آیلتس یا تافل

مقایسه آزمون آیلتس IELTS و تافل TOEFL (بررسی شرایط و هزینه ها)

نفوذ زبان انگلیسی در سطح جهان و گسترش استفاده از آن امری روشن و حائز اهمیت است و بسیاری از افراد و جوانانی که به دنبال مهاجرت و سفر به کشورهای خارجی هستند این نیاز را بیشتر از سایرین درک نموده و برای یادگیری و تسلط بر زبان خارجی تلاش می کنند . یکی از دغدغه های متقاضیان شرکت در آزمون های زبان انگلیسی انتخاب بر سر آزمون تافل یا آیلتس است.

ما در این نوشتار قصد داریم شما را با این دو آزمون مهم آشنا نموده و تفاوت ها و نکات مربوط به هر کدام را خدمت شما عزیزان بیان نمائیم . پس اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که تافل بهتر است یا آیلتس مطالعه این مطلب را از دست ندهید .

همچنین در کانال یوتیوب بورسیه پلاس به مقایسه این دو آزمون با آزمون دولینگو پرداخته ایم، می توانید این ویدیو را همین الان از طریق کانال یوتیوب ما مشاهده نمایید:

آزمون تافل و معرفی شرایط آن

تافل TOEFL خلاصه شده عبارت Test of English as a Foreign Language می باشد و معنای آن ، آزمون سنجش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان  غیر بومی است. این آزمون سنجش زبان توسط یک کمپانی آمریکایی به نام ETS طراحی می شود که چهار مهارت ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ را مورد بررسی و آزمون قرار می دهد. بیش از 900 دانشگاه در حدود 130 کشور آزمون تافل را یکی از مدارک پیش نیاز خود اعلام کرده اند. این آزمون به دو صورت نوشتاری و آنلاین قابل اجراست که در ایران به صورت آنلاین و کامپیوتری است.

آزمون تافل 3.5 ساعت طول می‌ کشد و شامل 4 بخش می‌ شود. بین دو بخش مهارت شنیداری و مهارت گفتاری، 10 دقیقه زمان استراحت وجود دارد و در هر بخش نمره‌ای بین صفر تا 30 دریافت خواهید کرد. امتیازهای شما در این 4 بخش در نهایت با هم جمع خواهند شد و نمره نهایی عددی بین صفر تا 120 خواهد بود.

بخش های مختلف آزمون تافل

  بخش                                            تعداد سوالات           زمان

مهارت خواندنی (Reading)       36 تا 56         60 تا 80 دقیقه

مهارت شنیداری (Listening)      34 تا 51         60 تا 90 دقیقه

مهارت گفتاری (Speaking)          6 تکلیف         20 دقیقه

مهارت نوشتاری (Writing)         2 تکلیف         50 دقیقه

آیلتس یا تافل

مهارت شنیداری تافل

این بخش، شامل 4 تا 6 قسمت است و هربخش مکالمات معمول زندگی دانشجویی و تحصیلی را شامل می شود سؤالات به چند دسته چند گزینه‌ای، چیدن ترتیب درست اتفاقات و صحبت‌های شنیده شده، و دسته بندی کردن متن‌ها و اتفاقات مربوط به آن صحبت‌ها تقسیم می شوند.

مهارت گفتاری تافل

این بخش شامل 6 تکلیف است؛ دو تکلیف اول، شامل دو موضوع مستقل تشکیل شده از ایده‌ها، افکار و تجربیات خود شرکت‌کننده است. دو تا از این تکالیف، نیازمند خواندن، شنیدن و صحبت کردن هستند. برای دو تکلیف دیگر فقط نیاز به شنیدن و صحبت کردن است.

بیشتر بخوانید:  دوره های کارآموزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال

مهارت نوشتاری تافل

این بخش دو تکلیف را در برمی گیرد: نوشتار مستقل و وابسته. بخش نوشتار وابسته با  گوش دادن به یک فایل صوتی و خواندن یک متن آغاز می‌شود. پس از آن داوطلب 20 دقیقه وقت خواهد داشت تا مطالب و اطلاعات این دو منبع را جمع‌بندی نماید. طول پیشنهادی پاسخ ارائه شده بین 150 تا 225 کلمه است.

