آزاد سازی مدارک بهداشت

آزاد سازی مدارک و ریزنمرات تحصیلی وزارت بهداشت، دانشجویان علوم پزشکی و پیراپزشکی + مبلغ وثیقه

اگر شما دانش آموخته یکی از رشته های دانشگاه های علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت است، می باشید برای آزاد سازی مدرک تحصیلی خود به منظور ادامه تحصیل در کشور دیگر  و اپلای می بایست مراحلی را طی کنید. البته آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت تبصره ها و دشواری های خود را نیز دارد اما بهتر است قبل از اقدام به هر کاری از مراحل کلی آن آگاه باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

دانش آموخته در حقیقت به شخصی اطلاق می شود که تمامی دروس اصلی یک رشته را در مدت مشخص شده هر مقطع، گذرانده باشد و اگر رساله و پایان نامه ای هم داشته باشد از آن دفاع کرده باشد.

جهت اطلاع از نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت و وثیقه گذاری برای طرح های وزارت بهداشت می توانید از طریق این لینک سوالات خود را به صورت تلفنی از کارشناسان ما بپرسید.

آموزش ویدویی نحوه آزادسازی مدارک و ریزنمرات تحصیلی وزارت بهداشت

شما عزیزان می توانید آموزش ویدویی نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات فارغ التحصیلان وزارت بهداشت را در این لینک در کانال یوتیوبی ما مشاهده نمایید.

تعهدات دانش آموختگان وزارت بهداشت

دانش آموختگان تعهداتی نیز دارند، این تعهدات دو نوع می باشد: تعهدات آموزش رایگان(عام)، تعهدات خاص

  1.  تعهدات آموزش رایگان: این تعهدات با توجه به سهمیه ی قبولی داوطلب ،مقدار بهره مندی از آموزش های رایگان، دوره تحصیلی دانش آموخته (شبانه یا روزانه) محاسبه می شود.
  2. تعهدات خاص: با توجه به ماده 8 قانون تامین وسایل امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی مصوب 1353، دانشجویان و هنرجویان دانشگاه ها و دانشکده های که در موسسات عالی وابسته به وزراتخانه ها تحصیل می کنند، می بایست طبق تعهد نامه رسمي كه ابتدای ورود برابر مقررات از آنان اخذ مي شود تعهدات خود را انجام دهند در تعهد نامه مذكور بايد شرايط تحصيل و كيفيت و ضمانت اجراي تعهدات قيد شودبنابراین علاوه بر تعهدات آموزش رایگان،تعهد محضری بدو ورود دانشجو را ملزم به پیروی تعهدات می کند.

ضمنا تعهدات رشته ها و دوره های تخصص، فوق تخصص و  PHD  قابل خریداری نیست.

بنابراین برای این که مدرک شما آزاد شود طبق شرایطی که در تعهدنامه امضا شده، می بایست در مناطقی که وزارتخانه تعیین می کند مشغول به خدمت باشید اما اگر قصد خرید تعهد یا هزینه تحصیل رایگانتان را دارید باید مراحلی را طی کنید.

هزینه خرید تعهدات آموزش رایگان

هزینه خرید تعهدات آموزش رایگان برای دانشجویانی که تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی داشته اند براساس آیین نامه جدید وزارت بهداشت در تاریخ 22 آبان 1401 به شرح زیر تغییر کرده است:

آیین نامه جدید وزارت بهداشت در زمینه آزادسازی مدارک و تعهدات وزارت بهداشت

در تاریخ 1402/09/18 وزارت بهداشت در آیین نامه ای جدید محدودیت هایی برای دانشجویان دارای طرح های اجباری ایجاد کرده است، بدین معنی که دانشجویان رشته های علوم پزشکی که مطابق ماده 6 قانون قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 1375/2/12 دارای طرح های اجباری می باشند، امکان وثیقه گذاشتن جهت آزادسازی مدارک خود قبل از انجام تعهدات قانونی را نخواهند داشت مگر در رشته- دانشگاه هایی که در این آیین نامه از وزارت بهداشت اعلام شده است. متن این اطلاعیه را در سایت وزارت بهداشت در این لینک می توانید مشاهده نمایید.

