از زمانی که قرار شد من ماشینم رو بفروشم خودم یک پا کارشناس شدم. الان نه تنهاقیمت روز خودرو رو می دونم بلکه اطلاعات من در زمینه قیمت روز محصولات ایران خودرو نه تنها کمتر از کارشناسان خودرو نیست بلکه حتی من قیمت خودرو های داخلی و قیمت خودروهای وارداتی رو هم می دونم. دلیلش هم روشنه. از روزی که خواستم ماشینم رو بفروشم و یه ماشین دیگه بخرم به صد جا سر زدم و با دویست نفر حرف زدم  ده ها مقاله خوندم. پارکینگ های فروش خودرو رفتم. اما آخر سر گیج شدم. خسته شدم. هر کس یه چیزی می گفت . یکی می گفت. ماشینت قراضه است . یکی می گفت موتورش مثل ساعت کار می کنه . یکی دیگه می گفت باید بدهی موتورشو سرویس کنند.

حتی در مورد بدنه خودروی من هم هر کس یه جور حرف می زد. یکی می گفت: چپ کردی ؟ یکی می گفت دورتا دور رنگه . یکی دیگه می گفت : خط و خش زیاد داره اما من می تونم برات بفروشم .

روز اول گفتم بهتره  در عصر اینترنت ماشین رو بذارم در اختیار شرکت های استارتاپی که در زمینه خرید و فروش کار می کنند. کافی بود یه سرچ کوچولو تو اینترنت می کردم و این کار رو کردم. ده ها شرکت ریز و درشت اونجا معرفی شده بودند. از اولین شرکتی که تو صفحه گوگل اومد شروع کردم . مشخصات ماشین رو گذاشتم و بعد شروع کردم به بقیه سرک کشیدن که  شرایط فروش اتومبیل در سایت ها چه جوریه. و بالاجبار به بعضی هاشون زنگ زدن که ماشینی با همچین مشخصاتی دارم  و مایلم بفروشم.

اولین وب سایت بعد از دو ساعت به من تلفن کرد و آدرس را دقیق چک کرد و گفت : شما  فردا صبح منزل تشریف داشته باشید تا کارشناس ما بیاد و خودروی شما رو  قیمت گذاری کنه. خیلی خوش حال شدم که  در ایران هم مثل ممالک مترقی اینترنت غیر از کاربرد های تفریحی کاربرد بیزنس هم داره. فردا کارشناس محترم خودرو اومد و کارشناسی کرد و ده تا سوال کرد و موتور و بدنه رو نگاه کرد و عکس گرفت و  گفت : شما 60 هزار تومان به حساب  واریز کنید بابت کارشناسی . ما از فردا روی ماشین  شما کار می کنیم. گفتم: ببخشید استادچه قدر زمان می بره تا فروش بره. با نگاهی از بالا به پایین فرمودند . ما تو 48 ساعت می فروشیم حداکثر 72 ساعت . وقتی بحث قیمت شد من  سه میلیون تومن زیر قیمت کارشناسی اونا قیمت دادم. اونا گفتند : خودرو شما 59 میلیون می ارزه من گفتم : والله من پول لازم هستم شما 57 هم بفروشید ممنون شما می شم.  از اون زمان تقریبا 45 روز گذشت و تنها یک مشتری از سوی  این وب سایت بسیار حرفه ای به سراغم آمد که اونم نپسندید و نخرید.

اما جالبه بدونید که بچه هایی که در این استارتاپ خودرویی کار می کردند تقریبا با آداب فروشندگی نسبتی نداشتند.من طی این 45 روز چندین بار بهشون زنگ زدم اما بسیار برای من جالب بود که یا تلفن کارشناس محترم خاموش بود یا جواب نمی داد یا بعدا می گفت ما پنج شنبه  تعطیل کردیم شنبه ساعت 10 صبح می آییم سرکار . برای من بسیار تعجب بر انگیز بود که در عصر مدرن و اینترنت چه طوری بچه های یک وب سایت خودرویی این قدر بی توجه به مشتری هستند. گفتند خوب اگر  تو همین مدت یک مشتری زنگ زد و خواست ماشینو ببینه شما که گوشی رو بر نمی دارید. چه جوری ارتباط برقرار می شه.گفت: فقط ساعت کاری .

یک بار از شون خواهش کردم شما ده تا عکس از ماشین من انداختید اما تو 4 تا عکس من هم هست . کارشناس شما بدون این که به من بگه تند و تند عکس گرفت . شما قراره ماشینو بفروشید عکس منو چرا گذاشتید؟ به هر کدوم از بخش ها که زنگ می زدم میگفت : چشم اطلاع می دیم بر دارند هنوز پس از 45 روز عکس ها سر جای خودش هست.

یک روز به من زنگ زدند و گفتند یک نفر مشتری می خواد ماشین شما رو ببینه منزل تشریف دارید: خوش حال شدم وگفتم : البته البته. می خواستیم بریم مهمونی ولی منتظر می مونیم تا ایشان بیان وبعد ما میریم . ساعت حوالی 7 شب بود . گفت ساعت 8 دم منزل شماست. ما تا ساعت 9 منتظر موندیم اما کسی نیومد هر چی هم به موبایل کارشناس فروش زنگ زدیم گوشی رو برنداشت. فردا گله مندانه  از ایشون پرسیدم حداقل گوشی رو بر می داشتید می گفتید کنسل شده. خیلی راحت گفت: ما ساعت کاریمون تا ساعت هفت و نیمه. بعد از اون میریم سراغ زندگی مون. گوشی کار هم تو دفتر می مونه .

یک بار دیگه هم از سرکار منو کشوندن منزل تا مشتری بیاد اونم وسط روز . مرخصی گرفتم و اومدم . هر چی وایستادم نیومدند. چند بار زنگ زدم گفت : از کرج می خواد بیاد. آخر هم گفت: مثل اینکه پشیمون شد و تلفن ما رو هم جواب نمی ده .

طی این مدت تجربه فروش با وب سایت های دیگر رو هم تجربه کردم که اگر اونا رو هم بنویسم مثنوی هفتاد من کاغذ می شه.

آیا بازاریابی و فروش اینترنتی زمینه و مقدمه نمی خواد؟ آیا هر کس می تونه خودشو  در سایت ها فروشنده اتومبیل معرفی کنه ؟ آیا مدیران  این سایت ها یک بار از خودشون سوال کردند که چرا کسب و کار اونها این قدر کساده . آیا زمان اون نرسیده که یک تجدید نظر اساسی در زمینه فروش اینترنتی کالا در ایران انجام بشه تا هر کس که صبح بلند شده و بیکاره به فکر فروش اینترنتی نیفته.

راستی من هم از فروش اتومبیل پشیمون شدم.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.