خودم و فعال بودم ولی برای خودم بیمه رد نکردم میخواستم بدونم با این سابقه و جواز کسب میتونم بعنوان سابقه کار از هزینه مدرکم کم بشه ؟ چون تو یک سایتی خوندم اگر سابقه بیمه ندارین ولی بتونین ثابت کنین که شاغل بودین شامل این بند میشین

  • با سلام
    من سال 94 ارشدم رو تموم کردم و خرداد ٩٨ خدتمتم تموم شد. ميخواستم بدونم ميتونم الان براي ثبت نام کاريابي اقدام کنم يا نه؟
    چون بر اساس بخش نامه بالا صرفا ۶ماه بعد از خدمت قادر به استفاده از فرم بيکاري ميباشيم.
    با تشکر

    • با سلام
      بهتره که قبل از انجام هر اقدامی با موسسه کاریابی مدنظرتون مشورت کنید
      اما مطابق با بخشنامه، بله می تونید.

  • باسلام و خسته نباشید
    من در سال 97 فارغ التحصیل از کارشناسی ارشد روزانه شدم و یکماه برای من بیمه کارگری ساختمانی رد شده است وسپس به خدمت رفتم و بعد از13 ماه خدمت، در حال حاضر کارت پایان خدمت گرفته ام. آیا با ثبت نام و دریافت نامه عدم کاریابی مشمول آزادکردن مدرک ارشد میشوم؟
    باتشکر

  • سلام
    اگر من پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی،
    درخواست برای آزادسازی مدرک رو بدم و به صورت امریه در شرکتی مشغول به خدمت سربازی بشم ( یا حتی مدل‌های دیگه انجام خدمت سربازی) بعد از یک سال مدرک من آزاد خواهد شد؟؟
    من متوجه این که در این یک سال اجازه انجام چه کاری رو داریم نشدم دقیقا!
    حتی ارشد هم که نمیشه خوند…

    • سلام
      اینکه متوجه نشدید طبیعیه و دلیل اون پیچدگی و تعدد بخش نامه هی موجود در این حوزه و ناهنمانگ عمل کردن موسسات کاریابی هست که امیدواریم برطرف بشه.
      به طور کلی در این مدت نمیتونید به کاری که مرتبط با سیستم دولتی هست اشتغال داشته باشید.
      موفق باشید.

  • با سلام و تشکر از سایت خوب و پاسخ دهیتون. هر دو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد من دولتی و روزانه هست زمانی که وارد مقطع ارشد شدم(سال 94) بعد یک سال بنیاد نخبگان من رو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اورد(95 تا 96) و بعد فارغ التحصیلی من خودم بیمه واریز می کردم (یعنی از 96 تا 97) و 98 در شرکت خصوصی شاغل شدم و الان اون شرکت من رو بیمه می کنه. من به محض دفاع نامه 6 ماهه خود از عدم کاریابی را هم برای لیسانس و هم ارشد گرفتم ولی با اون فقط لیسانس رو ازاد کردند و ارشد موند و ازاد نکردن!! و الان ارشد خود را با توجه به سابقه بیمه خود می خوام ازاد کنم. (یعنی از سال 96 تا اسفند 98 ) ولی می گن اصلا شما نمی تونستی لیسانس خود را هم به خاطر عدم کاریابی ازاد می کردی ؟!!چون اون دوران برای شما بیمه وارد می شد.!!ایا اونا می تونن مدرک ازاد شده لیسانس من رو دوباره باطل کنن؟!! من الان موندم ؟؟ اخه من فقط یک سال هست شرکت هزینه بیمه رو می ده و قبل اون که من شاغل نبودم و بیکار و قبلش دانشجوی ارشد. واقعا گیجم کردند. خواهشا مشاور سایت من رو راهنمایی کند هزینه مشاوره و راهنمایی هم حاضرم پرداخت کنم. با تشکر و سپاس

