ریزنمرات اپلای

ریزنمرات تحصیلی چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

مهاجرت به خارج از کشور و تحصیل در دانشگاه های خارجی امروزه به رویای بسیاری از دانشجویان تبدیل شده است. دراین جایگاه، اطلاع از مراحل پذیرش تحصیلی و شناخت عواملی که ممکن است منجر به ریجکت شدن درخواست شما شوند، بسیار مهم و تاثیرگذار است. نقص مدارک و کامل نبودن پرونده تحصیلی و مهاجرتی شما ممکن است یکی از این عوامل باشد. شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه‌های خارج از کشور با توجه به مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر متفاوت است. یکی از مدارک مورد نیاز برای فرایند اپلای ریزنمرات تحصیلی است. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با ریزنمرات تحصیلی برای اپلای و نحوه اخذ آن آشنا نماییم. پس اگر به دنبال اپلای و پذیرش تحصیلی هستید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

منظور از ریزنمرات تحصیلی چیست؟

یکی از مدارک موثر و مهم برای مهاجرت تحصیلی داشتن ریزنمرات است و از آن جایی که بسیاری از کشورها، بر اساس ریزنمرات تحصیلی متقاضیان را بررسی و تعیین صلاحیت می‌کنند لذا اهمیت به این مسئله توصیه می‌شود. ارائه لیست کامل نمرات مقاطع تحصیلی قبلی برای هر مقطع تحصیلی لازم است. هر چه نمرات شما بالاتر باشد، بهتر می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

درواقع ارایه ریزنمرات به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا ارزیابی خوبی از سوابق تحصیلی و مهارت های شما داشته باشند. همچنین دارا بودن نمره بالا در دروس مرتبط با رشته مورد نظر نیز یک فاکتور مثبت در فرایند اپلای محسوب می‌شود.

ریز نمرات شامل تمام نمراتی است که فرد در طول دوران تحصیلی اخذ نموده است. نمرات راهنمایی، دبیرستان، لیسانس و فوق لیسانس . بالطبع برای هر مقطعی ریز نمرات مقطع قبلی مورد نیاز است. نکته قابل توجه این است که ریز نمرات باید به صورت ترجمه رسمی و تایید شده ارسال شوند و تصویر و کپی آن‌ها مورد قبول نمی باشد لذا متقاضیان می‌بایست تمام نمرات را ترجمه و سپس به صورت تأیید شده به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایند.

نکته مهم: چنانچه شما مدرک دانشگاهی مثلا لیسانس شیمی دارید و قصد دارید یک لیسانس دیگر مانند حقوق را اخذ نمایید در اینجا شما به ریز نمرات مقطع دبیرستان نیاز دارید نه ریز نمرات مربوط به تحصیل در دوره لیسانس شیمی.

در ریز نمرات تحصیلی موارد زیر قید می‌شوند:

  • کد دانشجویی برای هر درس
  • عنوان دروس گذرانده شده در دانشگاه
  • طول مدت تحصیل
  • درجه تحصیلی کشور مبدأ
ریز نمرات برای اپلای

ریز نمرات کالج

نمرات کالج سوابق معین و مشخصی از تکالیف قبلی شما در مدرسه می‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • لیست کامل کلاس هایی که در آن ها شرکت نموده اید
  • نمراتی که کسب نموده اید
  • لیست کامل از تاریخ های حضور در کلاس و دروس
  • معدل

توجه داشته باشید که بسته به اطلاعاتی که مدرسه شما جمع آوری می کند، ریز نمرات ممکن است نام کامل، تاریخ تولد و شماره شناسایی دانش آموز را نیز ذکر نماید.

چنانچه کارفرما درخواست ارائه ریزنمرات رسمی نموده باشد، باید توسط دانش‌آموز یا دانش‌آموخته درخواست شود و مستقیم از دبیرستان یا کالج ارسال شود و موسسه صادر کننده آن را برای کارفرما ارسال می کند تا از هرگونه تحریف احتمالی ممانعت شود. چنانچه مهر و موم قبل از دریافت کارفرما شکسته یا باز شود، ریز نمرات باطل و تقلبی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  مدارک مورد نیاز برای اپلای و مهاجرت تحصیلی

در صورت درخواست ریز نمرات غیررسمی، ارسال فتوکپی از گزارش نمره یا یک نسخه دانلود شده از کارنامه کافی است. (مشروط به اینکه شامل تمام دروس، نمرات و معدل شما باشد.)