متن آیین نامه وزارت بهداشت در ذیل آورده شده است:

پیرو اطلاعیه قبلی به تاریخ 1401/05/1 به اطلاع متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور (مشمولین ماده 6 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) می‌ رساند مطابق نیازسنجی انجام شده از دبیرخانه‌ های شوراهای آموزشی، رشته‌ های مورد نیاز کشور جهت ادامه تحصیل افراد در خارج از کشور قبل از انجام تعهدات قانونی، جهت سال تحصیلی 2024-2023 کماکان رشته‌ های قبلی برای مقطع Ph. D.  در دانشگاههای ذیل می‌باشد.

ضرورت دارد متقاضیان در زمان درخواست، حداقل نامه  Pre-admission  از دانشگاهای اعلام شده را جهت احراز شرایط قانونی به واحد مربوطه ارائه دهند.

لازم به توضیح است کلیه دانش آموختگان متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور که در رشته‌های مورد نیاز از سایر دانشگاههای مورد تایید این وزارت پذیرش اخذ نموده اند، صرفا تا پایان دیماه سال جاری (1402/10/30) مهلت دارند مدارک خود را طبق دستورالعمل مربوطه، به مرکز خدمات آموزشی ارائه نمایند. بدیهی است پس از انقضای مهلت مذکور (1402/10/30) صرفا Pre-admission  از دانشگاههای اعلام شده دراین اطلاعیه که در ادامه خواهد آمد، مورد موافقت قرارخواهد گرفت.

    رشته‌ های مورد نیاز برای مقاطعPh. D. جهت تحصیل در سال تحصیلی 2024-2023 صرفا در دانشگاه های مورد تایید اعلام شده به شرح ذیل می‌ باشد:

1. Artificial Intelligence & Machine learning

  • Carnegie Mellon University
  • Massachusetts Institute of Technology
  • Stanford University
  • University of California – Berkeley
  • University of Toronto
  • University of Oxford
  • Tsinghua University
  • University of Illinois at Urbana – Champaign
  • University of Southern California
  • University of Washington – Seattle

2Cell Therapy & Regenerative Medicine

  • Harvard University.
  • Massachusetts Institute of Technology.
  • Stanford University.
  • University of California– San Francisco.
  • Johns Hopkins University.
  • University of Pennsylvania.
  • University of Washington.
  • University of California– San Diego

3. Systematic Biology

  • Stanford University
  • Harvard University
  • University of Pennsylvania
  • Princeton University
  • Dartmouth College
  • Johns Hopkins University
  • Yale University
آزاد سازی مدارک بهداشت
آزاد سازی مدارک بهداشت

دریافت ریزنمرات و مدارک تحصیلی وزارت بهداشت برای متقاضیانی که طرح خود را سپری نکردند

آن دسته از مشمولین قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکانی که قبل از انجام تعهدات موضوع قانون یاد شده ( متقاضیانی که هنوز طرح اجباری خود را سپری نکرده اند)، تقاضای ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، لازم است تا مطابق این قانون نسبت به آزادسازی مدارک خود اقدام نمایند.

طبق تبصره ماده 6 قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان كساني كه براي ادامه تحصيل با هزينه شخصي در دانشگاه هاي معتبر مورد تائيد در خارج از كشوردر رشته هاي مورد نياز كشور، احتياج به مدارك تحصيلي داشته باشند، با سپردن تضمين مبني بر انجام خدمات قانوني پس از فراغت از تحصيل مدارك تحصيلي دريافت خواهند داشت. مشاهده قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان

 اخذ وثقيه از اين دانش آموختگان توسط اداره تعهدات مركز خدمات آموزشي انجام مي شود.

دانش اموختگان فوق مي توانند پس از ارائه گواهي مبني بر سپردن وثيقه مصوب از اداره تعهدات مركز خدمات آموزشي مدارك تحصيلي خود را دريافت نمايند . (طبق فرم شماره 6) و يا بصورت محرمانه اين مركز ارسال گردد.

