ECTS

همه چیز درباره ECTS یا نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی

تحصیل در اروپا به سبب موقعیت های علمی و تحقیقاتی مناسب و کیفیت آموزشی مطلوب از اهداف حائز اهمیت بسیاری از دانشجویان است. درواقع این افراد برای یافتن شغل مورد نظر، تحصیلات عالی، داشتن مدرک تحصیلی معتبر و زندگی رفاهی با امکانات بیشتر متمایل به مهاجرت و تحصیل در اروپا هستند. از طرفی قاره اروپا نیز به دلیل دارا بودن امکانات عالی و تمرکز روی تحصیل مقصد ایده آلی جهت مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. در همین راستا هرساله متقاضیان زیادی اقدام به پیگیری فرایند اپلای یا ارسال مدارک و رزومه خود به دانشگاه های خارجی می‌کنند. دراین بین سوال مهمی قابل طرح است و آن این است که آیا رزومه متقاضی که در سیستم ایران کسب و تحصیل شده است برای دانشگاه های خارجی با همان شکل قابل پذیرش است یا نیاز به معادل سازی و انتقال واحد های درسی وجود خواهد داشت؟ ما در این نوشتار قصد داریم به این سوال مهم پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز درخصوص نظام انتقال واحدهای درسی یا ECTS را بیان نماییم.

ECTS چیست؟

از آنجایی که آیین نامه های آموزشی در هر کشوری متفاوت است برهمین اساس تعداد واحدهای درسی و نظام نمره دهی نیز متفاوت خواهد بود و لازم است که دانشجویان در جریان ارسال مدارک خود نمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده خود را از واحدهای کشور مبدا به واحدهای کشور مقصد محاسبه و انتقال نمایند. در همین راستا یکی از سیستم های مناسب جهت تبدیل تعداد واحدها و نمرات دروس گذرانده شده بر طبق نظام آموزشی اروپا، سیستم ECTS می‌باشد.

ECTS گرفته شده از عبارت European Credit Transfer and Accumulation System به معنای نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی است که نوعی سیستم انتقال نمره و تعداد واحدها بر اساس نظام آموزشی کشورهای اتحادیه اروپا است. بر طبق سیستم ECTS هر سال تحصیلی به صورت تمام وقت ۶۰ واحد آموزشی می‌باشد که معادل ۱۵۰۰-۱۸۰۰ ساعت درس خواهد بود.

 

ECTS

 

تبدیل تعداد واحد بر اساس سیستم ECTS

نقش مهم ECTS تبدیل تعداد واحدهای گذرانده در کشور مبدا بر طبق نظام آموزشی اتحادیه اروپا است که تاثیر بسزایی در فرایند پذیرش متقاضیان در مقاطع تحصیلات تکمیلی کشورهای اروپایی دارد. هر سال تحصیلی ۶۰ واحد آموزشی است که در کشورهای انگلستان، ایرلند و اسکاتلند این تعداد واحد ۱۲۰است.  بر طبق این نکته هر سال آموزشی شامل دو نیمسال است که دوره سه سال آموزشی لیسانس شامل ۶ نیمسال تحصیلی خواهد بود و ۱۸۰ واحد درسی در آن گذرانده می‌شود. مدت زمان گذراندن دوره کارشناسی در اروپا ۳ سال است. دوره کارشناسی ارشد ۴ نیمسال تحصیلی معادل دو سال است که در آن نیاز به گذراندن 120 واحد درسی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:  اعلام نتایج لاتاری 2025 ، آموزش رایگان نحوه مشاهده نتایج لاتاری 2025 تصویری

 

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی اروپا را دارند می‌بایست تعداد واحدهای گذرانده شده خود را بر اساس سیستم ECTS محاسبه نمایند.

تبدیل نمره بر اساس نظام آموزشی اروپا (ECTS)

مقیاس ECTS بر مبنای نمره 5 محاسبه می‌کند. در برخی از کشورها به جای عدد از سیستم حروف الفبا استفاده می‌کنند. این حروف عبارتند از A ، B، C، D ، E ، F که در آن ها A بهترین نمره و E و F نشانه مردودی است. دسته بندی نمرات در سیستم ECTS :

نمرات بین 0 تا 10 در سیستم آموزشی ایران معادل صفر در این سیستم است.

