نمره GPA (جی پی ای) چیست و تبدیل نمره و معدل به GPA چگونه صورت می گیرد؟

GPA یا همان Grade Point Average، یک شیوه نمره دهی معتبر و متحدالشکل در سراسر جهان است که در بازۀ 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای برای ارزش‌یابی تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف (از جمله آمریکا، آلمان و کانادا) می باشد. تمامی دانشجویانی که برای اپلای اقدام می کنند، باید این نمره در کارنامه خود به همراه داشته باشند.

همانطور که می دانید مبنای نمرات داده شده به دانشجویان در طول تحصیل در کشورمان از 0 تا 20 بوده و هر دانشجویی که می خواهد از نمره GPA خود با خبر شود، باید از طریق شیوه های استاندارد و معینی که در ادامه توضیح داده ایم (مطابقه با سه نظام نمره دهی در آلمان و آمریکا و اروپا)، این تبدیل نمره را انجام دهد.

آموزش ویدیویی نحوه تبدیل معدل به GPA

با توجه به درخواست های زیاد شما عزیزان، نحوه تبدیل معدل به GPA (0-4) را به صورت آنلاین و رایگان در کانال یوتیوب مان قرار داده ایم . جهت مشاهده این آموزش بر روی این لینک کلیک کنید.

نحوه تبدیل نمره بر اساس سیستم ECTS یا اروپایی

معیار تبدیل در سیستم ECTS بر مبنای نمره ۵ می ‌باشد.  این سیستم در کشورهای مختلف نمادهای متفاوتی داشته و در برخی از کشورها از حروف لاتین شامل A، B، C، D، E، F که در آن A بیانگر بهترین نمره و F (برخی کشورهای E ‌یا D) بیانگر نمره مردودی در درس مورد نظر است، پیروی می کند. بر طبق این سیستم، نمرات بین ۰ تا ۱۰ در ایران معادل با نمره ۰ یا F بوده که به معنی رد شدن فرد در آن درس است. معادل سایر نمرات در سیستم ایران در ادامه آورده شده است.

  • نمرات ۱۰ تا ۱۲ معادل ۱یا E
  • نمرات ۱۲ تا ۱۴ معادل ۲ یا D
  • نمرات ۱۴ تا ۱۶ معادل ۳ یا C
  • نمرات ۱۶ تا ۱۸ معدل ۴ یا B
  • نمرات ۱۸ تا ۲۰ معدل ۵ یا  A

 در این سیستم نمره دهی نمره ۰ تا ۱۰ معادل صفر بوده و همچنین نمره ۱۸ با نمره ۲۰ تفاوتی ندارد.

 فرمول محاسبه GPA نمرات در آلمان:

نمره GPA در سیستم آموزشی آلمان از طریق این فرمول به دست می آید:
A = 3 * [ ( x – y ) / ( x – z ) ] + 1

  • نمره معادل در سیستم آلمانی: A
  • بیشترین نمره قابل کسب: X
  • نمره و یا معدل متقاضی: Y
  • کمترین نمره که منجر به پاس کردن یک درس میشود : Z

مثال اول: فرض کنید در درس الف در مقطع کارشناسی نمره 15 را به دست آورده اید و قصد دارید نمره GPA همین درس را به دست آورید. با عددگذاری در فرمول فوق عدد 2.5 به دست می آید.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند هنر کره جنوبی +AMA در سال 2025 + شرایط، مدارک و نحوه تقاضا

مثال دوم: فرض کنید در درس ب در مقطع کارشناسی نمره 19 را به دست آورده اید و قصد دارید نمره GPA همین درس را به دست آورید. با عددگذاری در فرمول فوق عدد 1.3 به دست می آید.

و به همین ترتیب می توانید با جای گذاری نمره کسب شده در هر درس و معدل کل خود، اعداد معادل را در نظام GPA به دست آورید.

