مراحل اپلای

اپلای چه مراحلی دارد؟ چگونه مهاجرت تحصیلی کنیم و از دانشگاه های خارجی پذیرش رایگان بگیریم؟

اپلای و نحوه پیگیری فرایند آن یکی از دغدغه های مهم متقاضیان تحصیل در کشور خارجی است. افراد ممکن است در مقاطع مختلفی تصمیم به مهاجرت تحصیلی و پذیرش رایگان در دانشگاه های خارجی بگیرند. آنچه که در این بین حائز اهمیت است این می‌باشد که هرکدام از این مقاطع ممکن است نیازمند تهیه و ارائه مدارک و رزومه متفاوتی باشند. همچنین اینکه مدارک مورد نیاز در چه زمانی ارائه شوند مستلزم آگاهی از شرایط و روند اپلای است. در همین راستا در این نوشتار قصد داریم شما را با مراحل مختلف اپلای و شرایط ویژه آن آشنا نماییم. اگر به دنبال اپلای و پذیرش دانشگاه های خارجی هستید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مراحل اپلای به طور کلی به صورت زیر قابل تقسیم بندی است:

برنامه‌ریزی قبلی برای مراحل اپلای

مانند هر هدف دیگری برای پیشبرد صحیح و به موقع اپلای لازم است که قبل از شروع به طی مراحل آن برنامه ریزی کنید و کلیه شرایط، ضوابط، هزینه ها و اتفاقاتی که ممکن است اتفاق بیفتند را سنجش و ارزیابی کنید. به عبارتی زمانی می‌توانید فرایند اپلای را پیگیری نمائید که از انگیزه های خود برای مهاجرت تحصیلی مطمئن بوده و آماده طی مراحل مختلف آن باشید. اهمیت برنامه ریزی قبلی از آن جهت است که در صورت پیش بینی ننمودن مراحل مختلف ممکن است درست زمانی که مهلت مدنظر دانشگاه خارجی برای پذیرش مدارک و درخواست متقاضیان تمام شده و یا روبه اتمام باشد شما بدون آگاهی اقدام به شروع مراحل نمایید و براین اساس ضمن اینکه زمان و هزینه زیادی هدر داده اید دیگر برای شروع دیر بوده و از روند کار عقب بمانید. بنابراین برنامه ریزی و زمان بندی قبلی به شدت توصیه می‌شود.

مراحل اپلای

تهیه فهرست دانشگاه‌ها و ددلاین آن‌ها

پس ‌از این که از انگیزه های خود جهت اپلای مطمئن شدید و تصمیم جدی گرفتید لازم است با کمک وبسایت های معتبر در این زمینه لیستی از دانشگاه های معتبر رشته خود جهت تحصیل تهیه نمایید. سپس با جستجو در وب‌سایت دانشگاه‌هایی که لیست نمودید، برنامه تحصیلی موردنظر خود را در آن دانشگاه انتخاب نمایید.

برای این کار لازم است وب‌سایت دانشگاه‌های مدنظر خود را بررسی و تمامی موارد مرتبط با شرایط پذیرش را مطالعه و ددلاین و کمک‌هزینه‌های مالی مربوطه را بررسی نمایید. علاوه براین شما می‌توانید با ارسال ایمیل به بخش‌های مختلف دانشگاه مدنظر خود، درخواست نمائید تا جزئیات بیشتری برای شما ارسال شود مانند آگاهی از میانگین نمره تافل پذیرفته شدگان سال قبل.

پس‌ از آن فهرستی از ددلاین هایی که باید به آن‌ها برسید تهیه و براساس آن برنامه ریزی کنید که چه زمانی مدارک خود را ارسال نمایید یا چه زمانی نمره زبان شما می‌بایست آماده باشد و همچنین زمان مناسب مکاتبه با اساتید و گرفتن پاسخ چه زمانی است؟

بیشتر بخوانید:  بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان 2024 چیست؟ + شرایط و مدارک

لازم به ذکر است که همیشه به تاریخ ها دقت داشته باشید چراکه بازه های زمانی تعیین شده جهت ارسال مدارک یا پیگیری مراحل دیگر بسیار دقیق و تعیین شده هستند و چنانچه در خارج از زمان تعیین شده اقدام به ارسال مدارک یا مکاتبه نمایید خواسته شما مورد پیگیری قرار نخواهد گرفت. فرآیند پیگیری موارد مختلف ممکن است بین 1 تا 3 هفته طول بکشد.