  • سلام وقت بخیر.
    من در مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری و نوبت روزانه بودم، بعد از تموم شدن تحصیلم مشغول به کار شدم و بیمه دارم، کارشناسی ارشد را دانشگاه آزاد ادامه دادم در عین حالی که کار میکردم و سابقه بیمه برای من رد میشد، تو مدرک موقت لیسانس هم تعهد به خدمت را 4 سال ذکر کرده، الان اگر بخوام مدرک لیسانسم را آزاد کنم، اون سابقه کار سه ساله شاملش میشه و از هزینه آزاد سازی کم میکنه یا کلا چیزی از اون چهارسال کم نمیشه؟ چون دانشگاه آزاد ارشد میخوندم و روزانه نبودم این سوال رو دارم.

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده مقطع کارشناسی را در سال 95 و بلافاصله بعد از آن مقطع کارشناسی ارشد را در سال 97 در دانشگاه دولتی نوبت روزانه فارغ التحصیل شدم، بلافاصله بعد از فارق التحصیلی دوره سربازی را در اسفند 98 گذراندم. می خواستم بدونم با توجه به آخرین بخش نامه وزارت علوم در مورد لغو تعهد از طریق کاریابی چه زمانی در موسسه کاریابی ثبت نام کنم؟

  • با سلام و خسته نباشید من سال 96 کارشناسی رو تمام کردم دو ماه هم هست که مدرک ارشد رو گرفتم هزینه آزاد سازی مدرک چقدره؟ و ببخشیذ منی که سربازی نرفتم میتونم مدرک آزاد کنم؟ و توی بیمه چی میشه با این شرایط آزاد کرد؟

    • سلام مبلغ بنا برسال تحصیلی و رشته متفاوت هست. برای آزادسازی باید معافیت تحصیلی مقطع بالاتر یا حین انجام خدمت سربازی باشید.

  • سلام وقت بخیر، بنده مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه های دولتی خوندم، بلافاصله بعد از فارق التحصیلی رفتم سربازی بعد هم برام بیمه رد شده به مدت 4 سال. حال می خوام مدارکم رو آزاد کنم، آیا میتونم ابتدا مبلغ آزادسازی مدرک کارشناسی رو پرداخت کنم و مدرک کارشناسیم ازاد بشه بعد برای آزاد سازی مدرک ارشد از سوابق بیمه استفاده کنم؟ در واقع کارشناسی نقدی و ارشد با سوابق آزاد گردد.

  • سلام.من دانشجوی رشته عمران هستم در دانشگاه ازاد اسلامی , ترم اخرهستش و سربازی نرفتم تاسال1400وقت دارم ک برم سربازی ولی قصدم ادامه تحصیل در خارج از کشور هستش ک نیاز ب ازاد کردن مدرک لیسانس دارم.
    چطور میتونم در دانشگاه ازاد مدرک لیسانسم رو ازاد کنم؟

    • سلام خسته نباشید دانشگاه ازاد به دلیل اینکه شهریه می پردازید و رایگان تحصیل نمی کنید نیاز به ازادسازی مدرک ندارید.

  • سلام وقتتون بخیر
    من اواخر ماه بهمن فارغ التحصیل شدم و تسویه کردم اما هنوز مدرک موقتم اماده نشده و نگرفتم همچنین دارم برای آزمون ارشد آماده میشم .
    برای آزاد سازی مدرک کارشناسیم از الان باید (میتونم) اقدام کنم؟؟ که تا شهریور و مهر که دانشجوی مقطع ارشد بشم( و دیگه نمیتونم برای آزاد سازی اقدامی بکنم )مدرکم آزاد شده باشه!
    یا اینکه بعداز اتمام مقطع کارشناسی ارشد باید دوتا مدرک رو باهم آزاد کنم؟؟
    یه سوال دیگه اگه در این بین شغل بدون بیمه و غیر مرتبط با رشته و غیر دولتی داشته باشیم مشکلی پیش میاد برای آزاد سازی مدرک؟

    • با سلام
      بله از همین الان میتونید برای آزادسازی مدرک کارشناسی خودتون اقدام بکنید.
      در مورد سوال دومتون هم، خیر؛ مشکلی ایجاد نمیکنه.