برای بخش نوشتار مستقل نیز موضوعی تعیین می‌شود. شما باید دیدگاه‌تان در مورد آن موضوع را به صورت نوشتار بیان کنید. متن شما باید واضح باشد و با چند مثال تکمیل گردد. برای این بخش 30 دقیقه زمان وجود دارد. متن نهایی نیز باید حداقل شامل 300 کلمه باشد.

اعتبار مدرک تافل چقدر است ؟

جالب است بدانید حدود 9 هزار مؤسسه مختلف در سطح جهان، مدرک تافل را پذیرش می کنند و از آن جایی که تافل یه آزمون امریکایی است در دانشگاه های ایالت متحده با استقبال زیادی روبروست و معمولا این دانشگاه ها تافل را ترجیح می دهند.

آیلتس یا تافل

آیلتس و معرفی ویژگی های آن

آیلتس دو نوع است: آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی. آیلتس علمی مختص افرادی است که می‌خواهند برای حرفه یا تحصیلات سطح بالا اقدام کنند. اما آیلتس عمومی بیشتر مناسب افرادی است که به قصد آموزش دوره متوسطه یا تجربه کاری به کشورهای انگلیسی زبان سفر می‌کنند.  زمان کل آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه است. مهارت‌های آزمون آیلتس نیز شبیه همان 4 مهارت آزمون تافل است. با این تفاوت که ترتیب آن‌ها فرق دارد. در آزمون آیلتس در هر بخش امتیازی بین صفر تا 9 دریافت خواهید کرد. نمره نهایی شما، میانگین آن‌ها خواهد بود. بنابراین نمره آیلتس، در نهایت عددی بین صفر تا 9 خواهد شد.

بر خلاف آزمون تافل، در آیلتس داوطلب می تواند همه مهارت‌ها را در یک روز امتحان ندهد و برای آزمون مهارت گفتاری از یک هفته قبل، تا یک هفته بعد از آزمون سه مهارت دیگر اقدام کند.

بخش های مختلف آزمون آیلتس

       بخش                                        تعداد سوالات         زمان

مهارت شنیداری (Listening)             40                 30 دقیقه

مهارت خواندنی (Reading)               4                 60 دقیقه

مهارت نوشتاری (Writing)            2 تکلیف             60 دقیقه

مهارت گفتاری (Speaking)             3 تکلیف           11-14دقیقه

مهارت شنیداری آیلتس

برای بخش شنیداری آیلتس 4 فایل صوتی می شنوید . دو تا از آن‌ها مضمون روزمره و اجتماعی دارد. یکی محتوای تحصیلی دارد و آخری نیز یک ارائه در مورد یک درس دانشگاهی است. پس از شنیدن هر یک از بخش‌ها، باید به 10 سؤال پاسخ دهید. سؤال‌ها از چند گزینه‌ای، منطبق کردنی، پر کردن جدول، کامل کردن جمله تا جواب کوتاه را شامل می شوند.

مهارت خواندنی آیلتس

در بخش خواندنی، 3 متن متفاوت پیش روی شماست که هر کدام 10 تا 15 سؤال دارند. متن‌ها از کتاب، مجله، مقاله و روزنامه انتخاب می‌شوند. هر متن سبک خودش را دارد؛ از روایی گرفته، توصیفی یا استدلالی.

سؤالات بخش خواندنی نیز انواع مختلفی دارند و مشابه دسته مهارت های شنیدنی قابل تقسیم بندی است .

مهارت نوشتاری آیلتس

مهارت نوشتاری دو بخش دارد. در بخش اول، شما باید یک قطعه اطلاعات بصری را توصیف کنید. اطلاعات بصری  شامل نمودار، جدول، چارت سازمانی یا یک طرح است. متن نهایی باید حداقل 150 کلمه باشد و زمان پیشنهادی برای این بخش 20 دقیقه است.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

در بخش دوم، موضوعی به شما ارائه خواهد شد. موضوع اغلب شامل یک دیدگاه در یک بحث می‌شود. در مورد موضوع ارائه شده باید حداقل 250 کلمه بنویسید. سبک نوشتار باید علمی باشد و زمان پیشنهادی برای این بخش 40 دقیقه است.