شرایط اخذ ریز نمرات جهت اپلای

  • ریزنمرات شما نقش مهم و موثری در پذیرش یا عدم پذیرش تحصیلی دارند چراکه درواقع ریزنمرات میزان تلاش و پشتکار شما را در طول مدت تحصیل نشان می‌دهد.
  • امکان اخذ ریزنمرات قبل از به پایان رساندن دوره تحصیلی مربوطه وجود ندارد. یعنی شما می توانید فقط ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی و پیش از آن را دریافت نمایید. همچنین اخذ ریز نمرات فعلی سه ماه بعد از به پایان رساندن دوره تحصیلی میسر می‌باشد.
  • دانشجویان پسر برای اخذ ریزنمرات می‌بایست نامه معافیت تحصیلی یا پایان خدمت شان را به دانشگاه مربوطه ببرند.
  • چنانچه در دانشگاه دولتی تحصیل نموده باشید نیازمند آزاد کردن مدرک تحصیلی تان هستید.
  • اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید ریز نمرات شما توسط دادگستری وزارت امور خارجه تائيد نمی شود. اگر شما دانشنامه داشته باشید، ریز نمرات شما تائيد می شود و جالب است بدانید که اخذ دانشنامه تقریبا سه ماه به طول می‌انجامد.

چگونگی تایید ریزنمرات مقاطع مختلف تحصیلی

تایید ریز نمرات راهنمایی: برای تأیید ترجمه ریز نمرات دوره راهنمایی می‌بایست مهر و امضای ناظم و مدیر مدرسه و آموزش و پرورش منطقه وجود داشته باشد.

تایید ریز نمرات دبیرستان: برای تأیید ترجمه ریز نمرات دوره دبیرستان  می‌بایست مهر و امضای ناظم و مدیر مدرسه و آموزش و پرورش منطقه وجود داشته باشد.

تایید ریز نمرات کاردانی: این ریز نمرات نیز باید توسط آموزشگاه تحصیلی مربوطه و وزارت علوم تأیید و مهر شوند.

تایید ریز نمرات گواهی های صادره از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: مدرک لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و ریز نمرات صادره از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌بایست توسط خودش مهر و امضا شود.

تایید ریز نمرات مدارک صادره از دانشگاه پیام نور: گواهی های صادره از دانشگاه های پیام نور نیز لازم است که به امضا و تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

تایید ریز نمرات مدارک صادره از وزارت بهداشت: ریز نمرات رشته هایی مثل پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی، مامائی و سایر رشته های مربوطه می‌بایست به تأیید و امضای وزارت بهداشت و درمان برسند.

   تایید ریز نمرات مدارک صادره از دانشگاه های آزاد اسلامی: گواهی ها و مدارکی که توسط دانشگاه های آزاد اسلامی صادر می شوند می‌بایست به مرکز این سازمان ارسال و مهر و امضا شوند.

تایید ریز نمرات مدارک صادره از دانشگاه های غیر انتفاعی: این مدارک می‌بایست توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید و مهر شوند.

نکته مهم و قابل توجه این است که این ریز نمرات ابتدا باید ترجمه شوند و توسط سازمان دار الترجمه نیز تأیید شوند و سپس به وزارت های مذکور ارسال شوند.

ریزنمرات اپلای

هزینه ترجمه ریز نمرات برای اپلای در خارج از کشور

جالب است بدانید برای هر مدرک و ریز نمره مبلغی لازم است پرداخت شود. علاوه براین بابت هر مهری که توسط وزارت خانه های مذکور و سازمان دارالترجمه بر روی اسناد خورده شود، از شما هزینه ای اخذ خواهد شد. این مبلغ طبق معمول پایین تر از ۵۰۰ هزار تومان است و جالب است بدانید که این مبلغ تنها مختص هزینه ترجمه ریز نمرات است و ترجمه سایر مدارک مبلغ جداگانه ای دارد.

بیشتر بخوانید:  بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان 2024 چیست؟ + شرایط و مدارک

ریز نمرات غیر رسمی برای اپلای

لازم است بدانید بسته به دانشگاهی که برای آن قصد اپلای دارید، ممکن است با درخواست ارایه ی ریزنمرات غیر رسمی روبرو شوید. ریز نمرات غیر رسمی را می‌بایست از دانشگاه محل فارغ التحصیلی تان درخواست کنید.

پس از اخذ ریزنمرات آن را در سایت دانشگاه آپلود نمایید. چنانچه دانشگاه شما ریز نمرات را به صورت فارسی در اختیار شما قرار دهد می‌بایست توسط دارالترجمه آن را ترجمه نموده و سپس در سایت دانشگاه مقصد آپلود نمایید.

