رتبه بندی تایمز

نظام رتبه بندی تایمز


معتبرترین دانشگاه های دنیا بر اساس نظام رتبه بندی تایمز در سال 2024

سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد. این همکاری تا سال ۲۰۱۰ تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال ۲۰۱۰ تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد. در سال 2011 روش‌شناسی جدیدی برای این رتبه‌بندی ارائه گردید که با با تغییرات زیادی همراه بود . مؤسسه رتبه بندی انگلیسی تایمز در اکتبر هر سال 400 دانشگاه برتر جهان را اعلام می نماید. این مؤسسه دانشگاهها را با استفاده از 13 شاخص در 5 محور اصلی ارزیابی و رتبه بندی می نماید. بخش زیادی از اطلاعات مربوط به این شاخصها به صورت خود اظهاری جمع آوری می شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: در گزارش اخیر رتبه بندی تایمز دانشگاه ­های آسیایی سال 2023، از جمهوری اسلامی ایران تعداد 65 دانشگاه حضور داشته اند که 9 دانشگاه کشور در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه های ایران در سال گذشته 58 دانشگاه بوده است که فقط 6 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند.

فاضل زاده گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه بندی معتبر در سطح بین المللی است که در 2013 میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

وی اظهار داشت: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین المللی (7.5) استفاده کرده است که در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی این شاخص ها جهت رتبه بندی دانشگاه های آسیایی مجددا تنظیم می شوند.

فاضل زاده افزود: رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2023، تعداد 669 دانشگاه را از 31 کشور در بردارد. که 10 دانشگاه برتر حائز رتبه های اول تا نهم در جدول زیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: همانند سال های گذشته، کشور ژاپن با 117 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و پاکستان با 8 دانشگاه جدید و ترکیه با 7 دانشگاه جدید بیشترین تعداد دانشگاه های جدید را در رتبه بندی تایمز آسیایی جاری داشته اند.

سهم جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد دانشگاه های رتبه بندی تایمز آسیایی 2023، 65 دانشگاه است که در حدود 10 درصد دانشگاه های این رتبه بندی را شامل می شود.

در رتبه بندی آسیایی 2023 تایمز، تعداد 65 دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 64 اولین دانشگاه ایران و دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، پزشکی گلستان، پزشکی کردستان و علم و صنعت ایران به ترتیب با رتبه های 65، 69، 71 و 74 رتبه دوم تا پنجم ایران را کسب کردند.

شاخص مورد استفاده در این رتبه‌بندی در پنج گروه به شرح زیر قرار گرفته‌اند:

  1. آموزش: فضای آموزشی (۳۰ درصد از نمره کل)
  2. پژوهش: حجم، درآمد و شهرت (۳۰ درصد از نمره کل)
  3. استنادها: تأثیر پژوهش (۳۰ درصد از نمره کل)
  4. درآمد صنعتی: نوآوری (۲٫۵ درصد از نمره کل)
  5. وجه بین‌المللی: نیروی انسانی، دانشجویان و پژوهش (۷٫۵ درصد از نمره کل)

برای مشاهده لیست برترین دانشگاه های دنیا بر اساس نظام رتبه تایمز در سال 2024 اینجا را کلیک کنید.

4.5/5 - (31 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.