کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در آلمان


تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، زبان تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان ، ویزای دانشجویی آلمان

در میان 5 مقطع تحصیلی آموزش عالی در کشور آلمان، مقطع کارشناسی ارشد یکی از پر متقاضی‌ترین دوره‌ها میان دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌رود و از این رو رقابت بالایی برای ورود به رشته‌های خاص و دانشگاه‌های برتر، جهت تحصیل در کشور آلمان در این مقطع وجود دارد. در همین راستا بدیهی است که داشتن اطلاعات کافی در مورد تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان امری لازم – آن هم قبل از اقدام – تلقی می‌شود. مطلب زیر نیز در راستای ارائه اطلاعات لازم در همین رابطه است:

انواع مدارک کارشناسی ارشد در آلمان

مدارک کارشناسی ارشد در آلمان معمولا به صورت متوالی یا غیر متوالی طبقه بندی می‌شوند. در نوع اول، پذیرش دانشجویان براساس دانش صرفا آکادمیکی است که در طول دوره لیسانس کسب کرده اند و در نوع دوم یعنی برنامه های غیرمتوالی، تمرکز بیشتر بر روی توسعه حرفه‌ای (عملی) است و اغلب متقاضیان باید مدرک کارشناسی به همراه برخی کارهای مرتبط با رشته مربوطه را به خوبی بلد باشند.

تحصیل در آلمان

الزامات زبان آلمانی و انگلیسی

دانشجویانی که قصد دارند به زبان آلمانی در دانشگاه‌های آلمان به تحصیل مشغول شوند، باید در یکی از دو آرمون DSH و یا TestDaF نمره قبولی را به دست آورند. نکته قابل توجه اینکه آزمون DSH فقط در دانشگاه های مختلف آلمان ارائه شده اما آزمون TestDaF در مراکز آموزشی بیش از 90 کشور جهان امتحان گرفته شده و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

در حالی که در آلمان زبان اصلی آموزشی زبان آلمانی باقی مانده است، انتخاب‌های رو به رشدی در برنامه های آموزشی زبان انگلیسی به خصوص در سطح کارشناسی ارشد و دکتری و برای دانشجویانی که در برنامه‌های کوتاه مدت دانشگاه‌ها شرکت می کنند، در دسترس قرار دارد. اگر تصمیم بگیرید که به زبان انگلیسی تحصیل کنید و زبان اول خود را آلمانی در نظر نگیرید، باید مهارت خود را با آزمون زبان انگلیسی مانند IELTS و TOEFL ثابت کنید.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

توجه داشته باشید که فضای آکادمیک در دانشگاه‌های آلمان همچنان متمرکز بر زبان آلمانی است و از این رو حتی اگر دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند را انتخاب کرده‌اید، توصیه می‌شود که زبان آلمانی را فرا بگیرید. نکته دیگر اینکه حداقل نمره مورد نیاز برای آزمون آیلتس بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت بوده اما در حداقلی ترین حالت ممکن نمره 6 یا 6.5 الزامی خواهد بود.

شرایط سنی متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

به طور کلی محدودیت سنی خاصی در این رابطه وجود نداشته و متقاضیانی تا سن 34 یا 35 نیز موفق به اخذ پذیرش شده‌اند، اما سفارت آلمان که وظیفه اعطای ویزای تحصیلی را بر عهده دارد، در این مورد سخت گیری کرده و معمولا به افراد زیر 30 سال به سهولت بیشتری ویزای تحصیلی می‌دهد.

تحصیل در آلمان

طول دوره کارشناسی ارشد در آلمان

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان بین 1.5 تا 2 سال – بسته به شرایط خاصی هر دانشجو – به طول می‌انجامد. شروع ترم‌های تحصیلی نیز معمولا از سپتامبر تا مارس برای ترم زمستان و از آوریل تا آگوست برای ترم تابستان است. با این وجود پیشنهاد می‌شود که درخواست‌ها را حداقل 6 هفته قبل از اتمام مهلت‌های تعیین شده توسط دانشگاه‌ها ارسال کنید تا بتوانید در صورت نیاز، اصلاحات لازم و و اضافه کردن اطلاعات را انجام دهید.