نکته بسیار مهم:
در سیستم آموزشی آلمان برحسب شیوه GPA، نمرات از پائین به بالا احتساب می شوند!! به این معنی که هرچه نمره در GPA کمتر باشد، ارزش بیشتری دارد؛ یعنی نمره 20 معادل نمره 1 در GPA سیستم آلمانی و نمره 10 معادل نمره 4 در GPA سیستم آلمانی به حساب می آید.

gpa

نحوه محاسبه نمره بر اساس سیستم نمره دهی آمریکا

تبدیل نمره در نظام آموزشی آمریکا کمی پیچیده تر بوده و به این ترتیب است که برای محاسبه GPA ابتدا نیاز است تک تک نمرات دروس را به مقیاس A تا F تبدیل کنید و سپس نمرات نهایی GPA را به دست آورید.
به این ترتیب که در مرحله نخست با توجه به جدول زیر، مقیاس نمرات خود را بر حسب نظام A تا F به دست آورید:

Grade Scale
A+ 18 – 20
A 16 – 17.99
B 14 – 15.99
C 12 – 13.99
D 10 – 11.99
F 0 – 9.99

در مرحله بعدی براساس نمراتی که در مقیاس A تا F به دست آورده اید، با توجه به جدول زیر نمره GPA خود را حساب کنید:

تبدیل نمره GPA

در مرحله آخر، نمره ای را که برای هر درس طبق شیوه A تا F به دست آوردید را در ضریب هر درس ضرب کنید؛ مثلا اگر در درس الف نمره 3 کسب کرده اید و ضریب آن درس 3 می باشد، عدد 9 به دست می آید. به همین ترتیب نمره هر درس را به دست آورده و آنها را جمع بزنید و بر مجموع ضرایب همان دروس تقسیم کنید تا معدل GPA شما بر اساس نظام نمره دهی کشور آمریکا به دست بیاید. اگر کمی گیج شده اید، به مثال زیر توجه کنید:

مثال: فردی در سه درس الف، ب، ج  که همه آنها دارای ضرایب 3 می باشند، به ترتیب نمرات 19، 15 و 13 را به دست آورده و می خواهد نمره تک تک این دروس و همچنین معدل کل خود را برحسب نظام GPA در آمریکا محاسبه نماید.

نمره 19 این فرد معادل A، نمره 15 معادل B و نمره 13 معادل C می باشد. سپس با توجه به جدول فوق، نمرات GPA هر درس را محاسبه می کنیم. حال که نمره GPA هر درس به دست آمد، به سراغ معدل کل می رویم.
در ابتدا باید ضریب هر درس را در عددی که در GPA به دست آمده ضرب نمائیم. در ابتدا برای مثال نمره درس الف را بررسی می کنیم:

12 = 3 * 4 = (ضریب * نمره درس الف در GPA) = درس الف

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

به همین شکل عدد نهایی درس ب، ج نیز به ترتیب 9 و 6 به دست می آید. در مرحله بعد هر سه عدد به دست آمده را جمع کرده و تقسیم بر مجموع ضرایب می کنیم؛ یعنی:

27 = 12 + 9 + 6

3 = 9 / 27

و به این ترتیب معدل کل این فرد بر حسب نظام GPA در کشور آمریکا، 3 محاسبه می شود.

CGPA چیست؟ و چه تفاوتی با GPA دارد؟

علاوه بر مفهوم GPA مفهوم دیگری تحت عنوان ( Cumulative Grade Point Average) یا CGPA نیز داریم که همانند GPA برای ارزیابی میانگین نمرات دانشجویان مورد استفاده قرار می­گیرد. اما در CGPA کلیه امتیازات کسب شده توسط دانشجو در طول دوران تحصیلی تقسیم بر کلیه واحدهای گذرانده شده در طول دوران تحصیل می گردد و میانگین نمرات انباشته شده بدست خواهد آمد.