شرکت در آزمون‌های زبان و دریافت نمره زبان

شما به عنوان متقاضی پذیرش در دانشگاه خارجی لازم است تحقیق نمایید که دانشگاه مقصد چه مدارکی از شما می‌خواهد و در چه بازه زمانی می‌بایست آن را ارائه نمایید. ممکن است هر دانشگاهی مدرک زبان متفاوتی از شما بخواهد بنابراین توجه به شرایط دانشگاه مقصد بسیار حائز اهمیت است. به هرحال دارا بودن نمره بالا در مدرک زبان و کسب مدرک در مراحل اولیه اپلای تاثیر زیادی بر شانس پذیرش شما خواهد داشت.

آگاهی از منابع مالی جهت پوشش هزینه ها

برای این کار می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه موردنظرتان از قسمت‌هایی نظیر Financial Aids یا Fellowship از انواع فاند های ارائه شده و جزئیات آن آگاه شوید. توجه داشته باشید که منابع مالی معرفی‌شده و بورس‌های تحصیلی ارائه‌شده از سوی هر دانشگاه متفاوت است و انواع گوناگونی دارد بنابراین ممکن است شرایط دریافت هر یک نیز با دیگری متفاوت باشد. بورسیه تحصیلی در قالب اخذ موقعیت‌های کاری دانشگاهی تحت عنوان دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی از بهترین نمونه های بورسیه است که هزینه های تحصیل را کاهش می‌دهد. این دو موقعیت کاری مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد.

مراحل اپلای

تهیه رزومه یا (CV)

رزومه درواقع همان چیزی است که مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، توانمندی‌ها، تجربیات و دستاوردهای تحصیلی مثبت شما را در قالبی مناسب ارائه می دهد. نوشتن رزومه خوب چیزی است که با کسب تجربه و تمرین حاصل می‌شود. در تعداد کمی از دانشگاه‌ها، CV و رزومه باهم متفاوت هستند، اما برای تعداد بی‌شماری از دانشگاه‌ها رزومه و CV به یک عنوان به کار می‌روند و حتی شیوه‌های نگارش آن‌ها نیز شبیه یکدیگر است. به هرحال شما می‌توانید تمام موارد مثبتی که به تقویت رزومه شما کمک می‌کند را نگارش نمایید.

در رزومه تحصیلی موارد زیر قید می‌شوند:

  • فهرست مقاطع تحصیلی خود را با نام محل تحصیل و کشور و مدرک اخذ شده
  • اگر تمایل داشتید می‌توانید عنوان پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در صورت موجود بودن ذکر نمایید. توانایی خود در کار با رایانه را ذکر کنید.
  • توانایی خواندن و نوشتن به زبان خارجی
  • قید توانایی و علاقه به ورزش یا فعالیت های هنری
  • سابقه عضویت در موسسات و انجمن های بین المللی
  • در صورتی که در دوره های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP و نظایر آن شرکت نموده اید نوع و تاریخ دریافت مدرک آن را قید نمائید.

دریافت توصیه‌نامه

در فرایند اپلای، دریافت توصیه‌نامه یا (Recommendation Letter) از برخی اساتیدی که در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد همراه شما بوده اند لازم می‌باشد. توصیه می‌کنیم درخواست نگارش توصیه‌نامه را از اساتیدی بخواهید که با آنان فعالیت ها یا پروژه های مشترک علمی داشته اید. این موضوع سبب خواهد شد توصیه نامه شما با توجه به شناخت استاد از شما و به نحو مناسبی تکمیل شود. علاوه براین دریافت توصیه‌نامه از اساتید شناخته‌شده و مطرح می‌تواند عامل مهمی در بالارفتن شانس پذیرش تان باشد.

آماده کردن SOP

SOP مخفف ((Statement of Purpose به معنای نامه‌ای است که در آن اهداف خود از ادامه تحصیل را به شکل مناسبی بیان می‌کنید. این نامه معمولا حاوی مواردی چون هدف شما از تحصیل در مقطع، رشته، و دانشگاه مدنظر، سوابق تحصیلی و تحقیقاتی و شغلی در خصوص رشته مدنظر، فعالیت های مدنظر جهت انجام حین تحصیل در دانشگاه و حوزه های فعالیت پس از دانش آموختگی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

انگیزه نامه نقش مهم و موثری بر شانس پذیرش شما و اخذ بورسیه تحصیلی دارد و به طور خاص لازم است که نکات زیر در آن رعایت شود:

  • سعی کنید برای نوشتن انگیزه نامه از نمونه های آماده در وب سایت ها الگو بگیرید
  • اهداف شما به طور واضح و روشن ذکر شده باشند
  • مطالب مطرح شده صادقانه باشد
  • کپی برداری نشده باشند
  • نکات نگارشی در آن رعایت شده باشد

