دفتر کل توزیع شده

دفتر کل توزیع شده


یک  دفتر کل توزیع شده (DLT) را می‌توان یک دفتر کل دانست که همه تراکنش‌ها و قراردادها را در خود دارد و در عین حال در اختیار فقط یک نفر یا مجموعه قرار ندارد و تعداد زیادی افراد در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف به آن دسترسی دارند و به این ترتیب نیاز به یک مرکز برای بررسی درستی آن و جلوگیری از کلاهبرداری از بین می‌رود. همه اطلاعات موجود بر آن از امنیت برخوردار بوده و به شیوه رمزگذاری نگاشته می‌شود.

همچنین با استفاده از کلید عمومی و کلید خصوصی و نیز امضای رمزنگاری شده می‌توان به آن دسترسی یافت. اطلاعات جدیدی که در دفتر کل نگاشته می‌شود غیرپاک‌شدنی بودنی می‌شوند و تحت قوانین شبکه قرار می‌گیرند. با وجود اینکه یک دفتر کل متمرکز می‌تواند قربانی حملات سایبری شود، هک کردن یک دفتر کل غیرمتمرکز (توزیع شده) بسیار دشوارتر است، زیرا همه نسخه‌های آن در شبکه باید به صورت همزمان تغییر یابد تا حمله موفق شود. علاوه بر این، فقط یک نفر نمی‌تواند همه این تغییرات را به وجود آورد.

.

دفتر کل توزیع شده
دفتر کل توزیع شده

.

چرا دفاترکل توزیع‌شده اهمیت دارند؟

یکی از توانایی‌های دفاترکل توزیع‌شده عدم نیاز به نهادهای مرکزی و واسطه‌ها برای ثبت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. به همین علت کارشناسان باور دارند با کمک این فناوری می‌توان سرعت تراکنش‌ها را افزایش داد.

دفاترکل‌توزیع‌شده به نحوی طراحی‌شده‌اند که هر عضو شبکه اطلاعات تمامی داده‌ها را در اختیار دارد؛ به‌عبارت‌دیگر هر گره یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شبکه را در خود دارد و دست‌کاری اطلاعات و هک کردن سیستم بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.

شفافیت ویژگی مهم دیگری است که به دفاتر کل توزیع‌شده نسبت داده می‌شود. در دفاترکل توزیع‌شده تمامی داده‌ها در سطح شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و در دسترس عموم قرار دارند.

دفتر کل توزیع شده

هر تکنولوژی برای کمک به زندگی بهتر و راحتی بشر ساخته می‌شود. تکنولوژی دفتر کل توزیع شده نیز به همین هدف پا در عرصه علم و فناوری گذاشته است. این تکنولوژی علاوه بر حل مشکلات نامبرده، مزایا و قابلیت های دیگری را نیز با خود به همراه آورده که می‌توان به استفاده هر چه بیشتر از آن در زندگی روزمره جوامع بشری، خوش بین بود.

دفتر کل توزیع شده همانطور که از نامش مشخص است مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی مدیریت و کنترل نمی‌شود. تمامی اطلاعات موجود اعم از داده های مالی، غیر مالی و سایر داده ها، دیگر داخل یک سرور نگهداری نمی‌شود، بلکه بین بی شمار سیستم توزیع می‌شود. افراد در این تکنولوژی یک شبکه را تشکیل می‌دهند و اگر قرار است تراکنش یا اطلاعاتی ثبت شود، این اطلاعات داخل سیستم تمامی اعضا شبکه ثبت می‌شود. اصطلاحا به این خدمت رسان های شبکه نود(Node) می‌گویند. تمامی اعضای شبکه یک نسخه از دفتر کل را در سیستم های خود دارند. اگر تراکنش یا اطلاعاتی بخواهد ثبت شود می‌بایست با توافق تمامی اعضای شبکه این اتفاق بیفتد و پس از تایید بیش از نیمی از اعضای شبکه، آن تراکنش یا اطلاعات ثبت می‌شود و دفتر کل تمامی اعضای شبکه به روز رسانی می‌شود.

بنابراین هر تغییری در شبکه از چشم اعضای آن دور نخواهد ماند و می‌بایست آن تغییر با موافقت و تایید تمامی اعضا شبکه صورت گیرد.

دفتر کل توزیع شده
دفتر کل توزیع شده

 

کارایی دفاتر کل چیست؟

دفاتر کل تنها به تراکنش ها و مسائل مالی محدود نمی‌شود. برای فهم بهتر آن ابتدا از دیدگاه مالی به آن نگاه می‌کنیم؛ بسیاری از شرکت ها و یا حتی افراد برای حساب و کتاب های خود و نگهداری این داده‌ها از دفتر کل استفاده می‌کنند. بعد از رواج استفاده از دفاتر کل، نرم افزارهایی بوجود آمدند که فرآیند نگهداری و ذخیره داده ها را سازماندهی می‌کردند. بیایید استفاده از دفتر کل را در یک بانک مورد بررسی قرار دهیم. فرض کنید شما در بانکی حساب باز کرده‌اید و ده هزار تومان در آن بانک پول دارید. اگر بخواهید هزار تومان را به فرد دیگری انتقال دهید، بانک ابتدا موجودی حساب شما را چک می‌کند، هزار تومان از حساب شما کسر می‌کند و آن را به حساب مقصد منتقل می‌کند و دفتر کل خود را (آن جایی که این حساب و کتاب ها را نگهداری می‌کند) به روز رسانی می‌کند.

منبع:

www.bazarbtc.com

سایت cointelegraph.com نیز از سایت های مرجع انگلیسی زبان می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.