  • سلام و وقت بخیر
    من 6 ماه و یک هفته بعد از تاریخ صدور پایان خدمت برای کاریابی اقدام کردم و بعد از تاریخ اقدام به کاریابی تو شرکت خصوصی مشغول شدم میتونم برای ازاد سازی مدرک اقدام کنم یا چون یک هفته تاخییر داشتم نمیتونم؟؟؟

  • آیا درخواست و داشتن بیمه سلامت همگانی هم باعث ازبین رفتن فرصت آزاد سازی مدرک می شود؟

      • سلام وقت بخیر
        من ۱۶ اذر ۱۴۰۱ فارغ‌التحصیل شدم در واقع دفاع کردم،بعد چون سایت صندوق رفاه مشکل داشت نشد که تسویه کنم و الان تا ۱۶ خرداد که بشه ۶ ماه،امکان اماده شدن مدرک موقتم کمه
        الان اگه ۶ ماه بشه ۷ ماه نمیشه از کاریابی استفاده کنم؟
        یا مثلا میتونم با کارنامم ثبت نام کنم تا مدرک موقتم اماده میشه؟؟

  • سلام.ببخشید میخواستم بدونم اگر بخوام هزینه ازادسازی رو بدم چه قدر میشه؟اندازه دانشجوهای شبانه میشه یا كمتر از اونا؟!

    • سلام
      بله مطابق با نرخ تعیین شده وزارت علوم است که معمولا مشابه مبلغ شبانه است.

  • سلام ممنون از اطلاعات خوبتون،من مدرک کارشناسیم رو نتونستم ازاد کنم چون ۱ سال ازش گذشته بود و با اختلاف ۴سال الان دارم ارشد میخونم هر دوتاشم روزانه هستش از یک شرکت خصوصی هم برام بیمه رد میشه در حال حاضر میخواستم بدونم میتونم از قانون کار استفاده کنم چون شغلم بی ربط به مدرکم هست یا دیگه نباید برام بیمه رد بشه؟ و یک سوال دیگه این که میشه مدرک ارشد رو با پول ازاد کرد درحالی که کارشناسیو ازاد نکردیم؟

  • با سلام و خسته نباشید.
    من از دانشگاه غیرانتفاعی مقطع کارشناسی پیوسته فارغ التحصیل شدم، آیا برای آزاد سازی مدرک دانشگاه نیاز به ثبت نام در سامانه نشا است؟ و مورد بعدی اینکه من میخوام برای دانشگاه هایی که مدرک زبان نمیخوان اپلای کنم، چون مدرک زبان ندارم برای تایید مدارک و مهر و آزاد سازی و همچنین برای گرفتن معافیت تحصیلی برای نظام وظیفه مشکل ساز نمی شود، چون یکی از بندهای سامانه نشا آپلود مدرک زبان است.
    پیشاپیش متشکرم

  • سلام، خسته نباشید
    مدت زمانی که لغو تعهد میاد، ۱ سال بعد از تاریخ فارغالتحصیلیه یا ۱ سال بعد از تاریخ صدور گواهی موقته؟

    • سلام خسته نباشید فقط یک سوال داشتم.
      من در دانشگاه دولتی شبانه تحصیل میکنم و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارم چگونه مدرک تحصیلی لیسانس بدون اینکه سربازی برم آزاد کنم؟

  • با سلام
    بنده درسال 79 مدرک کارشناسیم رو گرفتم و سال 98 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از سال 79 الی 89 هم کارمیکردم میتونم الان با داشتن سوابقم
    مدرک ارشدم رو آزاد کنم ؟

