آزمون یوس

آزمون یوس (YOS) ترکیه چیست ؟ شرایط و مدارک مورد نیاز سال 2024

سازمان سنجش ترکیه از سال 1981 شروع به برگزاری آزمون یوس نمود. این آزمون و آزمون تومر ، یکی از آزمون­های ورودی در دانشگاه­­­ های دولتی و خصوصی جهت تحصیل در ترکیه است. برای پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و یا دکترای رشته­ های پزشکی و دندان­­­­پزشکی در دانشگاه­ های معتبر این کشور، شرکت در آزمون یوس به متقاضیان پیشنهاد می­ شود.

امروزه آزمون یوس توسط دانشگاه­­­های دولتی و خصوصی ترکیه برگزار می گردد و سؤالات هر دانشگاه توسط تیم طراحی سؤال­شان انجام می­گیرد. این آزمون سالانه یک بار و از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت برگزار می­­­­شود. هزینه­ آزمون رقمی بین 50 تا 100 دلار می باشد.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ آزمون یوس، به صورت غیرمتمرکز و توسط دانشگاه‌های مختلف ترکیه برگزار می شده است. از تاریخ ۴ آذرماه ۱۴۰۰ خبری مبنی بر برگزاری آزمون متمرکز یوس ۲۰۲۲ توسط سازمان YOK ترکیه اعلام شده است. این خبر سبب خواهد شد تا بسیاری از کلاه برداری ها و تقلب هایی که توسط موسسات مختلف در این آزمون صورت می پذیرفت را از بین برده و عدالت را در برگزیده شدن افراد در دانشگاه های مختلف ترکیه برقرار نماید.

بخشنامه جدید سازمان YOK ترکیه در خصوص پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی و خصوصی در سال ۲۰۲۲

بنابر بخشنامه جدید سازمان YOK، آزمون متمرکز یوس ۲۰۲۲ در کشورهای مورد تایید شورای آموزش عالی ترکیه برگزار خواهد شد. ضمن آنکه، پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، حقوق و آموزش فقط از طریق آزمون متمرکز یوس ۲۰۲۲ امکان پذیر خواهد بود. قابل توجه است که این آزمون به زبان‌های ترکی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و عربی برگزار خواهد شد. در این بخشنامه اشاره‌ای به زمان برگزاری آزمون متمرکز یوس ۲۰۲۲ و مباحث این آزمون نشده است.

آزمون یوس دانشجویان خارجی آخرین بار در سال ۲۰۱۰ توسط ÖSYM (سازمان سنجش ترکیه) برگزار گردید و پس از آن فرآیند تامین دانشجویان بین المللی به دانشگاه‌های ترکیه واگذار شد.

به طور کلی، فرآیند جذب دانشجویان بین المللی به این شیوه مورد استقبال دانشگاه‌های ما قرار گرفته و در این مدت، از طرف دانشگاه‌های مختلف با برنامه‌های کاربردی اجرا شده است.

در برگزاری آزمون یوس توسط دانشگاه‌های مختلف کشور، شروط اجرای آزمون و قبول دانشجو از خارج از کشور به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده بود. برخی از دانشگاه‌ها پذیرش دانشجویان را براساس ریز نمرات دیپلم، در نظر گرفتن معدل، پذیرش بدون آزمون و پذیرش دانشجویانی که آزمون‌ها را در خارج از کشور گذرانده‌اند، انجام داده‌اند.

از نظر دانشگاه‌های مختلف آزمون‌هایی که برگزار شده‌اند، از نظر کاربردی و سنجش و ارزیابی  یکسان نیستند و مورد سوال قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، آشنا نبودن دانشگاه‌های ما با روال کشورهای مختلف باعث ایجاد مشکلاتی از جمله مشکلات دیپلماتیک و مشکلاتی در سیستم آموزش عالی ترکیه شده‌است.

