زمانبندی اپلای

زمانبندی فرایند اپلای و مهاجرت تحصیلی

یکی از سوالات مهم و بخش های مورد بحث زمانبندی اپلای است. به این منظور می بایست ابتدا سایت دانشگاه برای ددلاین ها بررسی شود و  مدارکتان را  از قبل آماده نموده و با اساتید مکاتبات لازم را داشته باشید  معمولاَ برای هر سال ورودی، از سال قبل این مکاتبات و پر کردن اپلیکیشن فرم انجام می شود برای مثال اپلای برای پاییز سال 2022 ، یک سال قبل تر یعنی2021 مکاتبات و پر کردن اپلیکیشن فرم انجام می شود.    

زمان‌بندی فرایند اپلای دانشگاه‌ها

مرحله اول: تهیه رزومه

اولین مرحله در زمانبندی اپلای نگارش رزومه که به‌ اختصار CV نامیده می‌شود، است. بیان کننده برنامه های تحصیلی یا شغلی  فرد است و سابقه ای از تمام فعالیت‌های مفیدی است که فرد تاکنون انجام داده است.

در میان مدارکی که برای دانشگاه‌ها و اساتید ارسال می‌شود، رزومه یکی از مهم‌ترین مدارکی است که متقاضی بر اساس آن بررسی می‌شود.

قسمت‌هایی مهم یک رزومه شامل موارد زیر است:

  • مشخصات فردی
  • تحصیلات و توانایی‌های علمی
  • مدارک و تخصص‌ها
  • سوابق کاری
  • سوابق علمی و پژوهشی
  • عضویت‌ها
  • عناوین و افتخارات
  • علایق

اگرچه داشتن وب‌سایت ضروری نیست لکن در دریافت جواب مثبت از اساتید کمک زیادی می‌کند.

و شما می توانید توضیحات مواردی چون سوابق تحصیلی، چکیده مقالات، مدارکی که دریافت کردید یا مهارت‌هایی که آموختید را  به صورت تفصیلی و جامع در وب‌سایت شخصی خودتان بیان نمایید و این ارائه توضیحات در وب‌سایت شخصی می‌تواند در مکاتبه با اساتید تا حدود زیادی موثر باشد. به همین منظور پیشنهاد ما مبنی بر ایجاد سایت شخصی را جدی بگیرید.

مرحله دوم) مکاتبه با اساتید

یکی از بخش های مهم زمان‌بندی اپلای، مکاتبه با اساتید می‌باشد. بهترین زمان برای شروع مکاتبات، سپتامبر، یا به عبارتی اواخر آگوست و اوایل سپتامبر است.

علت پییشنهاد دادن این تایم این است ک این تایم، آغاز سال تحصیلی و شروع ترم در  کشورهایی مثل کانادا است. معمولا در این تاریخ ها اساتید فراغت بیشتری دارند و از آن جایی که درگیر امتحانات و پروژه‌ها و پایان نامه ها نیستند، فرصت کافی برای مکاتبه و چک کردن ایمیل‌هایشان وجود خواهد داشت.

ماه‌هایی چون سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر بهترین زمان برای انجام مکاتبه با اساتید است. در این بازه زمانی اساتید هنوز درگیر بررسی دانشجوها هستند و شاید هنوز دانشجویی را نپذیرفته باشند و بنابراین شانس بیشتری وجود دارد.

البته این بدین معنا نخواهد بود که اگر دیرتر مثلا در ماه‌های ژانویه، فوریه  اقدام به مکاتبه با اساتید نمودید، نخواهید توانست جواب مثبت بگیرید. بلکه ممکن است در این اوقات نیز پاسخ مناسبی دریافت نمایید با این وجود تجربه نشان داده که بهترین تاریخ، ماه‌های سپتامبر تا دسامبر می‌باشند.

بیشتر بخوانید:  معرفی فرصت های شغلی و کارآموزی سازمان ملل متحد

زمانبندی اپلای
Young man writing college or university application form with pen and paper. Student applying or filling document. Scholarship, grant or admission. School website in laptop.

مرحله سوم) ارائه انگیزه نامه تحصیلی

انگیزه نامه تحصیلی یا همان Statement of Purpose که به‌اختصارSOP نامیده می‌شود از دیگر قسمت های مهم زمانبندی اپلای می باشد و نامه‌ای است که شخص متقاضی به دانشگاه مقصد ارسال می‌نماید و انگیزه خود را برای تحصیل و دریافت پذیرش از دانشگاه مقصد، توضیح می‌دهد.

