دانشگاه کمبریج


دانشگاه کمبریج، معرفی بورسیه های تحصیلی و شرایط تحصیل در سال 2022

آرزوی آن روزی که شنل بلند به تن کرد و کلاه‌های چهار گوشه را به هوا بر تاپ کرد، جز جدا نشدنی زندگی یک دانشجو است. اما برخی از دانشجوها علاوه بر این، ترجیح می‌دهند تا مهر یک دانشگاه معتبر و مطرح هم در انتهای مدرک فارغ‌التحصیلیشان بخورد. دانشگاه کمبریج دقیقا از همین دسته است که بسیاری دوست دارند جزئی از آن باشند.

در بین رتبه‌بندی اکثر دانشجویان دانشگاه کمبریج همیشه به چشم می‌خورد. دانشگاهی که بسیاری آرزوی تحصیل در آن را دارند و به آن به چشم یک رویای بزرگ نگاه می‌کنند.

رقابت سرسختانه‌ای مابین تحصیل در دو دانشگاه کمبریج و آکسفورد وجود دارد. این دو از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های انگلستان به شمار می‌آیند که افراد شهیری در آنها درس خوانده‌اند. در ادامه این مطلب نگاهی به دانشگاه کمبریج می‌اندازیم.

کمبریج؛ دانشگاه باستانی

برای شناخت این دانشگاه باید به سال 1209 میلادی بازگردیم که پایه‌های اولیه کمبریج بنا گذاشته شد. زمان مشخص کرد که ساخت این مکان تا چه اندازه به توسعه علم و معرفی بزرگان اندیشمند به جهان موفق بوده است. این مسیر از گذشته تا به امروز با شعار “دستاورد ما در اینجا فراگیری معرفت و دانسته‌های ارزشمند است” همچنان ادامه دارد.

کمبریج در طول زمان فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. روزگاری که هنری سوم اجازه تربیت اعضای خود و اعطای امتیازاتی را داد و مهم‌تر آن‌که فقط آقایان اجازه تحصیل در آن را داشتند. شاید باید در این نکته بیشتر تامل کرد.

در سال 1869 امیلی دیویس اولین کالج بانوان را به نام “گیرتن” تاسیس کرد و در سال 1872 دانشکده نون‌هام تشکیل شد. این روند ادامه‌دار شد و در سال‌های بعدی کالج‌های دیگر مخصوص خانم‌ها احداث شد.

جایگاه متمایز کمبریج میان برترین دانشگاه‌های جهان

کمبریج همواره به عنوان دانشگاهی مطرح بوده که رقابتی شدید با سایر موسسات آموزش عالی برای قرار گرفتن در جمع 10 دانشگاه برتر جهان دارد. در آخرین رتبه‌بندی موسسه QSدر سال 2022 ، کمبریج با توجه به ملاک‌های بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

 

دانشگاه کمبریج انگلستان
دانشگاه کمبریج انگلستان

کمبریج دانشگاهی با طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی

این دانشگاه مجموعه‌ای از مدارس، دانشکده‌ها، گروه‌ها و دانشکده‌ها می‌باشد. هر دانشکده طبق آیین نامه‌های خاص خود اداره می‌شود. اما در کل، قوانین کل دانشگاه کمبریج یکسان است.

دانشکده‌ها

دانشجویان در یکی از 31 دانشکده خودمختار دانشگاه زندگی خود را می‌گذرانند، غذا می‌خورند و به معاشرت با یکدیگر می‌پردازند. دانش آموختگان پس از پایان دوره، مدرکی دریافت می‌کنند که به‌عنوان یکی از بهترین مدل‌های آموزش در جهان به دانشجویان دوره کارشناسی داده می‌شود.

هر کالج رویه‌های داخلی خود را دارد. هر دانشکده مطابق با آیین نامه‌های خود، دانشجویان مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خود را انتخاب می‌کند.

مدارس

در این دانشگاه، شش مدرسه وجود دارد که هر کدام دارای گروه اداری و آموزشی جداگانه‌ای هستند. این مدارس عبارتند از: هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، پزشکی بالینی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، علوم فیزیکی و فناوری.

دانشکده‌ها و گروه‌ها

دانشکده‌های دانشگاه، تدریس و تحقیق را در مورد دروس انفرادی یا گروهی برنامه‌ریزی می‌نمایند. فعالیت آن‌ها معمولا در زیر مجموعه‌ای به نام دپارتمان‌ها سازماندهی می‌شود.

