آزمون MCAT

آزمون MCAT (ام کت) جهت تحصیل در رشته های پزشکی سال 2024

MCAT، خلاصه شده عبارت Medical College Admission Test به معنی آزمون پذیرش دوره پزشکی است. MCAT یک آزمون استاندارد چند گزینه ای است که توسط انجمن دانشکده های پزشکی اداره می شود. این آزمون شرط لازم برای قبولی در اکثر دانشکده های پزشکی در ایالات متحده و کاناداست و به نوعی یکی از مهمترین آزمون ها برای تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی است. هم چنین معمولا دانشجویان سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی شرکت می کنند و موفقیت در این آزمون در مدارسی که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش است، الزامی است . سالانه بیش از 80 هزار  متقاضی، نمرات MCAT خود را به دانشکده های پزشکی آمریکا و کانادا ارسال می کنند. این امتحان در طی این سال ها تغییرات زیادی کرده و از سال 2015 به یک امتحان مبتنی بر استدلال تبدیل شده است. با توجه به اینکه شرکت و قبولی با نمره بالا در این آزمون می تواند فرصت های زیادی را برای تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا یا فعالیت و اشتغال در مراکز و موسسات خصوصی برای متقاضیان فراهم کندِ دانشجویان متمایل به تحصیل در دانشگاه های کانادا و امریکا، لازم است به طور جدی تر این آزمون را دنبال کرده و از قبل خود را برای موفقیت در آن و کسب نتیجه مطلوب آماده کنند.

از آن جایی که این آزمون به منظور ارزیابی اینکه آیا دانشجویان پزشکی آینده نگری، درک مفهومی و مهارت های تحلیلی لازم برای موفقیت در دانشکده پزشکی را دارند، طراحی شده است لذا MCAT دانش افراد را در حیطه موارد زیر مورد بررسی قرار می دهد:

  • مهارتهای حل مسئله و مهارتهای تفکر انتقادی، تحلیل استدلالی و نگارش مورد نیاز در دانشکده پزشکی
  • مبانی زیستی و بیوشیمیایی سیستم های زندگی
  • مبانی روانشناختی، اجتماعی و رفتار شناسی

تعداد سوالها در هر زیر شاخه عبارتند از:

15 سوال فیزیک/ 30 سوال بیوشیمی/ 45 سوال زیست شناسی/ 53 سوال تجزیه تحلیل و مهارتهای استدلالی/ 20 سوال شیمی عمومی/ 11 سوال شیمی ارگانیک/ 38 سوال روانشناسی/ 18 سوال جامعه شناسی.

این آزمون تقریبا آزمون دشواری به نظر می رسد و کلیه متقاضیان تحصیل در دانشکده های پزشکی باید مدت زمان متعارفی را صرف آمادگی نمایند.

زمان برگزاری آزمون MCAT 

آزمون MCAT غالبا 25 الی 35 بار در هر سال برگزار می شود. اگر قصد دارید بدون وقفه بعد از فارغ التحصیلی وارد دانشکده پزشکی شوید، می بایست مدارک خود را تکمیل نموده و در اوایل ماه مِی (از 12 اردیبهشت تا 11 خرداد)، درMCAT شرکت کنید تا بتوانید قبل از ثبت درخواست برای ورود به دانشگاه در ژوئن، نمره آزمون خود را بدست آورید. هر فرد می تواند سه بار در یک سال، چهار بار در یک دوره دو ساله متوالی و حداکثر هفت بار در طول زندگی در این آزمون شرکت کند. پس برای اینکه بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی بتوانید در این آزمون شرکت نموده و نتیجه مطلوب بگیرید باید از قبل خود را آماده کرده باشید.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مراحل ثبت نام آزمون MCAT چگونه است؟

  • برای ثبت نام در آزمون MCAT باید به سایت students-residents.aamc.org مراجعه کنید و با جواب دادن به اطلاعاتی که از شما خواسته است یک حساب کاربری ایجاد نمایید. سپس یک ایمیل تأییدیه به ایمیلی که تعیین کرده اید ارسال می‌شود که طبق لینک موجود در آن ایمیل خود را تأیید می‌کنید.
  • در مرحله بعدی باید وارد قسمت Start Exam Registration شده و یک رزرو آزمون انجام دهید. قبل از اینکه بتوانید تاریخ و مرکز برگزاری آزمون را انتخاب نمایید با اطلاعات شخصی، اطلاعات بیوگرافیکی و سابقه‌ی علمی و دانشگاهی خود را وارد سازید. در اخر نیز باید شرایط و قوانین را قبول کنید.
  • در این مرحله با انتخاب روز و محل برگزاری آزمون MCAT و پرداخت هزینه ی مربوطه، ایمیل تأییدیه برای شما ارسال می شود و در روز آزمون حاضر شده و به 230 سؤالی که در 4 بخش طراحی گردیده پاسخ می دهید.

