آزاد سازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی


نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی در سال 1403

برای تحصیل در خارج از کشور و اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به آماده سازی و ارائه مدارک مختلفی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها، مدرک دانشگاه محل تحصیل که شامل ریز نمرات و گواهینامه فارغ التحصیلی است. همانطور که می دانید، دانشجویانی که در دانشگاه دولتی و به صورت روزانه مشغول به تحصیل بوده‌اند، به دلیل تحصیل رایگان به ازای سال‌های تحصیلی و مطابق با منطقه‌ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته‌اند، به دولت تعهد خدمت داشته و مدارک آن‎‌ها در گرو دانشگاه تا پس از اتمام این تعهد باقی می ماند و نیاز به آزاد سازی مدارک و ریزنمرات تحصیلی خود دارند. مدت زمان تعهد دانشجویان برای تحصیل رایگان بسته به منطقه ای که در هنگام کنکور کارشناسی داشته اند،متفاوت است.

دانشجویانی که در زمان کنکور منطقه یک بودند، به اندازه مدت زمان تحصیل خود نسبت به انجام تعهد وظیفه دارند و دانشجویان منطقه دو و سه به اندازه دو برابر مدت زمان تحصیل خود وظیفه دارند. یعنی دانشجویی که در منقطه یک در کنکور کارشناسی شرکت کرده است و 4 سال رایگان در کارشناسی تحصیل کرده است، 4 سال تعهد خدمت دارد و دانشجویی که منطقه دو یا سه بوده در زمان کنکور کارشناسی، و 4 سال تحصیل رایگان داشته است، 8 سال تعهد خدمت را داراست. در مورد کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز چون منطقه بندی وجود ندارد، به همین سبب کلیه دانشجویان به میزان مدت زمانی که تحصیل رایگان داشته اند، تعهد خدمت دارند.

البته گفتنی است که دانشجویان مناطق 2 و 3 که دارای رتبه کشوری بهتری از آخرین فرد قبولی منطقه 1 در رشته و دانشگاه خود می باشند، می توانند با مراجعه به سازمان سنجش و دریافت تاییدیه، مدت خدمت را مانند دانشجویان منطقه 1 به میزان تحصیل خود، کاهش دهند.

بنابراین اگر شما هم جزء دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بوده‌اید و برای اپلای نیاز به اصل مدرک خود دارید و می خواهید بدانید طریق آزاد سازی مدارک تحصیلی دانشگاه چگونه است، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

جهت اطلاع از نحوه آزاد کردن مدارک تحصیلی و دریافت ریزنمرات از دانشگاه می توانید از طریق این لینک سوالات خود را به صورت تلفنی از کارشناسان ما بپرسید.

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات وزارت علوم

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت علوم مبلغ مشخص و تعیین شده ای ندارد. چرا که این مبلغ براساس معیارهای مختلفی متفاوت می باشد. این مبلغ براساس سال ورودی شما به دانشگاه، رشته تحصیلی، تعداد ترم های تحصیلی شما و همچنین دانشگاه تحصیلی شما متغییر می باشد. به عنوان مثال هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی رشته های مهندسی نسب به رشته های علوم انسانی مبلغ بیشتری می باشد و همچنین هرچه با در نظر گرفتن تورم هر چه سال تحصیلی شما دورتر باشد، هزینه کمتری خواهید پرداخت. به عنوان مثال دانشجویی که ورودی سال 84 در دانشگاه بوده هزینه بسیار کمتری برای آزادسازی مدارک تحصیلی خود نسبت به دانشجویی که ورودی سال 94 به دانشگاه بوده، خواهد پرداخت. همچنین از دانشگاه به دانشگاه دیگر این هزینه ها متفاوت می باشد.

دانشجویانی که به دلایل مختلف (مانند تغییر نوع تحصیل روزانه به شبانه یا مهمانی و انتقالی) در برخی ترم‌های تحصیلی خود هزینه ای پرداخت کرده اند، آن هزینه های پرداخت شده، از هزینه کل آزادسازی مدرک تحصیلی در انتها کم می‌شود.

چگونه می توان از مبلغ آزادسازی مدرک تحصیلی خود آگاه شد؟

بهترین کار جهت تعیین مبلغ دقیق مورد نیاز جهت آزاد سازی مدارک تحصیلی خود، تماس با آموزش دانشکده دانشگاه محل تحصیل خود می باشد. پس از تماس با مسئول آموزش دانشکده خود می توانید از آنان درخواست کنید تا مبلغ حدودی مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی شما را تعیین نمایندو عموما این مبلغ معادل کل هزینه ای است که یک دانشجو شبانه در شرایط تحصیلی مشابه شما پرداخت خواهد نمود.

