معرفی کامل بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه 2024 | از مزایای بورسیه تا شیوه تقاضا برای آن

برنامه بورسیه تحصیلی عالی ایفل توسط وزارت امور خارجه فرانسه تأسیس شد تا مؤسسات آموزش عالی فرانسه بتوانند دانشجویان برتر خارجی را جذب کنند و در برنامه های دکتری و کارشناسی ارشد خود شرکت دهند. این بورسیه امکان تحصیل در فرانسه را برای دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان در این کشور را دارند، فراهم میکند. بورسیه ایفل جز آن دسته از بورسیه های فرانسه است که به تصمیم گیرندگان خارجی بخش خصوصی یا عمومی فرصت می دهد تا اولویت های مطالعاتی را تشخیص دهند و دانشجویان کشور های در حال توسعه و صنعتی را برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تشویق کنند.

این بورسیه در شرایطی اعطا می شود که دانشجو شرایط لازم علمی  را هر سال تحصیلی رعایت كنند. اگر دانشجو بخواهد از قبل دوره فشرده زبان را بگذراند ، در صورت مشخص بودن این برنامه ، مدت بورس تحصیلی ایفل حداکثر تا دو ماه قابل افزایش است. بورسیه تحصیلی ایفل هزینه های این دوره های زبان را تأمین نمی کند.

رشته های موجود برای بورسیه ایفل فرانسه

علم و فنون:

  •  زیست شناسی و سلامت
  •  گذار زیست محیطی
  •  ریاضی و دیجیتال
  •  علوم و مهندسی

 علوم انسانی و اجتماعی:

  • تاریخ ، زبان و تمدن فرانسه
  • حقوق و علوم سیاسی
  •   اقتصاد و مدیریت

مراحل تقاضای بورسیه تحصیلی ایفل

فقط مؤسسات آموزش عالی فرانسه می توانند نامزدها را انتخاب کرده و  برای دانشجویانی که از این موسسات پذیرش گرفته اند، از طرف موسسه درخواست بورسیه به صورت آنلاین به سایت کامپوس فرانسه ارسال می شود.

مرحله اول:

  1.   شما می توانید از طریق روابط بین الملل دانشگاه / کالج از طریق سایت آنها ، از طریق ایمیل یا تلفن ، برای اطلاع از آخرین مهلت ارسال برنامه ها اطلاعات لازم را دریافت کنید.
  2.   شما می توانید با سفارت فرانسه یا دفتر کامپوس فرانسه در کشور خود تماس بگیرید. شما باید براساس پروژه تحصیلی خود، موسسه فرانسوی را انتخاب کنید. هر موسسه آموزش عالی فرانسه می تواند درخواست کند.

باید ابتدا از موسسه یا دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید، درخواست نمایید تا درخواست شما را برای این بورسیه به سازمان بورس تحصیلی ایفل ارسال کند.

مرحله دوم:

  • دانشگاه / کالج  مورد نظر شما در فرانسه شما تصمیم گرفته است تا از درخواست شما در بورسیه تحصیلی ایفل حمایت کند – آنها فرم درخواست را برای شما ارسال می کنند و به شما در تکمیل آن کمک می کنند.

مرحله سوم:

  •  سرانجام ، آنها درخواست را از طرف شما ارسال می کنند. برنامه های ارسال شده به طور مستقیم توسط دانشجویان یا توسط موسسات آموزشی خارجی رد می شوند. اطلاعات بورسیه جدید ایفل در سال 2024 در این لینک می توانید مطالعه نمایید.

نکات مهم در هنگام اپلای برای بوسیه ایفل فرانسه

  •  لیست جامعی از موسسات آموزش عالی، اعم از دانشگاه و یا مدرسه عالی، جهت ارسال مدارک وجود ندارد. بنابراین هر یک از مراکز آموزش عالی در فرانسه می توانند در این برنامه شرکت کرده و کاندیدای مورد نظر خود را معرفی نمایند.
  •   پرونده ای جهت دریافت توسط داوطلب بر روی سایت قرار داده نمی شود و این مسئولیت بر عهده مرکز آموزش عالی مورد نظر می باشد که در صورت انتخاب داوطلب، فرم ها و پرونده های لازم را برای وی ارسال نماید.