آزمون MCAT

شرایط و ضوابط آزمون MCAT چیست؟

  • آزمون MCAT توصیه شده برای تمامی سنین است به شرط اینکه قوانین آن رعایت شود
  • همراه داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی ممنوع است.
  • داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
  • داشتن اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی است.
  • توجه داشته باشید که درب حوزه‌ی امتحانی پس از زمان مقرر بسته شده و پس از آن حق ورود به حوزه‌ی امتحانی را نخواهید داشت بنابراین در زمان مقرر حاضر شوید.
  • در طول امتحان با فرد کناری خود صحبت نکنید
  • همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی‌برداری ممنوع است
  • همراه داشتن ساعت مچی دیجیتال، خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع است
  • خارج کردن برگه‌ی امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
  • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف است.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می شود
  • توجه داشته باشید که شما تنها مجاز به شرکت دوباره در آزمون به تعداد 3 بار در سال اول، 4 بار در طی 2 سال و 7 بار در کل دوره ی تحصیلی هستید.
  • این آزمون فقط برای رشته های مرتبط با پزشکی است.
  • حداقل سن برای این آزمون وجود ندارد لذا تمامی افرادی که تحصیل در رشته های مرتبط را به اتمام رسانده باشند حق شرکت دارند.

شرکت در آزمون MCAT چه مزایایی دارد ؟

  • نمره عالی این آزمون به شما کمک می کند تا در دانشگاه های تراز اول امریکا مشغول به تحصیل شوید یا در مراکز خصوصی به کار گرفته شوید.
  • به شناخت شما به عنوان یک فرد حرفه ای کمک می کند و اعتبار شما را بالا می برد
  • قبولی در این آزمون در یافتن فرصت های شغلی معتبر نیز کمک می کند
  • بالا بردن سرعت و شانس دریافت ویزا از دانشگاه های امریکا و کانادا
  • اگر قصد مهاجرت و زندگی در کشور آمریکا و کانادا و تحصیل در دانشکده های معتبر را داشته باشید این آزمون به شما کمک زیادی می کند
  • برای دریافت ویزا قطعا نیاز به ارائه مدرک زبان معتبر برای اثبات دانش و مهارت خود دارید که نمره بالای این آزمون به شما کمک می کند
  • اگر قصد دارید پیشرفت سازمانی داشته باشید یا کسب و کار خصوصی مرتبط راه اندازی نمایید و یا مدیریت سازمانی را به دست بگیرید، این آزمون موقعیت شما را ارتقا می دهد

نتایج آزمون MCAT چه زمانی اعلام می شود؟

جالب است بدانید که نتایج این آزمون معمولا با سرعت بالایی اعلام می شود و اگر شما نیاز فوری به نتیجه ی آزمون و یا استخدام در جایی را دارید فورا می توانید نتایج رسمی خود را دریافت کنید. وقتی که شما گزینه ی اتمام آزمون را می زنید ، نمره خام اولیه شما به صورت عددی نشان داده خواهد شد که بستگی به تغییرات آزمون در سالی خواهد داشت که شما قصد شرکت کردن را دارید. اما برای دریافت نتایج رسمی و ارائه آن ها به مؤسسات و دانشگاه های کشور آمریکا باید حدودا 30 تا 35 روز صبر نمایید.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند بانک توسعه اسلامی 2024 + شرایط و مدارک مورد نیاز

مکان و شرایط برگزاری آزمون MCAT

از آن جایی که این آزمون اختصاص به امریکا و کانادا دارد لذا در تمامی مراکز مورد تایید این دو کشور برگزار می شود. علاوه بر این آزمون MCAT در کشورهای چین، استرالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، تایلند، قطر، آفریقای جنوبی، انگلستان و… نیز برگزار می شود . برای شرکت در آزمون محدودیت سنی وجود ندارد و در صورتی که قصد تحصیل یا اقامت در کشورهای کانادا یا امریکا را داشته باشید، واجد شرایط شرکت در آزمون محسوب می شوید. در انتها نیز همراه داشتن پاسپورت معتبر فراموش نشود.

نمره دهی در آزمون MCAT چگونه است؟

آزمون MCAT به صورت کامپیوتری و چند گزینه ای برگزار می شود و ارزش سوالات در این آزمون با یکدیگر برابر نیست. این آزمون نمره منفی نیز ندارد. نمره کل متقاضیان در آزمون می تواند به حداقل 472 نمره و حداکثر 528 نمره(و گاهی بالاتر) برسد. مجموع نمرات سوالات در هر کدام از چهار بخش آزمون، حدود 118 تا 132 خواهد بود. اینکه کسی بتواند نمره کاملی در این آزمون کسب نمایید بعید است ولی برای دریافت نتایج رسمی آزمون باید حدود ۳۰ تا ۳۵ روز صبر کنید.