آزاد سازی مدارک تحصیلی

روش های آزاد سازی مدارک تحصیلی

برای کسانی که علاقه مندند مدرکشان را آزاد کنند به طور کلی 3 حالت وجود دارد:

  • پرداخت نقدی هزینه
  • نامه عدم کاریابی
  • سابقه بیمه
    (راه های دیگری مثل دانشجویان بورسیه، متعهد به آموزش و پرورش و … وجود دارد که به دلیل استثنائی بودن، از پرداختن به آنها در این مطلب اجتناب شده است.)

قبل از ورود به بحث شیوه های مختلف آزادسازی مدرک، باید متذکر شویم که قبل از انجام هرکاری بایستی تسویه حساب کامل رو با دانشگاه خود انجام داده باشید و سپس در وب سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم (این لینک) ثبت نام کنید. در این وب سایت پس از بارگذاری اطلاعات و مدارک گوناگون و مختلف، به قسمت لغو تعهد و آزادسازی مدرک ارجاع داده خواهید شد که نمونه اون در عکس زیر قابل مشاهده است:

آزادسازی مدارک

دقیقا از همین مرحله است که کار شما بر اساس شیوه ای که در مورد آزادسازی مدرکتون انتخاب کردید، آغاز می گردد! شیوه هایی که در ادامه مقاله به تفصیل به توضیح آنها پرداختیم.

آزاد سازی مدارک دانشگاه با استفاده از نامه کاریابی

دریافت اصل مدرک تحصیلی از طریق درخواست کاریابی به این شکل هست که شما در یک موسسه کاریابی ثبت نام می کنید و پس از گذشت مدت زمان معین و عدم یافتن شغل مناسب، نامه ای به شما اعطا می شود که در آن ذکر شده فرد مورد نظر در این مدت معین قادر نبوده شغل مناسب خودش را پیدا کند. مدت زمانی که (از زمان ثبت نام در موسسه کاریابی) باید طی شود تا نامه عدم کاریابی شما صادر شود، بر اساس جدیدترین بخش نامه های وزارت علوم، باید شش ماه باشد!

جهت مراجعه به کاریابی ها می توانید با مراجعه سایت وزارت کار به این لینک لیست کامل ادارات کاریابی را مشاهده نمایید و اداره نزدیک به خود را پیدا نمایید.

نکات مهم:

  • با استفاده از نامه کاریابی می توانید مدرک تمام مقاطع تحصیلی خود را آزاد کنید؛ به عنوان مثال اگر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد هستید، به طور مشترک قادر خواهید بود تا مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی را از این طریق با یکدیگر آزاد کنید.
  • نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشید. یعنی شما نمی‌توانید در حین تحصیل در دوره‌ کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی‌ خود را از طریق عدم کاریابی آزاد کنید.
  • دانشجویان حداکثر 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی و یا در صورت مذکر بودن متقاضی، حداکثر 6 ماه از زمان صدور کارت پایین خدمت یا معافیت دائم  فرصت دارند تا برای آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق عدم کاریابی اقدام نمایند.
  •  در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی نباید برای شما بیمه رد شده باشد و متقاضی در این مدت به هیچ فرصت شغلی‌ای معرفی نشود.
  • جهت آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی قانون جدید باید مقاطع تحصیلی شما از پایین به بالا مرحله به مرحله آزاد شود و این امکان وجود ندارد، بدون آزاد سازی مقظع مثلا کارشناسی بتوانید کارشناسی ارشد خود را آزاد کنید. بدین ترتیب یا باید همزمان مدارک تحصیلی خود را با یکدیگر آزاد کنید یا ابتدا مدرک تحصیلی قبلی را آزاد کرده و سپس مقطع بعدی را. به عنوان مثال شما نمی توانید ابتدا کارشناسی ارشد یا دکتری خود را آزاد نمایید در حالی که مدرک کارشناسی شما همچنان آزاد نشده است.
  • این شرایط تنها مخصوص وزارت علوم است و وزارت بهداشت شرایط مخصوص به خود را دارد که در این لینک می توانید مطالعه کنید.

در تصویر زیر، آخرین بخش نامه وزارت علوم در مورد لغو تعهد از طریق کاریابی قابل مشاهده است:

بخش نامه لغو تعهد از طریق کاریابی

الف) مدارک مورد نیاز متقاضی برای ثبت نام در موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی و در مورد شهرستانهای فاقد کاریابی، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستانها

1-  اصل و کپی گواهی موقت فارغ التحصیلی عکس دار از دانشگاه مربوطه

2- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

3- اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)

ب) شرایط لغو تعهد دارا بودن چهار شرط زیر بصورت همزمان لازم و ضروری خواهد بود.

1- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ فارغ التحصیلی (مندرج در گواهی موقت) متقاضی

2- سپری شدن حداقل یکسال تمام از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیر پزشکی)

3- سپری شدن حداقل 6 ماه تمام از تاریخ ثبت نام متقاضی در موسسه کاریابی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان(شهرستانهای فاقد

کاریابی) مربوطه (ثبت نام الزاماً باید بعد از تاریخ فارغ التحصیلی و مشروط به داشتن پایان خدمت صورت پذیرفته باشد)

4- عدم وجود فرصت شغلی متناسب با تخصص فارغ التحصیل و معرفی نشدن به فرصتهای شغلی در طی مدت 6 ماه پس از تاریخ ثبت نام .

ج) مراحل لغو تعهد:

1- ارائه درخواست متقاضی به موسسه کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی و یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کننده متقاضی به همراه مدارک فوق. ( در مدت زمان حداکثر 6 ماه از فارغ التحصیلی یا صدور کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت)

2- اعلام نتیجه کاریابی متقاضی با لحاظ شرایط فوق توسط موسسه کاریابی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر.( پیدا نشدن کار مناسب برای متقاضی ظرف مدت 6 ماه)

3- بررسی و کنترل مدارک و شرایط توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر و اعلام نتیجه به اداره کل مرکز استان.

4-  انجام مکاتبه نهایی لغو تعهد توسط اداره کل استان به دانشگاه محل تحصیل متقاضی.

نکات مهم:

1- ارائه مدارک فوق توسط متقاضی در کلیه مراحل الزامی است.

2- حضور شخص متقاضی در کلیه مراحل الزامی است.

3- فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی (به غیر از دامپزشکی) مشمول مفاد این آئین نامه نمی باشند.

4- موسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی مجاز به دریافت هیچ گونه وجهی از کارجویان بابت صدور مکاتبات لغو تعهد خدمت فارغ التحصیلان، نمی باشند.

رای دیوان عدالت اداری در مورد ابطال محدودیت زمانی جهت مراجعه به کاریابی

با این وجود باید توجه داشت که براساس رای دیوان عدالت اداری در تاریخ 28؍8؍1398 ، محدودیت زمانی 6 ماهه از زمان فارغ التحصلیی یا صدور کارت پایان خدمت جهت مراجعه به ادارات کاریابی ابطال گردیده است. هرچند که هنوز اثر چندانی از اجرایی شدن این رای که لازم الاجرا است، در موسسات متبوع دیده نمی شود!

قابل توجه است که در سال 1400 نیز رای جدیدی از دیوان عدالت اداری در این رابطه منتشر شده است:

ابطال محدودیت زمانی شش ماه از تاریخ دانش‌آموختگی جهت ثبت نام در دفاتر کاریابی با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری. تبصره ۱ ماده ۵۰، اصلاحیه بند ۳-۲ ماده ۳ و بخش ج-۳ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مورخ ۱۳۹۹/۵/۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیوان عدالت اداری ابطال شد.

در این مقرره آمده بود: دانش آموختگان باید ظرف مدت شش ماه از تاریخ دانش آموختگی در دفاتر کاریابی با ارائه اصل مدرک تحصیلی (گواهی موقت پایان تحصیلات عکس دار) ثبت نام نمایند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری قبلا هم در سال ۹۸ در دو رای جداگانه مقرره‌های مشابهی را ابطال کرده بود اما در سال ۹۹ یک بار دیگر این محدودیت ۶ ماهه تعیین شد.

جزئیات کامل رای دیوان عدالت اداری را می توانید در این لینک مطالعه کنید.

آزاد سازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت علوم با پرداخت هزینه ریالی

آزادسازی مدرک به این شیوه بسیار ساده بوده و تنها کافی است با واریز مبلغ از قبل تعیین شده به حساب سیبای وزارت علوم منتظر بمانید تا مدرک شما آماده شود. این فرآیند معمولا از 5 تا 20 روز طول می کشد.

نکته: عوامل مختلفی بر میزان هزینه ای که متقاضیان برای آزادسازی مدرک باید بپردازند تاثیرگذار است که عبارت اند از:

  • سال شروع و پایان مقطع تحصیلی مورد نظر
  • میزان سابقه کار (هرچه بیشتر، هزینه کمتر)
  • مقطع تحصیلی ای که خواهان دریافت مدرک آن هستید (کارشناسی، ارشد یا دکتری)
  • گروه تحصیلی (پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و …)
  • سهمیه منطقه ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته اید (منطقه 1،2،3)

– توجه داشته باشید که مبلغ دقیقی که متقاضیان به ازای آزادسازی مدرک خود باید بپردازند، همه ساله تغییر کرده و به طور مرتب در وب سایت امور دانشجویان وزارت علوم درج می شود. همچنین می توانید از طریق تماس با آموزش دانشکده خود از این هزینه با خبر شوید.

اطلاعیه: براساس اطلاعیه جدید وزارت علوم در تاریخ 1401/9/7 مبالغ آزادسازیز مقاطع تحصیلی براساس قیمت اعلامی توسط سازمان امور دانشجویان محاسبه می گردد و تمامی دانشجویان و متقضیان آزادسازی مدارک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه باید هزینه آزادسازی مدارک خود را براساس تعرفه جدید بپردازند.

