گرامرلی Grammarly و نحوه استفاده از آن برای ویرایش متون انگلیسی
یکی از موضوعات مهم در فرایند نگارش متون انگلیسی رعایت قواعد و نکات نگارشی است. حتما شما هم تجربه نگارش و نوشتن رزومه یا انگیزه نامه به زبان خارجی داشتهاید و در این میان کسی نبوده که متن شما را به لحاظ گرامری بررسی نماید و نقاط ضعف و اشتباه آن را متذکر شود. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا یک پلتفرم جذاب و کاربردی در این زمینه معرفی نماییم و به شما آموزش دهیم که چگونه میتوان با استفاده از گرامرلی (Grammarly) از دغدغه نگارش صحیح متون انگلیسی رها شد.
گرامرلی (Grammarly) یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است. این پلتفرم در سال ۲۰۰۹ و در کشور اوکراین، برای تشخیص غلطها و جلوگیری از سرقت ادبی به صورت رایگان ارائه شد. این برنامه این امکان را دارد که متن را با ۲۵۰ قاعده دستور زبان انگلیسی بررسی کرده و اشتباهات موجود در متن را به نویسنده گزارش دهد.
این برنامه بسیار ساده است و شما میتوانید با ایمیل شخصی تان یک حساب کاربری در برنامه ایجاد نموده و سپس از امکانات آن استفاده نمائید. در این برنامه امکان تنظیم نمودن لهجههای مختلف زبان انگلیسی مانند آمریکایی، استرالیایی یا بریتانیایی نیز فراهم است.
جالب است بدانید که گرامرلی میتواند به عنوان اکستنشن (افزونه) روی مرورگر (کروم، فایرفاکس، مایکروسافت اج، سافاری) شما نصب شود. به منظور این کار کافی است با مرورگر خود به سایت گرامرلی ( در این لینک ) بروید تا به صورت اتوماتیک شناسایی شده و اکستنشن مربوطه برایتان پیشنهاد شود. همچنین لازم به ذکر است که گرامرلی از گوگل داکس هم پشتیبانی میکند. نسخه تحت ویندوز، مکینتاش و لینوکس آن نیز در دسترس است. همچنین افزونه گرامرلی را به طور اختصاصی میتوانید روی انواع نسخههای آفیس، یاهو میل، سرویس جیمیل، شبکههای اجتماعی مختلف و نرم افزارهای مدیریت پروژه نیز نصب کنید.
این برنامه خدمات آنلاین نیز ارائه میدهد و در نسخه آنلاین آن ویژگیهای مانند تشخیص لحن، غلط گرامری یا بررسی سرقت ادبی وجود دارد. البته شما بعد از استفاده رایگان از این موارد گزارشی کوتاه و بدون جزئیات دریافت خواهید کرد و برای مشاهده ریز موارد به تفصیل، نیاز به اکانت پریمیوم دارید.
نسخههای مختلف گرامرلی
- نسخه رایگان: این نسخه بدون پرداخت هزینه قابل استفاده است.
- نسخه پریمیوم: در این نسخه، سه گزینه یکماهه، سهماهه و یکساله وجود دارد که هزینه حالت اول، ۲۹.۹۵ دلار، حالت دوم ۱۹.۹۸ دلار (برای هر ماه، که به شکل یکجا دریافت شده و معادل ۵۹.۹۵ دلار هزینه دارد .و حالت سوم ۱۱.۶۶ دلار میباشد.
- نسخه تجاری: این نسخه برای امور تجارتی، شرکتها، موسسات یا گروههایی با ۳ تا ۱۴۹ عضو مناسب است و قیمت آن معادل ۱۲.۵ دلار در هر ماه به ازای هر عضو است.
- گرامرلی دانشگاهی: همچنین گرامرلی برای دانشگاه ها و موسسات و سازمان های علمی و پژوهشی طرحی را تدارک دیده است که دانشگاه ها یا موسسات آموزشی بتوانند با تهیه اشتراک گرامرلی، دسترسی به دانشجویان خود برای این سایت فراهم نمایند.
اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه ها و مقایسه نسخه های مختلف اکانت گرامرلی را می توانید در این لینک در سایت گرامرلی مشاهده نمایید. جهت پرداخت دلاری و تهیه اشتراک گرامرلی شما عزیزان می توانید از طریق سایت های واسط مانند ایرانی کارت یا تهران پی منت یا شریف ویزا و امثال آنان استفاده نمایید که برای شما امکان پرداخت دلاری را فراهم نموده اند.
قابلیت های نسخههای مختلف گرامرلی
گرامر، املا و علائم نگارشی
این مورد در هر سه طرح ارائه میشود. این ویژگی برای مثال میتواند ایراد جمله I’m the author of my own life story; and one day all the world will reed it. را تشخیص داده و کلمه read را جایگزین نماید.
یکدستی املا و علائم نگارشی
این مورد تنها برای طرحهای پریمیوم و تجاری ارائه میشود. این ویژگی میتواند مثلاً انواع فرمهای نوشتن تاریخ را در کل نوشته یکسان ویک دست نماید.
