فهرست مطالب

چطور نمره بالا در آیلتس بگیریم؟ 13 روش عالی + نکات مهم

آیا می‌خواهید بدانید چگونه در آیلتس نمره بالایی کسب کنید؟ به جای درستی آمده‌اید، در این راهنما، نکات زیادی را در مورد چگونگی آماده شدن و گرفتن نمره بالا در این آزمون که درهای رشد و پیشرفت را به روی شما باز خواهد کرد، به دست می‌آورید! اما قبل از اینکه به بیان نکات لازم در مورد نحوه آماده شدن برای آزمون بپردازیم، بیایید بفهمیم آیلتس چیست و چرا در سراسر جهان، شناخته شده است.

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس دروازه‌ای برای شروع زندگی و تحصیل در خارج از کشور است و به همین دلیل، کسب نمره بالا در این آزمون اهمیت زیادی دارد. در واقع، آزمون آیلتس آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی شما است. این آزمون، شامل Reading، Writing، Listening و Speaking و مدت زمان آن 2 ساعت و 45 دقیقه می‌باشد. همچنین، حداقل نمره مورد نیاز برای بورسیه یا پذیرش در دانشگاه‌های بین المللی 5.5 تا 6.5 است.

همانطور که گفته شد، آیلتس شامل 4 ماژول شنیدن، خواندن، نوشتن، صحبت کردن است که برای تست تمام بخش‌ها یک نمره دریافت خواهید کرد و نتایج آن به مدت 2 سال معتبر خواهد بود. نمره کلی آیتلس از جمع نمره 4 بخش محاسبه می‌شود. دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر در تمام کشورهای انگلیسی زبان، توانایی شما در برقراری ارتباط را بر اساس نمره آیلتس ارزیابی می‌کنند. بنابراین، هنگام مهاجرت به خارج از کشور، باید در آزمون آیلتس پذیرفته شوید. سالانه حدود افراد زیادی در سراسر جهان در این آزمون شرکت می‌کنند. نمره بالا در آزمون آیلتس، یک مرحله ضروری برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان و سایر کشورهای انگلیسی زبان است اما شاید آماده شدن در این آزمون برای بسیاری از افراد خسته کننده باشد زیرا با فرمت آن آشنایی ندارند یا قبلاً در آزمون شرکت کرده اما از نمرات خود راضی نیستند.

1- آموزش‌های رایگان Future Learn را از دست ندهید!

آیا از کسب نمره بالا در آیلتس دلسرد شده‌اید، زیرا فکر می‌کنید که برای مطالعه صحیح آیلتس باید پول خوبی برای خرید دوره‌ها کنید؟ ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که نگران این موضوع نباشید زیرا تعداد زیادی دوره رایگان به صورت آنلاین ارائه می‌شود که بسیاری از آن‌ها عالی و کامل هستند مانند:

  • دوره رایگان ارائه شده توسط Future Learn به مدت 6 هفته.
  • دوره رایگان ارائه شده توسط EdX به مدت 8 هفته.

همچنین، وب سایت‌های زیادی وجود دارند که اطلاعات مربوط به آمادگی آزمون آیلتس را ارائه می‌دهند. به طور مثال، IELTS Simon یک وب سایت عالی است که آنچه شما برای آمادگی آزمون آیلتس نیاز دارید را ارائه می‌دهد. آیلتس Simon توسط یک آزمونگر سابق آیلتس مدیریت می‌شود. اطلاعات ارائه شده در این پلتفرم‌ها قطعاً برای آمادگی امتحان و تجربه واقعی آزمون شما مفید خواهد بود. در این سایت می‌توانید به نکات متعدد امتحانی، نمونه سوالات و همچنین پاسخ‌های صحیح دسترسی داشته باشید.

2- یک پارتنر یا مدرس خصوصی انگلیسی انتخاب کنید

بهترین راه برای یادگیری یک زبان، صحبت کردن با آن است، بنابراین برای تمرین Speaking خود یک پارتنر انگلیسی انتخاب کنید. در آزمون اصلی آیلتس، شما با آزمونگر به زبان انگلیسی ارتباط برقرار خواهید کرد و یک پارتنر می‌تواند به شما در بهبود نمره آیلتس در بخش گفتاری کمک کند.