دانش آموختگان باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • متقاضیان باید دارای حداقل مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های گروه پزشکی و یا پیراپزشکی باشند.
  • مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان ذکور مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۵۸ قانون نظام وظیفه عمومی (کارت پایان خدمت، معافیت موقت/ دائم از خدمت دوره ضرورت، معافیت پزشکی ، برگه آماده به خدمت بدون غیبت دارای اعتبار) الزامی است.
  • متقاضیانی که مطابق ماده ۷ قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، بیش از ۳ ماه از زمان فارغ التحصیلی آنها گذشته و طی این مدت برای شروع خدمات قانونی خود اقدام نکرده باشند، مجاز به استفاده از تسهیلات این دستورالعمل نیستند.
  • متقاضیان باید در رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت در دانشگاه های مورد تایید خارج از کشور، تحصیل کنند. لیست رشته های مورد نیاز از سوی معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام می شود.
  • متقاضیان ملزم هستند پس از سپردن تضمین در رشته مورد نظر تحصیل کرده و بلافاصله پس از پایان مدت مجاز تعیین شده، با اخذ مدرک بالاتر به کشور مراجعه و نسبت به انجام تعهدات قانونی در داخل کشور و در مناطق مورد نیاز اقدام کنند.
  • مدت مجاز تحصیل در خارج از کشور مطابق با طول دوره آموزشی رشته مورد در دانشگاه مقصد است. تبصره: در صورت نیاز به طی دوره های آموزشی و یا دریافت مهلت جهت اخذ پذیرش، مهلت یاد شده حداکثر به مدت ۲ سال با نظر معاونت آموزشی قابل تمدید است.
  • متقاضیان ملزم به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با رشته فعلی خود هستند و مجاز به ادامه تحصیل بیش از یک مقطع بالاتر از مقطع قبلی خود نیستند.
  • تبصره: افرادی که پس از اتمام یک مقطع تقاضای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند مشروط به احراز موارد زیر می توانند برای ادامه تحصیل اقدام و گواهی های لازم را دریافت کنند:
  1.  نیاز به آن رشته در داخل کشور
  2.  مرتبط بودن دوره جدید با مقطع قبلی
  3.  شروع دوره جدید بلافاصله پس از اتمام دوره قبلی

احراز این موارد برعهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

  • متقاضیان موظف هستند حداکثر ظرف مدت ۲ سال پس از سپردن تضمین، نسبت به شروع تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده و گواهی شروع به دوره مربوطه را به مرکز خدمات آموزشی معاونت آموزشی ارسال کنند. در غیر این صورت باید گواهی شروع به انجام تعهدات موضوع قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان در داخل کشور یا معافیت از انجام آن را ارائه کنند.
  • عدم اجرای مفاد مواد اعلام شده توسط متقاضی به منزله استنکاف از انجام تعهدات محسوب شده و موجب ضبط تضمین اخذ شده می شود. تضمین مورد نظر به صورت وثیقه ملکی یا ضمانت نامه بانکی همراه با سند تعهد محضری است.

جدول مبالغ تضمین برای متقاضیان گروه پزشکی

مقطع تحصیلی مبالغ وثیقه
دانشگاه آزاد و شبانه و شعب بین الملل دانشگاه های دولتی مبالغی که به ازاء هر سال خدمت طرح از مبلغ وثیقه کسر می شود
دکتری حرفه ای دندانپزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای پزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای داروسازی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (۱۲۵ میلیون تومان)
کارشناسی ارشد ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان)
کارشناسی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۷۵۰ میلیون ریال (۷۵ میلیون تومان)
کاردانی ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان متناسب با زمان ایفای تعهدات
  • پس از سپردن تضمین معتبر و دریافت مدارک تحصیلی، انجام بخشی از تعهد موجب کاهش مبلغ تضمین نخواهد شد.
  • از سال ۱۴۰۱ میزان افزایش سالانه این وثیقه ها بر اساس نرخ تورم، با نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ خواهد شد.
آزاد سازی مدارک بهداشت
آزاد سازی مدارک بهداشت

دریافت ریزنمرات و مدارک تحصیلی وزارت بهداشت برای متقاضیانی که طرح و تعهدات اجباری خود را انجام داده اند

آن دسته از دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی که تعهدات و طرح اجباری خود را به پایان رسانیده اند، جهت دریافت ریزنمرات و مدارک تحصیلی خود باید به آموزش دانشگاه خود مراجعه کرده و مدارک زیر را ارایه نمایند. قابل ذکر است که این دسته از دانشجویان نیازی به انجام آزادسازی مدارک وزارت بهداشت و گذارندن وثیقه نسبت به انجام تعهدات و طرح های اجباری خود را ندارند.

