تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان


تحصیل در رشته پزشکی در آلمان در سال 2024 ، ویزا آلمان و معرفی دانشگاه ها

تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان به علت مزایایی که دارد، در سالیان اخیر مورد توجه دانشجویان بسیاری در سراسر جهان قرار گرفته که موجب افزایش رقابت برای اخذ پذیرش در این رشته در آلمان شده است. به همین جهت بد نیست که قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی در این رابطه، با همه چیز در رابطه با تحصیل پزشکی در آلمان آشنا شوید تا بتوانید با اطلاعات کافی و دست‌پر در این رابطه عمل کنید. مطلبی که در ادامه می‌آید، در جهت افزایش اطلاعات شما برای اتخاذ تصمیمی صحیح‌تر تدوین شده است. مطالعه آن را از دست ندهید:

مدت زمان تحصيل پزشكي در آلمان

براي گرفتن مدرک پزشكی عمومی در آلمان، 6 سال وقت و به طور اصطلاحا ” فول تايم ” مدت زمان تحصيل لازم است.
در این 6 سال، مراحل مختلفی در نظر گرفته شده که هرکدام نمره معینی را به خود اختصاص می‌دهند؛ این مراحل عبارت هستند از:

مرحله اول: پری كلينيكال

در این مرحله که دو سال به طول می‌انجامد مفاهيم و موضوعات پايه ای در پزشكي را فرا مي گيريد. در انتهای مرحله، پيشرفت تحصيلي شما توسط دو امتحان شفاهي و كتبي سنجيده مي شود. اين امتحانات شامل امتحان آناتومي، بيوشيمی و فيزيولوژی مي باشند.

مرحله دوم: علوم باليني

در این مرحله که مجموعا سه سال به طول می‌انجامد، مهارت های عملي مهمي علاوه بر دانش تئوری از طريق شركت در سخنراني های فشرده و کلاس های درس پی‌در‌پی، جلسات آزمايشگاهي، سمينارها و آموزش‌های اينترنتی می آموزيد.

مرحله سوم: سال آخر بخش بالینی

در سال نهايي شما به عنوان دانشجو پزشكي در آلمان، يک امتحان كه مهارت‌های حرفه‌ای و آكادميک را مي‌سنجد، پشت سر خواهید گذاشت. اين امتحان هم شفاهی و هم عملی است. اهمیت این مرحله بسیار زیاد بوده و تنها در صورتی به شما مدرک دوره عمومی پزشکی اعطا می شود که در این مرحله نمره قبولی را به دست آورده باشید. البته بایستی توجه داشته باشید که قبولی در این آزمون تنها شرط لازم دریافت گواهی معتبر پزشکی بوده و شرط لازم دیگر، پشت سر گذاشتن امتحان کشوری پزشکی است:

مرحله چهارم: امتحان كشوری پزشكی در آلمان

گام نهايی در تحصيل پزشكي در آلمان، قبولی در امتحان استاندارد کشوری پزشکی است. بعد از قبولي در این امتحان مي توانيد براي دريافت مدرک حرفه‌ای پزشكي درخواست دهيد و سپس به عنوان پزشک معتبر مشغول شويد.
در این مرحله دوره عمومی شما پایان گرفته و می توانید با همین پروانه طبابت مشغول به کار شوید، اما اگر خواهان آن هستید که در مقطع تخصص نیز در آلمان تحصیل کنید، باید امتحان تخصص را نیز پشت سر بگذارید؛ امتحانی که ساده نبوده و تعداد مشخصی توانایی پذیرش در آن را دارند.

بورسیه پزشکی آلمان

شرايط خاص مورد نیاز تحصيل پزشكی در آلمان

مهمترین فاکتور برای تحصیل پزشکی در کشور آلمان، توانایی در زبان آلمانی است. شما براي اثبات اين دانش زباني بايد نمرات بالايي در آزمون های زبان DAF یا DSH كسب كنيد؛ همچنين دانشجويان غيراروپايي لازم است ويزا داشته باشند:

بیشتر بخوانید:  بورسیه فول فاند هنر کره جنوبی +AMA در سال 2025 + شرایط، مدارک و نحوه تقاضا

مداركي كه براي ويزاي آلمان لازم داريد:

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان توصیه می‌شود که حداقل از سه ماه قبل درخواست خود را ثبت کنید. برخی از مهم‌ترین مدارکی که برای گرفتن این ویزا نیاز دارید به شرح زیرند:

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عكس
  • نامه‌ای كه نشان دهد شما در يكي از دانشگاه هاي آلمان پذيرش گرفته اید
  • كپی مدرک حرفه ای زبان آلمانی
  • گواهی تمکن مالی (حدود 8.700 یورو). (يكي ديگر از راه هايي كه مي توانيد ثابت كنيد از پس هزینه‌های خود در آلمان برخواهید آمد، واریز مقدار مشخصی سپرده به عنوان هزينه بيمه در يك حساب مشخص است.)
  • مدركي كه نشان دهد شما بيمه سلامت داريد
  • احتمالا کارت شناسایی معتبر مثل شناسنامه یا کارت ملی

یک سال پیش نیاز برای آمادگی بیشتر؛ مخصوص دانشجویان خارجی

دانشجويان بين المللي كه مايل‌اند در آلمان پزشكی بخوانند بايد يک دوره يک ساله آمادگي قبل ورود به دانشگاه بگذارنند. اين دوره آمادگی studienkolleg نام دارد که در موسساتی معین سپری می‌شود. اين موسسات آموزشگاه هایی هستند كه در آنها دانش آموزان خارجي‌ای كه ديپلم دارند و مدرک آن ها مطابقه با نظام آموزشی آلمان معادل سازی نشده، بایستی یکسال را سپری کنند.

پنج دانشگاه برتر پزشكی در آلمان

در زير ليستي از بهترين دانشگاه هاي پزشكي آلمان آمده است:

دانشگاه ويتن/هردک

اين دانشگاه يكي از دانشگاه های معتبر آلمان است و در سال 1983 تاسيس شد. این موسسه همچنین يكي از قديمي ترين دانشگاه های غيرانتفاعی آلمان به شمار می‌رود. حدودا 1200 دانشجو در رشته های پزشكی، دندان‌پزشكی و علوم پرستاری در این دانشگاه در حال تحصيل اند.

دانشگاه ليپزيگ

دانشگاه ليپزيگ در ساكسونی دومين دانشگاه قديمی آلمان است. دانشكده پزشكی اين دانشگاه بيش از 3000 دانشجو را در خود جای داده است. بیمارستان‌هایی معتبر و بیش از 48 کلینیک زیر نظر این دانشگاه علوم پزشکی مشغول به فعالیت بوده که در پنج حوزه تخصصی متمرکز اند.

دانشگاه فريبرگ

مركز دانشگاهی پزشكی در اين دانشگاه باور دارد كه علوم پايه و تحقيقات باليني پيش زمينه اي لازم براي مختصصين پزشكی و افرادی است که به درمان بیماری‌ها مشغولند. در همین راستا این دانشگاه پزشكان را براي تحقيقات بيشتر تشويق کرده و حوزه فعالیت های خود را بر امور مطالعاتی متمرکز کرده است.

دانشگاه مونستر

تحصیل بیش از 37.000 دانشجوی مرتبط در این دانشگاه آن را به یکی از مراکز اصلی تربیت پزشکان تبدیل کرده است. این موسسه آموزش عالی نیز بر امور تحقیقاتی در علم پزشکی تاکید ویژه ای دارد.

دانشگاه توبينگن

يكي از برتین دانشگاه هاي آلمان در حوزه علوم پزشکی که نامش تداعي گر بسياري از افراد برجسته‌ای است كه جایزه نوبل را دريافت كرده اند؛ بخصوص در رشته‌هايی نظير شيمی و پزشكی. ورود به دانشکده پزشکی این دانشگاه بسیار رقابتی است.

پزشکی در آلمان

چگونه براي تحصيل در آلمان اپلاي كنيم؟

به طور کلی تقاضای زیاد دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی در آلمان باعث شده که فرآیند اپلای و پذیرش به یک امر رقابتی تبدیل شده و بدین ترتیب آمار پذیرش نسبت به تعداد متقاضی، پائین باشد. از این رو توصیه می‌شود که قبل از اقدام جدی برای اپلای، به خوبی شرایط فردی سنجیده شود. به‌طور ویژه اما همه دانشجويان بين المللي خارج از اروپا لازم است تا بررسي كنند كه دانشگاه مدنظرشان عضو uni-assist مي باشد يا خير؛ چراکه اگر عضو این نهاد باشند می‌توانيد از طريق يی فرآيند متمركز اپلای كرده و نیازی نیست به صورت جداگانه برای هر موسسه آموزش عالی پزشکی اقدام نمائید، اما اگر عضو آن نباشد، بایستی به طریقی دیگر و بارگذاری مدارک در وب سایت هر دانشگاه، اقدام به اپلای کرد.