پارتنر شما می‌تواند دوست، مدرس خصوصی زبان، والدین یا هر کسی باشد که به زبان انگلیسی مسلط است. او به نحوه تلفظ صحیح کلمات، مکالمه زبان و مهمتر از همه بالابردن اعتماد به نفستان کمک می‌کند. اگر به سختی می‌توانید پارتنر انگلیسی زبان پیدا کنید، صحبت خود را به زبان انگلیسی ضبط کرده تا خودتان تلفظ، تسلط و دستور زبان را بررسی کنید.

3- چندین منبع یادگیری داشته باشید

برای گرفتن نمره بالا در آیلتس، منابع یادگیری خود را فقط به کتاب‌ها، آزمون‌های آزمایشی و آنچه از طریق آنلاین می‌آموزید، محدود نکنید. بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون بر این باورند که گرفتن معلم و خواندن کتاب می‌تواند به شما در کسب نمره بالا در آیلتس کمک کند، اما هر چقدر هم که درست به نظر می‌رسد، همیشه اینطور نیست. اغلب، شرکت کنندگان در آزمون، آنچه که در اینترنت می‌آموزند را در آیلتس کپی پیست می‌کنند، این کار باعث دریافت نمره بالایی در آیلتس نمی‌شود.

تماشای فیلم، نمایش، استندآپ کمدی و گوش دادن به پادکست‌ها، بررسی فیلم‌های مورد علاقه‌تان، مطالعه زندگی‌نامه افراد مشهور و خواندن مقالات معتبر انگلیسی به شما کمک می‌کند چیز جدیدی بیاموزید و در عین حال زبان انگلیسی خود را نیز بهبود بخشید. فراموش نکنید برای تمامی کارهای خود، زمان را در نظر بگیرید زیرا زمان بزرگترین دشمن دانش آموز آیلتس است و باید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید، به هر قیمتی که باشد!

4- هر روز به تمرین زبان انگلیسی بپردازید

یکی از راه‌های بالابردن نمره آیلتس، تمرین روزانه است. برای این کار، همه وسایلی که باعث حواس پرتی می‌شود را کنار بگذارید و فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید. همچنین، زمان زیادی را به گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن اختصاص دهید.

در حقیقت باید در تمامی زمان‌ها به انگلیسی فکر کنید حتی زمانی که در حال رانندگی هستید یا قبل از اینکه بخوابید، در مورد سرگرمی‌ها، علایق، زندگی روزمره، خانواده، شغل، رویاها و آرزوی خود به زبان انگلیسی با خودتان صحبت کنید. زیرا این موضوعات در بخش 1 آزمون اسپیکینگ استفاده می‌شوند.

5- حداقل 30 دقیقه در روز با صدای بلند، انگلیسی صحبت کنید

توصیه می‌شود که صدای خودتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید زیرا هنگام گوش دادن، اشتباهات تلفظی و گرامری خود را خواهید شنید. این روش پس از مدتی به بالابردن مهارت زبان انگلیسی کمک می‌کند. پیشنهاد ما این است که 20 تا 30 دقیقه در روز را برای خواندن به زبان انگلیسی اختصاص دهید و خواهید دید که پیشرفت زیادی در زبان خواهید داشت.

6- مهارت تندخوانی خود را تقویت کنید

در آزمون ریدینگ آیلتس فقط 60 دقیقه فرصت دارید تا به 40 سوال پاسخ دهید. حدود 2500 کلمه برای پاسخ دهی وجود دارد. به این معنی است که زمان زیادی برای خواندن دقیق متن وجود ندارد. بنابراین، با تمرین مهارت‌های تندخوانی به صورت روزانه، می‌توانید آزمون اصلی آیلتس ریدینگ را با موفقیت بیشتری پشت سر بگذارید.