مدارک لازم جهت صدور مجوز دانشنامه و ریزنمرات مقاطع كارداني ، كارشناسي و دكترا 

  1. اصل و تصویر انجام یا معافیت از طرح نیروی انسانی جهت رشته های مشمول طرح
  2. اصل و تصویر تسویه حساب صندوق رفاه
  3. اصل و تصویر دو طرف کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  4. اصل و تصویر پروانه دائم (برای رشته های پروانه دار)
  5. اصل گواهی انجام کار در داخل کشور
    گواهی کار جهت سهمیه مناطق 2 و 3 دو برابر سنوات تحصیل و برای سایر سهمیه ها یک برابر زمان تحصیل
    جهت اعضای رسمی نیروهای مسلح : گواهی کار از یگان خدمتی با قید تاریخ عضویت رسمی و تاکید بر انجام کلیه تعهدات و بلامانع بودن تحویل مدارک
    در صورتي كه اعضاء رسمي نيروهاي مسلح بورسيه آن نيرو باشند مي بايست گواهي كار ارائه شده حداقل دو برابر مدت تحصيلاتشان باشد
  6.  در مقاطع ناپیوسته علاوه بر مدارک فوق :
    اصل و تصویر دانشنامه مقطع يا مقاطع قبلی
    اصل و تصویر مجوز صدور مدرک مقطع یا مقاطع قبلی در صورتی که تاریخ صدور مجوز 15/3/84 به بعد باشد الزامی است
  7. گواهینامه موقت در صورت دریافت
  8. دو قطعه عکس

مراحل آزاد سازی مدرک و ریزنمرات تحصیلی وزارت بهداشت

  1. در قدم اول دانش آموخته می بایست به صندوق رفاه دانشگاه خود مراجعه کند و تمامی بدهی خود از قبیل: بدهی مربوط به کتابخانه، خوابگاه، وام تحصیلی دریافت شده و هزینه تحصیلات رایگان را پرداخت کند و رسید آن را دریافت نماید. مبلغ آزاد سازی مدرک برای دانشجویان روزانه می باشد و برای هر مقطع و رشته با توجه به تعداد واحد های عملی و تئوری آن محاسبه می شود.
  2. در گام دوم شما باید به اداره تعهدات رفته و با داشتن رسید خود که از صندوق رفاه دریافت کرده بودید برای شما پرونده تشکیل می شود، در صورتی که رشته شما جزو رشته هایی باشد که طرح اجباری داشته باشد (پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، فوریت های پزشکی، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی ) نامه ای را دریافت می کنید که مدرک طرح انسانی نام دارد و آن را به بخش حقوقی بابت وثیقه گذاشتن می برید.

شما می توانید وثیقه را به دو صورت ارائه دهید: به صورت نقدی و به صورت سند ملکی

  1. در صورتی که وثیقه نقدی ارائه دهید روند اداری سریع پیش می رود، شما به بانک ملی مراجعه و مبلغ درخواست شده را در حسابی می گذارید که می شود به آن سود هم تعلق بگیرد و به حسابی که خودتان معرفی می کنید، سود را هر ماه واریز می کنند، مقداری از اصل پول بابت صدور ضمانت نامه بلوکه خواهد شد .ضمنا برای صادر کردن ضمانت نامه به مدت 4 سال نیز مبلغی حدود 360 تومان از شما دریافت می شود. (این مبلغ می تواند متغیر باشد)
  2. چنانچه شما مایل باشید، وثیقه ی ملکی بگذارید روند دریافت دانشنامه ی شما کمی طولانی تر خواهد بود. بدین صورت که نماینده حقوقی دانشگاه و در ادامه نماینده دادگستری از ملک معرفی شده بازدید و آن را ارزش گذاری می کنند(توجه داشته باشید گاهی کم تر از ارزش واقعی ملک ارزش گذاری می شود) در ادامه هم استعلام دارایی و شهرداری باید انجام شود و اگر زمان کمی دارید و عجله دارید بهتر است این روش را برای وثیقه انتخاب نکنید، چرا که بسیار زمان بر است.
  3. بعد از آن که تکلیف وثیقه مشخص شد، اداره حقوقی به اداره تعهدات نامه ای ارسال می کند و نیز نامه ای هم به دانشگاه شما می فرستد برای آن که ریز نمرات شما و دانشنامه را صادر کند و برای وزارت بهداشت ارسال کند در ادامه شما، شماره نامه ی وزارت بهداشت به دانشگاه تان را دریافت و به منظور پیگیری به آن جا مراجعه می کنید.
  4. چنانچه دانشگاه شما جزو دانشگاه هایی باشد که می بایست از پایان نامه خود مقاله هم داشته باشید، باید قبل از انجام این اقدامات مقاله ای از آن تهیه کنید. برای صدور دانشنامه وضعیت نظام وظیفه نیازی به مشخص شدن ندارد. پس از صدور دانشنامه و ریز نمرات شما توسط دانشگاه، این نمرات برای وزارت بهداشت ارسال می شود و در آن جا مهری زده می شود که بلامانع بودن ترجمه را می رساند.