ریز نمرات رسمی برای اپلای

در صورتی که دانشگاه مقصد، از شما ریز نمرات رسمی بخواهد، لازم است که شما مدرک تان را آزاد کنید. منظور از آزاد سازی مدرک، خریدن مدرک از دانشگاه محل تحصیل قبلی تان است. در این صورت خواهد بود که دانشگاه شما ریزنمرات را در اختیارتان می‌گذارد. پس از این مرحله می‌بایست ریز نمرات را به صورت حضوری به وزارت علوم برده یا به صورت آنلاین فرم پر کنید و سپس مدارک خود را بفرستید و پس از تائيد آن را ترجمه نمایید. چنانچه زمان کافی برای آزاد کردن مدرک در اختیار دارید توصیه می‌شود، از روش های جایگزین مانند آزاد کردن مدرک توسط کاریابی استفاده نمایید چراکه این روش بسیار زمان بر می‌باشد.

مدارک و شرایط لازم برای اخذ ریز نمرات از دانشگاه

  • ارائه کارت پایان خدمت + کپی آن( برای آقایان)
  • ارائه اصل کارت معافیت از سربازی + کپی آن ( برای آقایان)
  • گواهی اتمام دوره ضرورت از یگان خدمتی( برای آقایان)
  • ارائه اصل معافیت موقت متقاضی + کپی آن( برای آقایان)
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای مقاطع تحصیلی بالاتر
  • تسویه بدهی های پرداختی در صندوق رفاه دانشجویان
  • تسویه بدهی های پرداختی در امور دانشجویی دانشگاه
  • داشتن مدارک مربوطه مبنی بر لغو تعهدات مقاطع قبلی
  • کارت ملی
  • حداقل چهار قطعه عکس جدید سه در چهار
  • یک عدد تمبر
  • ارائه مدارکی مبنی بر ادامه تحصلیل در دانشگاهی دیگر به گونه ای که تاریخ شروع و پایان دوره مشخص باشد.
  • لغو تعهد خدمات آموزش رایگان برای دانشجویان دوره روزانه(برای لغو تعهد می‌بایست این کار را از طریق سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) انجام دهید. شما در ابتدا باید در این سامانه ثبت نام نموده و سپس اصل مدارک خود را به آدرس موجود در سایت سجاد ارسال کنید تا مدارک شما تائید شوند.
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده به اداره دانش آموختگان
  • ارائه نامه مربوطه به بلامانع بودن اخذ مدرک دانشگاهی از سمت سازمان آموزش و پروش + فرم ۵۰۲

شرایط اخذ دانشنامه:

  • تسویه شدن کلیه بدهی های شما به دانشگاه
  • معلوم بودن وضعیت نظام وظیفه (کارت پایان خدمت، کارت معافیت تحصیلی، کارت معافیت پزشکی)
  • تعهد خدمت برابر سنوات تحصیلی برای منطقه یک و دوبرابر سنوات تحصیلی برای منطقه دو و سه صورت گرفته شده باشد.

سوالات متداول

ریزنمرات تحصیلی چیست؟

ریز نمرات شامل تمام نمراتی است که فرد در طول دوران تحصیلی اخذ نموده است. نمرات راهنمایی، دبیرستان، لیسانس و فوق لیسانس . بالطبع برای هر مقطعی ریز نمرات مقطع قبلی مورد نیاز است. نکته قابل توجه این است که ریز نمرات باید به صورت ترجمه رسمی و تایید شده ارسال شوند و تصویر و کپی آن‌ها مورد قبول نمی باشد لذا متقاضیان می‌بایست تمام نمرات را ترجمه و سپس به صورت تأیید شده به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایند.

4.5/5 - (29 امتیاز)

32 پرسش و پاسخ

  • سلام من ریز نمرات رو از دانشگاه آزاد گرفتم ولی دانشگاهم توی کانادا میگه باید اصلش باشه چجوری باید اصلش کنم دانشگاه فقط همینو میده

    • سلام می تونید از مشاوره آزادسازی مدارک مون استفاده کنید تا کارشناسان مون راهنمایی تون کنند

  • سلام من دوازدهم ریاضی هستم و بعد از گرفتن لیسانس بخواهم برای اپلای برای فوق لیسانس اقدام کنم نمرات راهنمایی هم لازمه؟؟

  • بنده در کانادا مستقر هستم و مدرک کارشناسی ارشد قبل از سال 88 صادر شده و اصل دانشنامه را در اختیار دارم اما اکنون نیاز به ریز نمرات دارم. آیا میتوانم از کانادا درخواست ریز نمرات بنمایم؟

