اپلای با معدل پایین

تاثیر معدل پایین در مهاجرت تحصیلی و اپلای برای دانشگاه های خارجی

یکی از مسائلی که ذهن بسیاری از افراد علاقه مند به مهاجرت و تحصیل در خارج را به خود مشغول ساخته است معدل و تاثیر آن بر پذیرش تحصیلی و اپلای است. تصور بسیاری از افراد این است که شرط مهم پذیرش تحصیلی از خارج از کشور معدل بالا می‌باشد و کسی که معدل پایینی داشته باشد هیچ شانسی برای اخذ پذیرش تحصیلی نخواهد داشت. این موضوع مستلزم بررسی بیشتر است که ما در این مقاله بدان می‌پردازیم. چنانچه به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه خارج از کشور هستید، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

عوامل جبران کننده معدل پایین جهت پذیرش تحصیلی

اینکه فردی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی دارد معدل بالا داشته و جزو نخبگان باشد حالت ایده آل مسئله است لکن نکته قابل توجه این است که برای اخذ پذیرش تحصیلی لازم نیست حتما جزو استعدادهای برتر باشید بلکه عواملی دیگر وجود دارند که ضعف معدل شما را جبران می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

رزومه قوی

یکی از عوامل مهم جهت پذیرش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خارج از کشور، داشتن یک مدرک زبان معتبر است. تلاش چند ماهه شما برای قبولی در آزمون های زبان معتبر با نمره عالی تا حد زیادی بر رزومه شما تاثیر مثبت گذاشته و خلا معدل پایین را جبران خواهد کرد.

همچنین شرکت در دوره‌های تخصصی مختلفی که در ارتباط با رشته شما وجود دارند و برگزار می‌شوند و یا کنفرانس های آموزشی مرتبط رزومه شما را قوی  و پربار خواهند نمود. نکته قابل مهم در این خصوص این است که شما نباید نسبت به دوره های مختلف و کنفرانس های داخلی و خارجی که برگزار می‌شوند بی تفاوت باشید و می‌بایست برای کسب رزومه خوب در همه کنفرانس ها و دوره های مرتبط شرکت نموده و گواهی آن را نیز اخذ نمایید.

یکی دیگر از کارهایی که رزومه شما را قوی می‌کند این است که از اساتید خود درخواست کنید تا به عنوان دستیار در برگزاری کنفرانس‌های علمی در کنار آن‌ها حضور داشته باشید و فعالیت‌های مفیدی در این زمینه انجام دهید. حتی گاهی اوقات می‌توانید در جلسه‌هایی که مبحث جدیدی در آن‌ها ارائه نمی‌شود و یا به حل تمرین و رفع اشکال اختصاص می‌یابند، به جای استاد، کلاس را مدیریت کنید و از این طریق قابلیت ها و تلاش خود را نشان دهید.

دوره‌های آموزشی کوتاه نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا هم انگیزه خود را دوباره پیدا کنید و هم رزومه خود را تقویت کنید. افرادی که اشتیاق بیشتری دارند، می‌توانند از فرصت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم برای جبران معدل پایین خود استفاده کنند.

به طور کلی هرچه بیشتر مشتاق و باانگیزه باشید و خود را به عنوان یک دانشجوی فعال و با انگیزه معرفی کنید مراکز آموزشی معتبر نیز از جذب چنین فردی استقبال خواهند نمود و فرایند پذیرش تحصیلی شما به راحتی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  معرفي دانشگاه آكسفورد و شرايط تحصيل در اين دانشگاه

اپلای با معدل پایین

تهیه مقالات ISI

نگارش مقالات ISI یکی از مفید ترین راه ها برای جبران معدل پایین به خصوص برای مقطع دکتری می‌باشد. این مقالات می‌بایست در ژورنال‌ها یا مجلات علمی معتبر منتشر و یا در همایش‌های بین المللی ارائه شده باشند.