مهم­ترین تفاوت بین GPA و CGPA در اینست که CGPA برای محاسبه­ میانگین نمرات در کل دوران تحصیلی (به عنوان مثال 4 سال) مورد استفاده قرار می­گیرد ولی GPA دوره ­های کوتاه­تری مانند یک ترم یا یک سال را شامل می ­شود.

تبدیل نمره به GPA
محاسبه نمره

شیوه محاسبه CGPA

برای محاسبه­ CGPA به شکل درصد بایستی CGPA بدست آمده را در 9.5 ضرب کرد.

درصد کل نمرات = CGPA * 9.5 (معدل)

به عنوان مثال اگر یک دانشجو CGPA معادل 9.6 بدست آورد، درصد نمرات او برابر خواهد بود با:

% 91.2= 9.5 * 9.6

در صورتی که CGPA را به شکل درصد محاسبه کنیم، بر اساس درجات A تا F درصدهای بدست آمده در حدود جدول زیر قرار می­گیرد:

 

Classification CGPA Percentage
Outstanding O or A+ 90% to 100%
First Class A 70% to 89%
Second Class B+ 50% to 69%
Pass Class B 40% to 49%
Fail F Below 39

در پایان و برای اینکه کار شما مخاطبین عزیز را ساده نمائیم، وب سایت grantunity را به عنوان وب سایت تبدیل نمره آنلاین معرفی می کنیم. در این وب سایت شما می توانید با وارد کردن نمرات خود، بلافاصله و به شکل دقیق نمره GPA خود را دریافت نمائید.

 

سوالات متداول در رابطه با معدل GPA

فرمول محاسبه GPA نمرات در آلمان

نمره GPA در سیستم آموزشی آلمان از طریق این فرمول به دست می آید:
A = 3 * [ ( x – y ) / ( x – z ) ] + 1
نمره معادل در سیستم آلمانی: A
بیشترین نمره قابل کسب: X
نمره و یا معدل متقاضی: Y
کمترین نمره که منجر به پاس کردن یک درس میشود : Z

نحوه محاسبه نمره بر اساس سیستم نمره دهی آمریکا

تبدیل نمره در نظام آموزشی آمریکا کمی پیچیده تر بوده و به این ترتیب است که برای محاسبه GPA ابتدا نیاز است تک تک نمرات دروس را به مقیاس A تا F تبدیل کنید و سپس نمرات نهایی GPA را به دست آورید.

Gpa مخفف چیست?

GPA یا همان Grade Point Average، یک شیوه نمره دهی معتبر و متحدالشکل در سراسر جهان است که در بازۀ 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای برای ارزش‌یابی تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف (از جمله آمریکا، آلمان و کانادا) می باشد.

نرم افزار تبدیل معدل به gpa

وب سایت WES  را به عنوان وب سایت تبدیل نمره آنلاین معرفی می کنیم. در این وب سایت شما می توانید با وارد کردن نمرات خود، بلافاصله و به شکل دقیق نمره GPA خود را دریافت نمائید.
 

4.3/5 - (151 امتیاز)

74 پرسش و پاسخ

  • در مورد حدودا نیم صدم پایین بودن معدل برای اپلای مخصوصا بورس کلی چاره ای نیس؟

  • سلام من مدرک کاردانی من مخابرات هست و فنی و مدرک کارشناسی من مدیریت. برای ام بی ای میخوام اپلای کنم حالا میخوام ببینم که کدوم معدل من حساب میشه با توجه به اینکه بیشتر دانشگاهها گفتند 4 سال باید دوره کارشناسی طول بکشه اما اگر فقط همون مدرک کارشناسی رو حساب کنیم 2 سال طول کشیده.