مراکز مطالعاتی توسط کمیته‌های مختلفی مدیریتی کنترل می‌شوند و نمایندگان چندین رشته را گرد هم می‌آورند.

*دانشگاه کمبریج شامل بیش از 100 گروه، دانشکده، مدرسه و موسسه است که بیشتر آن‌ها وب‌سایت مخصوص خود را دارند. اگر به دنبال اطلاعات خاصی هستید می‌توانید به صفحه‌های وب آن سری بزنید.

بیشتر بخوانید:  بورسیه تحصیلی دااد (DAAD) آلمان 2024 چیست؟ + شرایط و مدارک

*مدارس گروه هنر و علوم انسانی

دانشکده معماری و تاریخ هنر: معماری – تاریخ هنر

دانشکده مطالعات آسیایی و خاورمیانه: مطالعات آسیای شرقی – مطالعات خاورمیانه

دانشکده کلاسیک: موزه باستان شناسی کلاسیک

دانشکده الهیات

دانشکده زبان انگلیسی: آنگلاساکسون، نورس و سلتیک

دانشکده زبان‌ها و زبان شناسی نوین و قرون وسطایی: فرانسوی – آلمانی و هلندی – ایتالیایی – مطالعات اسلاوی – اسپانیایی و پرتغالی – زبان شناسی نظری و کاربردی – یونانی مدرن

دانشکده موسیقی

دانشکده فلسفه

مرکز تحقیقات هنر، علوم اجتماعی و انسانی: مرکز زبان – مدرسه علوم اجتماعی و انسانی

دانشکده علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی:

+گروه باستان شناسی: باستان شناسی زیستی- مرکز مطالعات تحول انسانی لورهولم – موسسه تحقیقاتی باستان شناسی مک دونالد

+مردم شناسی اجتماعی: واحد مطالعات مغولستان و آسیای داخلی – موزه باستان شناسی و مردم شناسی

+مطالعات سیاسی و بین‌الملل: مرکز مطالعات آفریقا – مرکز مطالعات توسعه – مرکز مطالعات جنسیتی – مرکز مطالعات آمریکای لاتین – مرکز مطالعات آسیای جنوبی

+جامعه شناسی

دانشکده اقتصاد

دانشکده آموزش

دانشکده تاریخ

تاریخ و علوم فلسفه: موزه تاریخ علوم ویپل

دانشکده حقوق: مرکز حقوق بین الملل لاترپاخت

موسسه جرم شناسی اقتصاد زمین – مدرسه علوم زیستی

دانشکده زیست شناسی: بیوشیمی – مرکز تحقیقات خانواده – ژنتیک – آسیب شناسی – داروسازی – فیزیولوژی، توسعه و علوم اعصاب – علوم گیاهی – باغ شناسی گیاهی – روان شناسی – جانورشناسی – موزه جانورشناسی

دامپزشکی

موسسه سلول‌های بنیادی

موسسه تحقیقات سرطان

مرکز سیستم‌های بیولوژی کمبریج

واحد سم شناسی

مدرسه علوم فیزیکی

دانشکده علوم زمین و جغرافی: علوم زمین – موزه علوم زمین سدویگ – جغرافیا

دانشکده ریاضی: ریاضی کاربردی و فیزیک نظری – ریاضی محض و آمار

دانشکده فیزیک و شیمی: ستاره شناسی – شیمی – علم مواد و متالورژی – فیزیک

مدرسه پزشکی

بیوشیمی بالینی

علوم اعصاب بالینی: مرکزترمیم مغز کمبریج – واحد مغز و اعصاب – جراح مغز و اعصاب – مرکز تصویربرداری مغز ولف سان

خون شناسی: پزشکی انتقال خون

ژنتیک پزشکی / دارو / واحد آمار بیولوژیکی / واحد سرطان / واحد اپیدمیولوژی / واحد زیست شناسی میتوکندی / زنان و زایمان / انکولوژی / متخصص اطفال / روانپزشکی / بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه / رادیولوژی / جراحی / موسسه تحقیقات پزشکی کمبریج / موسسه تحقیقات سرطان دانشگاه کمبریج انگلستان / موسسه بهداشت عمومی / واحد شناخت و علوم مغز

مهندسی: مکانیک سیالات و انرژی و توربو ماشین – مهندسی برق – مکانیک، مواد و طراحی – مهندسی عمران – ساخت و مدیریت – مهندسی اطلاعات