تحويل دانشنامه و ريزنمرات به دانش آموختگان وزارت بهداشت

پس از صدور مجوز، جهت تحويل مدارك، دانش آموخته با كارت شناسنايي معتبر يا وكيل با وكالت نامه و كارت شناسايي معتبرمي تواندمدارك تحصيلي را در يافت نمايد.

دانشنامه و ريزنمرات پس از امضاء مديريت آموزش و تحصيلات تكميلي و مهر و گرفتن كپي جهت پرونده و اخذ رسيد در زماني كمتر از يك ساعت تحويل مي گردد.

نحوه دریافت مدرک گواهينامه موقت فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی که تعهدات اجباری خود را انجام داده اند.

دانش آموختگان پس از اعلام فراغت از تحصيل به وزارت متبوع و تاييد آن توسط وزارت متبوع می توانند گواهي موقت دريافت نمايند. گواهينامه موقت مدركي است كه دانش آموختگان قبل از اخذ دانشنامه دريافت مي كنند.

دانش آموختگان مي توانند كد ملي خود را از طريق پيامك به شماره 3000879812 ارسال و از تاييد فرم فراغت از تحصيل اطلاع حاصل نمايند.

مدارك لازم جهت صدور گواهينامه موقت به شرح زير است:

  1. تاييديه ديپلم و پيش دانشگاهي جهت مقاطعي كه از ديپلم پذيرفته مي شوند
  2. كارت معافيت يا پايان خدمت نظام وظيفه براي آقايان
  3. چنانچه دانش آموختگان آقا برگه اعزام به خدمت دوره ضرورت را بدون غيبت اخذ نموده باشند. صدور گواهينامه موقت در مدت اعتبار برگه اعزام به خدمت بلامانع است
  4. معافيت يا انجام طرح نيروي انساني جهت رشته هاي مشمول طرح نيروي انساني
  5. تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجويان
  6.  دو قطعه عكس

نکات مهم:

  1. اصل گواهينامه موقت به هنگام دريافت دانشنامه بايد مسترد گردد
  2. گواهينامه موقت غير قابل ترجمه است
  3. صدور گواهينامه موقت جهت اتباع غير ايراني خلاف مقررات است

 + این اطلاعات از سایت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برداشته شده است. منبع این اطلاعات سایت وزارت بهداشت در این لینک و این لینک می باشد.

https://youtu.be/yRVAv4WRTRQ

https://youtu.be/OUS1WCGKw9Y

سوالات متداول در رابطه با آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت

تعهدات دانش آموختگان وزارت بهداشت چه می باشند؟

دانش آموختگان تعهداتی نیز دارند، این تعهدات دو نوع می باشد: تعهدات آموزش رایگان(عام)، تعهدات خاص

مراحل آزاد سازی مدرک و ریزنمرات تحصیلی وزارت بهداشت چه می باشد؟

در قدم اول دانش آموخته می بایست به صندوق رفاه دانشگاه خود مراجعه کند و تمامی بدهی خود از قبیل: بدهی مربوط به کتابخانه، خوابگاه، وام تحصیلی دریافت شده و هزینه تحصیلات رایگان را پرداخت کند و رسید آن را دریافت نماید. مبلغ آزاد سازی مدرک برای دانشجویان روزانه می باشد و برای هر مقطع و رشته با توجه به تعداد واحد های عملی و تئوری آن محاسبه می شود.
در گام دوم شما باید به اداره تعهدات رفته و با داشتن رسید خود که از صندوق رفاه دریافت کرده بودید برای شما پرونده تشکیل می شود، در صورتی که رشته شما جزو رشته هایی باشد که طرح اجباری داشته باشد (پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، فوریت های پزشکی، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی ) نامه ای را دریافت می کنید که مدرک طرح انسانی نام دارد و آن را به بخش حقوقی بابت وثیقه گذاشتن می برید.

