خانه تاریخی ملک مشهد

خانه زیبا و دیدنی ملک یکی از  جاذبه های تاریخی در شهر مشهد است که ساخت آن به دوران قاجار  باز می گردد . این خانه دارای دو طبقه است . در طبقه بالا سقفهای مشبک و منبت کاری شده چوبی به چشم می خورد و شومینه گچبری شده ای در گوشه ای از این بنا خود نمایی میکنند که شما را به حال و هوای صدها سال پیش بازمی گردانند.

خانه تاریخی توکلی مشهد

عمارت باشکوه و آجری خانه توکلی سالهاست در لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده و اخیرا به پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر رضوی تبدیل گردیده است. مالک اولیه بنا شخصی به نام «کشمشیان» بوده که از تاجران سرشناس دوره قاجاریان به حساب می آمده و کمی بعد از فوت ایشان این بنا توسط حاج آقا توکلی خریداری می گردد .

خانه تاریخی اردکانی مشهد

این عمارت تاریخی و زیبا در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران در تور مشهد ثبت گردید . ساخت این عمارت به دوران قاجار  بازمی گردد . معماری این بنا بسیار باشکوه و دیدنی است و در ساخت آن همه اصول معماری دوران قاجار رعایت شده است . این عمارت دارای حیاط مرکزی، تابستان‌ نشین، زمستان ‌نشین، تنور خانه، شاه‌ نشین، آب انبار و یک حوض‌خانه است . همچنین طراحی داخلی آن بسیار زیباست و کاشی کاریها و تزیینات بخش های اعیان نشین آنها هنرمندانه است .

خانه تاریخی پیشه وران مشهد

به گزارش سفر باتو ، عمارت زیبا و باشکوه پیشه وران از جمله بناهای تاریخی است که امروز به مرمت و بازسازی نیاز دارد . اگرچه قدمت این عمارت به طور دقیق مشخص نیست اما از روی معماری و نوع ساخت آن به طور تقریبی به اواخر دوره قاجاریه و پهلوی نسبت داده می شود.  . هم اکنون برنامه های مختلفی در این خانه اجرا می گردد که فروش عتیقه جات و صنایع دستی ، و فروش نوشیدنیهای گرم و سرد ، برگزاری نشست های داستان گویی و نقالی شاهنامه ، پرده خوانی تنها برخی از این برنامه های اجرا شده است .

خانه تاریخی کوزه کنانی مشهد

عمارت باشکوه و زیبای کوزه کنانی از جمله خانه های تاریخی این شهر است که ساخت آن به دوران قاجار باز می گردد . این بنا دارای مساحتی در حدود هزار متر مربع است و در حال حاضر از این خانه به عنوان میراث فرهنگی استان و موزه مشروطه استفاده می گردد . این بنا به یکی از تاجران سرشناس این شهر به نام کوزه کنانی تعلق داشته و گفته می شود  آیت الله بروجردی با صاحب این خانه  سابقه دوستی داشته و همیشه به هنگام سفر به مشهد در خانه کوزه کنانی اقامت داشتند. هم چنین گفته می شود رضاشاه نیز به مدت یکماه ساکن این خانه بوده اند .

بقعه هارونیه

بقعه زیبای هارونیه قدیمی ترین آثار تاریخی در شهر توس است که داستانهای بسیاری در مورد آن روایت می گردد . به گفته برخی از مردم محلی اینمکان در برهه ای از زمان زندان بوده و مجرمان به دستور هارون الرشید در این محل حبس می شدند . همچنین برخی تاریخ نگاران معتقدند این مکان پیش از ورود اسلام آتشکده زرتشتیان بوده است همچنین در کتاب دیگری نقل شده که این مکان محل شکنجه امام موسی کاظم و پیروانش بوده است . اما هیچ کدام از این ها دارای سند و مدرک قطعی نیستند .

میل اخنگان مشهد

این برج تاریخی در تور قشم با نمایی آجری دارای هفده متر ارتفاع است و در بیست کیلومتری شمال مشهد و در جاده توس قرار گرفته است  . عده ای بر این باورند که این بنا آرامگاه گوهر تاج خواهر گوهرشاد آغا همسر شاهرخ تیموری است و این را به خاطر نقش و نگارهای که بر روی این بنا نقش بسته و همچنین طلاهایی که از درون قبر یافت شده می گویند. متاسفانه این بنا در سالهای اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از کاشی های عتیقه آن از روی نمای آن به سرقت رفته است . باستان شناسان ساخت میل اخنگان را به دوران ایلخانیان و تیموریان نسبت می دهند.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد

منطقه زیبای هفت حوض مشهد یکی از مناطق طبیعی شهر مشهد است که در حدود هفت کیلومتر با شهر فاصله دارد . این منطقه طبیعی به خاطر وجود حوضچه‌ها، صخره‌ها و آبهای روان به یکی از جاذبه های پر طرفدار در این شهر تبدیل شده و به خصوص بهترین مکان برای فرار از شلوغی و گرمای هوا است. جالب است بدانید این حوضچه‌ها بر اثر فرسایش شیمیایی خاک و در طی هزاران سال پدید آمده اند .

همچنین گفتنی برای رسیدن به این منطقه می بایست در حدود دو کیلومتر از راه را پیاده طی کنید پس قبل از حرکت کفش و لباس راحت به تن کنید.

بند گلستان مشهد

بند گلستان مشهداز جمله تاریخی ترین سدهای ایران است که ساخت آن به دوره تیومریان باز می گردد. این بند آجری  در حدود پانصد سال قدمت دارد . و امروز از جمله مکانهای دیدنی و گردشگری در مشهد است که به خصوص در فصول گرم سال مملو از جمعیت است .

امتیاز دهید

بدون پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.