  • با سلام و احترام، من سال 86 از دانشگاه دولتی روزانه لیسانسم رو گرفتم و ارشد رو شبانه خوندم و سال 90 فارغ التحصیل شدم.
    سال 91 سربازی رفتم تا اردیبهشت 92 خدمتم تموم شد. از مهر 92 تو دانشگاه آزاد استاد حق التدریس بودم و برام بیمه رد میشد. از خرداد 96 هم کارمند دولت شدم تا الان
    حالا چندتا سوال:
    1- با این شرایط من میتونم از شیوه عدم کاریابی اساسا استفاده کنم؟
    2- ارشدم که شبانه بودم که تعهد نداره که؟ چون تمام بدهی های خودم رو پرداخت کرده بودم
    3- سربازیم چون کمتر از دوسال بود، آیا به همان میزان مدت سربازی کم میشه یا کلا دوسال رو حساب می کنن؟
    4- ما چون حق التدریس بودیم اگرچه بیمه از سال 92 دانشگاه آزاد برام رد می کرد اما نه بطور کامل، بلکه میزان ساعتهای تدریس به ازاش بیمه رد می کردن.
    حالا سوالم اینه آیا ملاک، از تاریخ بیمه شدن هستش یا مجموع بیمه ها؟
    چون اگه ملاک، از تاریخ شروع بیمه شدن من باشه من از مهر 92 بیمه شدم ولی تا سال 96 که کلا استخدام دولتی شدم و تا الان بیمه من کامل رد میشه، قبل از اون بیمه من فقط در حد ساعتهای تدریس من رد میشده
    چون میخوام بدونم که چقدرش رو سابقه بیمه دارم و چقدرشو (مابقی) باید هزینه پرداخت کنم چون کارشناسیم چهارسال و نیم طول کشیده و نه سال تعهد خدمت رایگان دارم.

    خیلی سپاسگزارم از مطالب و پاسخگویی خیلی عالیتون و شرمنده از طولانی شدن

    • با سلام
      سوال شما پاسخ مفصلی داره و بهتون توصیه میکنیم از کاریابی مربوطه بخواید تا در این رابطه جوابگوی شما باشند تا بهترین اطلاعات رو به دست بیارید

      موفق باشید

  • باسلام
    مدت زمانی که باید از زمان ثبت نام در کاریابی طی بشود در داخل بخشنامه ایی که تصوریش رو آپلود کرده اید شش ماه ذکر شده، در صورتی که در ابتدای متن اشاره شده که در آخرین بخشنامه صادره از وزارت علوم این زمان از شش ماه به یکسال تغییر کرده است. از طرفی عنوان بخش نامه آپلود شده در بالای این صفحه “آخرین بخش نامه وزارت علوم در مورد لغو تعهد از طریق کاریابی ” ذکر کردید. نتیجتاً زمان مورد نیاز بعد از ثبت نام در کاریابی شش ماه است یا یکسال؟
    در صورت امکان لطفاً تصویر بخشنامه مرتبط را آپلود نمایید.

    • با سلام
      ضمن سپاس از دقت نظر شما،
      بله مدت زمانی که از موقع ثبت نام در کاریابی بایستی بگذرد، براساس آخرین بخشنامه وزارت علوم، شش ماه است.

      • یعنی بعد از شش ماه که از ثبت‌نام در کاریابی گذشت، کاملا آزاد میشه مدرک؟!

  • سلام،
    من بهمن 97 ارشدم رو دفاع کردم ولی با گذشت یک سال به دلایلی هنوز فارغ التحصیل نشده ام.
    در کل همه ی این مدت هم کار میکنم و بیمه رد میشود.
    میخواستم بدونم ملاک بیمه رد شدن بعد از تحصیل از تاریخ دفاع به بعد هست یا از تاریخ فارغ التحصیلی؟ چون گویا هرموقع هم فارغ التحصیل بشوم تاریخ فارغ التحصیلی همون تاریخ دفاع میخوره
    (از نظر همزمان نبودن سابقه بیمه با تحصیل این سوال را پرسیدم)

