تخمین شانس اپلای

تخمین شانس اپلای و اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی در سال 2024

یکی از مهم ترین سوالاتی که ذهن متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی را به خود مشغول ساخته، تخمین شانس اپلای و اخذ پذیرش  می‌باشد و بالتبع این افراد به دنبال راهکارهای بالابردن شانس اپلای و اخذ بورسیه می‌باشند. به عبارتی متقاضیان به دنبال این هستند که بدانند چه تلاش هایی لازم است تا ایشان به عنوان یکی از موارد پذیرفته شده برای دریافت بورسیه تحصیلی اعلام شوند و چه سوابق یا مدارکی در این خصوص مورد نیاز است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چراکه در مسیر اخذ بورسیه تحصیلی رقابت بسیاری وجود دارد و فقط تعداد اندکی از متقاضیان به عنوان دریافت کننده این امتیاز پذیرفته می‌شوند. لذا کسی به نحو جدی به دنبال اخذ بورسیه می‌باشد می‌بایست از راهکارهای بالابردن شانس اخذ پذیرش خود آگاهی یافته و برای کسب رزومه قوی تلاش نماید. در همین راستا ما در این نوشتار قصد داریم شما را با مواردی که شانس اخذ بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد آشنا نماییم.

معیارهایی برای تخمین شانس اپلای

تخمین شانس افراد جهت اپلای فرایند ساده و مشخصی ندارد و بلکه شانس افراد در دریافت بورسیه تحصیلی با توجه به مقطع، دانشگاه موردنظر، رزومه تحصیلی، معدل، تحقیقات، نمره زبان، مقالات، انگیزه نامه و .. متفاوت است و برای هر فرد به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.  در ذیل به فاکتورهایی که به بالابردن شانس اخذ بورسیه کمک می‌نمایند، اشاره می‌کنیم.

دارا بودن رزومه علمی قوی و معدل خوب

لازم است بدانید چنانچه قصد اپلای در مقطع کارشاسی ارشد را دارید معدل یکی از عوامل تاثیر گذار است. روشن است که هر متقاضی که معدل بالاتری داشته باشد نسبت به سایر رقبا شانس بالاتری برای اخذ بورسیه تحصیلی خواهد داشت. همچنین داشتن نمرات مطلوب و عالی در دروس تخصصی رشته شما نیز فاکتور مثبتی در پذیرش و شانس دریافت بورسیه می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که قرار دادن معدل خاصی به عنوان معدل معیار جهت پذیرش در هر مقطع و دوره ای ممکن است متفاوت باشد. برای نمونه در صورت دارا بودن سایر شرایط توسط متقاضی، برای مقطع کارشناسی معدل 15 کفایت می‌کند. لکن برای مقطع ارشد این معدل بالاتر می‌رود و حداقل 17 می‌باشد. اما همان طور که متذکر شدیم به طور کل این موضوع معدل متاثر از سطح و نوع دانشگاه مدنظر شما می‌باشد که چه معدلی را مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی بداند.

دقت داشته باشید چنانچه معدل شما پایین تر از حد مورد نیاز اعلام شده توسط دانشگاه مقصد باشد، مدارک شما اصلا بررسی نمی‌شوند و به طور خودکار از سیستم بررسی حذف خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  مدارک مورد نیاز برای اپلای و مهاجرت تحصیلی

البته جالب است بدانید که در مقطع کارشناسی ارشد در مواردی که رشته مورد نظر متقاضی پژوهش محور است و بنابراین نیاز به مکاتبه با اساتید دارد، تاثیر معدل کمتر است و در چنین جایگاهی فعالیت های پژوهشی و جلب نظر استاد حائز اهمیت خواهد بود و شما از این طریق می‌توانید نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنید و یا شانس دریافت بورسیه توسط خویش را بالا ببرید.

تخمین شانس اپلای

دارا بودن مقاله

داشتن مقاله های ISI یا بین المللی در ژورنال های معتبر از عوامل مهم و سرنوشت ساز در در بالابردن شانس اخذ بورسیه تحصیلی است و این فاکتور مهم در اخذ بورسیه تحصیلی برای مقاطع ارشد و دکتری بسیار مهم تر است. چرا که تحصیل در مقطع دکتری حالت پژوهش محور دارد و دانشجوی دکتری به نوعی پژوهشگر محسوب می‌شود بنابراین لازم است زمینه تحقیقاتی خود را مشخص نموده باشد و در زمینه تخصصی و مورد ادعای خود دارای آثار علمی و مقالات معتبر باشد.

رزومه کاری مرتبط با رشته

گواهی ها و مدارکی که مربوط به میزان تسلط فرد بر گرایش تخصصی خود است تاثیر مثبتی بر نظر بررسی کنندگان پرونده متقاضی دارد. به طور خاص تسلط بر نرم افزار های تخصصی رشته و یا گواهی های فنی، شرکت در سمینار ها، همایش ها، کارگاه های تخصصی و.. از جمله فاکتورهایی است که بیان کننده صلاحیت و شایستگی فرد در حوزه تخصصی و رشته مورد تحصیل اوست.