آزادسازی مدارک دانشگاه از طریق سابقه بیمه

در صورتی که می خواهید با استفاده از بیمه مدرک خود را آزاد کنید، حتما باید دارای سابقه کاری در بعد از دوران تحصیلی خودتون باشید؛ به عبارت دیگه، بیمه ای که در حین تحصیل رد شده است قابل قبول نیست و به هیچ وجه از طرف دانشگاه و وزارت علوم مورد تائید نخواهد بود.

اینکه میزان تعهد به کار برای فارغ التحصیلان به چه مقدار است، به دو عامل بستگی دارد:
۱) مقطعی که فرد از آن دانش آموخته شده
۲) منطقه و سهمیه ای که فرد در زمان کنکور داشته است.

به طور مثال، فارغ التحصیلان کارشناسی از منطقه یک و سهمیه ایثارگری، هم اندازه طول مدت تحصیل تعهد به خدمت دارند (چهار سال). در حالی که میزان تعهد به خدمت فارغ التصیلان کارشناسی برای دانشجویانی که از منطقه دو بوده اند، دو برابر مدت تحصیل است (هشت سال). لیست کامل میزان تعهد به خدمت در وب سایت وزارت علوم موجود است. دانشجویانی نیز که تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده اند (مانند دانشجویان رشته پزشکی) آئین نامه های خاص خود را دارند که در وب سایت وزارت بهداشت قابل مشاهده است.

مورد دیگر اینکه به ازای سال هایی که بیمه رد شده است، از تعهد به خدمت فرد کم می‌شود. توجه کنید که تعداد سال‌های خدمت متقاضی در گواهی موقت وی آمده است.

نکته: سربازی جز این سال‌ها محسوب می‌شود و در صورتی که سربازی رفته باشید، دو سال از این مقدار کم خواهد شد.

نکته: اگر سابقه بیمه دارید باید ابتدا بایستی سابقه بیمه‌ خودتون مدرک مقطع کارشناسی‌ را آزاد کنید و مابقی سابقه بیمه هرچه اضافه آمد، مدرک مقطع کارشناسی ارشد را آزاد کنید.

در پایان برای اطلاع بیشتر مخاطبین بورسیه پلاس از جدیدترین آئین نامه ها و قوانین آزادسازی مدرک، می توانید فایل زیر را دانلود نمایید تا آموزش تصویری انجام مراحل آزادسازی مدارک وزارت علوم را در پورتال سازمان امور دانشجویان به صورت کامل مشاهده نمایید.

دانلود فایل آموزش تصویری لغو تعهد آموزش رایگان وزارت علوم

اینفوگرافی شرایط کلی آزادسازی مدارک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلیآزاد سازی مدارک تحصیلی

سوالات متداول در مورد آزادسازی مدارک تحصیلی

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات وزارت علوم چه مقدار می باشد؟

براساس اطلاعیه جدید وزارت علوم در تاریخ 1401/9/7 مبالغ آزادسازیز مقاطع تحصیلی براساس قیمت اعلامی توسط سازمان امور دانشجویان محاسبه می گردد و تمامی دانشجویان و متقضیان آزادسازی مدارک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه باید هزینه آزادسازی مدارک خود را براساس تعرفه جدید بپردازند. تصویر این اطلاعیه در همین مقاله قرار گرفته است.

چگونه می توان از مبلغ آزادسازی مدرک تحصیلی خود آگاه شد؟

بهترین کار جهت تعیین مبلغ دقیق مورد نیاز جهت آزاد سازی مدارک تحصیلی خود، تماس با آموزش دانشکده دانشگاه محل تحصیل خود می باشد. پس از تماس با مسئول آموزش دانشکده خود می توانید از آنان درخواست کنید تا مبلغ حدودی مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی شما را تعیین نمایندو عموما این مبلغ معادل کل هزینه ای است که یک دانشجو شبانه در شرایط تحصیلی مشابه شما پرداخت خواهد نمود.

روش های آزاد سازی مدارک تحصیلی چند مورد است؟

به طور کلی 3 حالت وجود دارد:
پرداخت نقدی هزینه
نامه عدم کاریابی
سابقه بیمه

4/5 - (184 امتیاز)

1,081 پرسش و پاسخ

  • سلام
    من در تاريخ ٢٩ مرداد از دكتري دفاع ميكنم و تقريبا با انجام كارهاي فارغ التحصيلي دانشگاه ،در پاييز ميخوام پروسه كاريابي رو شروع كنم. با توجه به اينكه تاريخ فارغ التحصيليم ٢٩ مرداد ماه در گواهي موقت ثبت ميشه، دو تا سوال دارم
    ١- آيا در شهريور كه از تاريخ دفاعم گذشته ميتونم براي سفر يك هفته اي از كشور خارج بشم و يا مشكلي بعدا در پروسه كاريابي برام پيش مياد؟ و
    ٢- زماني كه در پروسه كاريابي براي آزاد سازي مدارك هستيد چطور؟ يعني زماني كه پروسه آغاز شده؟