    • سلام فرقی نداره مهم رد شدن بیمه است اما بهتره بازم از موسسات کاریابی بپرسید بهتره

  • سلام وقت بخیر
    من سال ۹۳ تا ۹۷ کارشناسی خوندم و بعد ۹۸ رفتم سربازی و ۹ ماه خدمت کردم و کارت پایان خدمت گرفتم
    الان می‌خوام ۱۴۰۰ آزمون ارشد بدم
    میخواستم بدونم اون موقع میتونم تمام مدارکم رو آزاد کنم یا باید تو همین ۶ ماه آتی اقدام کنم و فقط کارشناسی رو آزاد کنم ؟

    • سلام بله الان باید ازاد کنید الان کارشناسی رو و سپس برای ارشد بعد تحصیل آزاد کنید

      • سلام وقت بخیر، من میخواستم برای دانشگاه خارج از کشور برای دکترا اقدام کنم و چون کارت پایان خدمت ندارم و در حال حاضر در حال تحصیل دکتری در داخل ایران هستم موفق نشدم مدارکم رو آزاد سازی کنم، اول اینکه الان که در حال تحصیل هستم میتونم اقدام کنم برای آزادسازی؟؟ باید از راه پرداخت هزینه تحصیل اقدام کنم؟ و دوم اینکه من الان که اصل مدارکم رو ندارم برای ارائه به دانشگاه خارجی باید چکار کنم؟؟میشه که مدرک موقتم رو ترجمه کنم و بهشون بدم تا مدارک اصلیم آزاد بشه؟

        • سلام بله از طریق پرداخت هزینه می توانید اقدام کنید. با گواهی موقت و ریزنمرات غیررسمی هم می توانید اپلای کنید.

  • سلام وقت بخیر، یک سوالی داشتم، بنده در شهریور ماه 98 دفاعیه ارشدمو انجام دادم. یعنی برای اینکه با نامه عدم کاریابی بتونم مدرک کارشناسی و ارشدمو آزادکنم تا اسفند 98 باید اقدام کنم؟

  • سلام
    من سال 91 معافیت گرفتم و سال 95 کارشناسیمو گرفتم و سال 98 ارشدمو گرفتم
    میخواستم بدونم از طریق عدم کریابی میتونم اقدام کنم

      • نه کلا سابقه کار ندارم
        و معافیتو حین تحصیل در مقطع کارشناسی گرفتم؟
        و اگه میتونم تا چه زمانی باید گواهی عدم اشتغالو بگیرم و تو سامانه ثبت کنم

        • یک بند در ایین نامه شون هست که فقط یکسال بعد تحصیل حق استفاده از عدم کاریابی دارید اما دیوان عدالت مخالف این حکم داده که بهتره به دفتر کاریابی ها مراجعه کنید و بپرسید دقیق

  • سلام. من دانشجوی دکتری هستم و می‌خوام مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو آزاد کنم. اما اونطوری که من از سامانه‌ي سجاد فهمیدم تا وقتی دانشجوی دکتری هستم امکانش نیست. چه کار می‌شه کرد؟ آیا می‌تونم ریزنمره بگیرم و موقتاً با اون اپلای کنم و بعد از دفاع دکتری اصل مدارک پایین‌تر رو آزاد کنم؟

    • من هم همین مساله رو داشتم. از سازمان امور دانشجویان سوال کردم گفتند چون دانشجوی دکتری هستی باید اول مدرک دکترا را تا همین ترمی که تحصیل کردی در سامانه درخواست بدی و هزینه رو \رداخت کنی تا آزاد بشه و بعد از اون برای مقاطع ‌قبلی درخواست بدید.