شایان توجه اینکه هیچ داوطلبی به صورت مستقیم نمی تواند درخواست بورس خود را بر روی سایت کامپوس فرانس پاریس قرار دهد. بنابراین داوطلب بایستی با بخش روابط بین الملل مرکز مورد نظر از طریق ایمیل یا تلفن تماس برقرار نماید تا بتواند پرونده و درخواست خود را بفرستد.

بیشتر بخوانید:  اپلیکیشن فی (Application Fee) چیست و چگونه پرداخت می شود؟

بنابراین تمامی این مراحل از ارتباط با مرکز مورد نظر در فرانسه و فرستادن پرونده به آن مرکز و در ادامه دریافت پرونده و تکمیل نمودن و فرستادن آن به مرکز مورد نظر، بر عهده دانشجوی متقاضی این بورس می باشد.

بورسیه ایفل

شرایط کارآموزی تحت پوشش بورسیه

این بورسیه کمتر  25 درصد کارآموزی را برعهده می گیرد و ضمنا کارآموزی می بایست جزو برنامه های خود آموزش عالی باشد و ذکر شده باشد که برای این رشته اجباری است. اگر کارآموزی اجباری نباشد یا بیش از 25 درصد دوره  کارشناسی ارشد باشد، بورسیه تحصیلی قطع می شود.

اگر دانشجویان مسکن ترجیحی دانشگاه را از کامپوس فرانسه دریافت کنند ، باید در اسرع وقت از هر دوره کارآموزی مطلع شوند. این برنامه دانشگاهی فقط برای دوره هایی که در فرانسه اتفاق می افتد ، تحت حمایت بورس تحصیلی ایفل قرار دارد. اگر برنامه دانشگاهی شامل ارز بین المللی آکادمیک باشد ، در یک موسسه دیگر ، بورسیه تحصیلی برای مدت زمانی که در خارج از کشور می گذرد به حالت تعلیق در می آید.

اگر برنامه آکادمیک شامل یک تبادل دانشگاهی بین المللی در همان موسسه باشد ، بورس تحصیلی باید در مدت زمانی که در خارج از کشور گذرانده است ، بدون تعویق بورس تحصیلی معلق شود. اگر دانشجو قرارداد کارآموزی یا قرارداد آموزش حرفه ای را امضا کند ، بورسیه تحصیلی به طور خودکار خاتمه می یابد.

در سطح دکتری بورسیه تحصیلی ایفل حداکثر تا 12 ماه اهدا می شود. با تأیید کمیسیون انتخاب ، بورسیه تحصیلی را می توان در هر یک از 3 یا 4 ماه در فرانسه به 2 یا 3 دوره تقسیم کرد. بورسیه تحصیلی را می توان در بیش از 3 سال تقویم تقسیم کرد. فقط دانشجویان رشته حقوق می توانند در کنار تحصیلات خود دوره های زبان فرانسه را بگذرانند. این باید به وضوح در برنامه درخواست شود. اگر دوره زبان به طور واضح در برنامه درخواست نشده باشد ، پس از آن اعطا نمی شود.

مزایای بورسیه تحصیلی ایفل

مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی ایفل شامل کمک هزینه ماهانه 1،181 یورو (کمک هزینه نگهداری 1،031 یورو و کمک هزینه ماهیانه 150 یورو) می باشد.

علاوه بر این ، مزایای زیر تحت پوشش قرار می گیرد:

  •  حمل و نقل بین المللی : بلیط مسافرتی بین المللی کشور مبدا – فرانسه؛
  •   حمل و نقل ملی: بلیط قطار به اولین مکان مطالعه.
  • بلیط قطار از آخرین محل مطالعه به فرودگاه برای بازگشت به کشور مبدا؛
  •   حمل و نقل محلی: بازپرداخت حداکثر 50 یورو از سفر بین فرودگاه یا ایستگاه قطار و اولین محل مطالعه (تاکسی یا حمل و نقل عمومی)
  •  بیمه درمانی توسط پردیس فرانسه ، برای زمان لازم برای ثبت نام در تأمین اجتماعی فرانسه ، برای دانشجویان خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA).
  •  بیمه درمانی متقابل (متقابل)؛
  •  فعالیت های فرهنگی. با توجه به شرایط خاص ، دانش آموزان نیز ممکن است در مدت 3 ماه پس از امضای قرارداد مسکن از کمک هزینه مسکن بهره مند شوند.