    با تشکر

  • سلام وقت بخیر
    ببخشید آیا نوع سهمیه قبولی ، در ریزنمرات ترجمه میشود یا خیر ؟
    و سهمیه 5 درصدی معمولا در ریز نمرات به چه صورتی قید میشود (مثلا سهمیه ایثارگری – سهمیه 5 درصدی – سهمیه فرزند رزمنده و…)
    بسیار ممنونم

  • سلام حداقل نمره ايي كه مورد تاييدشونه براي اپلاي در رشته پزشكي چقدره؟من متاسفانه سال ١١هم شيمي رو ١٢.٢٥ اوردم

  • سلام وقت بخیر من برای دانشگاه میخام اپلای کنم ریز نمرات دبیرستان رو باید به دست بیارم یا کل سال های تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان؟

  • سلام.
    چه نمره‌ای از دبیرستان ( رشته تجربی) برای اپلای مهمه؟
    مستمر؟ ترم یک؟ ترم دو؟ همه‌ی دروس یا فقط تخصصی ها؟
    معدلم در حد ۱۷ و نمرات خوبی در علوم پایه ندارم. شیمی رو هم افتادم
    این در اپلای من برای مهاجرت موثره؟

  • سلام، وقت‌تان بخیر.
    معدل و نمرات سه سال آخر دبیرستان اگر در حد ۱۶/۱۷ باشند مشکلی برای مهاجرت ایجاد می‌کنند؟ رتبه‌ی کنکور چطور؟

  • سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    بنده کارشناسی ارشد تو ایران گرفتم . حالا میخوام برای ارشد کانادا اقدام کنم. از من ریز نمرات مدرک کارشناسی رو میخوان یا کارشناسی ارشد؟

  • سلام،
    بنده نهم راهنمایی هستم معدلم هیچگاه زیر ۱۸ و نیم نبوده قصد مهاجرت برای رشته ریاضی و هوا و فضا دارم
    فقط در علومم سال هفتم و هشتم ۱۵ و ۱۴ بوده ریاضیم هم همیشه بالای ۱۷ بوده ایا مشکلی پیش میاد? اگرم مشکلی باشه میتونم در دبیرستان جبران کنم؟.

      • سلام وقت بخیر من برای دانشگاه میخام اپلای کنم ریز نمرات دبیرستان رو باید به دست بیارم یا کل سال های تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان؟

  • درود بر شما ، من خارج از کشور زندگی می کنم و الان فقط مدرک پیش دانشگاهیم رو در اختیار دارم، ولی اینجا احتیاج به ریز نمرات پیش دانشگاهی و دیپلم و ریز نمرات آن دارم ، آیا موسسه شما می تواند این مدارک را برای من از آموزش و پرورش در یافت کند؟ چون من کسی را در ایران ندارم و هزینه انجام کار چقدر می شود، با سپاس

  • سلام
    من کلاس هفتم و دهم یازدهم نمره م بالا نبوده . برا بورسیه دکتری مشکلی پیش میاره ؟

  • سلام
    من دانشنامه اصلی کارشناسی آزاد رو گرفتم
    و میخوام برای ارشد اپلای کنم
    برای دریافت ریز نمرات دقیقا چه مدارکی لازمه ببرم؟
    ابهام من اینجاست که در توضیحات قید شده گواهی اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر خب من که تحصیل نمیکنم مسلما نیازی نیست یا اگر نباشم به من ریزنمرات نمیدن؟

    • سلام به آموزش دانشگاه تون برید درخواست ریزنمرات کنید بهتون میدن

  • سلام وقت بخیر
    برای اپلای بورسیه کارشناسی ارشد فقط ریز نمرات دوران کارشناسی لازمه؟

  • سلام خیلی ممنون از پست خوبتون، من الان کاردانی دانشگاه علمی کاربردی میخونم و این ترم فارغدالتحصیل شدم. دانشگاه میگه که مدرک تا یک ماه الی بیشتر بدستمون میرسه ، یعنی الان این ریز نمراتی ک به من میدن رسمی میشه؟!

  • سلام من چند روز پیش فارغ التحصیل شدم، اگه بخوام امسال اپلای کنم، یعنی به من ریزنمرات رو نمیدن‌؟؟ چجوری باید دریافت کنم پس! منظور از ریز نمرات، نمرات معدل کل هست یا معدل نهایی؟!

  • سلام خسته نباشید
    سوالی داشتم خدمتتون اگر درسی رو با ۹.۷۵ افتاده باشیم و با نمره بالا پاسش کرده باشیم ( در معدل کل تاثیر نداره دیگه ) خود این نمره پایینی که بعدا درست شده تاثیر منفی داره ؟ اگر داره چقدر بد می تونه باشه ؟
    خیلی ممنون 🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.