سایت EDX

معرفی سایت آموزشی EDX جهت تقویت رزومه و نحوه دریافت گواهی از این سایت

EDX برنامه‌ای برای یادگیری دوره‌های مختلف به صورت آزاد است. EDX توسط MIT و دانشگاه هاروارد در سال 2012 با سرمایه 30 میلیون دلاری تاسیس شد. سایت MITX در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و در سال ۲۰۱۲ EDX با سرمایۀ ۳۰ میلیون دلاری دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی با ۷ کلاس از دانشگاه‌های هاروارد، ام‌آی‌تی و برکلی شروع به کار کرد. این سایت از اعضای هیئت علمی دانشگاه هاروارد و MIT در زمینه تدریس و یادگیری استفاده می‌کند. دسترسی آزاد به این معناست که سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی به راحتی بتوانند وارد این پلتفرم آموزش آنلاین شوند.

سایت EDX در کنار پلتفرم‌هایی چون coursera با استفاده از ظرفیت‌های بهترین دانشگاه ها دوره هایی با سطح بالا و با ارائه مدرک معتبر برگزار می‌کند. جالب است که موسسات نیز از این پلتفرم استفاده میکنند. دوره‌های EDX دارای تنوع زیادی است و تقریبا همۀ رشته‌های دانشگاهی را شامل می شود. و مهم ترین این دوره ها در رشته‌های علوم کامپیوتر، مدیریت و بیزینس، مهندسی، علوم اجتماعی و اقتصاد ارائه می‌شوند. این سایت در نظر دارد تا در آینده نزدیک بتواند برای همه سنین و کشورهای جهان دوره های خود را ارائه دهد. امکان صحبت با اساتید در دوره‌های عادی غالبا امکان پذیر نمی‌باشد.  البته در دوره‌هایی که امکان شرکت رایگان وجود دارد قسمت گفتگو (discussion) در زیر ویدیوها فعال است و امکان پرسش و پاسخگویی وجود دارد.

سایت آموزشی EDX رشد مثبتی در تعداد دوره‌ها، دانشگاه‌های ارائه‌دهنده و دانشجویان شرکت‌کننده داشته و به نظر می‌رسد در حال حاضر تمرکز اصلی آن بر روی گسترش دو بخش دوره‌های مهارت‌های شغلی و آموزشی است. سایت EDX با همکاری بهترین دانشگاه‌های جهان در حال استفاده از تکنولوژی برای آموزش آزاد و فراگیر است. با توجه به اینکه آموزش‌های موجود در این سایت تحت نظر دانشگاه‌های مطرح در سطح جهان ارائه می‌شوند، می‌توان گفت که مدرک ارائه شده توسط این سایت، معتبر می‌باشند. جالب است بدانید EDX اپلیکیشن موبایل نیز دارد و بسیاری از دوره های خود را به صورت آفلاین از این طریق در دسترس قرارداده است. در دوره هایی که همراه با ارائه مدرک است معمولا تمرینات و پروژه های زیاد و سختی نیز مطرح می‌شوند که شما می بایست آن را انجام داده تا از این طریق به یادگیری محتوای دوره کمک نماید و شما نیز آسان تر آموزش را فرا بگیرید.

انواع دوره های سایت EDX

  • دوره های آموزشی (Course): این دوره های از اصلی ترین قسمت های این پلتفرم محسوب می‌شوند و و شامل دوره‌های آموزشی دانشگاه ها هستند. بسیاری از این دوره ها به صورت رایگان قابل دسترسی هستند.
  • دوره های کسب وکار (Business): این دوره ها بنابر نیاز شرکت ها و به صورت تخصصی طراحی شده اند واز سوی دانشگاه ها تولید و ارائه می‌شوند. در واقع این دوره ها در دسترس همگان نیست و منحصر به نیاز های شرکت هاست.
  • دوره های حرفه ای (Professional Certificate Programs): این دوره ها مخاطب خود را به صورت کاملا کاربردی آموزش داده و او را آماده ورود به بازار کار می‌کنند. دسترسی به این دوره ها رایگان نمی‌باشد.
  • دوره های میکرومستر (MicroMaster): این دوره ها رایگان نیستند و برای آموزش تخصصی دانشگاه ها ارائه می‌شوند.
  • دوره های فوق لیسانس (Master’s Degrees on EDX ): هزینه ی این دوره ها در مقایسه با آموزش حضوری و در محل دانشگاه بسیار کمتر است لکن این دوره ها طولانی و زمانبر هستند و معمولا 3 سال به طول می انجامد. خروجی کار همراه با ارائه مدرک معتبر خواهد بود.
بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

مخاطبان EDX چه کسانی هستند؟

مهم ترین مخاطبان آموزش های آنلاین EDX خودآموزها هستند و منظور از آن نیز افرادی است که به دنبال دوره های تخصصی دانشگاه های معتبر هستند تا خود به صورت فراگیر آزاد از محتوای این دوره ها بهره مند شوند. از آن‌جایی که این دوره ها مفید، کاربردی و همراه با ارائه مدرک معتبر هستند معمولا متقاضیان مهاجرت و کار در خارج از کشور متقاضیان اصلی شرکت در این دوره ها جهت تقویت رزومه می‌باشند. این دوره ها از موضوعات گسترده و متنوعی برخوردار‌اند.