انگیزه نامه تحصیلی شما به دقت بررسی می‌شود و جالب است بدانید که انگیزه نامه یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در پذیرش شما خواهد بود.

برای نوشتن انگیزه نامه می‌توانید از همین الان شروع نمایید و در صورت نیاز آن را بازبینی و اصلاح کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود با افرادی که در نوشتن انگیزه نامه و اپلای دانشگاه خارجی تجربه دارند، مشورت نموده و از آن ها  بخواهید تا انگیزه نامه شما را بخوانند و نقاط قوت و ضعف آن را یاداور شوند.

مواردی که می‌بایست در انگیزه نامه پاسخ داده شوند:

  • چرا قصد دارید در کشور مدنظر و در رشته منتخب تحصیل کنید؟
  • اهداف تحصیلی شما چیست؟
  • چرا در کشور خود ادامه تحصیل ندادید؟
  • چقدر ادامه تحصیل در رشته‌ای که انتخاب کردید منجر به بهتر شدن فرصت‌های شغلی در کشورتان می‌شود؟
  • برنامه شما بعد از اتمام تحصیل چیست؟
  • اگر بیش از دوسال از دانشگاه دور بودید، تجربیات شغلی و دلایل وقفه تحصیلی خودتان را بیان نمایید.
  • دلایل شما برای تحصیل در دانشگاه مقصد چیست؟

نکات مهم در نوشتن انگیزه نامه

  • دارا بودن مقدمه خوب و اثرگذار
  • محدود بودن تعداد پاراگراف ها
  • عدم بدگویی از کشور خود
  • اگر یکی از اعضای خانواده در کانادا زندگی می‌کند، از حضور او به‌عنوان دلیل رفتن یاد نکنید. و برای خود دلایل منطقی بیاورید.
  • هر پاراگراف را به یک موضوع اختصاص دهید.
  • افرادی که نکته خاص در پرونده دارند مثل گپ تحصیلی، یا تغییر رشته/ گرایش تحصیلی و … می‌بایست حتما یک پاراگراف را به آن اختصاص داده و به طور دقیق موضوع مدنظر را شرح نمایند.
  • تکمیل انگیزه نامه با یک جمع بندی خوب

مرحله چهارم) تهیه توصیه‌نامه اساتید

توصیه‌نامه به نامه‌ای اطلاق می‌شود که از طرف اساتید برای متقاضیان نوشته می‌شود. از آنجایی که که اساتید معمولا فرصت کافی برای نوشتن توصیه‌نامه ندارند، بنابراین گرفتن توصیه‌نامه از آن ها یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین اقدامات فرایند اپلای خواهد بود.

هدف از توصیه‌نامه، بیان ظرفیت ها، مهارت‌ها و دستاوردهایی است که فرد انجام داده و استاد نیز آنها را تایید نموده است.

بدین منظور سعی کنید در اسرع وقت با اساتید در ارتباط باشید و آن هارا نسبت به قصد اپلای خود آگاه نمایید. این‌طور نباشد که مثلا سه روز یا یک هفته قبل از ددلاین دانشگاه تازه به فکر تهیه توصیه‌نامه بیافتید و به استاد خبر بدهید. در این صورت ممکن است کمبود وقت استاد در کیفیت پیشنهاد و توصیه‌ای که می‌دهد، تأثیر گذار باشد.

از آن جایی که اساتید معمولا وقت هایشان محدود است و ممکن است فرصت نگارش نداشته باشند، اگر زودتر اعلام کنید و آنها بدانند که قصد اپلای دارید، امکان حصول نتیجه بهتر است.

بیشتر بخوانید:  بورسیه های فول فاند استرالیا برای دانشجویان خارجی + لینک بورسیه ها

مرحله پنجم) تکمیل فرم اپلیکیشن

هنگامی که صفحه اپلیکیشن ها باز می‌شوند اگر مدارک آماده باشد سریعا می‌توانید اپلای نمایید. در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا، در زودترین حالات ممکن معمولا اپلیکیشنها در ماه‌های سپتامبر و اکتبر باز می‌شوند.