رشته های موجود در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

بهترین راه برای آگاهی از رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد و دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته‌ها، وب‌سایت studis-online.de است. در این وب‌سایت می‌توانید رشته مدنظر خود را جستجو کرده و دانشگاه‌های ارائه دهنده آن رشته را مشاهده نمائید.

تقاضا برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در آلمان

مطابق کردن شرایط خود با hochschulzugangsberechtigung که به اختصار HZB ، و به معنای “شرایط ورود به آموزش عالی آلمان” می باشد، شرط اساسی و اصلی برای ورود به دوره کارشناسی ارشد در آلمان است.

دوره‌های مختلف برای برنامه‌های کارشناسی ارشد به طور مستقیم از طریق دانشگاه یا از طریق پورتال Uni Assist به صورت آنلاین ارائه می شوند. یونی اسیست یک سرویس دانشگاهی متمرکز است که متقاضیان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و از طریق آن شرایط تمامی متقاضیان، ارزیابی می‌شود. البته همانطور که ذکر شد، همه دانشگاه‌های آلمانی از این سرویس استفاده نمی‌کنند و در صورتی که دانشگاه مدنظر شما نیز عضو یونی اسیست نیست، بهتر است شرایط ویژه آن دانشگاه را در وب‌سایت مخصوصش بررسی کرده و تقاضای پذیرش خود را همانجا به ثبت برسانید.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند هنر کره جنوبی +AMA در سال 2025 + شرایط، مدارک و نحوه تقاضا

به طور کلی توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز در هر موسسه، توسط خود آن موسسه تعیین می‌شود، اما برخی از این موارد میان تمامی دانشگاه‌ها و موسسات مشترک هستند؛ مثل یک کپی رسمی از سوابق تحصیلی خود، عکس پرسنلی، کپی گذرنامه و یک کپی از امتحانات مهارت زبان و … . دقت کنید که در برخی از موارد ممکن است که هزینه درخواست برای بررسی پرونده و پذیرش، از متقاضی طلب شود.

کارشناسی ارشد در آلمان

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان (به زبان آلمانی) کاملاً رایگان است و هزینه‌ای برای دانشجوی بین‌المللی ندارد. البته باید توجه داشته باشید که تحصیل رایگان در دوره کارشناسی ارشد، مختص دانشگاه‌های دولتی آلمان بوده و برای تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی این کشور ملزم به پرداخت شهریه هستید. همچنین دانشگاه‌های واقع در ایالت Baden-Wurttemberg، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان بین المللی شهریه معینی دریافت می‌کند.

هزینه زندگی در آلمان برای یک دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد

تفاوتی میان هزینه‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی بسته به مقطع تحصیلی آنها وجود ندارد. تنها معیاری که اختلاف هزینه‌ها را رقم می‌زند، تفاوت در عادات زندگی و شهر محل سکونت است. به طور کلی اما، هزینه ماهانه زندگی در یک شهر کوچک از 550 تا 750 یورو و در شهرهای بزرگ بین 1050 تا 1250 یورو متغیر است.

اجازه کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند تا 20 ساعت در هفته با حقوق حداقلی ساعتی 9 یورو، در کشور آلمان مشغول به کار شوند.

کار دانشجویی در آلمان

ویزای دانشجویی در آلمان

به طور کلی دانشجویان تبعه برخی از کشورها (از جمله کشورهای اتحادیه اروپا) برای تحصیل در آلمان نیازی به دریافت ویزای دانشجویی ندارند. در مقابل اما دانشجویان اهل سایر کشورها، مثل ایران، برای ورود به آلمان و آغاز دوره تحصیلی خود در این کشور، ملزم به رجوع به سفارت آلمان و دریافت ویزای دانشجویی هستند. مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای دانشجویی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در این لینک (تهیه شده توسط سفارت آلمان در تهران) به صورت کامل آمده‌اند. همچنین جهت دریافت وقت تحصیلی سفارت آلمان می توانید از طریق سایت این سفارت به صورت آنلاین درخواست دهید.

در رابطه با صدور ویزا برای همسر و فرزندان متقاضی نیز باید خاطر نشان کرد که آنها نیز می‌توانند پس از ساکن شدن دانشجو و پس از انجم مصاحبه با سفارت، همراه با متقاضی در طول دوران تحصیل در کشور آلمان ساکن شوند.

منبع: سایت تاپ یونی ور سیتی

5/5 - (5 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.