سایت EDXفرمت آموزش‌های EDX

فرمت آموزش های EDX ، ترکیبی از ویدیو، متن و پرسش‌های بین درسی است. از لحاظ در دسترس بودن دوره های این وبسایت به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

Current: دوره‌هایی که در حال حاضر فعال هستند.

discussion: در این دوره‌ها، فراگیران در گفتگوی دوره فعالیت دارند و هر هفته حجم مشخصی از درس‌ها برای مطالعه در سایت قرار داده می‌شوند.

Starting Soon: دوره‌هایی که تا یک ماه آینده شروع می‌شوند.

Upcoming: دوره‌هایی که تا چند ماه آینده آغاز می‌شوند.

Self-Paced: دوره های خود خوان که شما می‌ توانید با سرعت مخصوص به خود یادگیری را ادامه دهید.

Archived: دوره‌هایی که به پایان رسیده و آرشیو شده‌اند و همۀ ویدیوها و متن‌های دوره برای استفاده علاقه مندان قرار داده شده‌اند.

ثبت نام در وبسایت EDX و شرکت در دوره های آن

ثبت نام در وبسایت EDX  ، در ابتدای کار با دادن یک ایمیل یا اکانت گوگل قابل انجام است. ( این لینک)  برای استفاده از دوره‌های مورد علاقه خود می‌بایست در ابتدا فرم مشخصات خود را تکمیل نمائید و با پذیرفتن قوانین وبسایت EDX عضو آن شوید. سپس می‌توانید با توجه به بازه زمانی و پیش‌نیازها، دوره‌های آموزشی موردنظرخود را انتخاب و شرکت نمائید. بعد از ثبت نام، وارد صفحۀ داشبورد EDX خواهید شد، در این صفحه همۀ دوره‌هایی که شروع کردید موجود و قابل رویت هستند.

در بیشتر دوره‌ها (در قسمت Course) این امکان وجود دارد که بدون گرفتن مدرک و به صورت رایگان درس‌ها را مشاهده نمائید برای این کار لازم است بعد از ورود به صفحۀ دوره و کلیک روی Enroll، گزینه Audit this course را انتخاب نمائید. در پایان برخی کلاس ها و در صورت دریافت نمره قبولی، گواهی‌نامه پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

چه دوره هایی در EDX وجود دارد؟

دوره‌های EDX تنوع خوبی دارند و تقریبا همۀ رشته‌های دانشگاهی در آن وجود دارد. با این حال مهم ترین دوره های موجود در این سایت عبارتند از:

  • آمارو احتمالات
  • المان‌های سازه‌ای
  • پایه‌های گرافیک رایانه‌ای
  • الکترونیک و مغناطیس
  • مدار و الکترونیک
  • هوش مصنوعی
  • مکانیک کوانتوم
  • مقدمه‌ای بر رایانه و برنامه‌نویسی

همچنین علاوه بر دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، حدود ۴۰۰ دوره به زبان‌های اسپانیایی، چینی، فرانسه، ایتالیایی و .. وجود دارند که با زیر نویس انگلیسی ارائه می‌شوند. سرعت اجرای ویدیوها قابل تنظیم است از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. لازم به ذکر است که دوره‌های EDX قابل دانلود هستند وشما می توانید زیر نویس آن را نیز به طور جداگانه دانلود نمائید. علاوه براین در اپلیکیشن موبایل امکان دانلود بخشی از محتوای دوره و مطالعۀ آفلاین نیز وجود دارد. لیست کامل این دوره ها را در این لینک می توانید مشاهده نمایید.

