سئو منفی یا سئو کلاه سیاه یک تکنیک شیطانی است که واقعاً کار می کند و جواب می دهد. این نوع از خدمات سئو سایت تهدید بسیار بزرگی برای همه طراحی سایت ها محسوب می شود.

این وظیفه شماست که اجازه ندهید آنها به اعتبار طراحی سایت شما خدشه ای وارد آورند. این در اختیار شماست که طراحی سایت و سئو سایت به روش درستکارانه را برگزینید.

تجزیه و تحلیل بک لینک ها در طراحی سایت و سم زدایی کردن از آنها را جزئی از وظایف ماهانه سئو سایت تان در نظر بگیرید.
از زمانی که گوگل «الگوریتم پنگوئن» را در آوریل سال 2012 (فروردین 1391) معرفی کرد و به دنبال آن، بحث ارزش لینک ها و نیز تاثیر مخرب لینک های ضعیف یا خریداری شده بر سایت ها بالا گرفت، پدیده شومی در دنیای سئوسایت ظاهر شد که آن را سئو منفی (Negative SEO) نام نهادند.سئو منفی تکنیکی است که رقبا با استفاده از آن به  طراحی سایت شما حمله ور می شوند و در نتیجه گوگل، طراحی سایت را جریمه می کند و از رتبه آن می کاهد.

درواقع، رقبا با قرار دادن صدها یا هزاران بک لینک منفی در یک طراحی سایت، آن را از صدر لیست نتایج گوگل به پایین می کشانند.

گوگل با ارائه ابزار جدید خود به نام Disavow links نسبت به این تهدید خطرناک واکنش نشان داد و وبمسترها را در محافظت از طراحی سایت هایشان کمک کرد.

متاسفانه اغلب مردم هنگامی به فکر استفاده از Disavow tool می افتند که دیگر خیلی دیر شده است، آنها زمانی از این ابزار بهره برداری می کنند که طراحی سایت شان توسط گوگل جریمه شده اند.

در نتیجه پیش از این که رتبه سایت نزد جستجوگرهای اینترنتی منفی شود، باید از Disavow tool استفاده نمود.

 

امروزه قابلیت «تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت» (Backlink Audit) به بخش جدایی ناپذیر سئو سایت  تبدیل شده است.
 

یعنی همانطور که وبمسترها با استفاده از تکنیک های مختلف سئو به دنبال ارتقاء ارزش و اعتبار سایت نزد جستجوگرهای اینترنتی و در راس آنها گوگل هستند بر می آیند، باید به طور مرتب وضعیت بک لینک های سایت را نیز رصد کنند و لینک های کم کیفیت یا اسپم را شناسایی نموده و آنها را سریعاً از طریق Disavow tool به گوگل اطلاع دهند.

تجزیه و تحلیل بک لینک ها کار ساده ای است: بک لینک های  طراحی سایت را از حساب تان در Google Webmaster یا با استفاده از یک Backlink Tool دانلود کنید و به لینک هایی که وارد طراحی سایت شما می شوند دقت کنید: کیفیت این لینک ها چگونه است؟ آیا یک یا چند تا از این لینک ها مشکوک به نظر نمی رسد؟

به محض شناسایی لینک های مشکوک، به وبمستر آن طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ایمیل بزنید و حذف لینکش را خواستار شوید.

با تحلیل بک لینک ها می توانید از تنبیه شدن طراحی سایت به دست گوگل و کاهش ترافیک آن جلوگیری کرد.

با استفاده از این راهبرد، وبمستر سایت قادر است به شناسایی نقطه ضعف ها بپردازد و لینک های اسپم را حذف نماید.

او همچنین می تواند اقدامات خویش در این خصوص را مستندسازی و ذخیره کند تا در آینده و در تحلیل های بعدی از آن سود ببرد.

اگر لینک های خطرناک و زیان بار توسط گوگل بلوکه (disavowed) شود، تمام نسبت های اشاره شد در سایت به حالت طبیعی در می آید و پنگوئن دیگر به چشم یک تهدید به آن نمی نگرد و آن را جریمه و تنبیه نمی کند.

