الف) تامین سرمایه

اولین قدم برای تشکیل و تاسیس شرکت سهامی خاص، تامین سرمایه آن است. طبق ماده ۵ لایحه قانون تجارت، در زمان تاسیس، سرمایه این شرکت می بایست حداقل یک میلیون ریال باشد. در صورتی که بعد از تاسیس به هر دلیلی مانند تقصیر مدیران و عواملی از این دست این سرمایه کم شود، باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا همان سقف (یعنی یک میلیون ریال) یا تبدیل شرکت به نوع دیگری از شرکت های پیش بینی شده در ماده ۲۰ قانون تجارت اقدام شود وگرنه هر ذی نفعی، از جمله طلبکاران شرکت یا حتی خود صاحبان سهام می توانند انحلال این شرکت را از دادگاه درخواست نمایند.

نحوه تامین سرمایه

برابر ماده ۲۰ لایحه برای تاسیس این نوع شرکت، موسسین ابتدا می بایست تمام سرمایه شرکت را تعهد نموده و اقلا ۳۵% از کل سرمایه را نزد یکی از بانک ها بسپارند.
تعهدی که موسسین برای شرکت می کنند ممکن است غیر نقدی باشد، مثلا یکی از موسسان بخواهد ملک خود را به عنوان سرمایه وارد شرکت کند، در این حالت می بایست سند مالکیت آن را به بانک اشاره شده تحویل داده و از بانک در این خصوص گواهی دریافت کند.

ب) ثبت شرکت

پس از اینکه موسسین، سرمایه شرکت را تامین نمودند، می بایست مدارک زیر را در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و درجایی که این دایره وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک تحویل داده و رسید در یافت کنند:

  • اظهارنامه امضا شده توسط تمام موسسین که نشان دهنده این باشد که کلیه سهام تعهد شده و ۳۵ درصد از ان به بانک پرداخت گردیده است.
  • اساسنامه شرکت که قانون اساسی اداره شرکت نیز محسوب می شود.
  • صورت مجلس انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت که به امضای تمام موسسین رسیده است.
  • صورت مجلس قبول سمت از سوی مدیران و بازرسان که از این پس شرکت، تشکیل شده محسوب شده و دارای شخصیت حقوقی می شود.

 

ایجاد شخصیت حقوقی شرکت های سهامی منوط به ثبت نمی باشد اما تداوم این شخصیت منوط به ثبت است. طبق ماده ۲۳ از لایحه قانون تجارت موسسین شرکت نسبت به تشکیل و به ثبت رسانیدن آن مسئولیت تضامنی دارند و در صورتی که مقررات مربوط به تشکیل را راعایت ننمایند با ضمانت اجراهای متفاوتی از بطلان عملیات و اقدامات تا بطلان شرکت روبرو خواهند شد. طبق ماده ۲۷۰ از لایحه در صورتی که مقررات مربوط به تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود، هر ذی نفع می تواند از دادگاه صلاحیت دار بطلان اقدامات یا بطلان شرکت را تقاضا نماید اما شرکت نمی تواند به این بطلان در برابر ثالث ازجمله طلبکاران استناد نموده و از زیر مسئولیت و تعهدات خود شانه خالی کند.

بیشتر بخوانید:  قوانین عجیب کره جنوبی را بشناسید!

وکلای مجرب خانه دادخواهی فرنود، آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص شما عزیزان می باشد.

 

امتیاز دهید

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.