بنابراین، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش و ترک‌های خارج از کشور و جوامع وابسته به ریاست، ÖYSM، بنیاد فرهنگی ترکیه، موسسه یونس امره و نمایندگان دانشگاه‌ها، شروط پذیرش دانشجویان خارج از کشور را با تصمیمات گروه مطالعاتی و موسسات، مطابق با امکانات امروزی و با استفاده از تکنولوژی و مطابق با قوانین ارزیابی و سنجش برگزاری آزمون در آموزش‌های عالی به منظور تحقق اهداف دانشجویان بین‌المللی، با در نظر گرفتن برنامه‌ای استاندارد و رعایت کیفیت، به شرح زیر اعلام می‌دارند:

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

مفاد مهم آزمون متمرکز یوس ۲۰۲۲

  1. از سال ۲۰۲۲ آزمون مورد قبول برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی  MYÖS است و توسط ÖYSM  اجرا می گردد.
  2. کلیه کسانی که تحصیلات متوسطه را در موسسات آموزش متوسطه خارج از کشور در حال تحصیل و یا فارغ التحصیل هستند شامل MYÖS هستند. افراد با ملیت بیگانه، شهروندان جمهوری ترکیه، شهروندان KKTC و دارندگان کارت آبی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
  3. تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، حقوق، آموزش و مهندسی فقط از طریق نتیجه آزمون MYÖS امکان پذیر است. بنابر اعلام شورای آموزش عالی، برای تحصیل در این رشته ها، امتیاز پایه MYÖS و یا بالاترین امتیازی که داوطلبان کسب کرده‌اند، مورد نیاز است.
  4. برای رشته‌هایی غیر از موارد ذکر شده در شماره ۳ نیز نتیجه MYÖS ،ABITUR ،SAT، آزمون‌های سراسری کشورها و ریز نمرات دیپلم دبیرستان قابل قبول است. به علاوه، موسسات آموزش عالی خارج از کشور باید مورد تایید شورای آموزش عالی باشند.
  5. دانش آموزانی که در چارچوب سهمیه پذیرش دانشجوی خارجی در موسسات آموزش عالی ثبت نام کرده‌اند با توجه به موارد ذکر شده در گزینه ۳ می‌توانند انتقالی بین سازمانی و داخلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی موسسات آموزش عالی و یا انتقال بین برنامه‌ها، انتقال اعتباری بین شعبه‌های کوچک و موسسه اقدام کنند. علاوه بر شرایط مندرج نتایج MYÖS  نیز بررسی می‌گردد.
  6. کشورهای محل برگزاری MYÖS با تایید شورای آموزش عالی انتخاب خواهند شد.
  7. این آزمون به زبان‌های ترکی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و عربی برگزار خواهد شد.
  8. محدوده آزمون از طرف شورای آموزش عالی برای سنجش نتایج یادگیری پایه تعیین می‌گردد.
  9.    الف) افرادی که سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در موسسات آموزش متوسطه در ترکیه ثبت نام خواهند کرد؛ شهروندان KKTC، شهروندانی که از TC خارج شده‌اند و دارنگان کارت آبی با اتباع خارجی، به استثنای مدارس سفارت و موسسات آموزش خصوصی بین‌المللی در سیستم MOBIS برای ورود به موسسات آموزش عالی فقط به آزمون  YKS  نیاز دارند.

ب) افرادی که قبل از سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای ثبت نام یا فارغ التحصیلی در موسسات آموزش متوسطه اقدام کرده‌اند؛ شامل شهروندانی که از TC  خارج شده‌اند و دارنگان کارت آبی و اتباع خارجی، به استثنای مدارس سفارت و افرادی که در موسسات آموزش خصوصی بین‌المللی در سیستم MOBIS  آموزش دیده‌اند، در آزمون YÖS 2025 در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند با YÖS و YKS در موسسات آموزش عالی پذیرفته شوند.

برای این دسته افراد ورود به موسسات آموزش عالی در سال ۲۰۲۶ فقط با آزمون YKS  امکان پذیر است.