نحوه انجام کار و فواید مورد انتظار

کارشناسان بر انجام تکنیک های «تجزیه و تحلیل بک لینک ها» به صورت ماهانه تاکید دارند.

در این بین ابزار مورد استفاده شما چندان اهمیتی ندارد، خواه Ahrefs باشد، یا LinkDetox و OpenSiteExplorer.

شما باید معیار مشخصی برای هر دسته از لینک های سایت تان داشته باشید تا بتوانید وضعیت آنها را محک بزنید و احتمالاً اگر موارد مشکوک و غیرطبیعی در آنها یافتید، تکلیف خود را بدانید.

من آنچه را که باید در خصوص تجزیه و تحلیل بک لینک ها باید انجام دهید، در پنج بخش تقسیم کرده ام، به شرح ذیل:

1. تمام بک لینک هایی را که از سایت های مختلف به طراحی سایت شما وارد می شود و در گوگل ایندکس نمی گردد، شناسایی کنید.

اگر این لینک ها در گوگل ایندکس نمی شود، احتمالاً مورد تنبیه گوگل قرار گرفته اند.

به طور دستی لینک ها را بررسی کنید تا از واقعیت ماجرا مطلع شوید؛ زیرا شاید پای پنگوئن خشن در کار نباشد بلکه این لینک ها  به عنوان مثال در طراحی سایت شرکتی به دامنه جدیدی منتقل شده اند یا در گزارش گیری خطایی بروز کرده است.

2. به لینک هایی که از دایرکتوری ها می آید، دقیق شوید. شناسایی چنین لینک هایی، کار نسبتاً آسانی است. LinkDetox این کار را به طور خودکار انجام می دهد و امکان فیلتر کردن آنها را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.

3. بک لینک هایی را که ممکن است ویروسی باشد شناسایی کنید. LinkDetox این دسته از لینک ها را به نام Toxic 2 می شناسد.

4. به دنبال لینک های پولی بگردید  گوگل دیرزمانی است که با خرید لینک سر جنگ دارد. شما می توانید این کار را با مرتب کردن نتایج رتبه ها (PageRank) به طور نزولی پیدا کنید.

5. لیستی از بک لینک ها تهیه کنید و با محک زنی آن بر اساس Link Juice، مواردی را که احتمالاً خطرساز است، شناسایی کنید.

TitleRank یکی از معیارهای مورد علاقه من در ارزیابی ها است.

به طور کلی، صفحاتی که بر اساس عنوان دقیق خود رتبه بندی نمی شوند، احتمال این که توسط گوگل جریمه شوند و یا اعتبار آنها کاهش یابد، بیشتر است.

با استفاده از فاکتور Link Juice در طراحی سایت شما می توانید دریابید که آیا عنوان اختصاص داده شده، یک عنوان معتبر است یا خیر.

به عنوان مثال اگر عنوان، Home باشد، نه تنها رتبه و اعتباری به آن تعلق نمی گیرد، بلکه جریمه می شود.

اگر TitleRank برابر با 30+ باشد، شما می توانید آن لینک را با یک بررسی سریع، موشکافی کنید و اگر احیاناً سایت، اسپم به نظر می رسد آن را به فایل Bad Links خود بیافزایید.

برای دیگر فاکتورها – از قبیل PageRank و DomainAuthority – نیز می توانید از اسکن سریع استفاده کنید، تا موارد مشکوک و خلاف قاعده را شناسایی نمایید.

در پایان این مرحله، شما یک فایل صفحه گسترده در اختیار دارید که در آن، اغلب بک لینک های زیان بار طراحی سایت تان مشخص شده است.

Disavow File را آپلود کنید تا از خطرات این لینک های مخرب در امان بمانید.

 منبع: شرکت ساپرن پیشرو در خدمات سئو سایت و طراحی سایت

5/5 - (1 امتیاز)

1 پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.