مدارک اپلای

مدارک لازم برای اپلای و مهاجرت تحصیلی در سال 2022 چیست؟

مسئله اپلای و مهیا ساختن مقدمات و مدارک آن از دغدغه های مهم علاقه مندان به پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی است. برای اپلای و پذیرش در دانشگاه های خارجی لازم است شما شرایط معین شده توسط دانشگاه مقصد را دارا بوده تا بتوانید در کشور مدنظر پذیرفته شوید.

نکته قابل توجه این است که کوچکترین کاستی و مشکل در مدارک و شرایط شما سبب می‌شود اپلای تحصیلی شما از طرف دانشگاه ریجکت شود و بدین ترتیب زمان و هزینه زیادی از دست خواهید داد. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با مدارک اپلای و جزئیات آن آشنا نماییم تا با آگاهی از این شرایط فرایند اپلای خود را با سهولت بیشتری طی نمایید.

مدارک عمومی جهت اپلای تحصیلی

شما برای قبولی در مقاطع مختلف رشته های دانشگاهی در دانشگاه های خارجی نیازمند ارائه مدارک عمومی هستید. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی در خارج از کشور برای مقاطع مختلف، متفاوت است و هریک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مستلزم ارائه مدرک خاصی هستند لکن در ذیل عمومی ترین این موارد بیان می‌گردد:

ترجمه مدارک تحصیلی

جالب است بدانید در هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل دارید اولین مدرکی که از شما می خواهند مدرک تحصیلی مقطع پیشین است که لازم است آن را به طور رسمی ترجمه نمایید. منظور از ترجمه رسمی ترجمه در دارالترجمه است و باید به تایید دادگستری برسد. اگر دانشگاه مقصد شما حساسیت بیشتری داشته باشد در این صورت ممکن است نیاز به تایید وزارت امور خارجه و وزارت علوم و تحقیقات هم باشد. بدین ترتیب برای پذیرش در مقطع دکتری نیاز به ترجمه مدرک کارشناسی ارشد، برای پذیرش در مقطع ارشد نیاز به ترجمه مدرک دوره کارشناسی و برای پذیرش در مقطع کارشناسی نیاز به ترجمه مدرک دیپلم خواهید داشت. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر ترجمه مدرک تحصیلی می‌بایست ریزنمرات خود را نیز ترجمه نمایید.

رونوشت گذرنامه

نکته قابل ذکر این است که گذرنامه شما باید حداقل ۱ سال اعتبار داشته باشد تا در صورت دریافت ادمیشن، امکان الصاق برچسب روادید در ان برای اعطای روادید تحصیلی یکساله به شما وجود داشته باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای اپلای

مدرک زبان خارجی

باتوجه به کشور و دانشگاهی که قصد ورود به آن را دارید، نیاز به مدرک معتبر زبان خارجی مربوطه دارید. اینکه حداقل نمره زبان چقدر است کاملا بستگی به دانشگاه و مقطع تحصیلی مدنظرتان دارد.

IELTS، TOEFL، GRE و GMAT از مهمترین مدارک زبان برای دریافت پذیرش تحصیلی هستند. تقریبا تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا حداقل یکی از این مدارک را قبول دارند. دارا بودن نمره بالای زبان مزیت محسوب شده و فرایند اپلای شما را سرعت می‌بخشد.

لیست مقالات ISI و سایر مقالات معتبر به چاپ رسیده

برای این کار لازم است لیستی از تمام مقالات رسمی خود آماده و آن را به دانشگاه  مقصد ارسال نمائید. در صورتی که قصد پذیرش در مقاطعی چون ارشد و دکتری را داشته باشید عدم داشتن مقاله یک عامل منفی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان 2024 چیست؟ + شرایط و مدارک

پروپوزال مقطع دکتری

در مقطع دکتری نیاز است تا پروپوزال تحقیقاتی خود جهت ارائه را آماده کنید. در این پروپوزال می‌بایست دانشگاه را قانع کنید که دارای توان علمی، تحقیقاتی و ابتکار لازم جهت تحصیل در مقطع دکتری می‌باشید.

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی چیزی است که برای ورود به هر مقطع در دانشگاه خارجی از شما خواسته می‌شود. در رزومه تحصیلی، برخلاف رزومه شغلی کلیه فعالیت های علمی و تحقیقاتی قید می‌شوند.