بیشتر بخوانید:  دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سال 2024/205 (جدیدترین آپدیت)

در رابطه مهلت زمان ثبت نام نیز نمی‌توان تاریخ دقیقی را تعیین کرد ما معمولا مهلت ثبت نام برای ترم زمستان 15 جولای و براي تابستان 15 ژانویه می‌باشد.

آيا مي توان به زبان انگليسي در رشته پزشكی تحصيل كرد؟

تحصیل پزشکی در کشور آلمان به خصوص در دوره‌های عمومی به زبان آلمانی بوده و از این نظر نیاز است تا فرد با زبان آلمانی آشنایی داشته باشد. با این وجود دانشگاه‌هایی وجود دارند که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در رشته پزشکی فراهم کرده‌اند؛ از جمله:

دانشگاه جاكوب برمن

دانشگاهی غيرانتفاعی است كه در سال 2001 در برمن افتتاح شده، با بیش از 2000 دانشجو، رتبه 82 در میان دانشگاه‌های آلمان را از لحاظ اعتبار دارا می‌باشد.

دانشگاه Ulm

اين دانشگاه، يک دانشگاه دولتي کوچک اما معتبر در کشور آلمان است كه در سال 1960 در شهر يلم تاسيس شده است و تعداد دانشجويان آن حدودا 500 نفر است.

هزينه تحصيل پزشكي در آلمان چقدر است؟

تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان در تمامی ایالات (به جز ایالت ورتمبرگ) تقریبا رایگان بوده و تنها هزينه ي ترم را كه شامل هزينه ي پذيرش و ثبت نام مي باشد را بایستی پرداخت کرد كه معمولا بيشتر از 250 یورو در هر ترم نمي‌باشد. البته باید توجه داشت ک این هزینه اندک تنها شامل دانشگاه‌ای دولتی آلمان بوده و دانشگاه‌های خصوصی هزینه های به مراتب بیشتری را دریافت کرده و شهریه تحصیلی ویژه ای را به دانشجو بار می‌کنند.

در مورد دانشگاه های واقع در ایالت ورتمبرگ نیز باید توجه داشت که هزينه ها براي دانشجويان غيراروپايي اكنون اجباري شده و بدين معناست ک دانشجويان غيراروپايي بايد هزينه اي معادل 3.000 یورو در هر ترم بپردازند.

بورسيه پزشكي در آلمان

به طور کلی بایستی توجه داشت که برای رشته‌های علوم پزشکی بورسیه‌ ها و فاندهای تحصیلی کمتری در مقایسه با سایر رشته‌ها (مثلا حوزه فنی و مهندسی یا علوم پایه) ارائه می‌شود و از این جهت، کار متقاضیان برای پذیرش بورسیه‌های ارائه شده در علوم پزشکی دشوارتر است. با این وجود اما بورسیه هایی نیز برای دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بوررسیه‌های پزشکی دانشگاه هامبورگ اشاره داشت که تا 1.500 یورو در ماه می‌تواند ارزش داشته باشد.

همچنین موسسات و بنیادهای گوناگونی نیز به عنوان ارائه دهنده کمک هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان وجود دارند که بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهند. از جمله این نهادها می‌توان به انجمن فردریش ابرت و موسسه ماکس پلانک اشاره داشت. برای بهره‌مندی از بورسیه‌های این موسسات، بایستی وب‌سایت آنها را به طور مداوم چک کرده و بعد از ارائه پوزیشن، درخواست پذیرش خود را ارسال نمود.

کار به عنوان پزشک در آلمان پس از اتمام تحصیلات

به طور کلی پس از گذراندن توام با موفقیت امتحان کشوری، دانشجو گواهی معتبر طبابت دریافت کرده و می‌تواند در تمامی نقاط کشور آلمان مشغول به کار شود. با این وجود اگر دانشجو از جایی غیر از اروپا (مثلا ایران) آمده و دوران تحصیل پزشکی خود را در آلمان سپری کرده است، در صورتی می‌تواند در این کشور طبابت نماید که حداکثر تا 18 ماه پس از دانش آموختگی، کار متناسب با شغل خود را یافته باشد؛ که البته برای مشاغل پزشکی امر دشواری نیست.
نکته دیگر اینکه به تازگی کمبود پزشک در کشور آلمان محسوس بوده و این مسئله در نقاط حومه شهرها آشکار تر است.
حقوق میانگین پزشکان در آلمان نیز حدود 50.000 یورو در سال (در سال های آغازین کاری) می‌باشد که  به مراتب بالاتر از میانگین سایر مشاغل می باشد.