  • با سلام بنده تابستان 401 از کارشناسی فارغ التحصیل شدم و الان بعد از دو ترم از ارشد انصراف دادم . با وجود اینکه یک سال از تاریخ فارق التحصیلی کارشناسی گذشته آیا میتونم برای آزادسازی از طریق کاریابی اقدام کنم ؟

  • سلام وقت بخیر. اگر بخوایم مدرک کارشناسی رو آزاد کنیم و همزمان برای ارشد بخونیم مشکلی پیش میاد؟

  • سلام و وقت بخیر
    من ارشد میخوندم و 6 ماه مدرک کارشناسیم رو توی کاریابی گذاشتم (اطلاعی نداشتم که نمیشه). الان نامه عدم کاریابیم اومده. مدرک موقت ارشدم توی یک ماه آینده آماده میشه. میتونم وقتی آماده شد از طریق همین نامه، مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم؟ یا باید دوباره 6 ماه دیگه مدرکم رو توی کاریابی بذارم؟ با تشکر فراوان از شما

  • سلام
    من دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بودم الان ۳ ساله سر کار هستم.
    ما تعهد ۸ ساله به آموزس و پرورش دادیم که ۵ سالش مونده
    الان مدرک دیپلم و پیش رو میخواستم که دانشگاه بهم تحویل نمیده میگه تعهد داری.
    خواستم ببینم میتونن مدرک رو بهم ندن !

  • با سلام
    یه سوال داشتم من از سال 90 تا 95 حدود 10 ترم کارشناسی که 9 ترمش رو دانشگاه شهر خودمون مهمان بودم و اون زمان هم قیمت شبانه شهریه میدادم و فقط یک ترم دانشگاه اصلی بودم. آیا این ترمهایی که شهریه شبانه اون موقع رو پرداخت میکردم به دانشگاه مقصد الان باید با قیمت روز با وزارت علوم تسویه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
    سوال دیگه اینکه برای ارشد هم یادمه تحت عنوانی بیش از 4 ترم با اینکه روزانه بودم از من شهریه ثابت میگرفتن به خاطر تمدید پایان نامه آیا این هم محاسبه میشه؟

    • سلام دوره ها و ترم هایی که شهریه پرداخت شده دیگه نیازی به پرداخت نیست

  • با سلام
    یه سوال داشتم من از سال 90 تا 95 حدود 10 ترم کارشناسی که 9 ترمش رو دانشگاه شهر خودمون مهمان بودم و اون زمان هم قیمت شبانه شهریه میدادم و فقط یک ترم دانشگاه اصلی بودم. آیا این ترمهایی که شهریه شبانه اون موقع رو پرداخت میکردم به دانشگاه مقصد الان باید با قیمت روز با وزارت علوم تسویه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟
    سوال دیگه اینکه برای ارشد هم یادمه تحت عنوانی بیش از 4 ترم با اینکه روزانه بودم از من شهریه ثابت میگرفتن به خاطر تمدید پایان نامه آیا این هم محاسبه میشه؟

  • سلام. ما هایی که هنوز سربازی نرفتیم و مدرک لیسانس رو نمیتونیم بگیریم، مدرک و ریزنمرات غیر رسمی رو چطور می تونیم دریافت کنیم؟

    • سلام مدارک غیر رسمی نیازی به آزادسازی ندارن می تونید از دانشگاه دریافت کنید

      • سلام وقتتون بخیر
        ای کاش یه مقاله هم در مورد آزاد سازی مدرک از دانشگاه فرهنگیان می گفتید
        من الان ۳ ساله سر کار هستم و مدرک دیپلم و پیش رو لازم دارم اما میگن تا ۵ سال دیگه شدنی نیست

  • اگه من ارشد ازاد بخونم در حالی که داره برام بیمه رد میشه، این جزو سوابقم به حساب میاد؟

  • سلام وقت بخیر
    دانشگاه پیام نور هم در پایان تحصیل آزادسازی مدرک دارد ؟؟؟

  • ۱_سابقه بیمه بیکاری جزو سوابق وزارت کار حساب میشه؟؟ من یه سال سابقه کار و یه سال سابقه بیمه بیکاری دارم
    2- ایا ترمی که فقط پایان نامه کارشناسی دارم، از سابقه بیمه کسر میشه؟
    3-ایا دریافت پروانه کسب برای شغل ازاد به سوابقی که تا الان دارم اضافه میشه؟

    • بله سابقه بیمه از تعهدات تون کسر میکنه
      اگر پرونده مالیاتی داشته باشید ممکنه قبول کنند