ارتباط نزدیک و موثر با اساتید

اگر شما شروع به برقراری ارتباط با اساتید رشته خود در دانشگاه مورد نظر کنید و به مرور زمان این ارتباط را وسعت بخشید، شانس خود برای اخذ پذیرش تحصیلی را بالا برده و ضعف معدل جبران خواهد شد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که اساتید رشته مورد نظر، یک شناخت خوب از طرز فکر، ایده ها، سطح علمی و ابعاد شخصیتی شما به دست می‌آورند. برای برقراری ارتباط با اساتید رشته مورد نظر خود، از همان ابتدا باید خودتان را پرتلاش و مشتاق نشان دهید.

توصیه نامه قوی و تاثیرگذار

داشتن توصیه نامه یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند مشکل پایین بودن معدل را تا حدی جبران کند. این توصیه نامه را می‌بایست از اساتیدی که میشناسید و آن ها نیز شما را می‌شناسند دریافت کنید. اگر یک استاد مطرح و بزرگ در شهر شما وجود دارد، حتی در صورتی هم که در دانشگاه شما تدریس نمی‌کند، سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید و او را راضی کنید که زحمت یکی از توصیه نامه‌های شما را قبول کند. اگرچه که تعداد توصیه نامه‌های لازم، به دانشگاه مد نظر شما در کشور خارجی بستگی دارد.

انگیزه نامه‌ی اقناع کننده

شاید تصورتان این باشد که انگیزه نامه در فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه خارجی تاثیرگذار نیست اما این تصور اشتباه است و توصیه می‌نماییم نهایت تلاش و دقت خود را در تنظیم انگیزه نامه صرف نمایید. چراکه تنظیم یک انگیزه نامه خوب تا حد زیادی ضعف معدل شما را جبران می‌کند و بر نظر هیات پذیرش کننده تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

به طور کلی توصیه ما این است که هرگز ناامید نشوید. پروسه اپلای و اخذ ویزای تحصیلی یک فرایند طاقت فرسا و زمان بر است که ممکن است بارها شما را خسته و ناامید کند. اما باید توجه داشته باشید که صبر در این راه شرط اساسی است و هرموقع که خسته شدید به هدفی که برای آن تلاش نموده اید فکر کنید و خستگی مسیر را تحمل نمایید.

تاثیر انتخاب رشته در اپلای با معدل پایین

اگر معدل پایینی دارید باید در انتخاب رشته دقت زیادی کنید. یک انتخاب رشته خوب، مرز میان پذیرش یا عدم پذیرش شما است. برای پیدا کردن مناسب‌ترین رشته، می‌توانید از اساتید خود در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد راهنمایی و مشورت بگیرید.

لازم است که به شناخت خوبی از خودتان برسید و سپس براین اساس اقدام به انتخاب رشته نمایید. افراد زیادی هستند که سال های زیاد از عمر خود را در رشته ای تحصیل نموده که هیچ علاقه ای به آن نداشته یا با استعدادهایشان همخوانی نداشته است. بنابراین توصیه می‌شود در این زمینه دقت لازم را داشته باشید.

یکی از ابهاماتی که ممکن است دراین خصوص مطرح شود این است که آیا گپ تحصیلی بر فرایند اپلای تاثیرگذار است ؟ برای روشن شدن موضوع تصور کنید سه سال از زمانی که مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اید، سپری شده و اکنون قصد اقدام برای مهاجرت به کانادا یا هر کشور دیگری برای ادامه تحصیل دارید. در این صورت اگر دلایل قانع کننده‌ای داشته باشید که در این فاصله بیکار نبوده و به کسب تجربه یا حتی کار در رشته خود مشغول شده اید، فاصله ایجاد شده، تاثیری در اپلای شما نخواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:  ویزا 476 استرالیا چیست و چگونه می توان برای آن تقاضا داد؟

تدریس در دانشگاه (حتی به عنوان دستیار اساتید)، چاپ مقاله، سابقه فعالیت و کار مرتبط با رشته خود و همچنین فعالیت‌های پژوهشی، از جمله عواملی است که اگر در این فاصله انجام داده باشید، ، شانس اخذ پذیرش شما را افزایش می‌دهند. چرا که شما با انجام اموری از این قبیل ثابت کرده اید که در این مدت بدون فعالیت نبوده و دانشجویی مشتاق و با انگیزه هستید.