میزان وثیقه جهت آزدسازی مدارک وزارت بهداشت چه مقدار می باشد؟

با توجه به نوع مدرک تحصیلی و مقطع تحصیلی شما این مبلغ متفاوت می باشد که در متن این مقاله بدان پرداخته شده است.

3.8/5 - (57 امتیاز)

252 پرسش و پاسخ

  • سلام یک فرم ۱۲هست که گفته باید پر بشه در اخرش از تمام صفحات گذرنامه و قسمت روادید گفته کپی بفرستید یعنی اگر ویزا نباشه مدرک با اپلای ازاد نمیشه ؟باید ویزا باشه تا وزارت بهداشت مدرک را ازاد کنه طبق فرم ۱۲؟

      • سلام بنده دانشجوی سال سوم کارشناسی دانشگاه بین الملل علوم پزشکی هستم که رشته بنده فاقد طرح است و باتوجه به بین الملل بودن تعهد خدمتی هم ندارم و کارت پایان خدمت هم دارم آیا برای تحویل مدارک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی باید به دانشگاه تعهد بدم یا وثیقه بزارم؟؟؟؟

  • سلام بعد از اپلای باید برای ازاد سازی مدرک پزشکی عمومی ویزا راهم به وزارت بهداشت ارایه کنیم یا نیاز نیست فقط اپلای و وثیقه کافیه؟

  • سلام وققتون بخیر باشه
    می خواستم بدونم برای کسی که با سهمیه منطقه 2 پزشکی قبول شده ولی میتونسته با منطقه 1 هم در دانشگاهی که داره الان درس میخونه قبول بشه امکانش هست که سهمیه قبولیشو عوض کنه تا تعهد خدمت آموزش رایگانش بهجای دوبرابر یکبرابر حساب بشه؟
    و اینکه پروسش چجوریه؟ ممنون میشم توضیح بدین

    • سلام وقتتون بخیر باید با آموزش دانشگاه تون صحبت کنید درخواست کنند براتون از سازمان سنجش

      • سلام برای اینکه تعهد رو بعد طرح بخریم بازم مهمه که نهایت سه ماه بعد فارغ التحصیلی ، طرح رو شروع کرده باشیم؟ یا در هر صورت چه سه ماهه شروع کنیم چه دیرتر ، میتونیم بعد طرح تعهد بخریم ؟

  • سلام من میخواستم بدونم هزینه آزاد سازی مدرک کارشناسی بنده چقدر میشه. رشته آموزش زبان انگلیسی. هشت ترم خوندم. دانشگاه گنبد کاووس. سهمیه کنکور بنده منطقه 3 هستش. اگه میشه مجموع مبلغ رو تقریبی به بنده بگید و اینکه بنده ورودی 98 بودم و 1402 تموم کردم.

    • ۸ سال باید کار کنی احتمالا. از اداره دانش آموختگان دانشگاهتون بپرس دقیقشو.
      برای خرید هر سال چهل میلیون تومن.
      اگه پولداری خوش به حالت اگه مثل منی که امیدوارم همه آزاد شیم.

  • سلام، من کارشناسی رو دارم و ارشد میخونم، سهمیه منطقه ۱ هستم میخواستم بدونم ۴ سال کار ( ۲سال طرح + ۲سال ) باعث میشه که هم مدرک و هم تعهداتم آزاد شه؟

  • سلام. سوالم اینه که برای وثیقه ملک اگر زمین اون ارزش باشه ولی سند نداشته باشه و قولنامه ای باشه قبول میکنن؟؟

  • سلام
    من فارغالتحصیل رشته نانوفناوری پزشکی در مقطع PhD هستم. می‌خواستم بپرسم آیا میشه مدرک PhD وزارت بهدلشت رو هم آزاد کرد؟ رشته من طرح اجباری نداره.