دانشکده تجارت و مدیریت: دانشکده قضاوت تجاری کمبریج – مرکز تحقیقات تجاری – مرکز روان سنجی

علوم کامپیوتر و فناوری

مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی

  • جهت مشاهده لیست کامل رشته های ارایه شده در این دانشگاه به این لینک سر بزنید.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه کمبریج انگلستان

این دانشگاه بورسیه های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان خارجی ممتاز ارایه می کند، که شما عزیزان در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز آن ها می توانید جهت بورسیه شدن در این دانشگاه تقاضا دهید، جهت مشاهده لیست کامل بورسیه های این دانشگاه به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه کمبریج
دانشگاه کمبریج

روند درخواست پذیرش برای مقطع کارشناسی:

در این بخش به بررسی تمام مراحل درخواست پذیرش این دانشگاه می‌پردازیم تا راهنمای شما برای ادامه مسیر باشد. همچنین فراموش نکنید که کمبریج به دنبال دانش‌آموزان آینده‌نگر است و این موضوع را در ارزشیابی خود مد نظر قرار می‌دهد.

  • رشته

با توجه به اینکه شما چندین سال از عمر خود را صرف تحصیل در سطح بالایی خواهید کرد، بنابراین می‌بایست از علاقه‌مندی خود به صورت کامل آگاه باشید و رشته‌ای را انتخاب کنید که واقعا از مطالعه آن لذت می‌برید.

  • دانشکده

اگر در این دانشگاه قبول شوید، دوست دارید در کجا زندگی کنید؟ در زمان ثبت درخواست، باید بیان کنید که می‌خواهید در برنامه‌های دانشکده شرکت کنید یا می‌خواهید برنامه بازی داشته باشید.

  • درخواست پذیرش
بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

برنامه UCAS

اگر درخواست پذیرش در این دانشگاه را دارید، باید از طریق برنامه UCAS این کار را انجام هید. اگرچه، روند پذیرش درخواست‌ها زودتر انجام می‌شود تا تمام اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شود.

-ثبت درخواست خود در برنامه UCAS را تا پیش از 15 اکتبر انجام دهید.

-سایر مهلت درخواست‌ها برای کسانی که مایل به مصاحبه از کشورهای خارجی هستند و نیز افراد بالغ، اعمال می‌شود.

-درصورت درخواست برای دوره‌های پزشکی، یک فرم درخواست اضافی نیز باید پر کنید.

*پرشس‌نامه برنامه‌های تکمیلی:

بعد از ثبت درخواست در برنامه، از طریق ایمیل از شما خواسته می‌شود تا یک پرسش‌نامه را تکمیل کنید. (نظرات شما در این پرسش‌نامه تاثیری بر ثبت درخواست در برنامه UCAS ندارد اما نظر شما درباره این موارد برای دانشگاه مفید است). برای اینکه درخواست پذیرش شما به صورت کامل انجام شود، باید این پرسش‌نامه را تا مهلت مقرر برای دانشگاه بفرستید.

*برنامه مقدماتی آنلاین دانشگاه کمبریج

اگر در حال حاضر دانش‌آموزی از خارج از اتحادیه اروپا هستید و یا درخواست بورسیه تحصیلی دارید، می‌بایست این برنامه مقدماتی آنلاین دانشگاه را ارسال کنید و آخرین مهلت ارسال آن می‌بایست پیش از 15 اکتبر باشد.

  • ارزیابی کتبی

متقاضیان می‌بایست مورد ارزیابی کتبی قرار بگیرند که این کار می‌تواند قبل و یا بعد از مصاحبه صورت بگیرد.

  • مصاحبه

به هرکسی این فرصت داده می‌شود که مورد مصاحبه قرار بگیرد. به طور میانگین 75 درصد از متقاضیان هر ساله، مصاحبه را انجام می‌دهند (البته این درصد بین رشته‌ها و محل‌های مصاحبه متفاوت است). مصاحبه‌ها معمولا در سه هفته اول دسامبر انجام می‌شود.

  • تصمیم‌گیری نهایی

نتیجه نهایی پذیرش معمولا قبل از پایان یافتن ماه ژانویه اعلام می‌شود.

روند پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی

  • انتخاب رشته

برای انتخاب رشته و مهلت نهایی ارسال مدارک به سایت دانشگاه کمبریج مراجعه کنید. این دانشگاه بیش از 300 رشته تحصیلات تکمیلی و با 21 کیفیت متفاوت ارائه می‌دهد. البته قبل از ارائه در خواست، بهتر است با دانشکده مورد نظر خود مشورت نمایید.