موارد قید شده در رزومه تحصیلی:

  • در این نوع رزومه شما می‌بایست فهرست مقاطع تحصیلی خود را با نام محل تحصیل و کشور و مدرک اخذ شده ذکر نمائید.
  • اگر تمایل داشتید می‌توانید عنوان پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در صورت موجود بودن ذکر نمایید. توانایی خود در کار با رایانه را ذکر کنید.
  • توانایی خواندن و نوشتن به زبان خارجی
  • قید توانایی و علاقه به ورزش یا فعالیت های هنری
  • سابقه عضویت در موسسات و انجمن های بین المللی
  • در صورتی که در دوره های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP و نظایر آن شرکت نموده اید نوع و تاریخ دریافت مدرک آن را قید نمائید.

مدارک مورد نیاز برای اپلای

انگیزه‌نامه

منظور از این مدرک ذکر انگیزه و هدف واقعی شما از تحصیل و پذیرش در یک دانشگاه خارجی است.

نکات تنظیم انگیزه نامه:

  • انگیزه نامه از مدارک مهم در روند پذیرش تحصیلی و اپلای است لذا سعی نمایئد تا حد امکان صادقانه انگیزه و اهداف خود را بیان کنید
  • اصول نگارشی را رعایت نمائید
  • انگیزه‌نامه نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد و معمولا در ۲ الی ۳ صفحه تدوین می‌شود.
  • برای نوشتن انگیزه نامه از نمونه های آماده در وب سایت ها الگو بگیرید

علت علاقه مندی به تحصیل در کشور خارجی در نامه ای به نام SATETEMENT OF PURPOSE قید می شود که اصطلاحا SOP خوانده می شود.

این بیانیه حاوی موارد زیر است:

  • هدف شما از تحصیل در مقطع مدنظر
  • هدف شما از تحصیل در رشته مدنظر
  • هدف شما از تحصیل در دانشگاه مدنظر
  • سوابق تحصیلی و تحقیقاتی و شغلی در خصوص رشته مدنظر
  • فعالیت های مدنظر جهت انجام حین تحصیل در دانشگاه
  • حوزه های فعالیت پس از دانش آموختگی

بیانیه هدف خوب معمولا در دو صفحه انجام می‌شود.

توصیه‌نامه

دریافت توصیه از طرف یک تا سه استاد معتبر که قبلا با آن‌ها کار کرده‌اید تاثیر مطلوبی در فرایند پذیرش تحصیلی تان خواهد داشت. توصیه نامه توصیه یک استاد، محقق یا فردی است که شما را می شناسد و به توانایی های علمی و آکادمیک شما آگاهی دارد. معمولا ۲ یا ۳ توصیه نامه نیاز است. داشتن توصیه نامه شرط کافی نیست بلکه لازم است شرایط مدنظر دیگر را نیز دارا باشد تا توصه نامه نیز اثر مناسب خود را بگذارد.

تکمیل فرم‌های پذیرش دانشگاه مورد نظر

این فرم ها حاوی اطلاعات تحصیلی و شخصی است که در اکثر دانشگاه ها یکسان می‌باشد. این فرم معمولا به صورت آنلاین پر می‌شود. معمولا مدارکی مثل رزومه و SOP را در این بخش آپلود می‌کنید. برخی از دانشگاه های خارجی از داوطلبان درخواست می کنند که با دریافت کد کاربری و رمز عبور از سایت دانشگاه، نسبت به تکمیل APPLICATION اقدام نمایند. در این حالت، معمولا از شما درخواست می شود که فایل پی دی اف مدارک هویتی، تحصیلی، رزومه و بیانیه هدف را داخل اپلیکیشن آپلود و SUBMIT کنید. اگر دانشگاه مقصد از شما APPLICATION FEE درخواست کرد نیز بایستی با کارت های اعتباری بین المللی، این هزینه پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