      • خب باید با کجا تماس بگیرم که از این موضوع مطمین شم؟(در خصوص داشتن جواز کسب)

        یه مورد دیگه، من چند ماه قبل فارغ التحصیلیم فارغ التحصیل شدم، ولی ترم اخر فقط پروژه ام مونده بود، ایا سابقه من بعد تاریخ فارغ التحصیلیم میخوره؟ چون من یه جا خوندم، اون ترم حساب نمیشه

        بعد یه مورد دیگه، من موقع کنکور کارشناسی منطقه ۲ بودم، ولی تعهد خدمتم رو ۴ سال و ۶ ماه زده تو مدرکم، مگه منطقه ۲، ۸ سال نیس؟

        • منظورم اینه چند ماه بعد سرکار رفتنم فارغ التحصیل شدم

  • درود وقت بخیر
    من بعد اتمام کارشناسی به خدمت سربازی رفتم. برای آزاد سازی مدرک کارشناسی مشکلی ندارم اما الان که ارشدم رو به اتمام هست ایا امکان استفاده از دو سال خدمت سربازی برای آزاد سازی مدرک ارشد رو دارم یا خیر؟

      • سلام
        من ورودی سال ۸۶ هستم و ارشد ۹۱
        سابقه بیمه ۵ سال دارم
        ۸ سال تعهد برای کارشناسی و ۲ سال برای ارشد
        هزینه آزادسازی مدرک کارشناسیم رقم کمی میشه و من میخام از سابقه بیمه ام برای دوره ارشد استفاده کنم که هزینه زیادی داره
        این کار شدنیه؟ یعنی ۲ سال از بیمه ام رو برای آزاد سازی دوره ارشد نگه دارم؟؟؟

  • من در حال تحصیل دکترا دانشگاه آزاد هستم و مقطع ارشد و لیسانس هم همونجا خوندم و باالطبع اصلا اصل مدرک مقاطع قبلم به دستم نرسیده. حالا میخوام اصل مدرک ارشد رو از بایگانی دانشگاه که توی پرونده ام هست تحویل بگیرم و اپلای کنم باهاش و تا قبل از اتمام دکترا برم. سوال من اینه آیا با گذاشتن سفته یا هرراه دیگه ای من چطور میتونم اصل مدرک ارشد رو از دانشگاه بگیرم؟ آیا به من میدن؟

    • سلام وقتتون بخیر برای دانشگاه ازاد نیازی به ازادسازی نداره و باید اصولا مدرک رو بدن مگر اینکه به خاطر در حال تحصیل بودن تون بهتون ندن

  • سلام و وقت بخیر.
    برای آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی، آیا لازمه که هنگام مراجعه به اداره کاریابی این نکته رو بگیم که اصلا دنبال کار نیستیم و برای آزاد کردن مدرک مراجعه کردیم تا دنبال کار برای ما نباشند؟
    و سوال بعدی اینکه من تازه از مقطع کارشناسیم فارغ التحصیل شدم ولی قصد ادامه تحصیل در ارشد را برای سال آینده هم دارم. با این شرایط بهتره که وقتی از ارشد فارغ التحصیل شدم برای دوتا مدرکم اقدام کنم یا همین الان برای مدرک کارشناسیم درخواست بدم؟

  • سلام. من هنوز سربازی نرفتم و روزانه درس خوندم. میتونم وقتی برگ سبزم رو گرفتم مدرکمو آزاد کنم؟

      • ببخشید منظورتون از با پرداخت هزینه چیه؟ باید هزینه آزاد سازی مدرک رو بپردازیم؟؟ یعنی کسی که سربازی نرفته نمیتونه با برگه سبز مدرک موقت رو از دانشگاه بگیره و بزاره کاریابی و آزادش کنه؟؟؟

        • سلام توصیه میکنم وقت مشاوره با کارشناسان مون رزرو بفرمایید تا به صورت تخصصی راهنمایی تون کنند

  • سلام. من کارشناسی شبانه دولتی خوندم. بعدش هم بلافاصله برای ارشد روزانه دولتی قبول شدم و الان ترم 4 هستم. آیا میتونم بدون هیچ دردسری مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم بدون اینکه لازم باشه لغو تعهد آموزش رایگان برای ارشدم انجام بدم؟

    • سلام وقتتون بخیر باید از طریق آموزش دانشگاه کارشناسی تون پیگیری کنید

      • با سلام
        بنده هم شرایط ایشون (رضا) رو دارم. اقدام کردم ولی امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه من به من گفت که باید پایان خدمت یا معافیت داعم بیارم در حالی که این درست نیست و با گواهی اشتغال به تحصیلی که الان برای ارشد دارم میتونم بگیرم. آیا کار دانشگاه من غیر قانونی است؟

        • سلام بله کارشون درست نیست اما با گواهی اشتغال به تحصیل نمیدن و با برگه سبز نهایتا باید بدن