  • سلام اگه دانشجوی ارشد وزارت علوم باشیم و کارشناسی مون وزارت بهداشت اگه حین تحصیل ارشد شروع به طرح کنیم از سال های تعهد کم میشه؟

  • سلام وقت بخیر
    ۳ رشته ی اعلام شده که امکان قرار دادن وثیقه به شرط پذیرش گرفتن براشون وجود داره
    برای سال ۲۰۲۴ هم معتبره ؟

  • سلام طبق قانون جدید دیوان عدالت اداری باید قبل از شکایت در دیوان درخواست به صورت کتبی به دانشگاه مربوطه نوشته شود و دانشگاه ملزم هست که ظرف 3 ماه به درخواست نفیا یا اثباتا جواب بده بعد دادخواست اصلی رو با استناد به جوابیه دانشگاه به دیوان عدالت ارسال نمود.
    سوال من اینجاست که این درخواست فرم چاپی مخصوص و در سامانه خاصی باید ثبت بشه یا راحت میشه روی ی متن کاغذ عادی تحویل آموزش دانشگاه مربوطه داد؟

    • سلام منم شرایط شما رو دارم فکر میکنم میتونید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید بابتش.

  • سلام وقتتون بخیر
    من سال ۹۲ در مشهد کنکور دادم، و در دانشگاه علوم وزشکی سبزوار رشته پزکشی قبول شدم.
    ۲ سال طرحم رو هم تموم کردم.
    و از اونجا که مدت تحصیل ۷ سال بوده، با کسر مدت زمان طرح و اینترنی، معادل ۴ سال رو قبل تر خریداری کردم.
    سوالم اینه که منطقه‌ی من بر اساس منطقه‌ای که کنکور دادم (مشهد) سنجیده میشه یا منطقه‌ای که دانشگاه قبول شدم (سبزوار) ؟
    ینی الان همین یک برابر مدت تحصیلمه یا دو برابر رو باید حساب کنم و هزینه مابقی رو مجدد پرداخت کنم؟

  • با سلام و احترام
    من فارغ التحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاهی هستم. یک سال از طرح اجباری‌ام رو رفتم و بعد از قبولی در ارشد، توقف طرح زدم. الان ارشدم تموم شده و قصد دارم باقی طرح کارشناسی رو برم و بعدش مدرکم رو با پرداخت هزینه آزاد کنم. طی تماس تلفنی با آموزش دانشگاه، بهم گفتن چون منطقه ۲ بودی، اینکه صرفا ۲ سال طرح اجباری رو بری، اجازه آزاد سازی مدرک با پرداخت هزینه داده نمیشه. لازم هست که ۲ سال دیگه هم کار کنی تا ۱ برابر مدت زمان تحصیل سابقه کار داشته باشی و در این شرایط اجازه خرید تعهدات مربوط به تحصیل روزانه داده میشه. اشاره به آیین نامه‌ای داشتن که در همین صفحه شما تصویرش رو قرار دادید. خواستم بدونم چنین چیزی منطقی هست؟ آیا بعد از گذروندن ۲ سال طرح اجباری نمیتونم تعهدات مربوط به تحصیل رایگان رو بخرم یا وثیقه بگذارم؟

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • با سلام من لیسانس زیست شناسی که وزارت علومه و ارشد ویروس شناسی که وزارت بهداشته و طرح اجباری ندارم برای طرح اختیاری ثبت نام کردم و هیچ جا نپذیرفت که طرح برم. الان بخوام با نامه عدم کاریابی مدارکم رو آزاد کنم آیا میتونم؟؟ لطفا اگه کسی اطلاع داره شرایط دقیقش رو بهم بگه
    با تشکر

  • با سلام من ترم آخر پرستاری رو تموم کردم ولی هنوز فارغ التحصیل نشدم تو کنکور سراسری از سهمیه ی مناطق محروم استفاده کردم و تو منطقه ی 3 کنکور دادم ولی رتبم خوب بود و سهمیه ی قبولیم رو تو سایت دانشگاه زده منطقه 2 سوالم اینه که آیا برای آزاد کردن مدرک کارشناسیم باید 4 سال در منطقه ی 3 کار کنم تا بتونم 4 سال باقی مونده رو بخرم یا اینک اگه رتبم به سهمیه ی قبولی منطقه ی 2 بخوره میتونم اون 4 سالو تو منطقه ی 2 کار کنم؟

  • سلام وقت بخیر من دانشجوی بهداشت حرفه ای هستم منطقه ۳ و روزانه و بدون طرح اجباری.
    سه سال سابقه کار دارم اما همزمان دانشجوی ارشد روزانه هم بودم
    دانشگاه گفته نمیتونم کلا مدرکتو بخری حتما باید ۴ سال اینجا کار کنی بعد آزاد بشه. آیا طبق این قانون جدید همچنین چیزی صحت داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.