مراحل اپلای

ترجمه مدارک (مدارک تحصیلی، ریزنمرات، دانشنامه)

دریافت ریزنمرات و دانشنامه دوره کارشناسی یا ارشد که دارای مهر و امضای دانشگاه باشد و سپس تایید مدارک ذکرشده در وزارت علوم یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، از جمله قسمت های این مرحله می‌باشد. سپس لازم است که مدارک ذکر شده در دارالترجمه‌های رسمی، ترجمه شده و مهمور به مهر دادگستری و وزارت علوم باشند. در این صورت می‌توانید آن ها را به دانشگاه موردنظرتان جهت ادامه تحصیل در پاکت مهروموم‌شده ارسال نمایید. توجه داشته باشید که بعد از طی این مراحل با توجه به دانشگاه و کشور مقصد می‌بایست مدارکتان مورد ارزیابی مجدد توسط نهادهای معرفی‌شده از سوی دانشگاه‌های کشور مقصد قرار گیرد. به‌ طور نمونه برای تایید مدارک تحصیلی‌ برای دانشگاه‌های کشور آلمان، می‌توانید با مراجعه به بخش دانشجویی سفارت آلمان در ایران اقدام به تأیید مدارک خود نمایید.

تماس با اساتید

تماس با اساتید و نقشی که آن ها می‌توانند در بالابردن شانس پذیرش و دریافت فاند تحصیلی ایفا نمایند بسیار مهم و کارساز است. توصیه می‌شود با استادی تماس بگیرید که دارای زمینه کاری مورد علاقه شما هست و این وجه مشترک می‌تواند بر جلب توجه استاد مدنظر تاثیر بسزایی داشته باشد. برای این کار می‌توانید مقالات و پژوهش های اخیر اساتید را مطالعه نمایید و همچنین بررسی کنید که کدام‌یک از اساتید، فاند داشته و می‌توانند شما را موردحمایت مالی قرار دهند.

در ایمیل خود از بیان مطالب تکراری خودداری نمایید. برای آشنایی بیشتر استاد مدنظر با سطح علمی و پژوهشی تان توصیه می‌شود رزومه تان را نیز ضمیمه ایمیل نمایید. بازه ۶ تا ۱۲ ماهه قبل از شروع ترم بهترین زمان برای تماس با اساتید است. لکن بازهم از ان جایی که شرایط هر دانشگاه متفاوت است و قبلا نیز این نکته را متذکر شده ایم، تعیین بازه دقیق مکاتبات امکان پذیر نیست.

برای ارسال ایمیل به اساتید به نکات زیر دقت نمایید:

  • توجه داشته باشید از آن جایی که تعداد ایمیل‌هایی که در بازه تاریخ دریافت پذیرش به اساتید ارسال می‌شود بسیار زیاد است لذا سعی کنید ایمیلی تهیه نمایید که مهارت های علمی و تحقیقاتی شما را آسان تر تفهمیم نماید.
  • از ارسال ایمیل به تعدادی از اساتید با حوزه کاری متفاوت خودداری کنید. ممکن است این اساتید باهم در ارتباط باشند و این ارزش رزومه شما را کم کند.
  • در عنوان ایمیل ارسالی حوزه کاری استاد را نام ببرید.
  • نکات و ساختار نگارشی را در ایمیل مدنظر رعایت نمایید.

مراحل اپلای

تکمیل فرم درخواست پذیرش و پرداخت Application Fee

در این مرحله از طرف دانشگاه مقصد از شما تقاضا می‌شود تا پس از تکمیل فرم‌ها هزینه بررسی مدارکی که تاکنون جهت پذیرش آماده کرده‌اید را پرداخت نمایید. این مبلغ به‌عنوان Application Fee معروف است و از طریق کارت‌های ارزی بین‌المللی و به‌صورت آنلاین قابل پرداخت است.

ارسال مدارک

پس از اینکه مراحل ذکر شده را انجام دادید لازم است مدارک را به‌صورت پستی ارسال نمایید. مدارک باید پیش از زمان ددلاین هر دانشگاه ارسال شود. معمولا سرویس های پستی زیر برای ارسال مدارک مناسب هستند:

در مرحله انتهایی نیز می‌بایست با اساتید مدنظر به طور مرتب در ارتباط بوده و منتظر پاسخ آن ها بمانید. نتایج معمولاً ۳ تا ۵ ماه بعد اعلام می‌شوند و یا به صورت رد درخواست و یا پذیرش به تقاضای شما پاسخ داده خواهد شد.

4.1/5 - (17 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.