مدارک اختصاصی اپلای

علاوه بر مدارک عمومی، مدارک اختصاصی نیز برای پیرش و اخذ اپلای تحصیلی مورد نیاز می‌باشد. اگر شما مدارک اختصاصی مدنظر را ضمیمه سایر مدارک خود ننمایید این امر به منزله عدم پذیرش نهایی است و اپلیکیشن شما برای بررسی نهایی، از قسمت admission department دانشگاه به دانشکده مربوطه ارجاع نمی شود و در واقع درخواست شما مردود می شود. اگر هم هزینه ثبت نام پرداخت کرده باشید، به شما عودت نخواهد شد. هر دانشگاه با توجه به سیاست های خود مدارک خاصی مدنظر دارد و از شما درخواست می‌کند. برای مثال اگر دانشگاهی فقط تدریس به زبان فرانسه داشته باشد، از شما یک مدرک معتبر زبان فرانسوی هم می‌خواهد. بنابراین لازم است که از شرایط و جزئیات خاص دانشگاه مقصد خود اطمینان حاصل نمایید. مدارک اختصاصی دانشگاه ها غالبا موارد زیر است:

مدرک آیلتس

این مدرک از مدارک مهم و شاید مهم ترین آن برای پذیرش در دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان است. افراد زیادی در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون آیلتس به صورت کاغذی برگزار می شود و حدود نمره آن بین ۰ تا ۹ است. دانشگاه ها برای پذیرش داوطلبان در مقطع کارشناسی ، آیلتس ۵.۵ و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس ۶.۵ آکادمیک به بالا نیاز دارند. آیلتس ۴ مهارت خواندن-نوشتن-گوش کردن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند. مدرک آیلتس ۲ سال اعتبار دارد و در ایران نیز برگزار می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اپلای

مدرک تافل

این آزمون برای تعیین سطح زبان انگلیسی دانشجویان بین المللی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که آزمون تافل فقط به صورت اینترنتی برگزار می شود و رنج نمره آن از ۰ تا ۱۲۰ است. دانشگاه ها معمولا برای قبولی داوطلبان برای ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی، تافل ۷۰ تا ۷۵ و شرط دریافت تافل ۸۰ تا ۹۰ از ۱۲۰ را برای ورود به مقطع ارشد و دکترا معرفی می کنند. اعتبار مدرک تافل ۵ سال می‌باشد.

مدرک GRE-GMAT

دارا بودن این دو مدرک برای پذیرش تحصیلی در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه های آمریکا ضرروی است. اگر قصد دارید در رشته های مدیریت، حسابداری و اقتصاد و MBA تحصیل نمایید، اخذ مدرک GMAT لازم خواهد بود.

مدرک SAT

این مدرک جهت پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی برخی دانشگاه های انگلیسی زبان لازم است. ساختار آزمون سات هم شبیه جی آر ایی می‌باشد.

آزمون ورودی

معمولا توسط دانشگاه های هنر و پزشکی و جهت اعطای پذیرش تحصیلی به داوطلبان، آزمون ورودی یا entrance exam برگزار می شود که برای آگاهی از شرایط و مدارک لازم جهت شرکت در این آزمون لازم است که به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه و اطلاعات و اطلاعیه های مربوطه را مطالعه نمائید.

همچنین شما با مراجعه به وب سایت دانشگاه مقصد خود می‌توانید درخصوص شرایط پانسیون و خوابگاه‌های دانشجویی، شهریه و مواردی از این دست نیز اطلاعات لازم را کسب نمائید.

توجه داشته باشید؛ چنانچه مدارک مهاجرت تحصیلی شما نظیر گذرنامه و ویزا در زمان مقرر حاضر نشود، دانشگاه مدنظر هیچ تعهدی جهت اپلای تحصیلی شما نخواهد داشت. بنابراین لازم است با توجه به شرایط اخذ ویزا در کشور، ابتدا از دریافت ویزای خود مطمئن شده و سپس ثبت‌نام خود را نهایی نمایید.

 

سوالات متداول در مورد مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای اپلای و مهاجرت تحصیلی در سال 2022 چیست؟

ترجمه مدارک تحصیلی،رونوشت گذرنامه،مدرک زبان خارجی،رزومه تحصیلی،انگیزه‌نامه،توصیه‌نامه،

مدارک اختصاصی اپلای چه می باشند؟

مدرک تافل، مدرک آیلتس، مدرک SAT، مدرک GRE-GMAT

4.4/5 - (7 امتیاز)

1 پرسش

  • سلام ممنون از مقاله و موسسه خوبتون….

    ببخشین کسایی که کارشناسی رو تو ایران ناپیوسته خوندن مثل هنرستانی ها واسه اپلای مقطع ارشد فقط نیاز به مدرک کارشناسی میباشد یا بایستی مدرک دیپلم و دبیرستان رو ترجمه نماییم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.