  • سلام. من کارشناسی شبانه دولتی خوندم. بعدش هم بلافاصله برای ارشد روزانه دولتی قبول شدم و الان ترم 4 هستم. آیا میتونم بدون هیچ دردسری مدرک کارشناسیم رو آزاد کنم بدون اینکه لازم باشه لغو تعهد آموزش رایگان برای ارشدم انجام بدم؟

  • سلام
    بابت مطالب مفید سایت متشکرم.
    پرسش من برای آزاد سازی مدارک این هست؛ من برای آزاد سازی مدرک کارشناسی اقدام نکردم و بلافاصله بعد از اتمام لیسانس، در دانشگاه دولتی دیگر ارشد شروع کردم، و همچنان دانشجوی ارشد به حساب میام و ترم 4 هستم، با این حساب اگر من بعد از دریافت گواهی ارشد برای اداره کار اقدام کنم؛ هر دومدرک را باهم میتوانم آزاد کنم و نباید برای هر کدام جداگانه اقدام کنم؟ با در نظر گرفتن این نکته که زمان درخواست من برای آزاد سازی مدرک لیسانس (6 ماه گفته شده) گذشته.

  • سلام و وقت بخیر
    ممنون از توضیحاتتون.
    یک سوال داشتم، اگر شخصی درحال تحصیل در مقطع ارشد پردیس ( و نه روزانه) باشه، آیا میتونه از طریق کاریابی اقدام به آزادسازی مدرک کارشناسی کنه؟

      • سلام
        وقت تون بخیر
        من مدرک کاردانی، کارشناسی و ارشد از دانشگاههای روزانه و دولتی دارم….الان حدود ۸سال از ارشدم میگذره…هیچ جا استخدام نشدم و بیمه هم ندارم…..الان برای آزاد سازی باید چکار کنم

        • سلام وقتتون بخیر
          توصیه میکنم وقت مشاوره آزاد سازی مدارک با کارشناسان مون رزرو بفرمایید تا به صورت تخصصی با توجه به شرایط تون راهنمایی تون کنند.

        • سلام،وقت بخیر،من هم همین شرایط رو دارم،،و متاسفانه اداره کار هم رفتم از اون وقت شش ماهش گذشته بود،لطفا اگه متوجه شدین چیکار کنید به من هم بگید،،،خیلی گرفتار شدم،،،،بیکار هم هستم مدرک هم نمیدن،09370978208

  • سلام
    رتبه کشوری کنکور من 2000 بود و منطقه 3 کنکور دادم. فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستم. آیا با مراجعه به سازمان سنجش و گرفتن معرفی نامه کمتر بودن رتبه از آخرین نفر قبولی منطقه 1می تونم تعهد کار به آموزش و پرورش را مثل دانشگاه های دولتی دیگه از 8 سال به 4 سال کاهش بدم؟

  • سلام. براي آزادسازي مدرك از طريق پرداخت هزينه آيا اين امكان هست كه فقط هزينه مربوط به پايين ترين مقطع كه براي بنده كارداني هست را پرداخت كرده و فقط هم بر حسب نياز دانشنامه كارداني را دريافت كنم؟ چون بنده فارغ التحصيل ارشد هستم و در مقطع ارشد هم تعهد خدمت دارم.

  • سلام
    برام ابهام راجع به سال های تعهد منطقه دو پیش اومده.
    من کارشناسی شبانه بودم. کارشناسی ارشدم روزانه و منطقه دو بودم و 5 ترمه تمام کردم. و بعدش رفتم دو سال سربازی. الان واسه ازادسازی مدرک کارشناسی ارشد به اندازه چند ترم باید پول بدم؟؟؟

  • سلام بنده یک ابهامی برام وجود دارد؛ درحال حاضر دانشجوی دکتری هستم و قصد دارم مدارک لیسانس و ارشدم رو ازاد کنم و برای پی اچ دی مجدد در کشور دیگری اقدام کنم. آیا حین تحصیل با آپشن پرداخت هزینه میتونم کارشناسی و ارشدمو آزاد کنم ؟ یا اول باید پول ترم های گذرانده در مقطع دکتری رو پرداخت کنم و سپس به آزادسازی مدارک کارشناسی و ارشدم اقدام کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر
      طبق شرایط جدید در وضعیت شما، دانشگاه ها از شما میخوان که هزینه ترم های گذارنده شده را نیز بپردازید

  • سلام، آیا با سابقه بیمه سربازی که قبل از مقطع ارشد پرداخت شده امکان آزاد سازی مدرک ارشد وجود دارد؟ با تشکر.

