در حال حاضر در دنیا مشاغل مدیریت پروژه تقاضای بسیار زیادی دارند. شرکت‌ها برای انتخاب افراد توانمند بسیار موشکافانه رزومه‌ها را بررسی می‌کنند. شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در زمان برای انجام مصاحبه و ارزیابی افراد به نکات برجستة رزومه دقت می‌کنند. آنها دوست دارند تا قبل از فرایند مصاحبه مدیریت پروژه تعداد افراد بیشتری را فیلتر کنند. در این لحظه افرادی که گواهینامه‌های بین‌المللی و معتبر در رزومة خود داشته باشند در نبرد برای دیده‌شدن رزومه توسط شرکت‌ها بین افراد توانمند قطعاً پیشی می‌گیرند.

گواهینامه‌های بین‌المللی یکی از عینی‌ترین راه‌هایی است که با آن افراد می‌توانند متقاضیان دیگر را پشت سر بگذارند و مطمئن‌تر و با خیالی آسوده‌تر برای ارسال رزومه به شرکت‌های معتبر اقدام کنند. در جهان مؤسسات مختلفی وجود دارند که گواهینامه‌های مختلفی در زمینه مدیریت پروژه صادر می‌کنند ولی بدون شک معتبرترین و شناخته‌ترین آنها مؤسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) است که یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه برگزاری کنفرانس‌ها، صدور مدارک بین‌المللی معتبر، انتشار مطلب، مقاله و استانداردهای رشته مدیریت پروژه فعالیت می‌کند.

در این میان بسیاری از شرکت‌هایی که در حال جذب افراد متخصص برای شغل کنترل پروژه هستند، داشتن مدرک بین‌المللی صادر شده از PMI را اجباری می‌کنند. این بدان معناست که شما حتی نمی‌توانید برای برخی از موقعیت‌ها بدون این مدرک اقدام کنید. شما حتی اگر قصد دارید در شرکت فعلی که در آن مشغول کار هستید پیشرفت کنید، دریافت این مدرک نیز می‌تواند بسیار باارزش باشد و برای شما ارزش افزودة علمی ایجاد کند و جایگاه شما را ارتقا ببخشد؛ بنابراین این امر شما را از نظر بالارفتن از نردبان شغلی یاری می‌دهد.

همچنین، یک مدیر دارای این مدرک می‌تواند در مصاحبه مدیریت پروژه بسیار بهتر از یک مدیر بدون مدرک عمل کند. مؤسسه PMI خدمات زیادی را برای افراد متقاضی ارائه کرده است. از بارزترین این خدمات PMI می‌توان از تدوین و انتشار کتاب راهنمای کلیت دانش مدیریت پروژه که به‌اختصار پم‌باک (PMBOK) نامیده می‌شود، و محتوای آن امروزه به منزله استاندارد دانش روز مدیریت پروژه به‌حساب می‌آید. مدارکی توسط این مؤسسه برای افراد صادر می‌شود در سراسر دنیا شناخته شده است و در همة کشورها معتبر می‌باشد، ارزشی که این مدارک به رزومه افراد می‌بخشد بسیار زیاد است همچنین، یک مدیر دارای این مدرک می‌تواند در مصاحبه مدیریت پروژه بسیار بهتر از یک مدیر بدون مدرک عمل کند.

وقتی به‌عنوان عضو در PMI ثبت‌نام می‌کنید در واقع شما جزئی از آن باشگاه می‌شوید که برای رزومه فرد اپلای کننده بسیار ارزشمند است. PMI جلسات مکرر را برای اعضایش در شهرهای بزرگ در سراسر جهان ترتیب می‌دهد. مدیریت پروژه بسیار بهتر از یک مدیر بدون مدرک عمل کند. وقتی به‌عنوان عضو در PMI ثبت‌نام می‌کنید در واقع شما جزئی از آن باشگاه می‌شوید که برای رزومه فرد اپلای کننده بسیار ارزشمند است. PMI جلسات مکرر را برای اعضایش در شهرهای بزرگ در سراسر جهان ترتیب می دهد و همین مساله باعث سهولت مهاجرت شغلی مدیران پروژه می‌شود.

