استانبول را می توان یکی از بزرگترین شهر هایی دانست که در آن می توانید تعداد بسیار زیادی از مساجد تاریخی را در خود جای داده است به طوری که در زمان های اذان در شهر قدم بزنید از هرگوشه این شهر می توانید صدای اذان را به طور واضح بشنوید. همانطور که میدانید استانبول در زمان های بسیاری زیادی مورد اوجه امپراطوی های متفاوتی قرار گرفته است و به دلیل آنکه در دو دوره یعنی زمان عثمانی ها و همینطور زمان یونانی های به عنوان مکانی بوده است تا آنها بتوانند از انجا به تمام جهان حکومت کنند. این شهر در زمان یونانی های کنستانتینوپل نام دارد و در زمان عثمانی ها نیز پایتخت این خاندان بوده است. جالب است بدانید که در استانبول چیزی در حدود چند هزار مسجد وجود دارد که هرکدام دارای تاریخی بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از بهترین مساجد این شهر اشنا کنیم.

مسجد یا کلیسای ایاصوفیه

ایا صوفیه را میتوان یکی از معروف ترین مساجدی دانست که در دنیا تعداد بسیار زیادی از گردشگران به خود جلب مبکند اما همکنون دیگر از این مسجد استفاده نمی شود و در سال های ابتدایی قرن بیستم این مکان بسیار زیبا به موزه ای بسیار دلربا تبدیل شده است. اما اگر بخواهید گذشته ی این بنای بسیار با شکوه را بدانید باید به شما بگویم که این مسجد در قرن پنجم میلادی به عنوان یکی از بهترین کلیسا های دنیا شروع به فعالیت کرد که در همان سالها جز بزرگترین ها در نوع خود بود. این بنا به مدت تقریبی 1000 سال به عنوان کلیسل به فعالیت ها خود ادامه می داد تا اینکه در قرن 15 میلادی به وسیله مسلمانان و سلطان احمد تغییر کاربری داد و به یکی اززیبا ترین مساجد در ترکیه تبدیل شد. و اما در آخر به دستور پدر ترکیه مدرن در استانبول تبدیل به موزه ای با تاریخی پر فراز و نشیب شد.

بیشتر بخوانید:  مسکو یا سن پترزبورگ!  به کدام شهر روسیه سفر کنیم؟

مسجد زیبای سلطان احمد یا مسجد کبود

مسجدی بسیار در تور استانبول زیبا که به دلیل طراحی داخلی بسیار زیبایی که دارد بسیار مشهور شده است این مسجد توانسته است در میان برترین ها قرار گرید زیرا یکی از معروفترین معماران کشور ترکیه به نام معمار سینان ساخت آنرا بر عهده گرفته است این مسجد به دلیل کاشی کاری های آبی رنگی که دارد و رنگ بسیار زیبای آن و آبی فیروزه ای اش شما را خیره خواهد کرد. مسجد سلطان احمد در نزدیکی ایا صوفیه ساخته شده است و به دستور احمد سلطان ساخته شده است اما متاسفانه این پادشاه عثمانی خود نتوانست فرصت تکمیل این بنای بسیار زیبا را ببیند. این بنا در سال 1616 میلادی تکمیل شد و از آن زمان تا کنون مورد استفاده ی مسلمانان سرتاسر ترکیه قرار می گیرد.جالب است که بدانید این مسجد از نظر تعداد مناره نیز بسیار جالب بوده و آن هم تعداد بسیار زیادی از مناره های آن است این مسجد بر خلاف تعداد بسیار زیادی از مساجد در ترکیه و همینطور در استانبول که نهایتا 4 عدد مناره دارد دارای تعداد 6 مناره بوده که این موضوع در نوع خود بسیار قابل توجه است.

مسجد سلطان سلیمان یا مسجد سلیمانیه

به گزارش سفر باتو ، مسجدی بسیار زیبا که کاری دیگر از سینان معمار است و در استانبول قرار گرفته است در این مسجد مقبره افراد مشهوری را میتوانید بیابید ئ از آنها استفاده و بهره لازم را ببرید. این مسجد به افتخار سلطان سلییمان عثمانی ساخته شده است و به همین نام نیز معروف می باشد. شما می توانید در این مسجد از بارگاه همسر سلطان سلیمان که در اصل زنی لهستانی بود و توانست سال های بسیار زیادی به ترکیه حکمرانی کند. همچنین مقبره سلطان سلیمان و همینطور معمار همین بنا نیز در این مکان وجود دارد که در کنار قبر هرکدام از این مشاهیر شما می توانید بیوگرافی و زندگی نامه آنها را نیز بیاید و مطالبی خواندنی را درباره این افراد بخوانید. این مسجد در قرن 16 میلادی ساخته شده است و همانطور که گفته شد یکی از زیباترین ها در نوع خود بوده و با داشتن 4 مناره بسیار بلند از دور دست ها نیز قابل رویت است.

بیشتر بخوانید:  10 اشتباه رایج در آزمون تیزهوشان که باید از آنها دوری کنید!

مسجد جدید یا مسجد ینی جامی استانبول

این مسجد به دستور یکی از همسران سلطان مراد سوم ساخته شده است. این مسجد در سالهای ابتدایی حکومت غثمانی ساخته شده بود اما به دلیل اتفاقات بسیاری که در آن دوران روی داد ساخت این بنا نیمه کاره رها شده بود ولی در سال های بعد نیز بر اثر اتش سوزی تا حد بسیار زیادی آسب دید تا اینکه در قرن 17 میلادی توسط یکی از مغرروف تریو زیر دست ترین  معماران خاندان سلطنتی ساخته و در اختیار دولت عثمانی قرار گرفت این مسجد به دلیل مصالح بسیار خاصی که در آن به کار گرفته شده است دارای سهرتی زیاد بوده.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.