روان بودن
این ویژگی جملات را مطابق با قواعد لهجه انتخابی بررسی کرده و روانترین ساختار را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال در جمله We’ve been able to do some progress here، کلمه make را پیشنهاد مینماید.
ایجاز
گرامر لی همواره سعی می کند مختصر ترین جمله را به شما پیشنهاد دهد.
خوانایی
این ویژگی در نسخه رایگان وجود ندارد و در طرحهای پریمیوم و تجاری ارائه میشود. گرامرلی در این مورد، برخی از ساختارها مانند جملات بلند و قابل انفصال را تشخیص داده وبه شما پیشنهادی میدهد تا متن و جمله خواناتر به نظر رسد.
لغات جذاب تر
این قابلیت در نسخه رایگان رائه نمیشود و مخصوص طرحهای پریمیوم و تجاری است. در این قابلیت با ارائه لغتهای مترادف و با جذابیت بیشتر، تنوع و گیرایی بیشتری به متن شما اعطا میشود.
تنوع پویای جملات
این مورد به تکرر و یکنواختی جملاتی که به دنبال یکدیگر می آیند توجه میکند و اگر تشابهی بین آنها پیدا کند به شما اطلاع میدهد. این قابلیت در نسخه رایگان وجود ندارد.
تشخیص لحن
این قابلیت در نسخههای رایگان در برخی حالتها، و برای طرحهای پریمیوم و تجاری، در تمامی حالتها ارائه میشود. این ویژگی میتواند لحن متن را تشخیص دهد. مثلاً می توانید متناسب با هدف خود از نگارش متن لحن آن را روی رسمی، تبلیغاتی و.. تنظیم نمائید.
زبان مصمم
این قابلیت در نسخه رایگان وجود ندارد و ویژه طرحهای پریمیوم و تجاری است. این ویژگی میتواند نوشته شما را مصممتر نشان دهد.
مودب بودن
بازهم این قابلیت در نسخه رایگان ارائه نمیشود و در آن تلاش میشود با پیشنهاد عبارتهای جایگزین، خشونت یا توهین در متن شما را کاهش دهد.
سطح رسمیت
این قابلیت در نسخههای رایگان وجود ندارد و برای استفاده از آن، باید اکانت پریمیوم یا تجاری داشت. این کارکرد چهرهای رسمی به متن شما میبخشد و اطلاع میدهد که از اصطلاحهای عامیانه یا کوچهبازاری استفاده نکنید.
آموزش ویدویی ثبت نام در سایت گرامرلی
در کانال یوتیوب ما می توانید آموزش ویدویی نحوه ساخت اکانت گرامرلی و استفاده از آن برای ویرایش متون زبان انگلیسی خود به صورت رایگان را آموزش ببینید. جهت مشاهده این لینک را کلیک کنید. قبل از کلیک حتما فیلترشکن خود را روشن نمایید.
آموزش ثبت نام تصویری در پنل کاربری Grammarly و امکانات آن
برای دسترسی به امکانات این برنامه ابتدا باید ثبت نام کنید ( این لینک) و برای ثبت نام در گرامرلی به یک ایمیل نیاز دارید با استفاده از ایمیل خود و انتخاب رمز عبور و وارد کردن نام خود میتوانید ثبت نام خود را تکمیل کنید. همچنین با استفاده از جیمیل و یا فیسبوک خود نیز میتوانید در این برنامه ثبت نام نمائید.
بعد از ثبت نام با صفحه زیر روبرو خواهید شد که پنل کاربری شماست و همه امکانات گرامرلی در این پنل نمایان است.
در بخش Profile علاوه بر مشاهده و ویرایش اطلاعات اولیهای که با آن ثبت نام کردهاید میتوانید زبان انگلیسی امریکایی، بریتانیایی، کانادایی و استرالیایی را انتخاب نمائید.
چگونه از گرامرلی استفاده نمائیم؟
قسمت My Grammarly بخش پرکاربرد کار ماست.
ایتدا لازم است فایل مورد نظرتان را در فرمتهای docx، odt، rtf، و txt را در گرامرلی آپلود کنید. توجه داشته باشید که امکان تایپ متن بصورت آنلاین نیز امکانپذیر است و شما میتوانید ایرادات و غلطهای نگارشی، گرامری و املایی را پیدا کرده و آنها را اصلاح نمائید.
اگر دقت نمائید در قسمت Goals در منوی سمت راست گزینههای زیر وجود دارد:
هرکدام از این گزینهها را در ادامه برای شما توضیح میدهیم:
Audience: گزینههای موجود در این بخش شامل موارد زیر است:
General: در این حالت متن حالت عمومی دارد و هر شخصی قادر به درک آن است.
Knowledgeable: این حالت بیشتر برای افراد دانشگاهی، اساتید و پروژهشگران جهت اصلاح متون پژوهشی شان مورد استفاده قرار میگیرد.
Expert: با این گزینه شما انتخاب نمودهاید که بالاترین سطح درک در خصوص متن شما اتفاق بیفتد.