مهم‌ترین مدارک بین‌المللی برای مدیریت پروژه عبارت‌اند از:

مدرک مدیریت پروژه حرفه‌ای PMP (Project Management Professional):

این مدرک از بین مدارک مدیریت پروژه از همه محبوب‌تر است. آزمون PMP آزمونی بسیار سخت و وقت‌گیر است افرادی هستند که بارها در آزمون شرکت می‌کنند ولی موفق به دریافت این مدرک نمی‌شوند. برای آمادگی این آزمون باید به تمام تکنیک‌های آزمون مسلط شد. همین ویژگی که به مدرک PMP  اعتبار زیادی می‌دهد زیرا متقاضیان را از هر لحاظ مورد آزمایش قرار می‌دهد.

درمورد PMP بیشتر بخوانید: PMP چیست؟

درک تحلیل‌گر حرفه‌ای کسب‌وکار  PMI-PBA  :

امروزه توانایی تحلیل کسب‌وکار به‌عنوان یک صلاحیت از اهمیت حیاتی برای استخدام مدیریت پروژه تبدیل شده است زیرا ثابت شده است که استخدام این افراد باعث کاهش ریسک شکست پروژه می‌شود. گواهینامه PBA دارای سطح بالایی از اعتبار حرفه‌ای است زیرا تخصص فردی را در تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکارها و همچنین ابزارها و تکنیک‌های مورداستفاده برای بهبود موفقیت کلی پروژه‌ها به رسمیت می‌شناسد. برای موفقیت در آزمون PBA می‌توانید در دوره آمادگی آزمون PBA شرکت کنید.

مدرک مدیریت پروژه چابک حرفه‌ای: PMI-ACP

این گواهینامه توسط مؤسسه مدیریت پروژه (PMI) ساخته شده است تا بتواند افرادی را که در کار خود رویکردهای چابک را استفاده می‌کنند، شناسایی کند. در سال‌های گذشته بعد از مدرک PMP این مدرک جز مدارک محبوب PMI  بوده است. آزمون PMI Agile Certified Practitioner طیف گسترده‌ای از متدولوژی‌ها مانند اسکرام، Lean، Kanban، XP  و … را شامل می‌شود. هدف این است که به کارفرمایان نشان داده شود که فرد توانایی استفاده از شیوه‌های چابک در کسب‌وکار را دارد. علاوه بر این، (PMI-ACP) ® همچنین به معنای فراهم‌کردن چارچوبی برای پیشرفت این حرفه است. این گواهینامه بخش مهمی از اهداف متخصصان علاقه‌مند به پیشرفت شغلی در این زمینه است زیرا باعث می‌شود آنها نسبت به سایر افرادی که گواهینامه ندارند، صلاحیت بیشتری کسب کنند. شما می‌توانید با شرکت در دوره آمادگی آزمون ACP آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون را کسب کنید. از آنجایی که این مدرک و تخصص هنوز نسبتا بکر محسوب می‌شود، به خوبی می‌توانید از آن در تهیه رزومه قدرتمند خود استفاده کنید!

مدرک مدیریت حرفه‌ای ریسک PMI-RMP:

به شما در هنگام مواجه شدن پروژه با تهدیدها و فرصت‌ها یاری می‌کند. این مدرک توانایی شما را در شناسایی و ارزیابی خطرات پروژه، کاهش تهدیدات و سرمایه‌گذاری در فرصت‌ها برجسته می‌کند. شما می‌توانید در این سِمَت، نیازهای سازمان خود را تقویت و محافظت کنید. مدرک PMI-RMP شما را از سایر متخصصان جدا می‌کند و به سازمان شما اعتبار می‌بخشد. 83% از سازمان‌هایی که در مدیریت پروژه عملکرد بالایی دارند، مدیریت ریسک را به طور مکرر تمرین می‌کنند.

خوشبختانه شما می‌توانید با شرکت در دوره های حرفه‌ای آکادمی PMPiran، آمادگی لازم جهت شرکت در ازمون های بین المللی را کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر از دوره‌های تخصصی اکادمی PMPiran می‌توانید به سایت  pmpiran.com مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.