  • سلام من سال 88 فارغالتحصیل شدم از دانشگاه روزانه من قبولی منطقه 3 هستم الان برای گرفتن مدرک اصلی باید چه کار کنم؟بازم ما باید هزینه پرداخت کنیم؟

    • سلام بله
      توصیه میکنم وقت مشاوره رزرو بفرمایید تا کاملا با توجه به شرایط تون توضیحات ارایه بشه

      • سلام اگر مدرک را آزاد کنیم اما موفق به دریافت بورسیه و مهاجرت نشویم فقط ضرر میکنیم؟
        نمیشه اول از دریافت بورسیه مطمئن شد بعد مدرک رو آزاد کرد؟

  • من ۶ ماه سابقه‌ی کار با بیمه دارم ولی هر ماه فقط برای ۶ روز بیمه صادر شده،
    در این حالت من ۶ ماه از تعهد خدمتم کسر می‌‌شه یا (۶*۶) ۳۶ روز؟

  • باسلام
    سپاس از مطالب خوبتون.
    من شرایط خاصی دارم که شرح میدم اگر شما میدونید باید چه کاری کنم سپاس گزار میشوم منو راهنمایی کنید.
    من مدت 12 سال هست که در حین تحصیل و پس از اون مشغول به تدریس به صورت حق التدریس بودم اما هیچ سابقه بیمه ای ندارم. در سال 1391 برای آزادسازی مدرک ارشدم از روش کاریابی اقدام کردم و نامه اداره کار رو هم گرفتم اما مسئول آموزش دانشگاه گفتند چون از دانشگاه علمی کاربردی نامه روی پرونده ات هست که حق التدریس اونجا بودی پس شاغلی و مدرکو آزاد نکردند.
    از طرفی چون سابقه بیمه ندارم هم این حق التدریس رو اشتغال حساب نمی کنند که مدرکمو آزاد کنند.
    بعدش چون من دکترا قبول شدم دیگه پیگیری نکردم. الان بیش از یک سال و نیم از فارغ التحصیلی دکترای من میگذره و چون بورسیه وزارت بودم پس از درسم اونجا مشغول شدم اما در این مدت هم نه بیمه ای برای من رد شده نه حقوق دریافت کردم. میخواستم ببینم با توجه به این شرایط من الان چطوری میتونم مدرکمو آزاد کنم؟ به خاطر اینکه بورسیه بودم کاریابی رو ثبت نام نکردم و جای دیگه ای هم نتونستم مشغول به کار بشم. تعهد تحصیل رایگانمم برای دکترای 2.5 سال هست ولی چون بیمه ای هم نداشتم از طریق سابقه بیمه هم نمیتونم مدرکمو آزاد کنم. هزینه اشم که خیلی ناگهانی بالا بردند.
    ببخشید طولانی شد. اگر راهی میدونید ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • سلام. وقت بخیر..
    بنده در مقطع دکتری در حال تحصیل هستم و همزمان برایم بیمه رد میشود و مدارک مقاطع پایین تر آزاد نشده است.
    سوالم اینه که؟
    1) بعد از فارغ التحصیلی میتونم همه مدارک رو درصورت قطع بیمه از طریق کاریابی آزاد کنم یا این بیمه در حین تحصیل برایم مشکل ساز میشود؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقتتون بخیر طبق چیزی که گفتن برای روش عدم کاریابی کلا نباید براتون بیمه ای رد شده باشد

    • سلام وقتتون بخیر
      من برای آزاد سازی مدرک کاردانیم اقدام کردم و فقط یک ماه سابقه بیمه اون هم توسط شرکت تازه تاسیس برادرم برام رد شده و دیگه ادامه اش رو نذاشتم رد کنند و توی کاریابی هم ثبت نام کردم سال ۹۸ و گفتن که اون قبول نیست و دوباره باید ثبت نام کنم و الان ۳ ماهه که دوباره ثبت نام کردم خودشون گفتن بابت اون یک ماه که شرکت خصوصی بوده و ارگان دولتی نیست مشکلی نیست حالا میخواستم از شما بپرسم واقعا بابت اون یک ماه برای من مشکلی پیش میاد ؟یا باید کاری بکنم ؟

  • سلام

    می‌خواستم بدونم با داشتن سابقه بیمه قبل قبولی در دانشگاه و حین تحصیل میشه با نامه عدم کاریابی مدرک رو آزاد کرد؟ در صورتی که تا قبل فارغ‌التحصیلی بیمه قطع بشه.

    من مدرک کارشناسیم رو با نامه عدم کاریابی آزاد کردم و میخوام دوباره تو مقطع کارشناسی تحصیل کنم. در واقع برام سواله که اگه الان خودم رو بیمه کنم ولی قبل فارغ‌التحصیلی قطعش کنم، بازم می‌تونم مدرکم رو با نامه عدم کاریابی آزاد کنم یا نه.

    ممنون میشم اگه جواب بدید.

  • سلام
    آیا میتوان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را با پرداخت هزینه آزاد کرد و از سابقه بیمه برای آزادسازی مدرک دکتری استفاده کرد؟
    (سابقه بیمه مربوط به پس از اتمام دوران تحصیل دکتری است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.