سایت EDX

چگونه از EDX بهترین استفاده را ببریم؟

  • برای این کار لازم است که بدانید به دنبال چه دوره ای هستید و نیاز خود را به درستی بشناسید و با بهره گیری از قابلیت‌های سرچ سایت EDX بتوانید دورۀ متناسب رو از نظر موضوعی، سطح علمی و داشتن سرفصل‌های مناسب تشخیص داده و به درستی انتخاب نمائید.
  • باید توجه کنید که از بین دوره‌های موجود در یک موضوع، دوره‌ای متناسب با سطح خودتان را انتخاب نمائید. چرا که بسیاری از دروس تخصصی EDX سخت اند و یادگیری آن به زبان انگلیسی نیز بر دشواری کار می‌افزاید.
  • بعضی از دوره‌های انگلیسی‌زبان، لهجۀ خاصی دارند و زمان بر هست تا بتوانید در نهایت دوره را به خوبی یاد بگیرید پس در این زمینه صبوری نمائید و ویدئو ها را چند بار تماشا کنید
  • اگه مدتی از مطالب دوره فاصله گرفتید، مطالب قبلی را مرور نمائید تا از این طریق فرایند یادگیری برای شما آسان‌تر پیش رود.
  • سعی کنید برای خودتان مسیر یادگیری تعریف نمائید و چند دوره را با هم ادامه ندهید.
  • بعضی از دوره‌های EDX درسنامه‌های زیادی دارند، لازم نیست همه آن‌ها را با دقت مطالعه کنید لکن بی توجه نیز رد نشوید و نگاه کلی به مباحث آن داشته باشید.
  • در صفحۀ اول هر دوره، مشخصات اون دوره مثل تعداد هفته‌ها، زمان مطالعه و غیره بیان شده و برای بعضی از دوره‌ها، پیشنیازهای لازم هم آورده شده است. همچنین سرفصل‌ها و عنوان همۀ ویدیوهای دوره در صفحه اول آن قابل مشاهده است. بنابراین به این موارد دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید دوره مناسب خود را برگزینید.
  • این سایت هر سال پر مخاطب ترین دوره هایش را در وبلاگ خود معرفی و منتشر می‌کند و معمولا دوره‌های عمومی در موضوعاتی چون یادگیری زبان، برنامه‌نویسی مقدماتی، توسعۀ فردی و سلامت از پرطرفدارترین دوره‌های edX هستند. حتما سایت آن را دنبال نمائید تا از طریق شناختن پر طرفدار‌ترین دوره ها بتوایند انتخاب مناسبی برای شرکت در این برنامه ها داشته باشید.
بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

مزایا و معایب سایت EDX

تنوع موضوعی، طراحی سایت، امکانات جستجو، تنظیمات پخش ویدیوها، همکاری با بهترین دانشگاه‌ها، امکان یادگیری رایگان و شرکت در گفتگوهای دوره از بهترین ویژگی‌های سایت آموزشی EDX می‌باشند. جالب است که که دوره های این سایت از دانشگاه‌های برتر جهان هستند و سطح علمی بالایی دارند و شما با شرکت در این دوره ها و دریافت مدرک معتبر سابقه خوبی برای خود ایجاد خواهید نمود.  البته توجه داشته باشید که در مباحثی همچون کار با نرم‌افزارها، برنامه‌نویسی و مهارت‌های کامپیوتری که منابع یادگیری زیادی در دسترس است، این احتمال وجود دارد که دوره‌های EDX بهترین ، ساده‌ترین، و موثر‌ترین گزینه نباشند. پس پیشنهاد ما این است که دور هایی را شرکت نمائید که اعتبار بالایی دارند یا مشابه آن در سایت های دیگر ارائه نشده‌است و به نوعی جدید محسوب می‌شوند.

نحوه دریافت گواهی های این سایت با تخفیف 90 درصدی

سایت آموزشی EDX برای آن دسته از دانشجویانی که علاقه مند به اخذ گواهی های دوره هایی که شرکت می کنند و توانایی مالی پرداخت هزینه های آن را ندارند، کمک مالی اعطا می کند. این کمک مالی شامل 90 درصد تخفیف در هزینه دریافت مدارک می باشدو فقط شما 10 درصد از هزینه آن مدرک را پرداخت خواهید نمود. جهت درخواست برای دریافت کمک مالی شما ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده باشید و در دوره مدنظر خود شرکت کرده باشید. ( گزینه ENROLL) را زده باشید و سپس به آدرس  https://courses.edx.org/financial-assistance/  مراجعه کرده و فرم درخواست کمک مالی را تکمیل نموده و برای پشتیبانی این سایت ارسال نمایید. پس از بررسی در صورتی که با درخواست شما موافقت انجام پذیرد. کد تخفیف 90 درصدی برای شما ارسال می گردد که با استفاده از آن کد می توانید با پرداخت فقط 10 درصد هزینه، گواهی مربوطه را دریافت نمایید.

برای پرداخت های ارزی نیز شما عزیزان قادر خواهید بود با استفاده از سایت های واسط مانند تهران پی منت، شریف ویزا و … نسبت به پرداخت های دلاری اقدام نمایید.

4/5 - (4 امتیاز)

5 پرسش و پاسخ

  • سلام وقت بخیر
    پس از پرداخت مبلغ مورد نظر ، مدرک برامون به چه صورت ارسال میشه؟

  • سلام وقت بخیر اگر از طریق سایت هایی مثل ایرانیکارت بخوام پرداخت کنم بعد که باید اهراز هویت کنم مشکلی نیست که حساب مال خودم نباشه؟؟ و برای اهراز هویت حتما تصویر پاسپورت مورد نیاز هست؟

  • سلام
    چند بار میتونیم این کد تخفیف رو بگیریم؟ یعنی اگر یک دوره با کد تخفیف برداشتیم برای دوره های بعدی درخواست مجدد تخفیف رو قبول میکنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.