  • سلام
    میشه دقسق تر برای A+, A, A−, B+, B, B−, C+, C توضیح بدید چطوری باید تبدیل کرد؟
    A minus با B plus جند ندمه تفاوت داره و چطور باید تبدیل کرد؟
    منبع خاصی میتونید معرفی کنید برای اینا؟

  • سلام اگه ترمیم معدل کنم و نمراتم بالاتر بره برای اخذ بورسیه نمرهای ترمیم شده مدنظر گرفته میشه یا نمرات قبل ترمیم؟؟؟
    ممنون از پاسخ گویی تان

  • سلام اگر بخواهیم برای master مجدد در کانادا اپلای کنیم باید از همین سیستم آمریکا استفاده کنیم یا اینکه کانادا سیستم متفاوتی برای تبدیل نمرات دارد؟ و اینکه در ایران کارنامه مون رو بخواهیم ترجمه کنیم فقط به سیستم آمریکایی ترجمه می کنند یا برای کانادا به طور جداگانه به سیستم کانادایی ترجمه می کنند؟

  • سلام یک سوال در اخر محاسبه معدل به روش gpa
    معدل کل من ۳.۷ میشه الان این A هست یا B?

  • سلام خسته نباشید یه سوال وضعیت دروس معارف دانشگاه که در معدل حساب میشن چیه؟ اونا هم معادل سازی میشه یا حذف میشن؟

    • سلام هر نمره ای که در معدل حساب میشه، اینجا هم مورد حساب است

  • سلام اعداد اعشار رو چیکار کنیم؟
    مثلا 15.4 یا 15.8 گرفته باشیم همون 15 حساب میشه؟ و همون 3 به GPA ؟

  • سلام ببخشید من معدل کل دیپلمم یعنی کل نمرات سه سال شده ۱۶/۷۴ جایی که می‌خوام بورسیه بگیرم GPA بالاتر از ۸۰ درصد میخواد الان این معدل برابر ۸۰ درصده؟؟؟؟میشه GPA بالاتر از ۸۰ درصد؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام باید معدل تونو تبدیل کنید و باید تک تک نمرات تون تبدیل بشه و فقط نمیشه معدل کل رو تبدیل کرد و حساب کرذ

      • سلام مجدد ببخشید میدونم که باید تک به تک تبدیل کنم و نمیشه معدل کل و تبدیل کرد اما می‌خوام بدونم که حدودا اون معدل بالای ۸۰ درصد حدودا از بیست ما چند میشه می‌خوام بدونم که معدلم الان خوبه یا نه بالای ۸۰ هست یا نه

  • سلام پس اون درسایی که زیر دهیم رو اگه وارد نکنیم چجوری قراره جی پی ای مون بیاد پایین ؟ منظورم اینه خب ما نمره رو کسب نکردیم و موقع حساب کردن به اساس تعدادی که پاس کردیم به ما نمره میده که خب این یعنی دروس افتاده هیچ تأثیری رو نمره ی ما نمیزارن ؟ پس اینجوری بهتر نیست که ی درس رو بیفتی تا این که نمره ی کم بگیری که در جی پی ایت تاثیر داشته باشه ؟

  • با سلام لطفاً راهنمایی کنید
    الن برا gpa کردن نمرات پیش کدوم اداره باید رفت توی ایران الن برا مثال ما از اون سایت wes استفاده کنیم بعدش دادگستری یا وزارت یا سفارتخانه مورد نظر قبولش نکنه چی تو ایران یعنی نهاد یا سایت دولتی معتبر اینا نیست ؟؟

  • سلام خسته نباشید. میخواستم بپرسم که با توجه به اینکه نمره پایان نامه در معدل کل ارشد حساب نمیشود ، آیا برای تبدیل به GPA آمریکا لحاظ میشود ؟ یعنی پایان نامه بالای 16 ، 4 میگیرد ؟؟

      • سلام خسته نباشین.من توی دوره ارشدم یک درس داشتم که آنتن آرایه ای بود که افتادم و ترم ۴ باید یک درس به عنوان آنتن ۲ یا پیشرفته پاس میکردم.در واقع هر کدوم ازین دو درس رو میشد جای هم پاس کرد و هم پوشانی خوبی داشتن نسبتا!و من آنتن پیشرفته رو پاس کردم.میخواستم ببینم آیا نمره افتاده آنتن آرایه ای رو باید در محاسبه gpa بزارم ؟؟؟؟

