تحصیل در مقطع دکتری

معرفی 5 کشور اروپایی که تحصیل در مقطع دکتری در آن ها رایگان می باشد

تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور معمولا هزینه‌ های بسیار بالایی داشته و بسیاری از متقاضیان توان پرداخت خرج‌های مرتبط با آن را ندارند. به همین علت اکثر افراد به دنبال کسب بورسیه‌ها و فاندهای تحصیلی مناسبی هستند که توسط نهادهای گوناگون در این مقطع ارائه شده و گاهی اوقات تمامی هزینه‌های مرتبط با تحصیل و زندگی یک دانشجوی دکتری در کشوری خارجی را پوشش می‌دهند. به عبارت دیگر، تحصیل در مقطع دکتری علی الخصوص در کشورهای مشهور، بدون پذیرش در این بورسیه‌های تحصیلی، کاری پر هزینه و دشوار به حساب می‌آید.

با این وجود بدیهی است که بورسیه‌های تحصیلی تنها به معدودی از متقاضیان اختصاص پیدا کرده و سایر علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور بهتر است که مقاصد تحصیلی ارزان قیمتی را برای خود پیدا کنند که در عین اعتبار علمی بالا، هزینه‌های تحصیلی پایینی داشته و موجب کاهش خروج ارز از کشور شوند. در زیر، به پنج کشور ارزان قیمت در اروپا برای مقطع دکتری اشاره می‌شود:

تحصیل دکتری در آلمان

کشور آلمان که به علت کیفیت بالای زندگی و همچنین اعتبار علمی بالای دانشگاه‌هایش شناخته می‌شود (بیش از 43 دانشگاه در میان 750 دانشگاه برتر جهان براساس نظام رتبه‌بندی QS در سال 2019) هزینه تحصیل و زندگی پایین‌تری نسبت به کشورهای هم تراز دارد و به همین خاطر یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان به شمار می‌رود. تحصیل در تقریبا تمامی دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان بوده و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، بسته به عادات زندگی، شهر محل سکونت و … از 600 تا 1200 یورو متغیر است.

هزینه تحصیل در اروپا

تحصیل دکتری در فرانسه

کشور فرانسه با دارا بودن 11 دانشگاه در میان 300 دانشگاه برتر سال 2019 براساس نظام رتبه‌بندی QS و شهرهای مشهور دانشجویی‌اش مثل لیون، تولوز و پاریس، هزینه‌های کمی را به عنوان شهریه تحصیلی از دانشجویان دکتری دریافت می‌کند؛ حدود 380 یورو در سال. نکته مهم اینکه باید توجه داشته باشید که این هزینه پایین مخصوص دانشگاه‌های دولتی فرانسه بوده و سایر موسسات آموزش عالی این کشور مثل Grande École هزینه‌های بالایی را از دانشجویان بین‌المللی طلب کرده و به همین علت به هیچ وجه گزینه مطلوبی به حساب نمی‌آیند.

بیشتر بخوانید:  دوره کارآموزی تابستانه دانشجویی فول فاند موسسه اقیانوس شناسی آمریکا

تحصیل دکتری در فنلاند

فنلاند به عنوان کشوری اسکاندیناوی که زمستان‌های بلند داشته و بسیاری از اوقات سال را در شب و تاریکی به سر می‌برد، در پایتخت خود دو دانشگاه مطرح داشته (دانشگاه هلسینکی و دانشگاه آلتو) و در عین حال این امکان را فراهم کرده که دانشجویان مقطع دکتری – صرف نظر از ملیتشان – بتوانند به صورت رایگان در آن به تحصیل بپردازند.

تحصیل رایگان در اروپاتحصیل دکتری در سوئد

کشور سوئد نیز که نظام آموزشی مترقی‌ای در جهان داشته و به همین علت در سالیان گذشته دانشجویان زیادی را به خود جذب کرده است، امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان مقطع دکتری را فراهم آورده است. این کشور که هشت دانشگاه در میان 300 دانشگاه برتر جهان دارد (از جمله دانشگاه لوند و KTH)، بورسیه‌های تحصیلی زیادی را نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که باعث پوشش بخش بیشتری از هزینه‌های دانشجویان می‌شود.

تحصیل دکتری در نروژ

نروژ هم به عنوان دیگر کشور اسکاندیناوی با ذخایر نفتی سرشار، هرچند که از لحاظ اعتبار علمی به پایه برخی دیگر از کشورهای این لیست مثل آلمان یا سوئد نمی‌رسد (بهترین دانشگاه نروژ دانشگاه اسلو با جایگاه 135 در جهان است)، اما تحصیل به صورت رایگان را برای دانشجویان مقطع دکتری ممکن کرده است؛ البته تنها در دانشگاه‌های دولتی. با این وجود دانشجویان باید هزینه‌های اندکی که مابین 36 تا 72 دلار در طول ترم متغیر است، به عنوان خرج امتحانات و هزینه استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه‌ها پرداخت نمایند. با این وجود همانند دیگر کشورهای شمال اروپا، هزینه‌های زندگی در نروژ بسیار بالا بوده و به همین علت توصیه می‌شود که اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، حتما بورسیه یا اسکالرشیپ مناسب خود را بیابید تا بتوانید از پس هزینه‌های سرسام‌آور این کشور بربیایید.

منبع : سایت تاپ یونی ورسیتی

5/5 - (3 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.