تعامل و ارتباط گیری با اساتید

تعامل با اساتید در دانشگاه مورد نظر از دیگر عوامل موثر بر بالابردن شانس اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشد. چراکه اساتید دانشگاه ها بر اساس بودجه های محدودی که سالانه به آنها اختصاص می یابد دانشجویان ممتاز را انتخاب می نمایند. بنابراین شما می‌تونید در زمینه ای خاص با استاد راهنما ارتباط بگیرید و یک پروپوزال تحقیقاتی مطلوب را برای او ارسال نمایید تا مشمول دریافت بورسیه تحصیلی قرار گیرید. به ویژه اینکه این کار جهت گرفتن پذیرش برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد پژوهش محور لازم می باشد. بنابراین لازم است که متقاضیان قبل از ارسال اپلیکیشن به دانشگاه، لیست اساتید دانشکده مورد نظر را بررسی نمایند و با توجه به زمینه کاری اساتید، با مرتبط ترین آن ها ارتباط گرفته و وارد مکاتبه شوند. در صورت تایید استاد جهت پذیرش دانشجو، معمولا دانشگاه نیز با پذیرش دانشجو موافقت می‌کند.

تخمین شانس اپلای

نمره زبان بالا

بدیهی است که برای تحصیل در دانشگاه خارجی و بالطبع زندگی در کشوری دیگر تسلط به زبان لازم و ضروری است. دارا بودن مدرک تافل یا آیلتس به عنوان پیش نیاز پذیرش در دانشگاه خارجی تلقی می‌شود. به طور نمونه در کشور کانادا حداقل نمره مورد نیاز برای آزمون تافل حدود 86 تا 90 و برای آزمون ایلتس حدود 5/6 تا 7 می باشد. شرط پذیرش کسب حداقل نمره مدنظر است لکن چنانچه متقاضیان دارای نمره بالای زبان باشند به عنوان فاکتور بسیار مثبتی در پرونده آنان محسوب می‌شود و شانس اخذ بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند بانک توسعه اسلامی 2024 + شرایط و مدارک مورد نیاز

لازم به ذکر است که جهت اخذ پذیرش در رشته های علوم انسانی مانند ادبیات انگلیسی، فلسفه، جامعه شناسی، روانشناسی و.. نمره زبان بالایی مورد نیاز است و هرچه متقاضی نمره بالاتری در آزمون های زبان داشته باشد، نشان دهنده مهارت و تسلط در نگارش و گفتار به زبان انگلیسی است.

انگیزه نامه

نگارش یک انگیزه نامه یا SOP قوی از عوامل و فاکتورهای مثبت جهت بالابردن شانس اخذ بورسیه تحصیلی است. انگیزه نامه همان نامه ای است که حدود 2 یا 3 صفحه می‌باشد و دانشجو در آن اهداف و انگیزه های خود برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه یا رشته خاص را بیان می‌کند. بدیهی است هرچه این نامه شایسته تر نگارش شود تاثیر بهتری بر نظر بررسی کنندگان پزونده متقاضی دارد و شانس اخذ بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد.

پیشنهاد می‌شود در نگارش انگیزه نامه دقت و توجه کافی داشته باشید چراکه انگیزه نامه خوب و قوی می‌تواند سایر کاستی های احتمالی را نیز پوشش دهد. لکن عدم رعایت دقت و نداشتن انگیزه نامه خوب بالعکس می‌تواند شانس اخذ بورسیه تحصیلی توسط شما را پایین بیاورد.

تخمین شانس اپلای

نگارش رزومه مناسب

افزون بر مواردی که در قسمت قبل گفته شد نحوه نگارش CV و یا رزومه تاثیر بسزایی بر افزایش شانس دریافت بورسیه تحصیلی دارد. رزومه می‌بایست در فرمت خاص خود نگارش شود و از اغراق و برجسته انگاری به دور باشد. رزومه ای نگارش نمایید که در حداکثر 3 صفحه اطلاعات ضروری تحصیلی و علمی شما را در اختیار هیات بررسی کننده قرار دهد. از آن جایی که هیات داوران با مطالعه رزومه شما بر شایستگی یا عدم شایستگی شما نظر می‌دهند لذا نگارش صحیح رزومه و رعایت اصول و فنون مختص به آن در بالابردن شانس دریافت بورسیه تحصیلی توسط شما بسیار موثر و کارساز خواهد بود.

توجه داشته باشید که فاکتورهای بیان شده تنها عواملی هستند که پیش بینی می‌شود شانس اخذ بورسیه را بالاببرند و هیچ گاه نمی‌توان با قطعیت در این خصوص نظر داد چراکه همه چیز بستگی به نظر دانشگاه و هیات پذیرش و بررسی کنندگان شرایط و مدارک متقاضیان دارد. به طور خاص در مواردی مشاهده شده است که افرادی با معدل نه چندان بالا ولی داشتن مقاله موفق به اخذ پذیرش شده اند، و در مواردی افراد با رزومه عالی و نمره زبان بالا قادر به اخذ پذیرش نبوده اند. درواقع برای هر فرد و زمینه تحصیلی مشخص، شانس اپلای به صورت جداگانه و شخصی بررسی می‌شود. لکن بدیهی است که فاکتورهای بیان شده آثار مثبتی به دنبال خواهند داشت و دارا بودن آن ها شما را در مسیر دریافت بورسیه تحصیلی متضرر نخواهد ساخت.

4.1/5 - (14 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.