  • سلام خسته نباشید. میخواستم بپرسم که با توجه به اینکه نمره پایان نامه در معدل کل ارشد حساب نمیشود ، آیا برای تبدیل به GPA آمریکا لحاظ میشود ؟ یعنی پایان نامه بالای 16 ، 4 میگیرد ؟

  • سوال من اینه که اگر معدل رو به آمریکایی تبدیل کنیم ولی اون ها اروپایی در نظر بگیرن چی؟ منظورم برای کشور های غیر اروپایی و غیر آمریکایی هست. مثل قطر
    آیا باید همون معدل ایرانی رو بنویسیم؟

  • سلام برای مقطع کارشناسی،ریز نمرات معدل نهایی رو باید بزاریم یا ریزنمرات معدل کل؟! ممنون میشم جواب بدید

      • سلام وقت بخیر برای اقدام مقطع لیسانس . ریزنمرات هر سه سال رو باید حساب کنیم ؟؟ دانشگاهی نیست معدل سال اخر یا همون کتبی دیپلم براش مهم باشه؟ میتونیم اینو تو رزومه ذکر کنیم که معدل سال های قبل به خاطر این که دست معلم بوده و معلم با ما لج بوده اومده پایین؟

        • سلام وقتتون بخیر
          معدل کلیه نمرات دیپلم تونو باید تبدیل کنید
          خیر
          در رزومه خیر در انگیزه نامه می توانید ذکر کنید

  • سلام. اگر درسی را در ارشد با نمره ۱۱ افتاده باشیم و سپس پاس شده باشد آیا با توجه به اینکه نمره ۱۱ طبق جدول D حساب می شود باید هر دو نمره را در gpa محاسبه کرد یا فقط نمره پاس شده درس را ؟

  • حداقل نیاز مندی رو برای دکترا این زده . این الان به چه معنا هست؟ class2 Division1
    Doctoral Minimum Admission Requirements
    Master’s Degree – Class 2, Division 1

  • سلام وقت شما بخیر، ببخشید من سوالی دارم ممنون میشم لطفااا جواب بدید.
    بعضی از بورسیه ها اعلام کردن که( متقاضیان باید دارای معدل GPA بالاتر از 80 % از آخرین موسسه آموزشی خود باشند.) خب این به چه معناست من توضیحات بالا رو خوندم ولی متوجه نشدم مثلا چه معدلی برابری میکنه با معدل GPA بالاتر از 80 % ؟؟؟؟!!!!
    ممنون میشم اگه اطلاع دارید پاسخ بدید.

  • سلام وقتتون بخیر باشه.ببخشید یه سوال داشتم محاسبه جی پی ای برای مقطع ارشد هم به همین صورت هستش چون نمره قبولی ارشد دوازده هستش میگم و اینکه با توجه به توضیحات هر دو نمره بیست و شانزده معادل چهار میشند؟

  • Mathematics: Grade 12 C or U, or Grade 11 U or M, or equivalent course
    سلام. منظور این متن چیه؟ چه نمره ای میشه؟

  • سلام، ممنون از سایت خوبتون
    Gpax رو چطور حساب کنم؟
    فقط معدل کل و تعداد کل واحد ها رو در سایت wes وارد کنم کافیه؟ یا تمام ریزنمرات؟

    • سلام خواهش ميكنم به صورت تك درس بايد هر درس را جداگانه وارد نماييد.

