هزینه تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل در کانادا در سال 2024 ،از هزینه زندگی و ویزای دانشجویی تا بورسیه های تحصیلی

کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است و سالانه دانشجویان زیادی را از کشورهای مختلف جهان به خود جذب می‌کند. خبر خوب در مورد تحصیل در کانادا اینجاست که هزینه تحصیل در آن به طور کلی نسبت به سایر مقاصد مهم انگلیسی زبان ( ایالات متحده ، انگلستان و استرالیا) پایین‌تر است، اگرچه در مقایسه با سایر کشورها (مثلا فرانسه یا آلمان) از مقدار بالایی برخوردار است.

شهریه دانشگاه ها در کانادا

به طور کلی شیوه تعیین شهریه در کانادا به این شکل است که دانشگاه‌ها هریک هزینه‌های خود را تعیین می کنند و این هزینه‌ها با توجه به دو فاکتور زیر، متفاوت است:

  • رشته تحصیلی
  • مقطع تحصیلی

شهریه کارشناسی در کانادا

براساس آخرین گزارش از هزینه تحصیل در کانادا، شهریه در این کشور به طور متوسط برای دانشجویان داخلی 5.3 درصد در مقطع کارشناسی کاهش یافته و برای دانشجویان بین المللی در سال‌های 2019/2020، 7.6 درصد افزایش یافته است.

تفاوت شهریه که به رشته تحصیلی وابسته است، در آخرین آمارگیری از دانشگاه‌های کانادا به خوبی خود را نشان می‌دهد. به طوری که شهریه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی از همه پائین تر بوده و به طور متوسط ​​5542 دلار کانادا (در هر ترم) تخمین زده می‌شود، در حالی که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی از جمله گران ترین‌ رشته‌ها به حساب می آیند؛ در هر ترم به طور متوسط 21717 دلار کانادا  (16446 دلار آمریکا) برای دندانپزشکی و 14162 دلار کانادا (10724 دلار آمریکا) برای پزشکی. هزینه رشته‌های مدیریتی نیز پایین تر از میانگین کشوری است: 6827 دلار کانادا (5170 دلار آمریکا).

شهریه تحصیلات تکمیلی در کانادا

اگر قصد تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را دارید، به طور کلی نرخ شهریه نسبت به مقطع کارشناسی کمتر است و البته به برنامه شما (رشته) بستگی دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که دانشگاه‌های کانادایی شهریه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان بین المللی (بدون در نظر گرفتن رشته‌ای خاص) به طور میانگین 17374 دلار کانادا (به صورت سالانه) که تقریباً 13437 دلار آمریکا است، در نظر گرفته‌اند؛ مبلغی که البته نسبت به سال‌های گذشته با رشدی 4 درصدی رو‌به‌رو شده است.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

کار دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا

اگرچه شرایط ویزای دانشجویی کانادا بیانگر این است که شما باید حداقل 10000 دلار کانادا (7570 دلار آمریکا) (یا 11000 دلار کانادا / 8300 دلار آمریکا در صورت تحصیل در شهر کِبِک) علاوه بر هزینه شهریه خود به همراه داشته باشید، اما به احتمال زیاد، باید هزینه بیشتری را برای زندگی در این کشور در نظر بگیرید. هزینه‌های زندگی دانشجویی شما بسته به موقعیت مکانی و عادت‌هایتان متفاوت خواهد بود، چرا که معمولا شهرهای بزرگ برای زندگی گران‌تر هستند.

دانشگاه مونترال برآورد کرده است که دانشجویان خارجی جمعا به 14700 دلار کانادا در سال، که شامل هزینه‌های مسکن، غذا، خرید کتب و منابع دوره‌های آموزشی، هزینه تلفن و دیگر هزینه‌ها می‌شود، نیاز دارند. عینا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، واقع در ونکوور، هزینه های زندگی را 15500 دلار کانادا در سال بدون در نظر گرفتن هزینه بیمه اجباری سلامت  برابر با 864 دلار کانادا که تحت پوشش برنامه بهداشت BC است، تخمین میزند. مطابق نظرسنجی دانشگاه مرسر، تورنتو گرانترین شهر کانادا برای زندگی است و به دنبال آن ونکوور قرار دارد دو شهر اصلی دانشجویی کانادا با هزینه‌هایی بسیار بالاتر نسبت به سایر نقاط کانادا.
به طور جرئی‌تر اما می‌توان هزینه‌های معمول یک دانشجوی خارجی را در کانادا به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