  • مهلت ثبت‌نام

حتما تاریخ‌های ثبت‌نام و تاریخ‌های درخواست بورسیه را بررسی نمایید. اگر درخواست بورسیه داشته باشید، باید در اولین مهلت مقرر درخواست خود را ثبت کنید.

هیچ گاه ثبت‌نام خود را برای روزها و دقایق آخر قرار ندهید.

هر رشته، پیش از آغاز به ثبت درخواست، لیست مدارک مورد نیاز را در سایت دانشگاه قرار می‌دهد.

بیشتر مهلت‌های مقرر برای درخواست بورسیه سال تحصیلی جدید، حدود ماه دسامبر می‌باشد. اگر دوره درسی در ماه ژانویه یا آوریل آغاز شود، ممکن است لازم باشد 18 ماه قبل از بوجه درخواست دهید.

  • مدارک مورد نیاز

مدارکی که نیاز است تا برای دانشگاه بفرستید شامل کپی مدرک تحصیلی و گواهی‌نامه‌ها، پروپوزال تحقیقاتی و انگیزه نامه می‌باشد. شما باید مدارک تحصیلی و مالی خود را نیز برای آن‌ها بفرستید. همچنین اگر از یک کشور خارجی درخواست پذیرش داده‌اید، می‌بایست نمره زبان انگلیسی خود را نیز برای آن‌ها ارسال کنید. البته مدارک مورد نیاز برای هر رشته متفاوت است و می‌توانید لیست مدارک مورد نیاز را از طریق بخش  Course Directory مشاهده نمایید. البته ارائه یک رزومه کاری برای هر فرد متقاضی واجب است. در صورتی که درخواست شما برای تحصیل به صورت غیر بورسیه‌ای می‌باشد، می‌بایست منبع تامین مالی خود را نیز عنوان کنید.

  • ثبت درخواست

اگر در انتخاب دانشکده خود به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، می‌توانید درخواست خود را به صورت باز بیان کنید، تا درخواست شما بنا به صلاحدید دانشگاه به سه دانشکده ارسال شود. بعد بر اساس تصمیم‌گیری نهایی، نتیجه پذیرش به شما اعلام می‌شود.

  • مصاحبه

اگر مراحل اولیه دانشگاه را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید؛ در گام بعدی مورد مصاحبه قرار می‌گیرید که از طریق ویدئو کنفرانس یا تلفن صورت می‌پذیرد.

 

جهت آشنایی با شرایط تحصیل در انگلستان اینجا را کلیک کنید

5/5 - (2 امتیاز)

12 پرسش و پاسخ

  • سلام،خسته نباشید
    من تازه دیپلم گرفتم 18سالمه،دیپلم تجربی با معدل 17.74
    اینجا رشته میکروبیولوژی قبول شدم ولی میخوام پزشکی بخونم.
    فعلا مدرک زبان ندارم ولی تا آخر امسال میگیرم،و اینکه اگه بخوام برای رشته پزشکی بورسیه و فول فاند بگیرم،چی کار باید بکنم و چه مدارکی رو تا سال دیگه تکمیل کنم تا بتونم تو دانشگاه کمبریج انگلستان نحصیل کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید🧡🍓

  • سلام
    وقت بخیر
    من تازه میخام زبان رو شروع کنم تا پاییز بخونم
    برای ارشد میتونم بورسیه بگیرم؟

  • ٬دانشگاه کمبریج انگلستان ؛ یکی از برترین موسسات آموزش عالی جهان٬ بسیار آموزنده بود، سپاسگزارم. فقط یک نکته جای ذکر دارد: همانطور که در ارتباط با بورسیه دانشگاه آکسفورد به شرح بورسیه تحصیلی رودز پرداخته شده، اگر که در مورد دانشگاه کبریج هم شرح بورسیه تحصیلی گیتز در سایت می بود، مقاله بسیار کامل و جامع تر برای خوانندگان خواهد بود.

  • سلام ممنون از سایت خوبتون
    ببخشید من یه سوال داشتم اینکه من الان یازدهم تجربی رو میخونم کی برای ثبت اخذ بورسیه افدام کنم ؟؟؟

    • سلام معمولا برای کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر بورسیه می تونید پیدا کنید

  • سلام.وقتتون.بخیر. آیا این دانشگاه رشته مهندسی کامپیوتر هم پذیرش میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.