Formality : با استفاده از این گزینه میتوانید نوع ساختار متن را مشخص کنید تا گرامرلی بطور دقیقتری متن را بررسی کند، انتخابهایی که برای این گزینه دارید شامل سه حالت مختلف است:
- formal : برای متون رسمی، اداری و مقالات از این حالت استفاده میشود.
- informal: بیشتر برای متون عمومی و مکالمات آنلاین و غیر رسمی، این گزینه را انتخاب میکنیم.
- Neutral: حالتی بین دو مورد بالاست و متن غیررسمی و عمومی را با وسواس بیشتری بررسی میکند.
Tone: با این قسمت میتوانید لحن متن خود را تعیین کنید
Intent : این قسمت در تعیین هدف نوشته شما مفید است که شامل سه پلن است:
- Inform: برای متونی که ماهیت اطلاعرسانی و آگاهیبخشی دارند، مناسب است.
- Describe: اگر متنی توصیفی دارید، بهتر است این گزینه را انتخاب کنید.
- Convince: برای متونی که در آن هدف شما متقاعدسازی خواننده است، باید این گزینه انتخاب شود.
Tell a Story: این قسمت برای نویسندگان و تولید کننده محتوا بسیار مفید است وبا استفاده از آن میتوانید متن های خود را بررسی و اصلاح نمائید.
پس از تعیین تکلیف نسبت به قسمت های ذکر شده روی Done کلیک نمائید و منتظر باشید تا گرامرلی بررسیهای لازم را انجام داده و نتیجه را به شما گزارش دهد.
گرامرلی یک نمره بین 0 تا 100به شما میدهد.
گزارش ارائه شده از سوی گرامرلی به صورت زیر خواهد بود
در بخش Word Count اطلاعاتی مانند تعداد کاراکترها، کلمات، جملات و زمانی که خواننده باید صرف خواندن آن کند، بیان میشود.
در بخش Readability متن شما با در نظر گرفتن متون کاربران دیگر گرامرلی، از نظر طول جملات و کلمات و خوانایی متن بررسی و ارزیابی شده است.
قسمت Vocabulary اطلاعاتی در مورد خاص بودن کلمات و عدم تکرار آن ها به شما میدهد.
در آخر نیز میتوانید از در پایین بخش Performance تمامی موارد این گزارش را به صورت فایل PDF دریافت کنید.
بخشهای مهم و جذاب گرامرلی
- Correctness: این بخش در صورت وجود ایرادات احتمالی در گرامر، قواعد املایی و نشانهگذاری، خطاهای موجود را دسته بندی میکند
- Clarity: با استفاده از این گزینه میتوان میزان قابلفهمبودن متن را مورد سنجش قرار داد که قبلیت بسیار خوبی به نظر میرسد.
- Engagement: با این قسمت می توانید میزان جذابیت متن خود را متوجه شوید.
- Delivery: این گزینه به شما کمک میکند تا منظور دقیقتان را به خواننده برسانید واین قسمت از ابهامات متن شما میکاهد.
نسخه رایگان وپولی گرامرلی چه امکانات و تفاوت هایی دارند؟
در نسخه رایگان Grammarly امکان استفاده از قابلیت های بررسی املایی متن، اصلاح غلطهای نگارشی احتمالی و پیشنهاد لغات جایگزین فراهم است. همچنین بخش (Goals) متن را از جهات مختلف بررسی و آراسته تر می نماید.
در نسخه پولی، امکانات بخش رایگان به طور گسترده و نامحدود برای شما فراهم میشود. همچنین قابلیتهای مهمی چون امکان انتخاب رشته تخصصی، داشتن پیشنهادات متعدد برای جایگزینی لغات متن برای دادن تنوع بیشتر و امکان بررسی سرقت علمی (plagiarism) نیز در این نسخه وجود دارد. همچنین با قسمت Human Proofreader متن شما توسط یک عامل انسانی وارد و متخصص بررسی و ویرایش میشود.
گرامرلی و اپلای
در فرایند اپلای جهت آماده سازی مدارک خود از قبیل رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، متن ایمیل به استاد یا دانشگاه و … نیازمند بررسی دقیق و جامع متن مدارک به زبان انگلیسی می باشید، چراکه در فرایند اپلای داشتن غلط های املایی یا نگارشی در چنین مدارک مهمی، باعث بوجود آمدن ضرر های بزرگی از جمله از دست دادن پذیرش یا بورسیه و یا حتی ریجکت شدن ویزای شما شود. در نتیجه استفاده از چنین سایتی می توانید کمک بزرگی جهت بازبینی و بررسی نهایی مدارک شما در جهت بهبود متن نگارش شده باشد.
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتان
چطور میتونیم گرامرلی رو به premium ارتقا بدیم؟ منظورم اینکه چطور میتونیم هزینه رو پرداخت کنیم؟
سلام
تو نت سرچ کنید بعضی سایت ها با هزینه حدود 240 هزار تومن نسخه پریمیوم رو میفروشند