سطح دکتری بورسیه تحصیلی ایفل شامل کمک هزینه ماهیانه 1700 یورو است. علاوه بر این ، مزایای زیر تحت پوشش قرار می گیرد:

  •  حمل و نقل بین المللی بلیط مسافرتی بین المللی کشور مبدا – فرانسه؛
  •  حمل و نقل ملی: بلیط قطار به اولین مکان مطالعه. بلیط قطار از آخرین محل مطالعه به فرودگاه برای بازگشت به کشور مبدا؛
  • حمل و نقل محلی: بازپرداخت حداکثر 50 یورو از سفر بین فرودگاه یا ایستگاه قطار و اولین محل مطالعه (تاکسی یا حمل و نقل عمومی)؛
  • بیمه درمانی توسط پردیس فرانسه ، برای زمان لازم برای ثبت نام در تأمین اجتماعی فرانسه ، برای دانشجویان خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA).
  •   بیمه درمانی متقابل (متقابل)؛
  •   فعالیت های فرهنگی. با توجه به شرایط خاص ، دانشجویان نیز ممکن است در مدت 3 ماه پس از امضای قرارداد مسکن از کمک هزینه مسکن بهره مند شوند.

شرایط مورد نیاز افراد

  •  ملیت: این برنامه برای اتباع غیر فرانسوی محفوظ است. داوطلبان دارای دو ملیت که یکی از آنها فرانسوی است واجد شرایط نیستند.
  •   سن: حداکثر سن متقاضیان کارشناسی ارشد 25 سال و دکتری 30 سال می باشد.
  •  رشته های مورد تایید: فقط رشته های ارائه شده توسط مؤسسات آموزشی فرانسه پذیرفته می شوند. این مؤسسات متعهد هستند که دارندگان بورسیه تحصیلی را در برنامه دانشگاهی که برای آنها انتخاب شده است ثبت نام کنند. برنامه های ارسالی به هر وسیله دیگری مورد بررسی قرار نمی گیرند. علاوه بر این ، هر نامزد معرفی شده توسط بیش از یک موسسه باید رد صلاحیت شود.
  •  سطح تحصیلات: بورسیه های تحصیلی به داوطلبانی که مایل به ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد هستند ، از جمله در یک دانشکده مهندسی و برای دانشجویان دکترا اعطا می شود. برنامه ایفل برای برنامه های کارشناسی ارشد فرانسوی در خارج از کشور صدق نمی کند. بورسیه تحصیلی ایفل در مورد آموزش های تحت عنوان کارآموزی یا یک قرارداد آموزش حرفه ای صدق نمی کند.
  • ناسازگاری بورسیه تحصیلی: دانشجویان خارجی که در زمان درخواست ، قبلاً بورسیه دولتی فرانسه را از برنامه دیگری دریافت کرده اند ، واجد شرایط نیستند ، حتی اگر بورسیه تحصیلی فقط بیمه درمانی را پوشش دهد.
  •  بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد ایفل: هیچ درخواستی برای دانشجویی که قبلاً در کمپین درخواست قبلی رد شده است ، پذیرفته نمی شود ، حتی اگر برنامه توسط یک موسسه دیگر یا در یک رشته تحصیلی دیگر ارائه شود. دانشجویانی که قبلاً بصورت بورسیه ایفل در سطح کارشناسی ارشد دریافت کرده اند واجد شرایط درخواست مجدد در سطح کارشناسی ارشد نیستند.
  •  بورسیه دکتری ایفل: موسسات می توانند نامزدی را که قبلاً بورس تحصیلی ایفل در سطح کارشناسی ارشد دریافت کرده بود ، برای بورس تحصیلی در سطح دکترا معرفی کنند. داوطلبانی که قبلاً در دوره دکتری بورس تحصیلی ایفل دریافت کرده اند ، نمی توانند برای بار دوم بورسیه تحصیلی دریافت کنند. هیچ دانشجویی که در کمپین درخواست قبلی رد شده باشد پذیرفته نمی شود ، حتی اگر درخواست توسط موسسه دیگری یا در زمینه تحصیلی دیگری ارائه شود.
  •  مهارتهای زبانی: در هنگام پیش انتخاب نامزدهای غیر فرانسوی ، موسسات باید اطمینان حاصل کنند که مهارتهای زبانی آنها الزامات برنامه دانشگاهی آن را برآورده می کند.( دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی بنا بر برنامه تحصیلی که در آن پذیرش را اخذ کرده اید. این مورد توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد) دانشجویانی که در یک برنامه آکادمیک در خارج از کشور تحصیل می کنند نسبت به دانشجویانی که در فرانسه زندگی می کنند اولویت دارند.
بیشتر بخوانید:  راهنمای برندگان لاتاری 2025 آمریکا، معرفی مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری آمریکا