مهارت گفتاری آیلتس

در این بخش داوطلب با یک مصاحبه شفاهی روبروست. جالب است بدانید که پاسخ های شما ضبط خواهد شد. این مصاحبه شامل 3 قسمت است:

در قسمت نخست، مصاحبه کننده سؤالاتی از شرکت کننده می‌پرسد. سؤالات در مورد شغل، خانواده، تحصیلات و علایق شرکت کننده هستند. در قسمت دوم مصاحبه کننده کارتی به شرکت کننده می‌دهد. شرکت کننده باید موضوعی که روی کارت نوشته شده رابیان کند. پس از مشاهده کارت یک دقیقه وقت برای به دست آوردن آمادگی داده می‌شود. سپس باید دو دقیقه در مورد آن مبحث صحبت کنید. در آخر نیز مصاحبه کننده راجع به همان موضوع مطرح شده از شما سوالاتی می پرسد و شما باید پاسخ دهید. در قسمت سوم شرکت کننده و مصاحبه کننده موضوع ارائه شده در قسمت 2 را ادامه خواهند داد وحدودا 4 تا 5 دقیقه طول خواهد کشید.

اعتبار مدرک آیلتس چقدر است؟

مشابه مدرک تافل، بیش از 9 هزار مؤسسه مختلف در سطح جهان مدرک آیلتس را می‌پذیرند. اگرچه بیشتر دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا مدرک تافل را ترجیح می‌دهند. اما آیلتس در انگلستان و استرالیا محبوبیت بیشتری دارد.

مدت اعتبار مدرک آزمون تافل و آیلتس تا چه زمانی است ؟

آزمون های آیلتس و تافل هر دو پس از دو سال منقضی می شوند.

آیا دانشگاه های ایالات متحده آمریکا آیلتس را می پذیرند؟

اگر چه در دانشگاه های ایالت متحده آمریکا بیشتر تافل پذیرش می شود ولی از این بابت نگران نباشید چراکه در سه سال اخیر، کشور، کالج ها و دانشگاه های ایالات متحده نتایج آزمون آیلتس را نیز می پذیرند.

هزینه آزمون تافل و آیلتس در ایران چقدر است ؟

به عنوان قاعده کلی هزینه آزمون آیلتس در تمامی کشورهای جهان یکسان نیست اما به طور متوسط از ۲۱۰ دلار تا ۲۵۰ دلار متغیر است. البته ردر برخی کشورها فراتر از این حدود هم می رود. بسیاری از مراکز برگزاری آزمون آیلتس هم هزینه آن را با دلار روز حساب می کنند. ثبت نام آیلتس با سازمان سنجش متداول است و با این حال به نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود. بر اساس بخشنامه جدید ، هزینه جدید ثبت نام آزمون آیلتس را مبلغ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است که این موضوع به تمامی مراکز برگزاری آزمون، ابلاغ شده است. در خصوص آزمون تافل نیز بر اساس آخرین قیمت دلار امروز، هزینه تافل ۶۳,۵۷۰,۰۰۰ ریال (شش میلیون و سیصد و پنجاه و هفت هزار تومان) است.

تافل بهتر است یا آیلتس ؟

تا به اینجا ویژگی ها و خصوصیات هرکدام از این آزمون هارا به تفکیک برای شما مورد بررسی قرار دادیم حال نوبت آن است که به این پرسش پرتکرار پاسخ بدهیم که نهایتا آزمون تافل را انتخاب کنیم یا آیلتس ؟

آیلتس یا تافل، هر دو توسط دانشگاه‌های متعددی در مقاطع تحصیلی مختلف مورد پذیرش قرار می گیرند. اگر سوالات چند گزینه ای را ترجیح می دهید و تمایل دارید که در میکروفن صحبت کنید و یا قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارید، آزمون تافل را پیشنهاد می کنیم.

اما اگر با صحبت با یک فرد دیگر به جای میکروفن علاقه دارید و ترجیح می دهید که تنوع سوالات زیاد باشد و قصد مهاجرت به کانادا را دارید، آزمون آیلتس مناسب تر است.

ولی توجه داشته باشید که تافل بیشتر ترجیح مؤسسات آمریکایی، و آیتلس ترجیح دانشگاه‌های غیر آمریکایی است. اما برخی دانشگاه‌ها هم هستند که هر دو مدرک را قبول می‌کنند. برای انتخاب دقیق تر بهتر است شرایط و اولویت های دانشگاه مدنظرتان برای اپلای یا مهاجرت را بررسی کنید.

4/5 - (25 امتیاز)

3 پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.