در آخر باید اشاره داشت عزیزانی که مایل هستند پس از اتمام تحصیلات پزشکی خود در آلمان، به کشور خود ایران بازگردند، به راحتی می‌توانند اقدام به این امر نمایند؛ به شرطی که دانشگاه محل تحصیل آنها از دیدگاه وزارت بهداشت ایران معتبر بوده (بسیاری از دانشگاه های آلمان چنین وضعیتی دارند) و پروسه گرفتن گواهی معتبر پزشکی در ایران را طی کنند.

3.4/5 - (39 امتیاز)

18 پرسش و پاسخ

  • با سلام و احترام
    لطفا به سوال من پاسخ بدید؛ خیلی ممنونم
    سوالم اینه که با رتبه عالی در کنکور و نمره دیپلم کامل داشتن و همچنین داشتن نمره عالی در آزمون جامع علوم پایه پزشکی (که در سال دوم رشته پزشکی عمومی هستش) اگه به دانشگاه های آلمان اپلای کنیم؛ در اونجا معادل سازی میشه و ادامه این رشته رو خواهیم خوند؟
    یا از ابتدای این رشته دوباره باید خوند؟ و کالج نیاز خواهد داشت؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنین…

  • سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما
    خیلی ممنون بابت مقاله عالی ای که در سایتتون قرار داده اید؛ بنده سوالی داشتم و ممنون میشوم که پاسخ دهید:
    برای تحصیل در رشته پزشکی و بورسیه شدن در دانشگاه آلمان، بهتر است یا در ابتدای دوره پزشکی عمومی و یا در ابتدای تخصص و یا در ابتدای دوره فوق تخصص، مهاجرت کرد درسته؟ چون اگه حین تحصیل در دانشگاه ایران مثلا در پنجمین سال پزشکی عمومی که اکسترن هستش و بخوایم مهاجرت کنیم ممکنه که دوباره این دوره ها رو توی دانشگاه های آلمان بخونیم؟ یا اینطور نیستش و ادامهٔ یک یا دو سال پزشکی عمومی رو توی آلمان میخونیم و تموم میکنیم؟

  • سلام خسته نباشید چه طور باید برای بورسیه فول فاند مقطع کارشناسی برای رشته پزشکی یکی از دانشگاهای المان اقدام کنم؟

  • سلام وقت بخیر. امکان اینکه پس پایان دوره عمومی پزشکی در ایران با ویزای کاری به المان برین برای کار در پزشکی هست؟

    برای ادامه تخصص پس از دوره عمومی چه شرایطی لازمه؟
    ممنونم

  • سلام ممنون از مقاله خوبتون
    اینکه رتبه کنکورمون تو ایران چند بوده و تو چه دانشگاهی درس میخونیم هم تو فاند گرفتن تاثیر داره؟

  • سلام پس پایان تحصیلات پزشکی در ایران آیا امکان معادل سازی مدارک در آلمان برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وجود داره؟
    مثلا بگن از دوره بالینی دوم شروع به تحصیل کن.و اینکه فرد مورد تقاضا حدود 35 ساله هستند و مدرک daf رو دارند.از نظر سنی محدودیتی داره یا نه؟

  • با سلام و خدا قوت به کادر زحمت کش بورسیه پلاس
    سوالی از خدمت تون داشتم
    آیا برای ورود به دانشگاه المان رشته پزشگی شرط سنی وجود دارد؟
    و شهریه دانشگاه غیر دولتی حدودا چقدر است؟

    باتشگر

    • سلام ممنونیم
      معمولا در دوره های عمومی سن زیر 30 سال پذیرش دارند، هرچند برخی دانشگاه ها ممکنه کمتر باشه
      در مورد دانشگاه های دولتی هم شهریه دولتی بسیار بالا و بیتشر از 15 هزار یورو در سال است.

      • سلام. ممنون از اطلاعات مفیدتون. میخواستم بپرسم امکان اینکه از وسط دوره ی پزشکی اپلای بگیرم و برم آلمان هست؟ در شهر تهران پزشکی میخونم و تمایل دارم بعد از دو سالِ علوم پایه، برم آلمان و بقیه‌ش رو بخونم.

        • سلام بله شدنی هست اما تطبیق دروس رو در آلمان باید از طریق دانشگاه پیگیر شوید که امکان پذیر هست یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.