۱۰. فارغ التحصیلان دبیرستان در ترکیه که از شهروندی جمهوریت ترکیه خارج شده‌اند، دارندگان کارت آبی، مدارس سفارت کشورمان و کسانی که در سیستم MOBIS  عضو هستند و فارغ التحصیلان موسسات آموزش خصوصی بین المللی و ملیت‌های بیگانه برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به قبولی در آزمون‌های SAT، ABITUR، YKS، MYÖS و آزمون های سراسری کشور ها و ریز نمرات دیپلم دبیرستان نیاز دارند.

آزمون یوس
آزمون یوس

تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون یوس

طبق آمار به دست آمده از سایت­های برگزارکننده­ این آزمون، در سال 2018 حدود 39 هزار  در این آزمون شرکت کرده بودند. از سال 2017 رشد چشم­گیری را می­ توان در شرکت­ کنندگان آزمون دید، به طوری­که پیش­بینی شده است تا سال 2023، تعداد شرکت ­کنندگان به 100 هزار نفر نیز برسد.

برگزاری آزمون یوس در ایران

برای اولین بار با نظارت سازمان سنجش، آزمون یوس در ایران برگزار می گردد. این آزمون در 21 اسفند ماه 1401 برگزار می گردد و متقاضیان شرکت در این آزمون تا 8 اسفند ماه مهلت ثبت نام در آزمون را دارا می باشند. اعلام نتایج آزمون نیز در 29 اسفند ماه می باشد.

این آزمون تحت نظارت “سازمان سنجش آموزش کشور” و “دانشگاه T.C. MARDIN ARTUKLU (به عنوان موسسه صاحب امتیاز آزمون)” و توسط موسسه فرهنگی و هنری امواج آرام (www.AmwajeAram.ir) برگزار خواهد شد.

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس فقط برای کسانی است که مقطع دبیرستان یا پیش ­دانشگاهی خود را خارج از خاک ترکیه گذرانده­ اند و مردم ترکیه اجازه­ شرکت در این آزمون را ندارند.

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند دانشگاه بیلکنت ترکیه برای رشته های مختلف

افرادی که می­ توانند در این آزمون شرکت کنند، باید شرایط ذیل را داشته باشند تا موفق به گذراندن این مرحله گردند:

  • متقاضیانی می توانند در این آزمون شرکت داشته باشند که در حال گذراندن سال آخر دبیرستان بوده و یا فارغ ­التحصیل شده باشند.
  • تنها اتباع خارجی می­توانند در این آزمون شرکت داشته باشند.
  • اتباع ساکن در ترکیه زمانی می­ توانند در این آزمون شرکت کنند که دوران دبیرستان خود را خارج از خاک ترکیه گذرانده­­ باشند.
آزمون یوس
آزمون یوس

کدام کشورها بیشترین آمار شرکت در این آزمون را دارند؟

به ترتیب کشورهای آسیایی مثل افغانستان، ایران، سوریه، و کشور اروپایی مانند آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، و کشورهای قاره­ آفریقا از قبیل تانزانیا، کنیا، مالاوی و مصر دارای بیشترین شرکت کننده در این آزمون هستند.

سؤالات آزمون یوس

سؤالات این آزمون دارای سه مبحث هوش، ریاضی و هندسه است. آزمون یوس عموماَ دارای 80 سؤال است که 40 سؤال مختص هوش، 35 سؤال مختص ریاضی و 5 سؤال مربوط به هندسه است. برخی از دانشگاه­های برگزارگننده­ این آزمون، تعداد سؤالات­­شان از 80 سؤال عبور می­­ کند ولی این به معنای تخطی از قواعد و قوانین آزمون نیست.

زبان آزمون یوس

یکی از ویژگی­ های جالب این آزمون این است که داوطلب می­تواند به انتخاب خودش، زبان ترکی استامبولی، زبان انگلیسی یا سایر زبان هایی که دانشگاه یا سازمان برگزار کننده ارایه می دهد را انتخاب کند.