اگر مکاتباتتان تمام شده، ایمیل زدید و جواب گرفتید و نمره آزمون زبان شما آماده است پس لزومی ندارد که وقت را تلف نموده و تا ددلاین صبر کنید بلکه پیشنهاد می نماییم ، سریع تر اپلیکیشن را پر نمایید.

چراکه که ممکن است یک دانشگاه، مدارک خاصی مثل رایتینگ سمپل از متقاضی بخواهد و از آن جایی که آماده کردن این مدارک زمان بر است پس بهتر است زودتر اقدام نموده تا قبل از ددلاین تمامی مدارکتان آماده و تکمیل شده باشند.

مرحله ششم) در نظر گرفتن ددلاین

آخرین‌ مهلت درخواست پذیرش دانشگاه‌ها، معمولا متغیر است. تجربه نشان داده است که ددلاین دانشگاه‌های آمریکا زودتر و ددلاین دانشگاه‌ها کانادا کمی دیرتر است. ممکن است ددلاینها در اواسط ژانویه و یا اوایل فوریه باشد. ددلاین دانشگاه ها در فرایند زمانبندی اپلای بسیار مهم می باشد.

البته شایان ذکر است که این موضوع ممکن است با توجه به رشته و دانشگاهی که فرد اپلای می‌کند متغیر باشد. براین اساس پیشنهاد ما این است که در گام اول، ددلاین اپلای رشته و دانشگاهی را که می‌خواهید اپلای نمایید، چک کنید و از به وجود امدن مشکلات احتمالی و محدودیت زمان در آینده جلوگیری کنید.

اگر ددلاین یک دانشگاه دیرتر بود یعنی در ماه‌های آوریل یا می  شما چنانچه  مدارکتان حاضر است می توانید اپلای نمایید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

این توصیه از آن جا نشات می گیرد که گاها دانشگاه‌ها آفرهای فاند را تا فوریه یا نهایت مارس اعلام می‌ نمایند. پس اگر نزدیک به تاریخ ددلاین اپلای کنید، شاید پذیرش شوید ولی آگاه باشید که ممکن است موفق به دریافت فاند نشوید و کمک هزینه تحصیلی به شما تعلق نگیرد.

مرحله هفتم) اعلام نتایج

در این مرحله لازم است اپلیکیشن ها را چک نمایید. برای مثال، دانشگاه‌هایی که ددلاینشان زود است ممکن است زودتر هم جواب بدهند. بنابراین با چک کردن اپلیکیشن های مدنظر، شما می‌توانید از بین چندین دانشگاه که اپلای نمودید، بهترین گزینه را انتخاب و تایید نهایی کنید.

مرحله هشتم) پروسه ویزا

از آخرین مراحل زمانبندی اپلای پیگیری پروسه ویزا کشور مقصد می باشد. بلافاصله بعد از اینکه پذیرش نهایی را گرفتید و دانشگاه مد نظر را انتخاب نمودید، اقدام به تکمیل اپلیکیشن ویزا کنید.

اگر قصد دارید ویزای کانادا را دریافت کنید، به فکر اخذ استادی پرمیت (همون مجوز تحصیلی) کانادا باشید. فرم اپلیکیشن را پر نمایید. همچنین به دنبال اطلاعات بیومتریک خود بروید تا پروسه ویزا را با موفقیت طی کنید.

مرحله نهم) شروع کلاس‌ها

شروع کلاس‌ها در آمریکا و کانادا معمولا بدین‌صورت است که ابتدا یک اورینتیشن یا همان معارفه دارند که اغلب در اوایل یا اواسط ماه آگوست است. همچنین لازم است بدانید که تاریخ شروع ترم و کلاس دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، بین ۱۵ آگوست تا اوایل سپتامبر می باشد.

3.9/5 - (18 امتیاز)

4 پرسش و پاسخ

  • سلام. وقت بخیر
    میخواستم بپرسم برای بورسیه 2023 صربستان حتما باید فارغ‌التحصیل شده باشیم؟ مثلا این بورسیه برای من که ترم 7 هستم مناسب نیست؟

    • سلام اطلاع نداریم
      گایدلاین شونو مطالعه کنید یا بهشون ایمیل بزنید

  • سلام
    حتی اگر بخوایم برای مقطع کارشناسی اپلای کنیم باید مکاتبات با اساتید رو از 1 سال قبل شروع کنیم؟یعنی از کلاس یازدهم؟؟

    • سلام این برای ارشد و دکتری است
      برای کارشناسی اصلا مکاتبه نیازی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.