نمرات بین 10 تا 12 در سیستم آموزشی ایران معادل نمره یک در این سیستم است.

نمرات بین 12 تا 14 در سیستم آموزشی ایران معادل نمره 2 در این سیستم است.

نمرات بین 14 تا 16 در سیستم آموزشی ایران معادل نمره 3 در این سیستم است.

نمرات بین 16 تا 18 در سیستم آموزشی ایران معادل نمره 4 در این سیستم است.

نمرات بین 18 تا 20 در سیستم آموزشی ایران معادل نمره 5 در این سیستم است.

 

ECTS

تبدیل واحد بر اساس سیستم ECTS

برای آگاهی از فرمول تبدیل تعداد واحدهای درسی سیستم آموزشی ایران به سیستم آموزشی اروپا (X=a* nt / NT)  لازم است ابتدا با متغیرهای آن آشنا شوید تا در گام بعدی با شناخت متغیرها احتساب نمرات آسان تر باشد.

X= تعداد واحدهای درسی در سیستم ECTS

a= تعداد واحدهای درسی در ایران

t = مدت زمان تدریس هر واحد درسی در طول هفته در ایران

T= مدت زمان تدریس هر واحد درسی در طول هفته در سیستم ECTS

n= تعداد هفته در طول ترم در سیستم آموزشی ایران

N= تعداد هفته در طول ترم در سیستم ECTS

نکته قابل توجه این است که دروس نظری که ارزش آن 2 واحد است در این سیستم می‌بایست 60 دقیقه در طول هفته تدریس شده و درس عملی که ارزش آن 4 واحد است  120 دقیقه در طول هفته بر اساس سیستم ECTS تدریس شود.

 

a: تعداد واحدهای درسی در سیستم آموزشی ایران در هر ترم ماکزیمم 20 واحد است.

 

t:میزان ساعات تدریس هر واحد در طول هفته بر اساس نوع آن متغییر است. یعنی میزان ساعات تدریس دروس نظری و عملی متفاوت است. میزان ساعات تدریس هر نوع واحد عبارتند از:

بیشتر بخوانید:  راهنمای برندگان لاتاری 2025 آمریکا، معرفی مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری آمریکا

نوع واحد نظری: میزان ساعات تدریس در هفته 45 دقیقه

نوع واحد نظری: میزان ساعات تدریس در هفته 50 دقیقه

نوع واحد نظری: میزان ساعات تدریس در هر هفته 60 دقیقه

نوع واحد عملی: میزان ساعات تدریس در هر هفته 90 دقیقه

نوع واحد عملی: میزان ساعات تدریس در هر هفته 105 دقیقه

نوع واحد عملی: میزان ساعات تدریس در هر هفته 120 دقیقه

قابل ذکر است که درس نظری که ارزش آن 2 واحد است در سیستم آموزشی ایران بین 90 دقیقه تا 120 دقیقه تدریس خواهد شد و یا درس عملی که ارزش آن 3 واحد است بنابر تعریف سیستم آموزشی دانشگاه بین 270 دقیقه تا 360 دقیقه تدریس می‌شود.

 

n: تعداد هفته در طول ترم سیستم آموزشی ایران برابر با 16 هفته است.

N: تعداد هفته در طول ترم نظام آموزشی اروپا بین 12 تا 15 هفته متغیر است.

پس از تبدیل تعداد واحد‌ها بر مبنای سیستم ECTS در قدم بعدی باید لیست دروس دانشگاه مقصد را تهیه کنید و سپس آن را با لیست دروس دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید مقایسه نمایید. ممکن است در این بین عنوان‌های دروس ارائه شده در دو دانشگاه متفاوت باشد که در این راستا باید سرفصل دروس را هم مطالعه نموده باشید تا بتوانید بر اساس محتوای گذرانده شده عنوان‌ دروس مقصد را معادل سازی نمایید. نهایتا بر این اساس تعداد واحدهای دانشگاه مقصد معادل سازی خواهد شد.

در اخر نیز توجه داشته باشیدکه دروس عمومی نیاز به معادل سازی ندارند.

3.8/5 - (74 امتیاز)

2 پرسش و پاسخ

  • سلام این فرمول رو از کجا آوردید میشه منبع رو ارائه بدید چون واسه دانشگاه نمیشه وب سایت ایرانی ارائداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.