  • سلام
    وقت بخیر
    هیچ راهی وجود نداره ک اول مدرک ترشد رو با سابقه بیمه آزاد کنیم و بعد کارشناسی رو آزاد کنیم؟

  • سلام وقت بخیر من مدرک کارشناسی و‌کارشناسی ارشدم رو از از دانشگاه های دولتی و نوبت روزانه گرفتم و‌با فاصله کمی بعد فارغ التحصیلی در یک اداره دولتی مشغول به کار شدم اما نوع قردادم حجمی است و بیمه ندارد. من خودم رو بیمه مشاغل ازاد و حرف کردم این بیمه هم به عنوان سابقه برای ازاد سازی مدرک قبول است؟

  • سلام
    وقت شما بخیر

    من ورودی 89 کارشناسی و فارغ التحصیل 91 کارشناسی هستم، میخوام مدرک کارشناسی رو خریداری کنم، تا اینجا مشکلی نیست، اما بنده بعد از کارشناسی رفتم سربازی و بعد از 17ماه سربازی در سال95 رفتم ارشد و سال 97 فارغ التحصیل شدم، من میخواستم برای ارشدم به عنوان تعهد خدمت از سربازیم استفاده کنم، یعنی با خدمتی که قبل از ارشد کردم مدرک ارشد رو آزاد کنم، آیا این امکان وجود داره؟

    • سلام خسته نباشید بله چون برای دولت خدمت کردید می توانید یک مدرک رو با آن ازاد کنید

      • طبق متن بالا نباید امکان داشته باشد! چون باید ابتدا مدرک کارشناسی را لحاظ کرد و بعد کارشناسی ارشد.
        متن بالا: “نکته: اگر سابقه بیمه دارید باید ابتدا بایستی سابقه بیمه‌ خودتون مدرک مقطع کارشناسی‌ را آزاد کنید و مابقی سابقه بیمه هرچه اضافه آمد، مدرک مقطع کارشناسی ارشد را آزاد کنید.”

        • خب من ۵ سال سابقه بیمه دارم. میخوام مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو آزاد کنم. چطوری باید بفهمم، چند سال رو بذارم برای کارشناسی و چند سال رو برای ارشد ؟؟

          • شما از طریق سامانه اقدام کنید خودشون براتون محاسبه میکنند

  • در سایت تابناک نوشته شده شما با نامه عدم کاریابی فقط مدرک مطقع بالاتر رو می توانید ازاد کنید ولی در پست شما گفته شده همه مدارک تحصیلی ازاد می شوند. کدوم از خبر ها صحت دارد؟
    تابناک: از شبهات این بخشنامه می‌توان به مورد زیر اشاره کرد که اگر فردی دارای دو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد می‌تواند فقط مدرک کارشناسی ارشد خود به دلیل نگذشتن بیش از ۶ ماه از زمان فارغ التحصیلی آزاد کند در صورتی که در ابتدا این فرد می‌بایست مدرک کارشناسی خود را آزاد کند (مدرک کارشناسی بهدلیل گذشتن بیش از ۶ ماه از زمان فارغ التحصیلی دیگر از این طریق آزاد نخواهد شد)

    • هر دو مدرک تحصیلی را میشه از این طریق آزاد کرد و محدودیتی نداره

      • سلام
        من تاریخی که مدرک کارشناسیم گرفتم آبان ۹۲ بود ودر دی ماه در موسسه کاریابی ثبت نام کردم.سپس در سال ۹۵ ارشد روزانه قبول شدم.وبعد از یک ماه انصراف دادم.
        سوال اولم.باید هزینه انصراف از ارشد پرداخت بشه یا توسط کاریابی انجام میشه؟
        سوال دوم.برای ازادسازی مدرک کارشناسی نامه کاریابی سال ۹۲ باید ارائه بشه؟

        • سلام برای ارشد باید بپردازید
          خیر برای کارشناسی باید تا قبل از 6 ماه از منفضی شدن نامه کاریابی اقدام می کردید

          • با سلام و احترام
            ممنون از پاسخگویی شما

            اینو مطمین هستید ؟!؟! چون تو دستورالعملشون تو سایت نوشته حتما باید بعد از فراغت از تحصیل باشه هم سوابق کار و هم خدمت سربازی….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.