تاثیر کنکور بر اپلای

تاثیر رتبه کنکور در پذیرش گرفتن و اپلای تحصیلی

یکی از سوالات مهم و دغدغه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تاثیر رتبه کنکور بر اپلای بوده است. حتما در ذهن شما هم این سوال پیش آمده که برای اپلای چه رتبه ای لازم است؟ و داشتن رتبه خوب چه تاثیری بر فرایند پذیرش تحصیلی دارد؟ و برای بورسیه شدن چه رتبه ای لازم است؟ ما در این نوشتار قصد داریم شما را با تاثیر رتبه کنکور بر اپلای و مطالب پیرامون آن آشنا نمائیم.

بورسیه ها به صورت خصوصی یا سازمانی اعطا می شوند و یا در موارد بسیار محدود و بر اساس تفاهم نامه های امضا رسیده توسط ارگان ها و یا دانشگاه ها در ایران ارائه می‌شوند. شانس دریافت این نوع بورسیه ها معمولا برای افرادی که رتبه های عالی و تک رقمی کسب نموده اند و به نوعی دانشجوی نخبه و استعداد درخشان محسوب می‌شوند بیشتر است.

رتبه لازم برای بورسیه

امکانات پیشرفته، موقعیت های علمی مناسب، اساتید برجسته و امکانات رفاهی مناسب از جمله عواملی است که بسیاری از دانشجویان و متقاضیان داخلی را ترغیب به ادامه تحصیل در خارج از کشور و پیگیری فرایند اپلای می‌کند. هزینه های بالای تحصیل در کشورهای اروپایی و خارجی سبب می‌شود بسیاری از افراد به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی و اپلای باشند چراکه با پذیرش تحصیلی و اپلای بخش بزرگی از هزینه های تحصیل و زندگی در کشور خارجی تامین می‌شود.

درخصوص نحوه تاثیر رتبه بر اپلای و رتبه لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی باید اذعان داشت که هر دانشگاه و کشوری با توجه به سطح علمی و رشته های تحصیلی خود، شرط معدل مخصوصی را برای بورسیه شدن متقاضیان در نظر می‌گیرد. شرایط بورسیه با توجه به سطح علمی هر دانشگاه متفاوت است. معمولا برای رشته های فنی سختگیری های کمتری وجود دارد و برای رشته های علوم انسانی رتبه و معدل بالاتری لازم است. همچنین دانشگاه های کشورهایی مثل فرانسه و آمریکا و آلمان معدل های بالاتری نیاز دارند.

 

تاثیر کنکور بر اپلای

 

معدل خوب، رزومه تحصیلی و پژوهشی مناسب، داشتن نمره زبان یا مدرک زبان مرتبط و مناسب، ارائه مدارک مربوط به رتبه ها و جوایز کسب شده در المپیاد ها و آزمون های رقابتی از موارد تاثیرگذار برای دریافت بورسیه هستند. برخی از کشورها به هنگام بررسی رزومه متقاضیان تحصیل در خارج معدل و رتبه کنکور را در نظر می‌گرفتند. اشخاصی که معدل سال قبل شان بالای ۱۸ شده است، شانس دریافت بورسیه تحصیلی را دارند. البته بستگی به کشور انتخابی و نوع رشته نیز دارد. به هرحال کسی که تمایل به اپلای و بالابردن شانس پذیرش تحصیلی دارد می‌بایست رزومه تحصیلی و نمرات بالایی در کارنامه خود داشته باشد. بدیهی است رتبه عالی کنکور و کسانی که رتبه های تک رقمی کسب نموده اند شانس بالاتری جهت اپلای دارند.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

رتبه لازم برای بورسیه پزشکی خارج از کشور

رشته پزشکی یکی از رشته های پرطرفداری است که قریب به اکثر محصلان رشته تجربی آرزوی قبولی در این رشته را دارند. تاثیر رتبه کنکور بالا و خوب برای پذیرش در این رشته انکارناپذیر است. از آنجایی که در ایران رقابت زیادی بر سر رشته پزشکی و قبولی در آن را دارند بسیاری از متقاضیان اقدام به پیگیری فرایند اپلای و بورسیه پزشکی خارج از کشور می‌کنند. رشته پزشکی در خارج از کشور گرایش های مختلفی دارد دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری بخشی از این موارد است. از آنجایی که ممکن است هر دانشگاه شرایط مختص به خود را داشته باشد توصیه می‌کنیم با مراجعه به وب سایت دانشگاه مدنظر خود از رتبه کنکور لازم برای پذیرش و سایر سوابق و رزومه های مورد نیاز آگاه شده و پس از آشنایی مراحل پذیرش و بورسیه تحصیلی در دانشگاه مقصد خود را با سهولت بیشتری دنبال نمایید.

بسیاری از دانشگاه های خارجی ممکن است به رتبه دانشجو در ایران توجهی نکنند و سایر سوابق از جمله معدل سال قبل، مدرک زبان و رزومه او را در نظربگیرند. بنابراین دانشجویانی که در کنکور تجربی رتبه کنکور پایینی کسب کرده اند نباید نا امید شده و احتمال پذیرش خود را پایین بدانند چراکه همانطور که ذکر کردیم پذیرش ممکن است بدون توجه به رتبه فرد و با درنظر گرفتن سایر سوابق او انجام شود. به هرحال رتبه بالا به عنوان یک مورد مثبت در کارنامه فرد تلقی شده و می‌تواند نظر اساتید بررسی کننده پرونده های پذیرش تحصیلی را به خود جلب نموده و عاملی در جهت تقویت رزومه فرد نسبت به رقیب دیگر باشد. همچنین با مشاهده مقالات موجود در سایت همچون سایت آموزشی EDX، دوره های آنلاین سایت خان آکادمیkhan academy و دوره های آنلاین رایگان سازمان جهانی یونیسف رزومه خود را تقویت کنید.

3.1/5 - (59 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.