    • سلام ببخشيد از طریق این سایت می توانم معادل معدل ام را به دست بیاورم؟ امکان دارد به من پاسخ بدهید؟
      متشکرم

  • سلام وقت بخیر
    متوجه نشدم cgpa چطور محاسبه میشه ؟ میشه وب سایتی برای محاسبه اش معرفی کنید ؟
    توی دسته بندی نمرات cgpa تو سایت qs world uni نوشته cgpa/10،cgpa/5و cgpa/4
    میشه درموردش توضیح بدید ؟
    متشکر از سایت خوب تون

      • میشه لطفا بگید که اگه ترمیم معدل کنم برای اخذ بورسیه نمره ی قبل ترمیم مدنظر قرار میگیره‌ یا نمراتی که بعد ترمیم گرفتم ؟؟

  • سلام
    وقتتون بخیر
    من در مقطع کارشناسی چند درس افتاده دارم که بعد پاس کردم
    در توضیحات ریزنمرات اومده ک نمرات دروس افتاده در معدل تأثیری نداره
    برای محاسبه Gpa نمرات دروس افتاده هم باید وارد بشه یا چون در معدل تأثیری نداشته نیازی نیست وارد کنم؟
    متشکرم

    • سلام ممنون در اینجا نمرات اون درس که قبول شدید رو باید ملاک قرار بدید.

  • سلام در رزومه ما باید معدل خودمون رو بنویسیم درواقع همون CGPA هست؟
    GPA که مربوط به تک تک نمرات هست در رزومه ذکر نمیشه درسته؟
    و اینکه نمیشه با تناسب گرفتن ساده مثلا معدل 15 رو بنویسیم 3؟

    • سلام GPA هم معدل کل است و معمولا معدل GPA را در رزومه ذکر می کنند و نه CGPA.
      خیر با تناسب نمی توان محاسبه کرد.

      • با تشکر از پاسخ شما ، در مورد شیوه محاسبه CGPA هم میشه یکم بیشتر توضیح بدین؟چون وقتی نمرات کل سال تحصیلی رو بدست میاریم بین صفر و 4 یه عددی بدست میاد درسته؟پس چطوری مثلا 9 بدست اومده که بعدش ضرب در 9.5 شده؟

  • آیا ریزنمرات باید به سیستم امریکایی تبدیل شده و بعد ارسال شوند یا ترجمه رسمی ریزنمرات کافیست؟؟

      • سلام وقت بخیر
        آیا کسانی که کارشناسی ناپیوسته بودند برای محاسبه GPA هردو مقطع کاردانی و کارشناسی به صورت جداگانه باید حساب کنند و بفرستند یا خیر؟ و آیا نیاز هست که مقطع کاردانی ارسال شود یا فقط مقطع کارشناسی کافی هست؟

        • سلام وقتتون بخیر باید معدلی که در مدرک کارشناسی تون خورده رو ملاک محاسبه قرار بدید

  • از چ سایت یا محل معتبری جی پی ای باید به دانشگاه ارایه کنیم که معتبر باشه و مورد قبول دانشگاه؟

    • سلام و وقت بخیر میشه از معدل دیپلم به جای معدل سال اخر( دوازدهم) استفاده کرد؟
      معدل سال یازدهم( دیپلم)من ۱۹.۴۰ هست در حالیکه معدل سال دوازدهم من ۱۶
      آیا این امکان وجود داره معدل سال ۱۱ رو ارائه بدم؟

  • لطفا با سیستم ece evaluationهم‌ نحوه محاسبش رو بزارین چون کمی با wes فرق داره و نمرات رو کمتر میکنه

  • علامت / چه عملی را انجام میدهد؟
    و اینکه برای هر درس باید GPA جداگونه محاسبه کنیم یا باید کمترین و بیشترین نمره را در نظر بگیریم؟

      • نمیشه کمی سعه صدر داشته باشیم و تو هرکاری دخالت نکنیم؟؟؟؟!!! شاید طرف واقعا نمیدونه.شاید داره برای شخص دیگه ای سرچ میکنه و هزاران شاید دیگه…

  • سلام اگر درسی رو بیوفتیم ولی بعدا اون رو پاس کنیم هر دو نمره در gpa محاسبه میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.