تعهدات بورسیه تحصیلی ایفل چیست؟

  • برای دریافت کنندگان بورس تحصیلی ایفل ، شرکت در کلاس ها و فعالیت های برنامه دانشگاهی الزامی است. همچنین شرکت در کلیه امتحانات و رعایت مقررات موسسه میزبان اجباری است.
  • دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی ایفل باید به محض شروع برنامه ، گواهی ثبت نام خود را در سال جاری به کامپوس فرانسه ارسال کنند.
  • دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی ایفل باید هرگونه دوره کارآموزی یا تحصیل در خارج از کشور را قبل از آن به کامپوس فرانسه اطلاع دهند.

شرایط بورسیه ایفل فرانسه

مهلت تقاضا

  • شروع تقاضا درخواست ارسال آنلاین: 18 سپتامبر 2023/ 28 شهریور 1402
  •  مهلت دریافت برنامه های دانشگاه پردیس فرانسه: 10 ژانویه سال 2024 / 20 دی 1402
  •  اعلام نتایج پذیرفته شدگان : 1 آوریل 2024 / 11 فروردین 1403

دانشجو باید برای اطلاع از مهلت ارسال درخواست خود به این موسسه یا موسسه ای که اپلای کرده اند، تماس بگیرد.

این نتایج در ماه مارس اعلام شده است تا دانشجویانی که متقاضی برنامه های دیگر بورسیه تحصیلی هستند می توانند بدانند که آیا آنها برای بورسیه تحصیلی ایفل انتخاب شده اند و گزینه های آگاهانه ای برای مطالعه دارند. بورسیه تحصیلی ایفل را نمی توان همزمان با بورسیه تحصیلی دولت فرانسه ، بورسیه Erasmus + یا بورسیه تحصیلی از “Agence Universitaire de la Francophonie” دریافت کرد. در این حالت ، نامزدهای منتخب باید از یکی از دو بورسیه تحصیلی خودداری کنند. اگر تصمیم بگیرند از بورسیه تحصیلی ایفل امتناع ورزند ، باید فوراً به پردیس فرانسه ، مدیر برنامه ایفل را به نمایندگی از وزارت فرانسه برای اروپا و امور خارجه اطلاع دهند.

منبع : سایت کامپوس فرانسه

1.3/5 - (44 امتیاز)

11 پرسش و پاسخ

  • سلام با رشته ی مدیریت آموزشی هم میشه واسه دکتری اقدام کرد؟
    بورسیه شامل میشه واسه این رشته؟

  • سلام. آیا یا فوق لیسانس رشته کارگردانی تئاتر میشه برای این بورسیه اقدام کرد؟

  • سلام، آیا با فوق لیسانس معماری می توان در این بورسیه شرکت کرد؟

  • سلام آیا با ارشد ژنتیک میتونیم برای دکتری ژنتیک بوسیله ی بورسیه ایفل اقدام کنیم؟

  • سلام
    آیا با فوق لیسانس علوم کامپیوتر میشه برای دکتری این رشته
    خودمون درخواست بدیم؟

      • در بورسیه ایفل تحصیل به زبان فرانسوی هست دیگر؟اگه رشته ای جز حقوق باشیم ودرخواست بورس دررابطه با آموزش زبان روهم بدهیم آیا بورس بهش تعلق میگیرد؟واینکه بورس ارشد ایفل آیا همه هزینه های یک زندگی دانشجویی رو کفاف میدهد؟

        • سلام خیر
          در مقاله کامل در مورد مدرک زبان توضیح دادیم یکبار با دقت مطالعه بفرمایید
          بله بورسیه طبق گفته دولت فرانسه فول فاند است

  • آیا با لیسانس زبان فرانسه میشه این بورسیه رو درهاست مرد یا فقط همون رشته ها که اول خودتون نوشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.