هزینه مسکن

سه نوع اصلی اقامت دانشجویی (اقامت در محل، اقامت دانشگاهی و اقامت خصوصی) برای دانشجویان خارجی ممکن است که در هزینه‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. در حالی که دانشجویان سالانه حدود 3000 تا 7500 دلار کانادا (2271 دلار آمریکا – 5680 دلار آمریکا) برای اقامت در مراکز خوابگاهی پردیس باید هزینه کنند، محل اقامت مشترک خصوصی (خوابگاه نیمه خصوصی) می‌تواند حدود 8400 دلار کانادا در هر سال (6361 دلار آمریکا) به علاوه قبوض برآورد شود. اقامتگاه های دانشگاهی (خوابگاه دولتی) در اغلب موارد ارزان‌تر هستند، چراکه برخی دانشگاه‌ها با فراهم کردن برنامه غذایی، امکان خرید مواد اولیه را از فروشگاه های داخل دانشگاه به دانشجویان می‌دهند.

خوراک

غذا خوردن در رستوران: 16 دلار کانادا برای هر نفر (12 دلار آمریکا) – یک عدد نان: 2.86 دلار کانادا (2.17 دلار آمریکا) / هزینه تخمینی ماهانه: 175 تا 325 دلار

حمل و نقل:

بلیط تک‌سفره برای وسایل نقلیه عمومی داخلی(داخل شهری): 3 دلار کانادا (2.27 دلار آمریکا) / هزینه تخمینی ماهانه: 70 تا 100 دلار

تفریحات و سایر هزینه‌ها:

بلیط سینما: 13.50 دلار کانادا (10.22 دلار آمریکا) – هزینه ماهیانه باشگاه بدنسازی: 48.25 دلار کانادا (36.54 دلار آمریکا) / هزینه تخمینی ماهانه: 100 تا 250 دلار

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

* هنگام تحصیل در کانادا، شما اجبارا باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرید. این هزینه تقریبا 600-800 دلار کانادا (455-607 دلار آمریکا) در سال خواهد بود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که یک دانشجوی خارجی برای زندگی در کانادا به طور میانیگن باید بین 650 تا 1200 دلار را به صورت ماهانه کنار بگذارد. (بسته به عادات زندگی و شهر محل سکونت)

ویزای دانشجویی کانادا و هزینه‌های آن

برای تحصیل در کانادا، قبل از هرچیز باید مجوز تحصیل در این کشور را دریافت کنید، که به عنوان ویزای دانشجویی برای مدت زمان اقامت شما به کارتان می آید. البته اگر دوره مطالعاتی یا برنامه تحصیلی شما شش ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به مجوز تحصیل در کانادا ندارید. به طور کلی اما تقاضای مجوز تحصیل، حدود 150 دلار کانادا هزینه در بر دارد (114 دلار آمریکا).

تحصیل در کانادا

کمک مالی برای تحصیل در کانادا / بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه‌ ها، کمک هزینه‌ها و بورس های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد. این کمک‌ها که در قالب اسکالرشیپ ، گرنت و فلوشیپ اعطا می‌شوند به برترین دانشجویان بین المللی اعطا شده و رقابت بالایی بر سر اخذ آنها وجود دارد.

بورسیه‌های کانادا توسط نهادهای مختلف، خیریه ها و حتی دولت این کشور ارائه می‌شوند. خبر خوب اما اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی خود را ارائه می دهند، بنابراین ممکن است شما بتوانید بورسیه‌ای را که به‌طور انحصاری توسط دانشگاهی که در آن قصد تحصیل دارید، دریافت کنید.

کار  دانشجویی در کانادا

به طور کلی دانشجویان بین المللی در صورتی که موفق به اخذ بورسیه‌تحصیلی نشده و برای تامین هزینه‌های خود نیاز به کار داشته باشند، می‌توانند تا 20 ساعت در هفته و در بازه‌ای که ترم در جریان است، کار کنند. این مدت در زمان‌هایی که دانشگاه تعطیل است (مثلا تابستان) نامحدود است. همسر داشنجو نیز اجازه کار نامحدود در کشور کانادا را دارد.

و اما برای آنکه دانشجو مجوز کار کردن (با توجه به شرایط بالا) داشته باشد، باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • مجوز معتبر تحصیل داشته باشد
  • دانشجوی تمام وقت باشد
  •  در یک برنامه آموزشی آکادمیک، شغلی یا حرفه ای به تحصیل بپردازد که منجر به دریافت مدرک، دیپلم یا گواهی که حداقل شش ماه طول بکشد، شود.

همچنین افراد برای کار در کانادا یا دریافت مزایا و خدمات از برنامه های دولتی، به یک شماره بیمه اجتماعی (SIN) از خدمات کانادا نیز نیاز دارند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.