نمرات زیر در این آزمون نمره بالا محسوب می شوند:

  • نمره ی کل MCAT: 528-514
  • اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 132-129
  • تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 132-129
  • اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 132-129
  • اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 132-129

هزینه شرکت در آزمون MCAT چقدر است ؟

هزینه شرکت در این آزمون، بسته به محل برگزاری آزمون متفاوت است. معمولا هزینه ثبت نام اولیه برای ثبت نام در MCAT در سال 2019، 315 دلار بوده است. اما جالب است بدانید که دانشجویان با سطح علمی مناسب و شرایط مالی دشوار، ممکن است واجد شرایط دریافت برنامه کمک هزینه AAMC جهت شرکت در آزمون باشند. یک کلاس یا دوره آموزشی برای این آزمون، چیزی در حدود 200 تا 2000 دلار هزینه دارد. هم چنین برخی از این کلاسها به صورت حضوری و برخی به صورت آنلاین برگزار می شوند.

آزمون MCAT

آزمون MCAT تا چه زمانی اعتبار دارد؟

نظر به به روز شدن نتایج تحقیقات پزشکی، اعتبار نتیجه آزمون MCAT برای بیشتر دانشگاه ها، 3 سال می باشد. اما برخی دانشگاه ها نیز تا 2 سال نتیجه آزمون را قبول می کنند. پس از این مدت شما باید برای اثبات میزان توانایی خود مجددا آزمون دهید.

معرفی منابع آزمون MCAT

از جمله منابع آنلاین آزمون MCAT که برای تمامی کسانی که در این آزمون ثبت‌نام کرده باشند در دسترس خواهد بود، سایت برگزار کننده­ آزمون یا همان AAMC است که در آن می‌­توانید علاوه بر دسترسی به بانک سؤالات و آزمون­‌های قبلی، به تمامی نکات و راهکارها و تمرین‌­های هر بخش نیز دسترسی داشته باشید. ( این لینک)

منبع مشهور دیگری که برای آزمون MCAT به صورت آنلاین فعالیت دارد مؤسسه‌­ی Khan Academy است که در آن پس از ثبت نام و پرداخت شهریه، می­توانید علاوه بر دسترسی به فایل­های صوتی و تصویری هر یک از بخش‌­های آزمون به تمرین و حل مسائل نیز بپردازید. ( این لینک)

ضمن اینکه مؤسسه­‌ Magoosh نیز از جمله منابع آنلاین آزمون MCAT به شمار می­رود که با بهره گیری از اساتید برجسته و تعداد بسیاری زیادی از ویدیو، فایل درسی و نمونه سؤال از شهرت جهانی خاصی برخوردار است. ( این لینک)

4.6/5 - (17 امتیاز)

9 پرسش و پاسخ

  • سلام من کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزرم و میخوام در امریکا پزشکی بخونم ، دیپلمم تجربیه ، برای این من چیکار میتونم بکنم ممنون میشم راهنماییم کنین .

  • سلام
    ایا با لیسانس پرستاری معدل ۱۷.۵ و سن ۲۷ سال هم میشه برای پذیرش پزشکی امریکا اقدام کرد؟( بعد از ازمون امکت)

  • سلام وقت بخیر. ببخشید این درسته که میگن لیسانس علوم پایه رو حتما تو کانادا یا آمریکا بخونین تا شانس قبولیتون بیشتر شه؟ و اینکه امکان گرفتن بورس هست؟چون شهریه اش خیلی زیاده نمیشه پرداخت کرد.

    • سلام وقت بخیر
      بله طبیعتا شانس تون بیشتر خواهد بود در این صورت.
      فاندهای وجود دارد که باید در سایت دانشگاه ها چک بفرمایید.

  • سلام وقتتون بخیر
    از اونجایی که باید در امریکا قبل از خوندن پزشکی یه لیسانس علوم پایه خونده بشه، می خواستم بدونم چرا جزو مدارک مورد نیاز دیپلم هست اما لیسانس نیست؟ مگه نباید بعد گرفتن لیسانس MCAT رو داد؟

    • این آزمون فقط برای امریکا نیست و برخی کشورهای دیگر نیز این آزمون رو قبول دارند و برای پذیرش از دانشگاه مدرک لیسانس رو از شما میخوان و برای آزمون مدرک رو لازم ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.