اپلای با معدل پایین

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی جهت اپلای با معدل پایین

انگیزه مهاجرت

مهم ترین و اولین قدم برای اخذ پذیرش تحصیلی و طی مراحل آن تقویت انگیزه است. باید اطمینان یابید که آیا مهاجرت ارزش تحمل سختی هایش را دارد و شما باید چه زحمت هایی را در این مسیر تحمل نموده باشید.

زمان بندی برای شرکت در آزمون های زبان

آزمون های ایلتس و تافل برای نشان دادن تسلط بر روی زبان انگلیسی برای هر دانشگاه خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جزو مدارک ضروری جهت اخذ پذیرش محسوب می‌شوند. فردی با سطح زبان خوب و متوسط تقریبا بین ۳ تا ۶ ماه و سطح زبان ضعیف حداقل یک سال باید وقت صرف کند تا به سطح مورد قبول دانشگاه های خارجی برسد.

رزومه و انگیزه نامه قوی بنویسید.

تهیه یک انگیزه نامه قوی شانس اخذ پذیرش تحصیلی شما را بالا می برد و اپلای با معدل پایین را مهیا می سازد.

تهیه مدارک مورد نیاز

یکی از مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه در مقطع ارشد و دکتری، داشتن توصیه نامه از اساتیدی است که قبلا با آنان کار کرده و یا تدریس داشته اند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که توصیه نامه خوب می‌تواند تاثیر بسزایی بر فرایند اخذ پذیرش تحصیلی شما داشته باشد و شانس پذیرش تان را بالا ببرد. توصیه نامه هایی با متن خوب و اخذ شده توسط اساتید معتبر سبب می شود تا افراد با معدل پایین نیز قادر به اپلای باشند.

یک اکسل تهیه کنید

یک اکسل از مراکز آموزشی (دانشگاه، کالج یا مدرسه) و مدارک مورد نیاز آن‌ها، ددلاین اپلای، مبلغ مورد نیاز برای پرداخت اپ فی و نام اساتید مرتبط با حوزه‌ی تحقیق مدنظر خود تهیه کنید.

ایمیل بزنید

در این قسمت حتما باید به موضوع ایمیل، متن ایمیل و پیوست کردن سی وی دقت شود. توجه داشته باشید که تا حد ممکن از ایمیل های آماده استفاده نکنید و صرفا با استفاده از توانایی ها و علایق و انگیزه های خودتان استاد مدنظر را متقاعد به خواندن ایمیل و پاسخ به آن نمایید.

 

اپلای با معدل پایین

پرکردن اپلیکیشن مراکز آموزشی

پرکردن اپلیکیشن هر مرکز آموزشی مراحلی دارد:

  • وارد کردن اطلاعات شخصی
  • وارد کردن مقاطع تحصیلی قبلی و آپلود ریز نمرات
  • ریپورت کردن نمرات زبان و جی آر ای
  • اپلود کردن سی وی و اس او پی
  • وارد کردن اطلاعات ریکامندرها
  • پرداخت اپ فی در مرحله ی آخر
  • سابمیت کردن آن.

اخذ پذیرش از مراکز آموزشی

بالاخره بعد از تلاش و صبر زیاد آرزوی شما محقق می‌شود و بعد از حدود دو ماه از ارسال اپلیکیشن فرم ها، نتایج پذیرش به افراد اعلام می‌شود که در صورت گرفتن پذیرش، هر فرد با توجه به معیارهای خود و نتایجی که از دانشگاه های دیگر می‌گیرد آن را قبول یا رد می‌نماید.

درخواست ویزای تحصیلی

درنهایت بعد از اخذ مدرک پذیرش ، لازم است درخواست ویزای خود را سابمیت نمایید.

3.1/5 - (16 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.