7- پادکست انگلیسی گوش دهید و فیلم تلویزیونی ببینید

فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی بدون زیرنویس تماشا کنید. گوش دادن به اخبار به عنوان مثال اخبار بی‌بی‌سی ورلد، سی‌ان‌ان یا هر مستندی با موضوعات مختلف نیز می‌تواند به بالابردن نمره آیلتس شما کمک کند. در ابتدا ممکن است در درک مطالب انگلیسی مشکل داشته باشید، اما با انجام مداوم این کار در مدت زمان کوتاهی به طور قابل توجهی پیشرفت خواهید کرد.

از آنجایی که در آزمون شنیداری آیلتس صدا فقط یک بار پخش می‌شود، باید تمرکز کامل داشته باشید و بتوانید لهجه های مختلف را نیز درک کنید. گوش دادن با دقت بالا باعث بهبود واژگان و گرامر شما می‌شود که در آزمون آیلتس بسیار مهم هستند.

8- دایره لغات انگلیسی خود را گسترش دهید

لازم نیست هر کلمه ناشناخته‌ای را که با آن مواجه می‌شوید یادداشت کنید، اما حداقل رایج‌ترین آنها را به ذهن بسپارید. شما باید معنی کلمات و نحوه املای آنها را قبل از آزمون بدانید زیرا آنها کلماتی هستند که احتمالاً در Listening می‌شنوید، در قسمت Reading با آنها برخورد می‌کنید و در صحبت کردن و نوشتن استفاده می‌کنید.

9- تا قبل از مسلط شدن، برای آزمون اقدامی نکنید

برای بالابردن نمره آیلتس، شروع به آماده سازی و تقویت مهارت زبان انگلیسی خود کنید اما انتظار نداشته باشید که یک شبه بر تکنیک‌های آیلتس مسلط شوید. بهتر است برای آمادگی کافی زمان زیادی صرف کنید و در صورتی که می‌دانید به نمره مورد نیاز خود خواهید رسید برای آزمون اقدام کنید. مقالات یا هر چیزی را که به آن علاقه دارید بخوانید، پادکست گوش دهید، مقاله‌ای به سبک آیلتس بنویسید، با استفاده از موضوعات آیلتس با خودتان به زبان انگلیسی صحبت کنید و البته در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

10- حتما به گرامر انگلیسی تسلط داشته باشید

اگرچه آزمون گرامر جداگانه‌ای در آیلتس وجود ندارد، اما به طور غیر مستقیم در بخش‌های Speaking و Writing ، سطح تسلط گرامری شما ارزیابی می‌شود. برای تقویت گرامر خود می‌توانید از وب‌سایت‌های آنلاین یا یک کتاب گرامر استفاده کنید.

11- دوره آیلتس را پیش یک مدرس حرفه‌ای آیلتس یاد بگیرید

توصیه می‌شود که کلاس آیلتس را از یک مدرس حرفه‌ای آیلتس یاد بگیرید زیرا آنها به شما نکاتی برای نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات در بخش‌های شنیداری، نوشتاری، صحبت کردن و خواندن ارائه می‌دهند. در واقع، یک مربی حرفه‌ای می‌داند که برای هر نوع سؤال چه مهارتی لازم است.

12- معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای بالابردن نمره آیلتس

اپلیکیشن‌های آنلاین در حال حاضر روشی سریع و آسان برای بالابردن نمره آیلتس هستند و تعداد دانشجویانی که از این اپلیکیشن‌ها برای آمادگی آیلتس استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش بوده زیرا انواع سؤالات هر بخش از این آزمون در یک برنامه موجود است. همچنین محتوای این پلتفرم‌ها به طور مرتب مطابق با آخرین فرمت آیلتس به روز می‌شوند. در واقع، یکی از مهمترین مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین، امکان یادگیری در هر مکان و هر زمانی است. این برای افرادی که باید در حین کار برای امتحان آماده شوند، بسیار مهم و کاربردی است. به همین دلیل، در ادامه 4 اپلیکیشن برتر برای بالابردن نمره آیلتس را معرفی می‌کنیم:

  • اپلیکیشن Official Cambridge Guide to IELTS
  • اپلیکیشن IELTS Word Power for Android
  • برنامه Vocab24 Vocabulary Builder
  • اپلیکیشن IELTS Test Pro

13- در آزمون‌های آزمایشی آیلتس شرکت کنید

امروزه، آزمون‌های آزمایشی متعددی برای آمادگی در آزمون آیلتس برگزار می‌شود که می‌توانید با شرکت و استفاده از نمونه سوالات رایگان، این آزمون را شبیه سازی کنید. لطفاً توجه داشته باشید، آزمون‌های آزمایشی، معیاری برای ارزیابی و کسب نمره 8 نیست، بلکه برای سنجش نقاط قوت و ضعف شما است.علاوه بر این، مهم است که با اصول اولیه آزمون آشنا شوید تا بدانید در روز برگزاری آزمون چه کاری باید انجام دهید.

نکات مهم برای شرکت در آزمون آیلتس

کسب نمره آیلتس بالا در بخش شنیداری (Listening)

Listening به 4 قسمت تقسیم می‌شود که حدود 7.5 دقیقه به هر قسمت اختصاص داده شده اما مشکل این است که صدا فقط یک بار پخش می‌شود و شما باید به طور مداوم به 40 سوال پاسخ دهید، بدون اینکه زمان زیادی برای بازخوانی سوالات داشته باشید. این قسمت بسیار سریع و گیج کننده است، اما اگر قبل از آزمون اصلی در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده و به خوبی آماده شوید، از پس آن برمی‌آیید.

به طور کلی توصیه‌ ما این است که برای هر گروه از سؤالات، قبل از شروع پخش صوت، وقت خواهید داشت که سؤالات را بخوانید و هنگام خواندن سؤالات، سعی کنید نوع پاسخ‌هایی را که با شروع صدا می‌شنوید «پیش بینی» کنید.در واقع، زمانی که صدا شروع می‌شود، باید پاسخ سوالات را شناسایی کرده و به صورت لحظه‌ای به آنها پاسخ دهید، در غیر این صورت، صدا را فراموش خواهید کرد.

در بخش خواندن (Reading) چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

شما در مجموع یک ساعت فرصت خواهید داشت تا به تمام سوالات مرتبط به این بخش پاسخ دهید، بنابراین باید در مدیریت زمان آزمون ماهر باشید. نکته مهم این است که برای افزایش سرعت خود با کرونومتر زیاد تمرین کنید تا سوالات زیادی را تنها به دلیل کم آوردن زمان از دست ندهید. به یاد داشته باشید که برای هر بخش 20 دقیقه زمان دارید تا متن را بخوانید، تفسیر کنید و به تمام سوالات مرتبط با آن پاسخ دهید.

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم در بخش نوشتاری (Writing)

برای موفقیت در بخش رایتینگ آیلتس باید تمرین زیادی داشته باشید تا با نوع رایتینگ مورد نیاز و سوالات این آزمون آشنا شوید. در واقع، یک ساعت فرصت دارید تا در آزمون رایتینگ شرکت کنید. همچنین، دو سوال برای پاسخ دادن خواهید داشت: اولی باید در 20 دقیقه و دومی در 40 دقیقه نوشته شوند زیرا بسیار طولانی هستند.

در بخش مکالمه (Speaking) چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

بخش Speaking آیلتس حضوری است و با آزمونگر انجام می‌شود. نمره شما در این بخش از آزمون بر اساس گفتگوی انجام شده با آزمون گیرنده ارزیابی خواهید شد. به طور کلی، 3 بخش در مرحله اسپکینگ آیلتس وجود دارد و در مجموع جلسه اسپیکینگ حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. نکته مهم این است که راهی برای طولانی شدن پاسخ ها پیدا کنید چرا که پاسخ‌های کوتاه و ناقص پذیرفته نمی‌شوند!

5/5 - (1 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.