سطح سؤالات آزمون

سؤالات آزمون یوس ، چندان دشوار نیست و شرکت­ کنندگان ایرانی، با توجه به میزان مهارت و سطح دانش­ شان، به این سؤالات می­ توانند پاسخ دهند. دانشگاه­ های برگزارکننده­ این آزمون، نمره­ منفی به پاسخ­ های غلط می­ دهند و امتیازدهی به گونه ­ای است که هر 4 پاسخ غلط، 1 پاسخ درست را از بین می ­برد.

اینفوگرافی آزمون یوس
اینفوگرافی آزمون یوس

مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون یوس

  • یک قطعه عکس سه در چهار
  • عکس از گذرنامه یا کارت ملی شرکت­­ کننده
  • اسکن مدرک موقت دیپلم یا پیش ­دانشگاهی
  • پر کردن فیلدهای فرم ثبت نام
  • واریز هزینه­ آزمون به دانشگاه مربوطه

مراحل انجام ثبت نام در آزمون یوس

ثبت نام در این آزمون دارای چهار مرحله است که برای هر مرحله توضیحات مربوط بدان را برای­تان می­آوریم.

مرحله اول ( پیش ثبت­ نام):

  • مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر برای ادامه­ تحصیل
  • تکمیل فرم ثبت نام مربوطه
  • اسکن و آپلود صفحه­ اول پاسپورت
  • ارسال فرم ثبت نام از طریق سایت دانشگاه و دریافت ایمیل تأیید از دانشگاه مربوطه
  • فعال شدن حساب کاربری شما در سایت دانشگاه
  • تعیین نام کاربری و رمز شخصی
  • دریافت ایمیل دیگری مبنی بر تأیید ارسال و آغاز روند ثبت نام در آزمون یوس

مرحله­ دوم  (ثبت نام):

  • ثبت نام در قسمت “aday sistemi” سایت دانشگاه مورد نظر
  • آپلود نمودن پاسپورت
  • انتخاب شهر مورد نظر خود برای انجام آزمون
  • پرداخت هزینه­ آزمون
  • دریافت و تأیید ایمیل تأییدیه از سوی دانشگاه

پس از گذراندن این مرحله، شما موفق به ثبت نام در این آزمون شده ­اید.

مرحله سوم ( بررسی ثبت نام در آزمون):

هر اطلاعیه ای از دانشگاه مورد نظر درباره­ ثبت نام، از طریق ایمیل به شما ابلاغ می­ گردد.

مرحله چهارم (دریافت کارت ورود به جلسه):

کارت ورود به جلسه در آزمون یک الی دو هفته قبل از برگزاری آزمون به ایمیل ­تان، ارسال می ­شود. شما تنها با چاپ این کارت می ­توانید ورودتان به جلسه را قطعی نمایید.

زمان انتشار نتایج آزمون یوس

اعلام نتایج طبق زمانبندی اولیه که بیان شده به شما اعلام خواهد شد. در آزمون یوس بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کرده باشید، زمان اعلام نتایج آزمون متفاوت خواهد بود و باید به زمانبندی داده شده در فرم تأییدیه­ ثبت‌نام اکتفا کنید؛ معمولا مدت زمانی که طول می­‌کشد تا نمرات دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون منتشر شود حدود 2 هفته است. همچنین برای مشاهده­ نتیجه آزمون هر دانشجو باید به سایت دانشگاه انتخابی خود مراجعه کند و در صفحه­ مربوط به آزمون نتایج آن را مشاهده نماید؛همان طور که بیان کردیم این زمان ها تقریبی بوده و هر سال باید به جدول زمانبندی داده ‌شده توسط برگزار کنندگان ازمون دقت کنید تا در زمان درست اقدام به مشاهده نتایج آزمون کرده باشید.

برای آشنایی با بورسیه تحصیلی ترکیه کلیک کنید.

4.9/5 - (14 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.