پرسشنامه های روانشناسی

پرسشنامه های روانشناسی


پرسشنامه های روانشناسی را از کجا تهیه کنیم؟

ذهن ، روح ، روان ، رفتار ، شخصیت ، خلق و خو ، منش و هزاران واژه ی دیگر از این قبیل ، همواره تفکر بشر  را به خود مشغول داشته اند.

این تفکرات طی هزاران سال زمینه ساز خلق شاخه ای از علوم به نام روانشناسی گردیده اند.

امروزه روانشناسی را دانشی می دانند که به بررسی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی می پردازد.

 

رپرتاز

 

منظور از «رفتار» در روان شناسی ، آن دسته از فعالیت‌های جاندار است که بوسیله یک جاندار دیگر یا با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل مشاهده است و منظور از «فرآیندهای ذهنی» یعنی آن دسته از فعالیت‌های جاندار که قابل مشاهده مستقیم نیست، ولی می‌توان آن را از روی آثارش در رفتار فرد استنباط کرد. نمونه‌هایی از رفتار عبارتند از : مطالعه کردن ، صحبت کردن ، ورزش کردن و …

نمونه‌هایی از فرآیندهای ذهنی عبارتند از : حل مسئله ، یادگیری و ادراک و …

 

 

روانشناسان متعدد ، شیوه های مختلفی برای بررسی رفتار و فرآینده های ذهنی انسان ها ارائه کرده اند و هر یک از این شیوه ها نیازمند ابزارهایی خاصی برای جمع آوری اطلاعات است.

یکی از مهمترین این ابزار ها پرسشنامه های روانشناسی هستند. پرسشنامه ها یا آزمون های روانی ، ابزار های مفیدی هستند که به روانشناسان و محققان این حوزه کمک می کنند تا اطلاعات لازم در مورد رفتار و فرآینده های ذهنی آزمودنی را بدست آورند.

استفاده از پرسشنامه برای اولین بار ، حاصل نبوغ جغرافی دان و مخترع انگلیسی ، فرانسیس گالتون بود.

تا کنون هزاران پرسشنامه بر اساس نیاز محققان ساخته شده و هر روز هم به تعداد آنها افزوده می شود ، اما هر پرسشنامه ای قابل اعتماد نیست و ممکن است اطلاعات نادرستی در مورد موضوع مورد نظر محقق ارائه کند. به همین دلیل لازم است پرسشنامه و آزمون های روانی در زمان ها و موقعیت های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند تا برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز محقق یا روانشناس قابلیت استفاده داشته باشند.

این بدان معناست که پرسشنام ها و آزمون های روانی باید دارای اعتبار و روایی باشند.

وبسایت فروش فایل عریضه با بیش از 2500 پرسشنامه ی روانشناسی که همه ی آنها دارای روایی و اعتبار بالایی هستند ، آماده ی خدمت رسانی به شما سروران گرامی است.

تمام پرسشنامه های موجود در سایت عریضه روایی و پایایی دارند و ضمن اینکه دارای شیوه ی نمره گذاری و تفسیر نمرات هستند ، در قالب فایل word  و قابل ویرایش ارائه می گردند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.